Webhallen kontrar Amazon – erbjuder fri frakt på alla beställningar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zargoz:

Nu är det så att de flesta antar jag inklusive mig har amazon prime på grund av prime video. Att man får prime gaming, prime music, twitch prime, skinns och annat och nu även gratis frakt är bara ett stort plus som lätt är värt 549kr per år.
Sen jag fick betala returfrakt till webhallen en gång har jag inte handlat därifrån mer. Fri frakt kommer inte att ändra det om jag återigen ska kanske behöva betala för returfrakten.
Sen har jag haft dålig upplevelse med komplett och webhallen så handlar inte därifrån ändå.

Nu ska jag inte gräva mig för djupt, då jag vill kunna ta mig upp senare idag, för jag har mycket att göra hemma.

Det är fel att kalla det för "gratis frakt" eller "Fri frakt". Enligt konsumentverket definieras fel marknadsföring som:

  • om den inte innehåller viktig information

  • ger felaktig information

  • att informationen är otydlig.

  • Det kan också vara fråga om vilseledande marknadsföring om den viktiga informationen har lämnats på ett oklart, obegripligt, tvetydigt eller annat olämpligt sätt.

Jag fet markerade de sista tre punkterna i texten ovan, eftersom Amazons reklam är vilseledande. Du betalar fortfarande för något de anser är "gratis". Det är som att jag skulle sälja ett 3080ti här på sweclockers och skriva i annonsen: "Jag betalar frakten vid snabb affär, för endast 59 kronor extra!"

Ja självklart är det roligt att vi får fler saker inkluderat i ett och samma pris, och det är som du skrev. Många köper ju faktiskt "Amazon prime" mestadels för prime gaming, prime music, twitch prime, skinns och annat. Fast läser vi trådskaparens artikel så handlade allt om fri leverans

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det behövs ens. Webhallen, inet och komplett är långt före amazon i allt annat ändå.
Anser folk från icke inet-nationer att amazons hemsida är bra? stackare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så ska det se ut!

Är man inte intresserad av det övriga i Amazon Prime blev det plötsligt en väldigt dålig affär att betala 59Kr månaden för "fri" frakt, på "vissa" produkter. Det här får Amazon att se ganska pinsamma ut.

Jo. "Tyvärr" så är ju Amazon Prime Video bra. För mig som redan prenumererade på Prime Video blir detta en bra deal. Går ner från 65:- till 59:- i månaden och får fler förmåner. Än fler förmåner lär komma framöver, som i andra länder.

Sedan försöker jag alltid stötta fysisk handel framförallt, Webhallens onlinebutik kommer en bit ner på min priolista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyphoon:

Schysst av Webhallen, hoppas de har marginaler som täcker detta hyfsat så att det inte blir ett allt för stort slag.

Men förstår detta, det är nu det gäller att ta fighten mot giganten om man ska ha en chans.

Webhallen ägs av nordens största näthandels aktör komplett group så det går nog ingen nöd på dom ska du se. Värre är det såklar med små aktörer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Skulle ändå aldrig handla från webhallen. Dyra priser och kassa villkor. Var alltid ett jävla elände att returnera trasiga och defekta varor eller att försöka nyttja öppet köp. "Hur vet vi att inte du orsakade detta?" och "Du har öppnat lådan". Med Amazon, netonnet och flera andra återförsäljare slipper man bekymmer. Kunde till och med skicka tillbaka ett playstation som gick sönder 2 år senare till amazon utan låda eller handkontroll och fick pengarna tillbaka. Webhallen kommer att gå under.

Till dom som klagar om att fri frakt hos amazon egentligen inte är gratis, det handlar om amazon prime. Annars får man gratis frakt vid köp över 229 kr. Fick mitt paket inom 2 dagar levererat till dörren utan prime.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Varför vill du inte det, jobbar du på Webhallen?

Jag gillar Webhallen väldigt mycket, handlar där för några hundra tusen om året och jag vill att dom ska ha bra marginaler så dom kan finnas kvar som en stark aktör som ger mig bra service och fortsätter vara smidiga att ha att göra med. Varenda gång det har varit något problem, oavsett karaktär, har jag fått kanonservice. En del i detta är såklart att företaget går bra över tid och inte lever en tillvaro med kniven mot strupen. Dom har ju gått ifrån att ha haft ett par tuffa år till att göra ett mycket fint resultat 2020 och jag hoppas det fortsätter så.

