Rymdnätverket Starlink lanseras i oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Det finns flera saker som revolutionerar internet via satellit med Starlink. Möjligheten för gemene man att skaffa internettillgång på väldigt avlägsna platser har i realiteten inte funnits innan. Nu har jag inte använt internet via satellit på ca 10 år, men priserna och hastigheterna är fortfarande ungefär samma. I bästa fall kan du räkna med 1-3Mbps och du kommer ha en månadskostnad på 10.000-30.000$. Med Starlink blir skillnaden i hastighet och pris så enormt stor att om det bara blir driftsäkert så ser jag ingen civil framtid för Inmarsat och Iridium.

Med det sagt så gillar jag ändå inte Starlink, ännu mera rymdskrot i väldigt låg omloppsbana som ställer till det för framtida uppskjutningar och astronomi från jorden.

Eh jo det har det. Du kanske ska uppdatera dig om vad som faktiskt finns? du kan få runt 30Mbit och det kostar inte 100 000
Du har tom en prislista som exempel på sida 1 i tråden.
http://www.rbcom.se/tooway-prislista/

Både inmarsat och iridium ligger på 16-1700 MHz och används primärt till mobil tele-kommunikation i små handhållna enheter, den lägre frekvensen underlättar avsevärt gällande räckvidd och uteffekt som krävs, att få en enhet i samma storlek att få ur sig nog stark utsignal på 15GHz som starlink använder är en rejäl utmaning om man vill ha någon batteritid att tala om, så jag ser dom inte som direkta konkurrenter inom närtid.

Jag tycker starlink är skitcoolt och hoppas det blir bra, men för mig är det inte direkt en game-changer, det kommer aldrig vara bättre än fiber/4/5G som jag har tillgång till typ 98% av min vardag, på fjället har jag iridium.

tillagt att starlink är coolt
Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan tycka att det är väldigt lustigt att detta ens är ett tänkvärt alternativt för ett land som USA.
Helt absurt att de inte drog fiber redan på 90-talet

De har ju dragit massor av fiber, i de större städerna. I mellanvästerns jordbruksregioner är situationen en helt annan, för där är det kilometer mellan boningshusen. När den fria marknaden talar vill/kan de potentiella kunderna inte betala en avgift som gör det lönsamt att gräva ner och underhålla miltals med fiber för ett fåtal abonnenter.

Skrivet av evil penguin:

"... Because the VLEO Constellation operates at an altitude where atmospheric drag necessitates constant station keeping in order to remain in orbit, its satellites would naturally de-orbit within a matter of weeks... At this very-low operational altitude, other space debris also naturally re-enters the atmosphere, ..."

Jag vet inte om jag tror på detta. 550 km är knappast "very-low operational altitude":
Hubble ligger och kretsar på ungefär den höjden (540 km). ISS ligger lägre, på 400 km. Det anses allmänt att ungefär 80 km är gränsen för att rimligt kunna upprätthålla en omloppsbana (för exempelvis militära spaningssatelliter) och att 80 km därför borde bli definitionen av var "rymden" börjar.
Att satelliter naturligt skulle bromsas in (med fartökning som följd ) från 550 km till <80 km på bara några veckor verkar osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av to55e:

Tänkte det samma. Hantering och saneringen lär knappast finnas på dagordning när det kommer till privata rymdbolag. Det ger ju inga pengar. Man ser rymden som en stor soptunna, som man såg på haven tidigare.

Du har helt rätt, men det är en stor skillnad på denna konstellation mot många tidigare. När bränslet tar slut kommer de naturligt börja tappa höjd (om än lite för långsamt). Vi pratar typ årtionden tills de slutar flyga om alla skulle slås ut nu (och så länge de håller sig till 550km)

Vi ska vara extremt glada än så länge att de lägger sig så lågt till att börja med.

Amazons motsvarighet och de framtida högre skalen av konstellationen är mer av akuta problem i den bemärkelsen. Från 600km börjar det ta ca 100 år att självdö, högre än det blir det bara värre

Skrivet av evil penguin:

Vet inte hur länge bränslet räcker, men SpaceX har ju åtminstone sagt (visserligen för flera år sedan, men ser inte varför detta skulle ha ändrats) att de ska bort ur omloppsbanan efter 5-7 år, och förmodligen då ersättas av uppdaterad hårdvara.

