Hjälp med att koppla subwoofer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon36896:

@Motorbåten: du får byta ner dig till en Harman/Kardon i stället!
HK 990 är en hyfsat fet tvåkanalsförstärkare på cirka 20 kg. Den ger dig möjlighet att konfigurera de båda lågnivåutgångarna för subbar och även ställa in en delningfrekvens för vad som ska skickas till högtalarutgångarna respektive subutgångarna. Du kan även ansluta en extern processor via en loop. Och, allt detta kunde den redan för över tio år sedan!
Den har visst även dubbla högtalarutgångar om man av någon anledning skulle vilja ansluta en subwoofer via en högnivåsignal.
Just saying …

HK är inget bra märke längre och det är inte heller så svårt att använda separata filter om man vill, förr använde man alltid filter utanför förstärkaren och det var mycket lättare på den tiden för det gick att ansluta till i princip alla apparater endera genom att mycket hade delbara för och slutsteg men hade de inte det hade de anslutning för kasettdäck.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

HK är inget bra märke längre och det är inte heller så svårt att använda separata filter om man vill, förr använde man alltid filter utanför förstärkaren och det var mycket lättare på den tiden för det gick att ansluta till i princip alla apparater endera genom att mycket hade delbara för och slutsteg men hade de inte det hade de anslutning för kasettdäck.

Jag kunde bara inte låta bli …
Om det är som TS säger att utnivåerna från Heglarna är alldeles för låga för att vara användbara känns det som ett konstruktionsfel som borde åtgärdas utan kostnad på en förstärkare i den prisklassen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon36896:

Jag kunde bara inte låta bli …
Om det är som TS säger att utnivåerna från Heglarna är alldeles för låga för att vara användbara känns det som ett konstruktionsfel som borde åtgärdas utan kostnad på en förstärkare i den prisklassen.

Ja den är dyr och ändå inte så flexibel som man kunnat önska och att ha en variabel (trimbar) utnivå hade inte varit så svårt tekniskt sett eller så följer man gängse standardnivåer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På min förstärkare är koaxial dedikerad aktiv sub väg?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Black(1)cat:

På min förstärkare är koaxial dedikerad aktiv sub väg?

Är det en fråga eller ett påstående ? coax brukar man inte kalla en analog utgång även om det ofta används koaxialkabel utan coax är underförstått en anslutning för digitalsignaler eller så specificerar man vad det är för signaltyp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Ja den är dyr och ändå inte så flexibel som man kunnat önska och att ha en variabel (trimbar) utnivå hade inte varit så svårt tekniskt sett eller så följer man gängse standardnivåer.

Det borde inte vara några problem att göra den betydligt mer konfigurerbar med tanke på att de flesta förstärkare är mer eller mindre digitala i dag.
I den prisklassen borde man kunna förvänta sig både delbart för- och slutsteg, subutgångar med delningsfilter och en massa andra konfigurerbara möjligheter. Allt det här fanns som sagt redan för över tio år sedan i en HK för [sic!] under tjugotusen.
Hegeln är ju nästan inte flexibel alls. Men, som jag skrev tidigare, har man råd att köpa en sådan förstärkare borde man även ha råd med ett par rejäla fullregisterhögtalare och då försvinner behovet av subbar.

Jag har själv funderat på en begagnad Hegel i de mindre storlekarna på grund av linjeutgångarna med möjlighet att ansluta subbar, men jag får nog kolla upp det närmare för säkerhets skull.

Om man köper dyra saker är det inte heller fel att planera lite innan och se till att man har möjligheter att enkelt göra fler saker senare.
Den dag jag har råd blir det en Lyngdorf, två aktiva högtalare och en eller två aktiva subbar.