Hur mycket jag än respekterar Webhallen och dom som jobbar där skulle jag nog inte vilja jobba där, det är inte en bransch jag tror jag skulle trivas i.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Raynstorm:

Rätta mig om jag har fel här.

Men hur blir det "mer" slitage? Produkten skall ju levereras vare sig det blir idag eller om 3 dagar.

Ju längre frakttid desto större möjlighet har fraktaren att konsolidera, t.ex. skicka en full bil från lager till Enköping varannan dag istället för en halvfull varje dag. Det är ju inte utan anledning posten börjat med varannandagsutdelning.

Hade gärna sett ett t.ex. ett eko-alternativ för frakt fanns och var billigare än samma dag-frakt. Gratis frakt är jag av princip emot, den kommer betalas av kunden oavsett. Om kostnaden inte syns behöver inte kunden tänka till och istället handla i lokal butik eller göra ett större inköp istället för många små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Skulle ändå aldrig handla från webhallen. Dyra priser och kassa villkor. Var alltid ett jävla elände att returnera trasiga och defekta varor eller att försöka nyttja öppet köp. "Hur vet vi att inte du orsakade detta?" och "Du har öppnat lådan". Med Amazon, netonnet och flera andra återförsäljare slipper man bekymmer. Kunde till och med skicka tillbaka ett playstation som gick sönder 2 år senare till amazon utan låda eller handkontroll och fick pengarna tillbaka. Webhallen kommer att gå under.

Till dom som klagar om att fri frakt hos amazon egentligen inte är gratis, det handlar om amazon prime. Annars får man gratis frakt vid köp över 229 kr. Fick mitt paket inom 2 dagar levererat till dörren utan prime.

När handlade du hos Webhallen sist? Sedan de införde 30 dagars öppet köp så har jag inte haft några problem o lämna tillbaka saker till Webhallen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

När handlade du hos Webhallen sist? Sedan de införde 30 dagars öppet köp så har jag inte haft några problem o lämna tillbaka saker till Webhallen

Ca 1.5 år sedan. Köpte en dator som hade defekt på skärmen, gick in för att lämna tillbaka dagen efter. Tjejen i kassan var otrevlig och istället för att ens titta på skärmen och bara säga "ok" så kollade hon på datorn med förstoringsglas i 10 minuter och letade efter märken säkert för att hitta en ursäkt att inte låta mig lämna tillbaka den (då detta har hänt tidigare). Ur min erfarenhet har ingen annan återförsäljare varit så svår att handskas med som webhallen. Amazon, netonnet, elgiganten och mediamarkt har alla tagit emot returer utan några problem. Dessutom så har webhallen bland de dyraste priserna i Sverige. I princip allt som jag handlar, spel och elektronik, finns alltid billigare någon annanstans med bättre köpvillkor.

Permalänk
Medlem

Bra av webhallen! Har haft två RMA ärenden med webhallen det senaste halvåret, 8gb ddr4 sticka och och ps4 kontroll. Otroligt snabb och smidig hantering av RMA, inget tjafs. Känns som de är på hugget...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Visste inte att webhallen fanns kvar! får bli en nostalgitripp och besöka dem igen!

https://www.youtube.com/watch?v=4Uq1pkvOF2U

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raynstorm:

Sååååå för att det ska bli bättre för chaufförerna så skall försäljningen, och således även leveranserna, aldrig öka?

Jag som trodde att även de anställda, i detta fallet chaufförerna, ville att deras branch skulle gå bra, så det finns mer jobb och risken för uppsägning minskar...

Det som krävs har inte så mycket med ordervolymen att göra egentligen då det är branschen i sig som är sjuk, men ökad volym gör det svårare.