"To this end, SpaceX will implement an operations plan for the orderly de-orbit of
satellites nearing the end of their useful lives (roughly five to seven years) at a rate far faster than
is required under international standards. Satellites in the LEO Constellation will de-orbit by
propulsively moving to a disposal orbit from which they will reenter the Earth’s atmosphere within
approximately one year after completion of their mission. Because the VLEO Constellation
operates at an altitude where atmospheric drag necessitates constant station keeping in order to
remain in orbit, its satellites would naturally de-orbit within a matter of weeks at the end of their
useful lives. At this very-low operational altitude, other space debris also naturally re-enters the
atmosphere, resulting in a safer environment for space operations."
(https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2017/05/Legal-...)

Deras nuvarande och framtida planer innehåller väl ingen VLEO-konstellation vad jag vet? De kanske tänker göra en sån med de gamla snart utbytta satelliterna? Borde ju förbättra peak bandbredd och latens avsevärt och ’återanvända’ döende hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Sverige ligger för långt norr om kartan. Satelliterna flyger inte ovanför oss.

Ja OK. Så är det idag. Tror dom har planer på att ändra det? Inte för att det blir en allt för stor marknad här i Sverige dock. Norrmännen ligger dock lite efter så det kanske kan vara något där.

I vart fall, väldigt häftig teknik.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du har helt rätt, men det är en stor skillnad på denna konstellation mot många tidigare. När bränslet tar slut kommer de naturligt börja tappa höjd (om än lite för långsamt). Vi pratar typ årtionden tills de slutar flyga om alla skulle slås ut nu (och så länge de håller sig till 550km)

Vi ska vara extremt glada än så länge att de lägger sig så lågt till att börja med.

Amazons motsvarighet och de framtida högre skalen av konstellationen är mer av akuta problem i den bemärkelsen. Från 600km börjar det ta ca 100 år att självdö, högre än det blir det bara värre

Deras nuvarande och framtida planer innehåller väl ingen VLEO-konstellation vad jag vet? De kanske tänker göra en sån med de gamla snart utbytta satelliterna? Borde ju förbättra peak bandbredd och latens avsevärt och ’återanvända’ döende hårdvara

Tror inte det i nuläget, vad gäller framtida planer är det för mig oklart. Det var ju en del av planerna från början iaf, vet inte om de skrotat idén eller om VLEO ligger kvar i planerna för framtiden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bodde en sväng i Burkina Faso där internetsladden gick från stolpen genom luften i en båge till taket och ner i huset. Hastighet och latens var inget att skryta om men ibland funkade Netflix. Kostnaden låg på motsvarande 700kr i månaden. Ser en enorm marknad för detta i Afrika.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag vet inte om jag tror på detta. 550 km är knappast "very-low operational altitude":
Hubble ligger och kretsar på ungefär den höjden (540 km). ISS ligger lägre, på 400 km. Det anses allmänt att ungefär 80 km är gränsen för att rimligt kunna upprätthålla en omloppsbana (för exempelvis militära spaningssatelliter) och att 80 km därför borde bli definitionen av var "rymden" börjar.
Att satelliter naturligt skulle bromsas in (med fartökning som följd ) från 550 km till <80 km på bara några veckor verkar osannolikt.

Bara en mindre andel av Starlink-satelliterna kommer att ligga på 550 km, även om de som är uppe hittills är på den höjden. De flesta kommer att ligga runt 340 km, och där är luftmotståndet mycket högt.

80 km är långt, långt under vad som är möjligt för en satellit i omloppsbana. 100-120 km tros en del spaningssatelliter kunna dyka ner till på den lägsta punkten i en kraftigt elliptisk omloppsbana, men kräver en hel bränsle för att kompensera, och det är också nåt man i så fall bara gör enstaka varv.

