Hjälp med att koppla subwoofer

Permalänk

Hjälp med att koppla subwoofer

Alltså, jag håller på att bli knasig. Jag har en bra anläggning med en Hegel 590 och ett par Audiovector men jag vill komplettera med sub för att få lite extra djupbas. Hegeln har lågutgång men den skickar så svaga signaler att suben knappt hörs. Har varit i kontakt med Hegel som ger olika svar beroende på vem man kontaktar (koppla si, koppla så, köp ett extra slutsteg till suben ... o s v). En sa att jag ska koppla på högutgång istället, alltså de vanliga högtalarutgångarna, men hur gör jag det? Om suben har högingång med fyra ingångar (höger och vänster, plus och minus på varje), ska jag då koppla till alla dessa ingångar, alltså två högtalarkablar mellan Hegeln och suben (från höger plus till höger plus, o s v)? Och om jag vill ha två subar, hur kopplar jag då; behöver varje sub två kablar från Hegeln eller kopplar man ihop subarna med två kablar? Går det istället att koppla från högtalare till respektive sub? Skulle vara praktiskt för om det blir två subar så kommer de att stå intill vars en högtalare. Är lekman så svara gärna som att jag fattar noll

Permalänk
Medlem

Vad är det för sub ?

Lågnivå är till för att ansluta en aktiv sub eller köra via en separat förstärkare.

Permalänk
Medlem

Kan inte se på hifiklubbens hemsida att Hegeln har någon lågnivåutgång öht.

Din subb har tydligen speaket input varför du ska använda SPEAKER OUTPUT från Hegeln.
Ja, du måste koppla båda kanalerna eftersom subben hämtar LFE-signal från vardera kanal.

Om du har två subbar kopplas de likadant, MEN - vad har du för subb? Lät initialt som att du har en passiv-sub, vilket ställer till problem i lasten. Det är inte att rekommendera att ha passiv sub öht. Det är old-school (90 tal).

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt högtalare som klarar lägre bas. Du har köpt en stärkare för nästan 100k och vill bara plocka ut lågnivåsignalen för att en SUB skall sköta förstärkeriet?
En passiv SUB är inget att hänga i granen och som det ser ut har du ingen lågnivåutgång, fast jag är osäker på vad "Line level outputs" är för något. Fixed and variable, är det lågnivåutgång tro?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag hade köpt högtalare som klarar lägre bas. Du har köpt en stärkare för nästan 100k och vill bara plocka ut lågnivåsignalen för att en SUB skall sköta förstärkeriet?
En passiv SUB är inget att hänga i granen och som det ser ut har du ingen lågnivåutgång, fast jag är osäker på vad "Line level outputs" är för något. Fixed and variable, är det lågnivåutgång tro?

Ej 100% men mest troligt:

Line Level Output Fixed - maxvolym (farligt att använda om man inte vet vad man gör eller vad man kopplar in....)
Line Level Output Variable - enligt volymkontrollen

Permalänk
Medlem

Skickar förstärkaren signal eller driver den suben? Är det en aktiv eller passiv baslåda?

Förstärks "basen" om du flyttar på suben (pga att bas-frekvenser dvs 1-150hz är jävligt svårt att få till akustiskt och jämnt)?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mryang:

Ej 100% men mest troligt:

Line Level Output Fixed - maxvolym (farligt att använda om man inte vet vad man gör eller vad man kopplar in....)
Line Level Output Variable - enligt volymkontrollen

Jo precis, så den har ju lågnivåutgång
(och TS borde koppla sin sub på line level output variable rimligen)

Frågan är väl vad TS har för sub?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Har hittills bara testat med en lånesub så inget är köpt än. Men det blir en aktiv sub. Har passiva i högtalarna men de är mycket blygsamma så lite djupbas vore inte fel.

Line level Output Variable ska vara lågutgång enligt Hegel och rekommenderas att användas enligt manualen men då krävs hörapparat för att höra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motorbåten:

Har hittills bara testat med en lånesub så inget är köpt än. Men det blir en aktiv sub. Har passiva i högtalarna men de är mycket blygsamma så lite djupbas vore inte fel.

Line level Output Variable ska vara lågutgång enligt Hegel och rekommenderas att användas enligt manualen men då krävs hörapparat för att höra något.