Permalänk
Medlem

Väldigt många som verkligen älskar att vänta på sina beställningar i denna tråden och avskyr ens möjligheten för samma dag leverans.
Nästan så att dom lika gärna skulle kunna vara lite extra vuxna och vänta på sina paket i flera månader när dom beställer från nätet.😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Ca 1.5 år sedan. Köpte en dator som hade defekt på skärmen, gick in för att lämna tillbaka dagen efter. Tjejen i kassan var otrevlig och istället för att ens titta på skärmen och bara säga "ok" så kollade hon på datorn med förstoringsglas i 10 minuter och letade efter märken säkert för att hitta en ursäkt att inte låta mig lämna tillbaka den (då detta har hänt tidigare). Ur min erfarenhet har ingen annan återförsäljare varit så svår att handskas med som webhallen. Amazon, netonnet, elgiganten och mediamarkt har alla tagit emot returer utan några problem. Dessutom så har webhallen bland de dyraste priserna i Sverige. I princip allt som jag handlar, spel och elektronik, finns alltid billigare någon annanstans med bättre köpvillkor.

Har samma erfarenhet. Killen i kassan letade efter fel på moderkortet som fungerade bra utan grafikkort men inte alls om man satte i ett grafikkort. Slutade med att han petade i CPU-sockeln och hittade en pigg som inte var helt i inje (efter hans petande).

Har reklamerat produkter hos Inet men aldrig haft något krångel.

Priset är i o f s inte oviktigt men service och förtroende är viktigare. Det är extremt otrevligt med någon som (desperat) letar efter en orsak att inte ta emot en reklamation och det står x antal personer i kön. I fallet jag nämnde ovan letades det i tio minuter innan kassakillen sa att "de nog skulle ta tillbaka varan" men sen kom han plötsligt på att "förresten, en sak till måste jag ju kolla" och sedan öppnade han höljet till CPU-sockeln och började peta i den för att till sist se en liten skillnad i ljusreflexer på en av piggarna och triumferande tillkännagav att "här har vi det!. Det här moderkortet kan vi inte ta emot. Du har ju böjt en av piggarna i sockeln!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Ca 1.5 år sedan. Köpte en dator som hade defekt på skärmen, gick in för att lämna tillbaka dagen efter. Tjejen i kassan var otrevlig och istället för att ens titta på skärmen och bara säga "ok" så kollade hon på datorn med förstoringsglas i 10 minuter och letade efter märken säkert för att hitta en ursäkt att inte låta mig lämna tillbaka den (då detta har hänt tidigare). Ur min erfarenhet har ingen annan återförsäljare varit så svår att handskas med som webhallen. Amazon, netonnet, elgiganten och mediamarkt har alla tagit emot returer utan några problem. Dessutom så har webhallen bland de dyraste priserna i Sverige. I princip allt som jag handlar, spel och elektronik, finns alltid billigare någon annanstans med bättre köpvillkor.

För mig har de nästan alltid haft lika pris som Elgiganten och oftast billigare än Inet. Elgiganten hade jag jävligt stort problem o lämna tillbaka en telefon (dock många år sedan nu) som vi köpt på nätet och ville lämna tillbaka. Hade i princip bara öppnat lådan och de var med väldigt mycket bök som jag kunde lämna tillbaka den även fast vi hade rätt till det enligt lagen så köper inte telefoner hos Elgiganten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Har samma erfarenhet. Killen i kassan letade efter fel på moderkortet som fungerade bra utan grafikkort men inte alls om man satte i ett grafikkort. Slutade med att han petade i CPU-sockeln och hittade en pigg som inte var helt i inje (efter hans petande).

Så var det för mig alla gånger jag hade ett problem med en produkt hos webhallen. Dom gjorde allt i sin makt för att undvika att ta emot varorna och endast när man började skriva taskiga omdömen online så blev man kontaktad om att ordna retur. Det värsta var när de försökte skylla defekt på mig och en annan gång försökte påstå att det inte alls var fel på produkten.

Skrivet av jnsson:

För mig har de nästan alltid haft lika pris som Elgiganten och oftast billigare än Inet. Elgiganten hade jag jävligt stort problem o lämna tillbaka en telefon (dock många år sedan nu) som vi köpt på nätet och ville lämna tillbaka. Hade i princip bara öppnat lådan och de var med väldigt mycket bök som jag kunde lämna tillbaka den även fast vi hade rätt till det enligt lagen så köper inte telefoner hos Elgiganten

Webhallen har inte öppet köp på mobiltelefoner med bruten förpackning heller, vet inte hur det är med elgiganten idag men aldrig haft problem hos dom. Netonnet tycker jag däremot har bra villkor. Öppet köp i 90 dagar. Testade en telefon i ca 1.5 månad innan jag bestämde mig för nyttja öppet köp. De tittade på den snabbt och tog emot den utan protest, detta var rätt så nyligen.