200 km börjar bli långsiktigt uthålligt, men kräver en hel del bränsle för att boosta höjden hela tiden. 300 km är ganska bekvämt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Eh jo det har det. Du kanske ska uppdatera dig om vad som faktiskt finns? du kan få runt 30Mbit och det kostar inte 100 000
Du har tom en prislista som exempel på sida 1 i tråden.
http://www.rbcom.se/tooway-prislista/

Både inmarsat och iridium ligger på 16-1700 MHz och används primärt till mobil tele-kommunikation i små handhållna enheter, den lägre frekvensen underlättar avsevärt gällande räckvidd och uteffekt som krävs, att få en enhet i samma storlek att få ur sig nog stark utsignal på 15GHz som starlink använder är en rejäl utmaning om man vill ha någon batteritid att tala om, så jag ser dom inte som direkta konkurrenter inom närtid.

Jag tycker starlink är skitcoolt och hoppas det blir bra, men för mig är det inte direkt en game-changer, det kommer aldrig vara bättre än fiber/4/5G som jag har tillgång till typ 98% av min vardag, på fjället har jag iridium.

Tooway är för företag.

För privatpersoner så verkar det ju vara det här som gäller:

http://www.rbcom.se/wp-content/uploads/2016/07/Avtal-Privat-B...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HinFoo:

bättre täckning 2022 när fler uppskjutningar har gjorts med polar omloppsbana

Det kommer inte bli lika tätt med satelliter med polar omloppsbana, och i Norrland så kommer man bara se dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bara en mindre andel av Starlink-satelliterna kommer att ligga på 550 km, även om de som är uppe hittills är på den höjden. De flesta kommer att ligga runt 340 km, och där är luftmotståndet mycket högt.

80 km är långt, långt under vad som är möjligt för en satellit i omloppsbana. 100-120 km tros en del spaningssatelliter kunna dyka ner till på den lägsta punkten i en kraftigt elliptisk omloppsbana, men kräver en hel bränsle för att kompensera, och det är också nåt man i så fall bara gör enstaka varv.

200 km börjar bli långsiktigt uthålligt, men kräver en hel del bränsle för att boosta höjden hela tiden. 300 km är ganska bekvämt.

Skulle inte några ligga högre också, eller var det Kuiper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle inte några ligga högre också, eller var det Kuiper?

De som ska ligga högt är den omgång som skjuts upp nu och nåt år framåt. Ca 25-30 procent av totalen. Därefter är det den stora delen, som ska ligga lägre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nja, den marknaden är nog inte särskilt stor. Livslängden på nätverket är ganska kort. Satelliterna "lever" bara i några år, kanske fem för de som skjuts upp nu, och på så kort sikt är fartygstrafiken minimal. Om 30-50 år kanske den är stor, men vem vet vad för system som finns då? Knappast Starlink i alla fall.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:36.5/center...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Vad ville du säga med det där?

Just nu är det ett par dussin fartyg längs hela Rysslands norra kust, som är nån form av fraktfartyg (de flesta inom det område du zoomat in på i länken är fiskebåtar). Det är förmodligen fler fartyg i Bottenviken just nu än det är på hela den sträckan där uppe. Eftersom det saknas AIS-stationer där, så går det inte heller att se vad för fartyg det handlar om, så förmodligen är majoriteten av dem små kustfraktfartyg som går kortare sträckor för att serva de isolerade kustområdena där uppe.

Marknaden är mycket liten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

De som ska ligga högt är den omgång som skjuts upp nu och nåt år framåt. Ca 25-30 procent av totalen. Därefter är det den stora delen, som ska ligga lägre.

Ska man tro Wikipedia är det ”omkring 2 800 stycken på 1 150 kilometers höjd”

Dessa kommer såklart täcka massa potentiella hål i täckningen, men de kommer ’aldrig’ komma ner av sig själva i alla fall. 550 och mindre är ju rimligt, men 1100+ är ju galet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad ville du säga med det där?

Just nu är det ett par dussin fartyg längs hela Rysslands norra kust, som är nån form av fraktfartyg (de flesta inom det område du zoomat in på i länken är fiskebåtar). Det är förmodligen fler fartyg i Bottenviken just nu än det är på hela den sträckan där uppe. Eftersom det saknas AIS-stationer där, så går det inte heller att se vad för fartyg det handlar om, så förmodligen är majoriteten av dem små kustfraktfartyg som går kortare sträckor för att serva de isolerade kustområdena där uppe.

