Helgsnack: Vad har du för hobby utöver datorer och teknik?

Permalänk
Skrivet av skitskurk:

Brukar låta så. Ta ett glas vin och komma hem och vingla som en påkörd räv vid 05.

Haha, som sagt. Har lite av en annan syn på alkohol.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan väl lägga in en bild från Warded, den har tagit ca 35000 "turfkm" på cykeln att uppnå så det är mer i verkligheten, jag bor ju inte i nån stad så jag försöker inte få mycket poäng för det är rätt lönlöst då det kräver 5-6 mil rena "tomma" transportsträckor innan jag kan börja plocka nått, men det går väldigt enkelt att ta några hundra zoner när man kommer in i en stad
https://i.imgur.com/SZwMJCd.jpg
Jag brukar också köra hängmatta.

Nu vet jag varken vad warded och turf är men jag ser en röd prick ganska precis där jag bor, betyder det att du varit här och cyklat? Imponerande i så fall för jag bor verkligen mitt i ingenstans

Permalänk
Medlem

Spela/spela in musik. Spelar framförallt trummor o bas sedan länge.
Plockar gärna svamp under säsongen.
En del retrospel när andan faller på.

Permalänk
Medlem

Gym, 4-6 dagar i veckan
Motorcykel
Serier
Whiskey
Kött
Chili
Fiske

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Jag gillar att spendera tid i köket, mindfulness, måla.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

När jag nådde 30 för några år sen insåg jag att jag suttit och datat oavbrutet i nästan 20 år. Så jag skaffade två hobbies: jakt och orientering. Jakten blev även till handladdning av ammo, väldigt nördigt och spännande.
Orienteringen hamnade lite på hyllan när man fick barn, men någon lokal tävling per år blir det.

Permalänk
Hedersmedlem

Hundar (Tränade/tävlade tidigare i Agility men numer gäller bara rent sällskap då lilleman även är en gammelman), tärnings-rollspel, Sci-Fi, historia (främst bägge världskrigen) och centraleuropeisk husmanskost.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av S-FighterPilot:

Oj, det händer en hel del annat 🙈😅

Matlagning
Läsa historia, både skön och fakta
Trädgårdsarbete
Bakning
Fotografering, även analog

Men det som framför allt ligger nära nu för tiden är drinkar. Inte för rusets skull utan mer för hantverket och historien bakom dem.

https://i.imgur.com/xy3XEYA.jpg

Det där såg inte dumt ut. Vad var det för drinkar?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Biodling. Det är makalösa små insekter, och aldig blir man riktigt klok på dem.

100+ kg honung är dock negativt. Jag vette tusan var jag ska göra av allt?

Mjöd

Permalänk
Medlem

Åker gärna snowboard när det ges möjlighet, är uppvuxen i Gesunda och hade alltid säsongskort på Gesundaberget förr om åren. Men sedan 14 år tillbaka är jag bosatt i Jönköping och här finns inte riktigt samma förutsättningar om man säger så

Permalänk
Medlem

Bilar och Airsoft är två andra hobbies jag sysslar med. Håller också, bilden till artikeln till ära, på och ska starta upp D&D med mina syskon och ångra polare.

Bilar och andra mekaniska konstruktioner har alltid fascinerat mig så intresset för bilar har alltid funnits där pga det. När man var liten och satt i barnvagnen och morfar var ute och gick med mig ville jag bara sitta och kolla på maskinerna på en byggarbetsplats i stan har jag fått höra tex

Airsoft är en nyare hobby men vara ute och "leka krig" gjorde man ju hela tiden som liten, detta är ju bara den vuxna varianten av det xD plus det är bra motion och man kommer ut lite. Plus träffar mycket trevligt folk inom sporten

Intresset för D&D kom från att ha sett och följt Critical Role, en stream/vod där kända röstskådespelare lirar D&D. Det är en tröskel att komma igång med det pga i min vänskapskrets har ingen sysslat med det innan. Så det hänger typ på mig att dra igång det, men nu är vi äntligen på G att föröka starta under hösten

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av maweric:

Du kan ju träna annat än bänkpress!!

Det jag gör, löpträning, får inte ens köra ben på gymmet, för min sjukgymnast vet hur tungt jag kommer köra.. Allt eller inget.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är Turfare och allt som tillkommer runt det som cykling och till viss del camping. Hemma så är det musik och teknik/elektronik runt det men det kanske inte räknas fastän det inte är datorteknik. Och att klappa katten är trevligt

Skrivet av m3tr0:

Jag också. Är Turf God så jag har hållit på ett tag. Skönt att ta en runda till fots eller med cykel. Ibland till musik. Eller bara göra en stig dit man ska för andra ärenden.