Rekommenderar att du använder prisjakt om du inte känner till det redan... webhallen har sällan de bästa priserna för någonting alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Att erbjuda fri frakt innebär att en handlare t.ex. Webhallen blir benägen att skriva på ett avtal med ett så billigt fraktbolag som möjligt, och hur kan ett fraktbolag vara billigare än ett annat? Man betalar lägre löner. Att detta inte skulle skilja sig från att man faktiskt tar lagomt betalt för frakten, så att fraktbolaget via ett sundare avtal får in pengar för att betala chaufförer en dräglig lön har jag svårt att se. Någonstans genar man i kurvorna eftersom vi alla vet att frakt inte är gratis i verkligheten.

Allmänt är jag lika mycket emot samma-dag-frakt pga att det garanterat körs massor med halvlastade bilar kors och tvärs bara för att nån ska få sin nya gamingmus en dag tidigare. Det är inte okej ur ett miljöperspektiv.

Jo, nog är det väl mer eller mindre samma runtom i världen, men tråden handlar ju om fri frakt i Sverige.
Jag handlar precis från samma handlare som du i regel, endast i undantagsfall från Amazon om det visar sig att de är de enda som har en udda vara i lager.

Så bra skrivet Tommy!

Tror du har helt rätt i bilden du beskriver, Frakten kostar alltid och konkurrensen sker oftast på arbetstagarnas bekostnad inom transport.

//Roger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Väldigt många som verkligen älskar att vänta på sina beställningar i denna tråden och avskyr ens möjligheten för samma dag leverans.
Nästan så att dom lika gärna skulle kunna vara lite extra vuxna och vänta på sina paket i flera månader när dom beställer från nätet.😉

Jag tycker att möjligheten till samma dagfrakt ska finnas men att det ska kosta extra.

Marginalnyttan samma dag eller 3 dagar är ganska låg för mig.

Däremot är det stor skillnad på 3 dagar och 3 månader (för mig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Så var det för mig alla gånger jag hade ett problem med en produkt hos webhallen. Dom gjorde allt i sin makt för att undvika att ta emot varorna och endast när man började skriva taskiga omdömen online så blev man kontaktad om att ordna retur. Det värsta var när de försökte skylla defekt på mig och en annan gång försökte påstå att det inte alls var fel på produkten.

Webhallen har inte öppet köp på mobiltelefoner med bruten förpackning heller, vet inte hur det är med elgiganten idag men aldrig haft problem hos dom. Netonnet tycker jag däremot har bra villkor. Öppet köp i 90 dagar. Testade en telefon i ca 1.5 månad innan jag bestämde mig för nyttja öppet köp. De tittade på den snabbt och tog emot den utan protest, detta var rätt så nyligen.

Rekommenderar att du använder prisjakt om du inte känner till det redan... webhallen har sällan de bästa priserna för någonting alls.

Jag använder prisjakt hela tiden. Det var just därför jag sa att Webhallen var billigare än Inet och ofta är ungefär samma som Elgiganten, iallafall på de varor jag köper

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Naturligtvis kan fri frakt få mig att välja en annan leverantör, men endast the usual suspects, Webhallen, Inet, Dustin och Komplett, och naturligtvis bara om totala summan blir lägre. Ska vara rejäl prisskillnad eller något de inte har på teknikområdet för att jag ska köpa på andra ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Tror du ska läsa på lite angående skillnaderna, Budbee och Airmee är parasiter som utnyttjar folk, ofta i utsatta situationer.

https://www.transportarbetaren.se/e-handel-exploderar-har-ar-...

Parasiter som utnyttjar folk i utsatta situationer, genom att ge dem en lön som motsvarar 25 000Kr/mån? För jobb som inte kräver mer än B-körkort dessutom. Klarar man 16 leveranser i timmen (vilket inte låter orimligt om rutten är välplanerad) kan man tydligen göra 200Kr/timme, vilket motsvarar 35 000Kr/mån för en heltidstjänst.