Marknaden är mycket liten.

Då ser vi olika saker helt klart. Men vill man inte se så spelar det ingen roll.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Då ser vi olika saker helt klart. Men vill man inte se så spelar det ingen roll.

Men jag frågade ju vad du ville visa med kartbilden. Kan du inte förklara?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ska man tro Wikipedia är det ”omkring 2 800 stycken på 1 150 kilometers höjd”

Dessa kommer såklart täcka massa potentiella hål i täckningen, men de kommer ’aldrig’ komma ner av sig själva i alla fall. 550 och mindre är ju rimligt, men 1100+ är ju galet!

Jag vet inte vad du läser men den jag läser anger ca 550 för de tidiga och ca 340 för majoriteten som kommer om ett par år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Eh jo det har det. Du kanske ska uppdatera dig om vad som faktiskt finns? du kan få runt 30Mbit och det kostar inte 100 000
Du har tom en prislista som exempel på sida 1 i tråden.
http://www.rbcom.se/tooway-prislista/

Både inmarsat och iridium ligger på 16-1700 MHz och används primärt till mobil tele-kommunikation i små handhållna enheter, den lägre frekvensen underlättar avsevärt gällande räckvidd och uteffekt som krävs, att få en enhet i samma storlek att få ur sig nog stark utsignal på 15GHz som starlink använder är en rejäl utmaning om man vill ha någon batteritid att tala om, så jag ser dom inte som direkta konkurrenter inom närtid.

Jag tycker starlink är skitcoolt och hoppas det blir bra, men för mig är det inte direkt en game-changer, det kommer aldrig vara bättre än fiber/4/5G som jag har tillgång till typ 98% av min vardag, på fjället har jag iridium.

Fast nu jämför du äpplen och päron, Starlink kommer på sikt kunna erbjuda samma täckning som t.ex. Inmarsat för internet via satellit. Tooway fungerar i Europa, Medelhavet och Norra Afrika p.g.a geostationära satelliter. Det andra är att Tooway erbjuder snabbt internet på pappret, men med en contention rate på 1/50 så säger det sig ganska snart att den faktiska hastigheten kan bli rent urusel. Det finns en anledning varför Inmarsat erbjuder 1/1Mbps för "bara" 1500$/månad med 1/16 contention rate, när 1/1Mbps med 1/1 contention rate kostar över 12000$/månad.

Det blir två helt skilda produkter, Tooway fungerar säkert utmärkt om du har en stuga som ligger otillgängligt. Men för den som rör sig i 3:e världen, på världshaven eller allmänt reser världen runt så blir det snabbt ohållbart. Starlink bryggar ju detta ganska effektivt (på sikt), billigt, bra täckning och en hisnande hastighet mot vad som tidigare funnits.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Blir kul o se ifall Starlink kan fixa bra eller helt ok uppkoppling även här i Sverige. Finns mycket landsbygd / glesbygd som är helt utan täckning idag via mobilnäten oavsett vilken operatör man har. Dessutom så säger ju täckningskartorna att det "är" täckning på många ställen men den faktiska täckningen är mycket mindre tyvärr. Annars hoppas man ju på 5G, att dom får till samarbeten mellan operatörer likt hur ens mobil fungerar utomlands med roaming.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på med Starlink är också att ju mer isolerat man befinner sig, desto bättre kapacitet får man. Detta eftersom varje satellit har hand om en "cell" på marken, och alla inom cellen delar på kapaciteten. (I själva verket sker det hela tiden en överlämning eftersom satelliterna rör sig snabbt, men i snitt är det så, och effekten blir samma som om det var en stillastående satellit över en "cell".)

Så allra bäst blir det på motsvarande den nordamerikanska landsbygden, där folk bor glest utanför tätorterna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag vet inte vad du läser men den jag läser anger ca 550 för de tidiga och ca 340 för majoriteten som kommer om ett par år.