Och lite klimataktivist. Har varit med på några aktioner. Har sett mig själv på Aktuellt (regionsnyheterna) då SVT filmade en gång och intervjuade en person (inte mig).

Kör turf semiaktivt, har hankat mig upp L43/turf elder på ca 8-10 år. Tar det som intervallpass när jag får min veckoträning och något av barnen är på sin träning.

I övrigt hinner man ju inte med så mycket, att bo i hus och ha familj är en livsstil 🙂.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Det där såg inte dumt ut. Vad var det för drinkar?

Från vänster till höger: Brandy Crusta som är en cognac drink från 1850- till 1860-tal. I mitten har vi Aviation som är en gindrink med citronjuice, Maraschinolikör och viollikör i, först omnämnd 1916 om jag inte minns fel. Den sista är en French Martini vilket är en vodka drink med Chambord och ananasjuice, härstammar från 1980-talet.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Det jag gör, löpträning, får inte ens köra ben på gymmet, för min sjukgymnast vet hur tungt jag kommer köra.. Allt eller inget.

Så, du "får" inte marklyfta eller ens köra benspark där du kan välja att inte hålla händerna i handtaget?? Detta pga en skada i bröstet?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Kastar frisbee, åker skidor och spelar DnD och brädspel.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av S-FighterPilot:

Från vänster till höger: Brandy Crusta som är en cognac drink från 1850- till 1860-tal. I mitten har vi Aviation som är en gindrink med citronjuice, Maraschinolikör och viollikör i, först omnämnd 1916 om jag inte minns fel. Den sista är en French Martini vilket är en vodka drink med Chambord och ananasjuice, härstammar från 1980-talet.

Fina grejor! Vackert var det också.

Själv är jag inget vidare på drinkar men jag kan verkligen förstå tjusningen. Jag satsar mer på mat men drinken ger ju en riktigt guldkant på tillställningarna.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Tycker om styrkelyft men de har inte gått så bra de senaste 2-3 åren på grund av en del faktorer jag inte alltid själv kan påverka riktigt typ Corona och nära att bli utbränd av studier. Men nu håller det på att rätta till sig så skam den som ger sig!

Orientering är inte jätteskoj men just Hittaut tillsammans med min sambo när vädret tillåter är riktigt roligt. Här kan en hel dag försvinna utan problem.

Tycker också om historia, gärna stora som små historiska platser som man kan hitta längs med vägen när man är ute och kör. Stannar gärna vid en gammal grav från tidig järnålder bara för att titta runt lite och ev. läsa på någon informationstavla om det finns. Motorer och mekanik i allmänhet faller in lite under historia till viss del också men även moderna prylar är spännande, nej inte bilmotorer eller bilar för den delen. Tänk fartygsmaskinerier och gamla industrimaskiner.

Sysslar en hel del med BDSM och diverse tillhörande aktiviteter. Det är en dyrare hobby, tänk vad spännande köksavdelningen på IKEA kan vara, än datorer är men dessa endorfinkickarna och glädjen efter en session är svårslagen så att säga. Det är roligt, skoj, spännande, avslappnande, skrämmande, det är helt enkelt jävligt gött!

Vända vinylskivor.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Fina grejor! Vackert var det också.

Själv är jag inget vidare på drinkar men jag kan verkligen förstå tjusningen. Jag satsar mer på mat men drinken ger ju en riktigt guldkant på tillställningarna.

Det är ju ett litet skådespel absolut. Problemet är lite också att hobbyn kan dra iväg, precis som med datorn, haha. Håller med om att det sätter guldkant, men maten är fortfarande stommen!

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Chmat76:

Biodling. Det är makalösa små insekter, och aldig blir man riktigt klok på dem.

100+ kg honung är dock negativt. Jag vette tusan var jag ska göra av allt?

Vad sägs om att börja sälja SWEC-honung?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

RC-bilar. Men jag är mest ute med polarna och bashar. Så det blir mycket skruvande när man kraschar. Men det är kul. Har tänkt att testa att köra på bana också så småningom.