Och lånesuben var en aktiv sub?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv

Det blir oerhört mycket enklare att hjälpa dig om du berättar vilken sub du testar med och vilka ingångar den har ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jo precis, så den har ju lågnivåutgång

Nja det har den inte. "Lågnivå" i "lågnivåutgång" har inget med volymen att göra utan med vilka frekvenser som skickas ut. En lågnivåutgång bör antingen skicka ut en signal som redan från källan är en diskret kanal (dvs ".1" i exempelvis en Dolby Digital 5.1-kodad signal), eller en sammanslagning av alla de andra kanalerna följt av ett lågpassfilter.

Kikar man på baksidan av förstärkaren finns där inte någon lågnivåutgång vad jag kan se:

Det lär därmed krävas antingen en sub som kan ta fullfrekvens in (antingen på linjenivå eller högtalarnivå) och själv filtrera vad som skall spelas, eller ett separat filter eller förstärkare. Till exempel min i sammanhanget rätt enkla aktiva sub från Harman/Kardon har samtliga dessa typer av ingångar:

För övrigt väldigt bisarrt att köpa en förstärkare för 100K utan att uppenbarligen ha någon som helst koll på om den faktiskt kan driva den utrustning man vill ansluta… Tandläkare eller advokat?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mayhem SWE:

Nja det har den inte. "Lågnivå" i "lågnivåutgång" har inget med volymen att göra utan med vilka frekvenser som skickas ut. En lågnivåutgång bör antingen skicka ut en signal som redan från källan är en diskret kanal (dvs ".1" i exempelvis en Dolby Digital 5.1-kodad signal), eller en sammanslagning av alla de andra kanalerna följt av ett lågpassfilter.

Kikar man på baksidan av förstärkaren finns där inte någon lågnivåutgång vad jag kan se. Det lär därmed krävas antingen en sub som kan ta fullfrekvens in (antingen på linjenivå eller högtalarnivå) och själv filtrera vad som skall spelas, eller ett separat filter eller förstärkare. Min i sammanhanget rätt enkla aktiva sub från Harman/Kardon har samtliga dessa typer av ingångar.

https://www.hegel.com/images/products/h590/H590Back.jpg

För övrigt väldigt bisarrt att köpa en förstärkare för 100K utan att uppenbarligen ha någon som helst koll på om den faktiskt kan driva den utrustning man vill ansluta… Tandläkare eller advokat?

Jo, det har den.

Det här är en tvåkanalsförstärkare så den har ingen .1-kanal.
På den här typen av förstärkare brukar man använda den variabla lågnivåutgången (line level outputs variable i det här fallet) för att ansluta en aktiv subwoofer eller en extra effektförstärkare för bi-amping. Utgångens nivå regleras via förstärkarens volyminställning/-ratt.
Om man använder en aktiv subwoofer reglerar man volymen på den för att anpassa subwooferns ljudnivå till de övriga högtalare som används – i det här fallet ett stereopar.

Edit:
Connecting a subwoofer
The most common way to connect a subwoofer is from the variable line output on your Hegel amplifier”
Sidan 17 i https://support.hegel.com/component/jdownloads/send/3-files/3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Nja det har den inte. "Lågnivå" i "lågnivåutgång" har inget med volymen att göra utan med vilka frekvenser som skickas ut. En lågnivåutgång bör antingen skicka ut en signal som redan från källan är en diskret kanal (dvs ".1" i exempelvis en Dolby Digital 5.1-kodad signal), eller en sammanslagning av alla de andra kanalerna följt av ett lågpassfilter.

Hmm, har nog inte tänkt på exakta översättningen till svenska här.
Men vad kallas en fullfrekvens line out på svenska isåfall om inte lågnivå?

Skrivet av Mayhem SWE:

Det lär därmed krävas antingen en sub som kan ta fullfrekvens in (antingen på linjenivå eller högtalarnivå) och själv filtrera vad som skall spelas, eller ett separat filter eller förstärkare.

Det känns å andra sidan som ett ickeproblem i normala fall. Moderna subbar har väl i princip alltid ett inbyggt lågpassfilter?
Dvs det bör i praktiken gå bra att använda line out från förstärkaren.
*edit*
Da-li har förstås rätt här nedanför. Problemet om man använder en vanlig line out utan några konfigurationsmöjligheter på förstärkaren är att då spelar de vanliga högtalarna också lågbas. Inte optimalt!
Borde tänkt på det!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Det känns å andra sidan som ett ickeproblem i normala fall. Moderna subbar har väl i princip alltid ett inbyggt lågpassfilter?
Dvs det bör i praktiken gå bra att använda line out från förstärkaren.

Det vanligaste är nog att man bara matar en linjesignal från en lågnivåutgång (som t.ex. kan vara märkt line level output variable eller pre-out) eller en subwooferutgång på en stereoförstärkare till subwooferns lågnivåingång.
Det här bekräftas ju även av Hegel själva i den bruksanvisning jag länkade till i mitt förra inlägg.