Det enda jag hittar (på Spacex hemsida) om 340/380 km är att det är en tillfällig "parkeringshöjd" som används direkt efter uppskjutningen för alla satelliter i systemet. Den banan hålls tills de når rätt position i förhållande till Jorden för att förflyttas till den högre bana där de ska tjänstgöra. Med en låg temporär bana sparas både bränsle och tid.

Det är rimligt att nästa lager hamnar på högre höjd för att ge ännu bättre yttäckning.

Permalänk
Medlem

Starlink har ett gäng satelliter på högre höjd än 550 km. De har en ansökan hos FCC att flytta dessa till 550.
Nu har de c:a 1750 satelliter uppe. De har tillstånd för 12 000.
Planen för Gen2 är 30 000 som skall finnas mellan 340km och 614km.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag vet inte vad du läser men den jag läser anger ca 550 för de tidiga och ca 340 för majoriteten som kommer om ett par år.

Jag citerade (svenska) Wikipedia rakt av, den källan verkar dock prata om att ursprungliga ansökan var för 1150, men att de senare ändrat och prioriterat lägre banor (vilket är fantastiskt och rimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag citerade (svenska) Wikipedia rakt av, den källan verkar dock prata om att ursprungliga ansökan var för 1150, men att de senare ändrat och prioriterat lägre banor (vilket är fantastiskt och rimligt

Ett tips: undvik alltid svenska Wikipedia. Den är så gott som alltid sämre, påfallande ofta även för rent svenska ämnen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ett tips: undvik alltid svenska Wikipedia. Den är så gott som alltid sämre, påfallande ofta även för rent svenska ämnen.

Jo helt klart rätt, definitivt i detta fall

Permalänk
Medlem

En annan förmodad extremt lukrativ marknad för starlink, kanske till och med den viktigaste, kommer bli high frequency trading mellan börsmarknader (paywall) eftersom den kritiska latensen över stora avstånd förväntas bli lägre för starlink än för fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

En annan förmodad extremt lukrativ marknad för starlink, kanske till och med den viktigaste, kommer bli high frequency trading mellan börsmarknader (paywall) eftersom den kritiska latensen över stora avstånd förväntas bli lägre för starlink än för fiber.

Ironi! Uppskattat försök!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Ironi! Uppskattat försök!

Jag vet inte om du missförstår, men omvägen via omloppsbana i 99% ljushastighet jämfört med att köra fiber som går med ca 70% ljushastighet (glas, booster-stationer)

Det bör alltså gå avsevärt snabbare via Starlink

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

En annan förmodad extremt lukrativ marknad för starlink, kanske till och med den viktigaste, kommer bli high frequency trading mellan börsmarknader (paywall) eftersom den kritiska latensen över stora avstånd förväntas bli lägre för starlink än för fiber.

Skrivet av Xeonist:

Ironi! Uppskattat försök!

Nyckelformuleringen är "över stora avstånd".

Skrivet av medbor:

Jag vet inte om du missförstår, men omvägen via omloppsbana i 99% ljushastighet jämfört med att köra fiber som går med ca 70% ljushastighet (glas, booster-stationer). Det bör alltså gå avsevärt snabbare via Starlink

Exakt så. Transatlantisk latens genom undervattensfiber London-New York är idag i genomsnitt 76 ms. För att få ner latensen till 60 ms investerade en privat aktör 2015 i en dedikerad kabel för $300M. Starlink hoppas sänka latensen ner till 43 ms, vilket Musk själv hävdar kan vara värt uppemot $70 miljarder per år för finansiella marknader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Nyckelformuleringen är "över stora avstånd".

Över stora avstånd där (potentiell) latens är det enda som betyder något, ja.

Men det är ju en situation som i princip aldrig uppstår.
Det enda som är viktigare än latens och hastighet med HFT är pålitlighet.
Att visa upp en teoretisk latens är ointressant.

Jag har också läst Michael Lewis' "Flash Boys".

Vad Elon säger bryr jag mig inte så mycket om längre, mer än som roliga klipp där jag tar mig för pannan och säger till mig själv "hur kunde människor vara så korkade att dom trodde på det där.."