Permalänk
Medlem

Säger bara att på min så är koaxial till för subben, och förstärkaren känner själv av vad som är anslutet, inställningar kan jag gära via tv eller datorn. Ta inte illa upp men alla aktiva subbar har koaxial ingång troligtvis för en anledning

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon36896:

Det borde inte vara några problem att göra den betydligt mer konfigurerbar med tanke på att de flesta förstärkare är mer eller mindre digitala i dag.
I den prisklassen borde man kunna förvänta sig både delbart för- och slutsteg, subutgångar med delningsfilter och en massa andra konfigurerbara möjligheter. Allt det här fanns som sagt redan för över tio år sedan i en HK för [sic!] under tjugotusen.
Hegeln är ju nästan inte flexibel alls. Men, som jag skrev tidigare, har man råd att köpa en sådan förstärkare borde man även ha råd med ett par rejäla fullregisterhögtalare och då försvinner behovet av subbar.

Jag har själv funderat på en begagnad Hegel i de mindre storlekarna på grund av linjeutgångarna med möjlighet att ansluta subbar, men jag får nog kolla upp det närmare för säkerhets skull.

Om man köper dyra saker är det inte heller fel att planera lite innan och se till att man har möjligheter att enkelt göra fler saker senare.
Den dag jag har råd blir det en Lyngdorf, två aktiva högtalare och en eller två aktiva subbar.

Har man riktigt bra hifisytem så har man mycket riktigt inte en sub utan man har många för att det krävs av akustiska skäl, man kan även ha väldigt fysiska utbredda "stora" högtalare för att kunna få baselement på flera platser i rummet i stället för att uppnå en liknade effekt, kollar du på bättre högtalare har de ofta basar i botten och toppen eller basar på båda sidor av lådan.

Skrivet av Black(1)cat:

Säger bara att på min så är koaxial till för subben, och förstärkaren känner själv av vad som är anslutet, inställningar kan jag gära via tv eller datorn. Ta inte illa upp men alla aktiva subbar har koaxial ingång troligtvis för en anledning

Men ordet coax är inget man brukar använda, det är i sammanhanget förvillande när du elektriskt menar anslutningar för linjesignaler som använder rca kontakter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för synpunkter och förslag. Kan konstatera att Hegel brister i både teknik och information. Överskattat märke! Förstärkarbyte står på listan!

Permalänk
Medlem

Kolla på en REL Sub eller Audiovectors egna för de kopplas på högtalarkablarna antingen i förstärkaren eller på högtalaren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Motorbåten:

Tack för synpunkter och förslag. Kan konstatera att Hegel brister i både teknik och information. Överskattat märke! Förstärkarbyte står på listan!

För det priset borde man kunna kräva en hel del …
Kolla på Lyngdorfs grejor hos HiFi-klubben. Med den kan du köra dubbla subbar, dessutom med rumskorrigering som tar bort en massa basknas helt automatiskt.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera lilla Lyngdorf TDAI-1120

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chksix:

Kan rekommendera lilla Lyngdorf TDAI-1120

Har faktiskt funderat på den till mitt tv-rum där jag bara har plats för två kanaler (plus en sub).

Permalänk
Medlem

Jag har vägghängda små ”monitorer” från B&W och en liten aktiv sub som står i hörnet. Rumskorrektionen gör det roligt och enkelt att få bra ljud. Det är annars enda nackdelen med den förstärkaren att den inte kan köra filmljud i många kanaler.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chksix:

Jag har vägghängda små ”monitorer” från B&W och en liten aktiv sub som står i hörnet. Rumskorrektionen gör det roligt och enkelt att få bra ljud. Det är annars enda nackdelen med den förstärkaren att den inte kan köra filmljud i många kanaler.

Är den kraftfull nog för att ge tillräckligt höga volymer när det behövs?`
Det ska bli intressant att se om Lyngdorf släpper en ny ”mellanmodell” efter 2170:an som har utgått.
Eller så blir det en begagnad 2170:a om de sjunker i pris.

Permalänk
Medlem

Har inte vågat vrida på mer än -20 på volymen för då störs grannen. Jag tror den orkar driva rätt stora högtalare trots rätt låga nominella Watt per kanal.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600