När man gör så här återges sedan vissa frekvenser av både högtalarna och subwoofern och det kan bli lite för mycket bas i vissa frekvenser. Det får man försöka åtgärda med subwooferns ratt för delningsfrekvens för att hitta den undre frekvens där högtalarna rullar av och subben ska börja arbeta. En nackdel med den här lösningen är att högtalarna då kanske får jobba onödigt hårt i de nedersta frekvenserna där subwoofern i stället hade kunnat göra ett bättre jobb.
Det allra bästa hade därför varit om man hade kunnat ställa in en delningsfrekvens i förstärkaren och låta den dela upp vilka frekvenser som skickas till högtalarna och vilka som ska skickas till subben/subbarna via lågnivåutgången. Den här funktionen existerar, men är nog ganska ovanlig, i stereoförstärkare (den finns ju inte ens i den här Hegeln som kostar nästan 100 000 kronor).

Surroundförstärkare brukar däremot ha betydligt fler inställningsmöjligheter för vad som ska skickas till vilka högtalare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Motorbåten:

Har hittills bara testat med en lånesub så inget är köpt än. Men det blir en aktiv sub. Har passiva i högtalarna men de är mycket blygsamma så lite djupbas vore inte fel.

Line level Output Variable ska vara lågutgång enligt Hegel och rekommenderas att användas enligt manualen men då krävs hörapparat för att höra något.

Ja du ska använda den variabla linjeutgången, den är en utgång från försteget och är ansluten efter volymkontrollen.
Jag tvivlar på att utnivån är för låg men vilken sub har du anslutit och hur har du ställt in nivåkontroller och filter på suben och vilka sidosystem (Audiovector) har du ?

Skrivet av mryang:

Ej 100% men mest troligt:

Line Level Output Fixed - maxvolym (farligt att använda om man inte vet vad man gör eller vad man kopplar in....)
Line Level Output Variable - enligt volymkontrollen

Nja, fixed är inte detsamma som maxnivå utan betyder att signalen tappas före volymkontrollen, dess nivå kommer alltså inte att följa med när man ändrar volym så nivåförhållandet mellan toppar och bas kommer att variera när man ändrar volym och så vill man normalt inte ha det om man ska koppla in en basmodul.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Och det var en aktiv SUB du testade? Du är helt 101% säker på att du kopplade in på lågnivåingången på den SUBen?
Jag försöker få ihop varför volymen inte gick att få upp på den SUBen om allt var rätt kopplat och den är en aktiv SUB.
Testade du både fixed och variable utgång på stärkaren? Du kan ju sänka volymen på SUBen till noll först när du testar fixed, bara för att se om det är något galet med SUBen, stärkaren eller kablarna.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Nja det har den inte. "Lågnivå" i "lågnivåutgång" har inget med volymen att göra utan med vilka frekvenser som skickas ut. En lågnivåutgång bör antingen skicka ut en signal som redan från källan är en diskret kanal (dvs ".1" i exempelvis en Dolby Digital 5.1-kodad signal), eller en sammanslagning av alla de andra kanalerna följt av ett lågpassfilter.

Kikar man på baksidan av förstärkaren finns där inte någon lågnivåutgång vad jag kan se:

https://www.hegel.com/images/products/h590/H590Back.jpg

Det lär därmed krävas antingen en sub som kan ta fullfrekvens in (antingen på linjenivå eller högtalarnivå) och själv filtrera vad som skall spelas, eller ett separat filter eller förstärkare. Till exempel min i sammanhanget rätt enkla aktiva sub från Harman/Kardon har samtliga dessa typer av ingångar:

https://m.media-amazon.com/images/I/71EK-9bTHoL._AC_SL1500_.jpg

För övrigt väldigt bisarrt att köpa en förstärkare för 100K utan att uppenbarligen ha någon som helst koll på om den faktiskt kan driva den utrustning man vill ansluta… Tandläkare eller advokat?

Stämmer bra så jag har förmånen att kunna köpa riktiga grejer och inte Harman Kardon 😉.

Någon som kan reflektera över Hegels förslag att koppla på högutgång, alltså högtalarutgångarna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Motorbåten:

Stämmer bra så jag har förmånen att kunna köpa riktiga grejer och inte Harman Kardon 😉.

Någon som kan reflektera över Hegels förslag att koppla på högutgång, alltså högtalarutgångarna?