Vet du, utifrån dessa premisser har jag extremt svårt att tycka synd om dem och se dem som offer.

Permalänk
Medlem

Webhallen har försökt lura mig också. Som tur var visste jag det innan pga att jag läst forumet och hade uppe konsumentköplagen på mobilen när jag gick in i affären. Till slut valde de att följa lagen.

Kanske blir så när butikschefen knappt vet vad konsumentköplagen är för något.

Skojare.

Skrivet av DasIch:

Parasiter som utnyttjar folk i utsatta situationer, genom att ge dem en lön som motsvarar 25 000Kr/mån? För jobb som inte kräver mer än B-körkort dessutom. Klarar man 16 leveranser i timmen (vilket inte låter orimligt om rutten är välplanerad) kan man tydligen göra 200Kr/timme, vilket motsvarar 35 000Kr/mån för en heltidstjänst.

Vet du, utifrån dessa premisser har jag extremt svårt att tycka synd om dem och se dem som offer.

Tror du missat att du bor i Sverige. Här skall alla ha allt serverat på silverfat och en lön på minst 50k netto även ifall man inte klarade gymnasiet. Annars blir det orättvist.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Parasiter som utnyttjar folk i utsatta situationer, genom att ge dem en lön som motsvarar 25 000Kr/mån? För jobb som inte kräver mer än B-körkort dessutom. Klarar man 16 leveranser i timmen (vilket inte låter orimligt om rutten är välplanerad) kan man tydligen göra 200Kr/timme, vilket motsvarar 35 000Kr/mån för en heltidstjänst.

Vet du, utifrån dessa premisser har jag extremt svårt att tycka synd om dem och se dem som offer.

Det låter inte rimligt att det går att göra 16 leveranser på 60 minuter, det motsvarar 3 minuter och 45 sekunder per leverans. Kliva ut ur bilen eller kliva av cykeln, leta fram rätt paket, ringa på dörren, vänta tills någon svarar, vänta tills mottagaren kommer och möter dig, överlämna paketet, bocka av att leveransen har levererats, kliva in i bilen igen, kolla adressen för nästa leverans, köra dit, upprepa samma procedur. Vid strul i något steg drar tiden iväg.
Förra veckan hade jag en leverans som skulle levereras via ett sånt företag, det var många stopp innan mig och det tog 50% längre än den uppskattade tiden så strul vid en tidigare leverans verkar inte vara ovanligt

Permalänk
Medlem

Hade aldrig handlat på amazon ändå. Webbhallen känns mer pålitliga och visar sin kvalité

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Avstängd

Smygprishöjningar - here I come!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det låter inte rimligt att det går att göra 16 leveranser på 60 minuter, det motsvarar 3 minuter och 45 sekunder per leverans. Kliva ut ur bilen eller kliva av cykeln, leta fram rätt paket, ringa på dörren, vänta tills någon svarar, vänta tills mottagaren kommer och möter dig, överlämna paketet, bocka av att leveransen har levererats, kliva in i bilen igen, kolla adressen för nästa leverans, köra dit, upprepa samma procedur. Vid strul i något steg drar tiden iväg.
Förra veckan hade jag en leverans som skulle levereras via ett sånt företag, det var många stopp innan mig och det tog 50% längre än den uppskattade tiden så strul vid en tidigare leverans verkar inte vara ovanligt

Har de ordning på paketen, en bra rutt och vet hur de ska köra så kan det gå undan. Den som väntar paket vet att det kommer och är förhoppningsvis artig nog att öppna dörren direkt, möta budet vid porten eller säga åt budet att lägga paketet där. Kliva i eller ur bilen tar inte lång tid och inte heller att skanna paketet.

När jag tagit emot paket från Budbee har de alltid haft flera stopp i närheten och det är mycket möjligt att det varit flera leveranser vid samma stopp. Jag har även fått det jag beställt i separata paket, om det varit flera saker. Sen har jag noterat på min gata är det inte bara jag som går ner till porten och möter budet (saknas portkod och telefon).