Höll på med bilar förut, hade en Audi S2 med för mycket effekt (för mig). Sålde dock bilen när jag började att studera för 9 år sedan. Höll mig från att köpa ett annat projekt efter examen. Blir frort svindyrt med bilar 😅

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Styrketräning, nästa mål är att göra birthday squat challenge med 140 kg. Blir 140x35 reps i år att klara på ett set utan vila. Gjort 30 st hittils.

Verkar finnas ett par riktiga styrkemonster här, kul!

Varför just 140KG om man får fråga, 1,5x BW eller nåt i den stilen, eller är det helt taget ur luften?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trunk:

Nu vet jag varken vad warded och turf är men jag ser en röd prick ganska precis där jag bor, betyder det att du varit här och cyklat? Imponerande i så fall för jag bor verkligen mitt i ingenstans

Tvärt om, det är en Turfzon där som jag inte tagit, du kan plocka hem spelet (det är gratis) och kolla på kartan hur det ser ut runt dig.
Varför inte börja spela, det är likt gpsorientering så du ska besöka zonen och du tar den via en app och gps.
Du kan spela på olika sätt eller bara använda det som en turistguide, du väljer själv.
https://play.google.com/store/apps/details?id=se.turfwars.and...
https://apps.apple.com/se/app/id651577273
https://turfgame.com/

Skrivet av FattarNiInte:

Effektökning. Jag kan inte trycka ned en gaspedal eller vrida ett gashandtag utan att börja spekulera om möjlig effektoptimering

Är inte optimering att behöva använda så lite energi för förflyrttningen som möjligt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Verkligen. Jag tar samma pris. Det är roligt och så, men det är så mycket arbete med det. 100kr/burk är inte en bra timpeng egentligen. Men vi konkurerar ju även med matbutikernas "honung" som kommer från "Inom och utanför EU" eller vad det nu står på deras burkar.

Intressant trivia, men i världen så säljs det mer honung varje år än vad det produceras. Och då menar jag inte att ett kilo räknas två gånger för att det byter händer två gånger. I absolut vikt. Var kommer det ifrån?

Sirap som är smaksatt eller sockermatade bin. Kan även vara utspädd honung med sirap. Jag vet faktiskt inte. Men skumt är det.

Skönt att du oxå vågar ta vettigt betalt för din honung.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Effektökning. Jag kan inte trycka ned en gaspedal eller vrida ett gashandtag utan att börja spekulera om möjlig effektoptimering

Programmerar du själv?
Jag har min Focus ST från 2012, syns tidigare i tråden, #19268572
285hk steg2. Men jag kör en färdig programvara från cobb, så antagligen 275-280hk förhoppningsvis. Har testat en steg3, saknar själv avgassystemet för det. Mer vrid och 300hk ungefär.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Musik, både lyssna och utöva.
Kaffe.
Rita.
Läsa.

Permalänk
Medlem

För min del är det väll sportskytte som är nr.2, men i och med covid och andra privata orsaker har det skurits ner lite på den tiden. Hoppas att komma igång på allvar senare igen.

Visa signatur

GameMachine: AMD Ryzen 9 58003DX - Gigabyte X570 Aorus Master - 32GB G.SKill Trident Z Neo RGB 3600MHz CL16 - Corsair iCUE H150i RGB PRO XT - ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC - Acer Predator X34P - Corsair Force MP600 M.2 NVMe 1TB, Intel 660p M.2 NVMe 1TB, Corsair MP600 Core XT M.2 NVMe 4TB - Seasonic SS-1000XP 1000W - Fractal Design Meshify S2 Blackout

Permalänk
Medlem

Radiostyrt! Terrängbilar, ryska lastbilar, bogserbåtar, snabba motorbåtar osv. Mycket egna konstruktioner designade med Fusion 360 och 3D-printer men också i kolfiber och aluminium. Finns oändliga möjligheter så jag misstänker att jag kommer hålla med detta tills kroppen säger ifrån på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Sirap som är smaksatt eller sockermatade bin. Kan även vara utspädd honung med sirap. Jag vet faktiskt inte. Men skumt är det.

Skönt att du oxå vågar ta vettigt betalt för din honung.

För mig som inte håller på med honung låter 100kr/burk som mycket pengar! Får ni sålt allt?

Permalänk
Medlem

Känns som de mesta hobbies jag har är kopplade till datorer och teknik men bilar och racing är en hobby som jag har både i dator världen med min simracing och utanför med mina riktiga bilar som jag pillar med.

Blivit mest lite renovering men hoppas på mer racing framöver

Sen att cykla mountainbike är en rätt ny hobby om man kan kalla det de.