Det beror på vad basen har för anslutningar, det finns för och nackdelar med både hög och lågnivåinkoppling.
Men vad är det för bas du har lånat som inte går att få ljud från ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du satt i strömsladden till subben och/eller glömt att slå på den?
Kan bekräfta att det är vanligare än man kan tro att något av detta missas. 😀

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leverbrock:

Har du satt i strömsladden till subben och/eller glömt att slå på den?
Kan bekräfta att det är vanligare än man kan tro att något av detta missas. 😀

Det kan även vara läge att kolla om det finns en glasrörssäkring som kan ha gått sönder …
De sitter ofta under litet skruvlock på baksidan av subben.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Motorbåten:

Någon som kan reflektera över Hegels förslag att koppla på högutgång, alltså högtalarutgångarna?

Det funkar, under förutsättning att den sub du använder har både in- och utgångar för högnivåsignal (högtalarkablar).
Vissa aktiva subbar har bara högnivåingångar och inga utgångar. Då funkar det inte med din förstärkare eftersom den bara har ett par högtalarutgångar. Eller jo, det funkar, men då får du bara lyssna på subben …

Om subben både har in- och utgångar för högnivåsignal kan man säga följande:
* Om subben är aktiv ”tappar den av” den del av signalen den behöver från högtalarsignalen.
* Om subben är passiv driver din förstärkare både subben och högtalarna. Dessa subbar (det gäller t.ex. äldre Canton-subbar) skickar alla lägre frekvenser till baselementet i subwoofern och alla övriga frekvenser till högtalarna.

Permalänk

Lånesuben var en Dynavoice Thunder 12 med endast lågingång. Visst, den hördes men det var knappt. Däremot funkade det att koppa till Fixed men då med den stora nackdelen att förstärkarens volymkontroll inte styr suben. Har varit i kontakt med två olika högtalartillverkare som båda sagt att signalerna från Variable är för svaga och att Hegel borde göra något åt det. Gissar att det är därför en från Hegel tyckte att jag skulle koppla från högutgång, trots att manualen rekommenderar Variable som är lågutgång.

Permalänk
Skrivet av anon36896:

Det funkar, under förutsättning att den sub du använder har både in- och utgångar för högnivåsignal (högtalarkablar).
Vissa aktiva subbar har bara högnivåingångar och inga utgångar. Då funkar det inte med din förstärkare eftersom den bara har ett par högtalarutgångar. Eller jo, det funkar, men då får du bara lyssna på subben …

Om subben både har in- och utgångar för högnivåsignal kan man säga följande:
* Om subben är aktiv ”tappar den av” den del av signalen den behöver från högtalarsignalen.
* Om subben är passiv driver din förstärkare både subben och högtalarna. Dessa subbar (det gäller t.ex. äldre Canton-subbar) skickar alla lägre frekvenser till baselementet i subwoofern och alla övriga frekvenser till högtalarna.

Så det går alltså inte att koppla från samma högtalarutgångar från förstärkaren till både högtalare och sub (med typ Y-split)?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Motorbåten:

Lånesuben var en Dynavoice Thunder 12 med endast lågingång. Visst, den hördes men det var knappt. Däremot funkade det att koppa till Fixed men då med den stora nackdelen att förstärkarens volymkontroll inte styr suben. Har varit i kontakt med två olika högtalartillverkare som båda sagt att signalerna från Variable är för svaga och att Hegel borde göra något åt det. Gissar att det är därför en från Hegel tyckte att jag skulle koppla från högutgång, trots att manualen rekommenderar Variable som är lågutgång.

Det är kanske läge att köpa ett par fullregisterhögtalare i stället?
Om du har råd med Hegeln borde du väl även ha råd med ett par högtalare som spelar ”hela vägen ned”?

Om du trots allt vill ha en sub måste du tänka på att köpa en med genomgång, d.v.s. både in- och utgångar, för högnivåsignal för att det ska funka med din förstärkare. Men det finns, som @mrqaffe nämnde tidigare, nackdelar med högnivåingångar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Motorbåten:

Så det går alltså inte att koppla från samma högtalarutgångar från förstärkaren till både högtalare och sub (med typ Y-split)?

Nja, du måste i så fall använda en dämpsats på grenen som ska till subens lågnivåingång för annars riskerar du att förstöra ingången, dämpsatser brukar finnas i bilstereobutiker om du vill ha en färdig.
Om det verkligen är så att Hegeln har för låg utnivå så går det nog att förstärka den också, den räcker alltså inte även om nivåkontrollen på basen är på max ?.