I vilket fall, även de inte skulle klara 16 leveranser i timmen lär de överleva med en lön på 30KKr/mån. 25 är inte heller dåligt för att ratta budbil och leverera paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Parasiter som utnyttjar folk i utsatta situationer, genom att ge dem en lön som motsvarar 25 000Kr/mån? För jobb som inte kräver mer än B-körkort dessutom. Klarar man 16 leveranser i timmen (vilket inte låter orimligt om rutten är välplanerad) kan man tydligen göra 200Kr/timme, vilket motsvarar 35 000Kr/mån för en heltidstjänst.

Vet du, utifrån dessa premisser har jag extremt svårt att tycka synd om dem och se dem som offer.

Jag har inte en aning om hur du har räknat, det står att underleverantörerna har drygt 140kr i timmen (både Budbee och Airmee)
150*5*22, det är 16500kr MAX per månad (ob eller övertid utgår ej). Räkna sedan bort tjänstepensionen (utan tjänstepension kan du se fram emot ett liv som fattigpensionär). Du kan ju inte bara säga "motsvarar x" om du inte kan jobba dom övriga timmarna (lycka till att hitta ett arbete där du får ihop den ekvationen).
Detta är då för dom bra fallen, du var inte så pepp på att ta upp exemplet på dom som jobbade svart för 85kr timmen av någon anledning?

Jag får ge dig poäng för din sinnessjuka optimism dock och idén om att the traveling salesman är ett löst problem (google it)... Jag har inte haft en Budbee-leverans som inte varit minst en timme försenad (efter planerad leveranstid enligt appen), som värst har det varit tre timmar, då kom paketet t.om. utanför sluttiden (budet var här vid 23.20 snåret).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Jag har inte en aning om hur du har räknat, det står att underleverantörerna har drygt 140kr i timmen (både Budbee och Airmee)
150*5*22, det är 16500kr MAX per månad (ob eller övertid utgår ej). Räkna sedan bort tjänstepensionen (utan tjänstepension kan du se fram emot ett liv som fattigpensionär). Du kan ju inte bara säga "motsvarar x" om du inte kan jobba dom övriga timmarna (lycka till att hitta ett arbete där du får ihop den ekvationen).
Detta är då för dom bra fallen, du var inte så pepp på att ta upp exemplet på dom som jobbade svart för 85kr timmen av någon anledning?

Jag får ge dig poäng för din sinnessjuka optimism dock och idén om att the traveling salesman är ett löst problem (google it)... Jag har inte haft en Budbee-leverans som inte varit minst en timme försenad (efter planerad leveranstid enligt appen), som värst har det varit tre timmar, då kom paketet t.om. utanför sluttiden (budet var här vid 23.20 snåret).

Heltid är 8 timmar och enda rimliga sättet att räkna. Du kan inte gärna kräva högre lön om jobbet innebär färre timmar. Sen är det självklart inget framtidsjobb som ger bra pension att ratta budbil. Vad förväntar du dig egentligen?

Att dina leveranser varit försenade säger inget om budets leveransfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Varför ska fysiska butiker gynnas?

Hänger ihop med vilket samhälle du vill ha. Städer tomma på butiker börjar bli resultatet av all onlineförsäljning.
I detta försvinner många specialister som erbjuder produkter och tjänster utöver det vanligt. Kvar blir en opersonlig digital butik där support knappt finns och finns det saknas det kärlek för produkterna man säljer.
Som liten aktör kan du inte längre konkurrera och kvar bli Amazon och ICA.

Jag personligen tycker det är en fruktansvärd utveckling..

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Heltid är 8 timmar och enda rimliga sättet att räkna. Du kan inte gärna kräva högre lön om jobbet innebär färre timmar. Sen är det självklart inget framtidsjobb som ger bra pension att ratta budbil. Vad förväntar du dig egentligen?

Att dina leveranser varit försenade säger inget om budets leveransfrekvens.

Det är ett rimligt sätt att räkna om man anser att man kan leva på imaginära pengar, absolut.

Vid försenade leveranser är budet efter det estimerade intervallet som rutten var planerad enligt, så jo, det säger en hel del om leveransfrekvensen (det är av samma anledning som bud ibland skiter i att ens försöka leverera och skriver in dig som ”ej hemma”, det går inte att få ihop schemat annars).