Du kan öka nivån på olika sätt, tex så skulle en paramterisk eq kunna vara lämplig inte bara för att ta hand om rumsresonanserna utan även för att allmänt kunna öka signalnivån.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nja, du måste i så fall använda en dämpsats på grenen som ska till subens lågnivåingång för annars riskerar du att förstöra ingången, dämpsatser brukar finnas i bilstereobutiker om du vill ha en färdig.
Om det verkligen är så att Hegeln har för låg utnivå så går det nog att förstärka den också, den räcker alltså inte även om nivåkontrollen på basen är på max ?.

Du kan öka nivån på olika sätt, tex så skulle en paramterisk eq kunna vara lämplig inte bara för att ta hand om rumsresonanserna utan även för att allmänt kunna öka signalnivån.

Nix, nivån var på max men ljudet nära minimum.

Men jag menar att man kopplar till suben högingång, inte lågingång. Går det då att dela högutgång från förstärkaren? För många subar har ju högingång (men inte både högingång och högutgång).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Motorbåten:

Nix, nivån var på max men ljudet nära minimum.

Men jag menar att man kopplar till suben högingång, inte lågingång. Går det då att dela högutgång från förstärkaren? För många subar har ju högingång (men inte både högingång och högutgång).

Eftersom förstärkaren bara har ett par högtalarutgångar bör du skaffa en subwoofer med genomgång, d.v.s. både in- och utgångar, för högnivåsignaler, som jag nämnde ovan. Det blir väl enklare än att hålla på att krångla med skarvar och udda lösningar som kan ställa till det?

Varför inte prata med Hi-Fi-klubben, där du väl har köpt förstärkaren? De borde bli glada över att kunna hjälpa dig och dessutom få lite merförsäljning!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Motorbåten:

Nix, nivån var på max men ljudet nära minimum.

Men jag menar att man kopplar till suben högingång, inte lågingång. Går det då att dela högutgång från förstärkaren? För många subar har ju högingång (men inte både högingång och högutgång).

Ja man kopplar bara in en kabel till på högtalaranslutningarna och den ska via en dämpsats kopplas till subens lågnivåingång.

Har basen högnivåingång lär den även ha lågnivåingång så länge vi pratar om aktiva basmoduler, att inte ha lågnivåingång förekommer inte på en aktiv bas men det finns ju även passiva basar men då kopplar du via en separat förstärkare som driver basen.

Om du tex kollar på REL så rekommenderar de att man kopplar med högnivå för hifi och lågnivå för hembio och REL gör bra basmoduler och behöver du koppla högnivå så lär de vara ett bra val om du ska köpa nått.
https://rel.net/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Det vanligaste är nog att man bara matar en linjesignal från en lågnivåutgång (som t.ex. kan vara märkt line level output variable eller pre-out) eller en subwooferutgång på en stereoförstärkare till subwooferns lågnivåingång.
Det här bekräftas ju även av Hegel själva i den bruksanvisning jag länkade till i mitt förra inlägg.

När man gör så här återges sedan vissa frekvenser av både högtalarna och subwoofern och det kan bli lite för mycket bas i vissa frekvenser. Det får man försöka åtgärda med subwooferns ratt för delningsfrekvens för att hitta den undre frekvens där högtalarna rullar av och subben ska börja arbeta. En nackdel med den här lösningen är att högtalarna då kanske får jobba onödigt hårt i de nedersta frekvenserna där subwoofern i stället hade kunnat göra ett bättre jobb.
Det allra bästa hade därför varit om man hade kunnat ställa in en delningsfrekvens i förstärkaren och låta den dela upp vilka frekvenser som skickas till högtalarna och vilka som ska skickas till subben/subbarna via lågnivåutgången. Den här funktionen existerar, men är nog ganska ovanlig, i stereoförstärkare (den finns ju inte ens i den här Hegeln som kostar nästan 100 000 kronor).

Ah ofcourse, du har rätt - det blir inte optimalt att låta både subben och frontarna spela basen - vilket jag ju visste egentligen men helt glömde bort

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

@Motorbåten: du får byta ner dig till en Harman/Kardon i stället!
HK 990 är en hyfsat fet tvåkanalsförstärkare på cirka 20 kg. Den ger dig möjlighet att konfigurera de båda lågnivåutgångarna för subbar och även ställa in en delningfrekvens för vad som ska skickas till högtalarutgångarna respektive subutgångarna. Du kan även ansluta en extern processor via en loop. Och, allt detta kunde den redan för över tio år sedan!
Den har visst även dubbla högtalarutgångar om man av någon anledning skulle vilja ansluta en subwoofer via en högnivåsignal.
Just saying …