Intel Core i9-12900K sopar mattan med AMD Ryzen 9 5950X i enkeltrådad prestanda

Permalänk
Medlem

Så om jag inte såg fel så är i9 12900k 12 kärnig 24 trådig, i cpu z screenshot kan man se att det står 24 threads och jag som har 12 trådar kan enbart välja upp till 12.. Kanske har fel men det är min slutsats iaf Ha det...

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmend:

Lägre boostfrekvens med större antal kärnor kommer alltid stämma, om du tittar på processorer från samma generation.
Att det inte skulle stämma är totalt ologiskt. Men men, change my mind.

Så länge man ska belasta och därmed boosta på alla kärnorna samtidigt, ja. Då räcker inte ström och/eller temperaturbudgeten till. När det handlar om fåtrådad belastning boostar de dyrare modellerna med fler kärnor dock ofta högre, då främst på grund av striktare binning för dessa dyrare modeller.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4IM:

Så om jag inte såg fel så är i9 12900k 12 kärnig 24 trådig, i cpu z screenshot kan man se att det står 24 threads och jag som har 12 trådar kan enbart välja upp till 12.. Kanske har fel men det är min slutsats iaf Ha det...

12900K har 16 kärnor, där 8 av kärnorna har HyperThreading. 12900K har alltså 8 Golden Cove-kärnor och 8 Gracemont-kärnor, så det är inte längre symmetriskt som på nuvarande processorer.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl hur viktig enkeltrådsprestandan egentligen är. Ser man till hur applikationer och spel utvecklas nu och ännu mer i framtiden så är ju flertrådat modellen. Visst är det cool att kunna spela lite äldre enkeltrådade spel med bra sprutt, men oftast var ju dessa designade för äldre och långsammare cpuer ändå. Så även med en enkeltrådsprestanda a'la AMD 5000-erien då har man ju prestanda så det räcker och blir över. Jag var egentligen ute efter en 5900x till min dator, men det fanns inga att få tag i så det blev ett 5800x. Rullar som tåget och jag har faktiskt aldrig känt att det behövs mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

12900K har 16 kärnor, där 8 av kärnorna har HyperThreading. 12900K har alltså 8 Golden Cove-kärnor och 8 Gracemont-kärnor, så det är inte längre symmetriskt som på nuvarande processorer.

AAhh ok tack, Intressant ska det bli att se hur den konfigurationen beter sig

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Medlem

Det var väl på tiden att det kom ett tick efter att deras klocka hakat upp sig på tock det senaste decenniet.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

dem har lite att jobba på med minnet.. kommer inte vara snabbare än AMD(i spel) med denna latens och L3/L2 cache speed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Frågan är väl hur viktig enkeltrådsprestandan egentligen är. Ser man till hur applikationer och spel utvecklas nu och ännu mer i framtiden så är ju flertrådat modellen.

Prestanda/tråd är alltid av intresse, oavsett enkel- eller flertrådade applikationer.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av SectionX2:

Rubrik tagen direkt från WCCFTECH?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Det enda som gör mig orolig är att detta blir första plattformen med allt nytt från intel, första gen från 14nm till 10nm plus ddr5, PCI Express 5.0.
Historiskt sätt brukar det bjuda på en del buggar och konstigheter. Kommer ni ihåg första gen ryzen det var inte kul... Bästa är väl egentligen att vänta en generation tills Intel har lappat igen alla hål.

Nej precis, första gen har alltid massa "barnsjukdomar" som måste hittas, patchas och fixas först.

Sen så får man ju ta denna "20%+ snabbare" med en rejäl nypa salt, vet ju absolut inte om dem kört en 5950x med 2400/3000Mhz RAM, 1x CCD cluster alt precision boost avslaget mm, det har ju absolut inte hänt innan... Host.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Hoppas att 12900K får en aggressiv prissättning och att den är starkt konkurrenskraftig vilket tvingar AMD till att sänka priset på 5950X och framtida 5950XT. Detta kommer att ge oss som har AM4 som plattform en ny möjlighet till en dator i toppskiktet ytterligare några år för en rimlig peng och för de som gjort samma resa som mig ( 2700X, 3900X) även en ekonomiskt bra resa då det går att sälja tidigare processorer på begagnatmarknaden och därmed sänka priset på den nya prossesorn som det bara är att koppla in.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Något annat mot en CPU som är ett år gamal hade ju varit katastrof för Intel i detta läge. Frågan är hur den står mot 6000-serien eller en 5000 med V-Cache som kan vara runt hörnet. Istället för att återigen ta en tydlig ledning kanske Intel med sin nya arkitektur endast hamnar på paritet med AMD om effekterna av V-Cache på 15-20% står sig.

Men, prissättning blir nog en stor del av det hela.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av inquam:

Något annat mot en CPU som är ett år gamal hade ju varit katastrof för Intel i detta läge. Frågan är hur den står mot 6000-serien eller en 5000 med V-Cache som kan vara runt hörnet. Istället för att återigen ta en tydlig ledning kanske Intel med sin nya arkitektur endast hamnar på paritet med AMD om effekterna av V-Cache på 15-20% står sig.

Men, prissättning blir nog en stor del av det hela.

Intel kan ju också lägga till en jättecache om dom kände sig hotade av avancerade micro manicker (AMD).
AMD har gjort det förr, lagt till en stor cache, när dom legat efter i utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det behövs inte. Alla nuvarande nätagg levererar ju 12 V, så det enda som behövs är en adapter från 24-pin till den nya.

Lite slarvigt skrivet av mig på rasten, menade att moderkorten blir dyrare av PCIE 5.0 samt att dom blir dyrare av den nya ATX12VO standarden, då all nedkonvertering kommer att behöva ske på moderkortet och inte i nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

dem har lite att jobba på med minnet.. kommer inte vara snabbare än AMD(i spel) med denna latens och L3/L2 cache speed.

https://pbs.twimg.com/media/E_JLaPIUcAEF0Ex?format=jpg&name=small

Jag kan väldigt lite om sådant här, men hastigheten på cache verkar väldigt låg även jämfört med Rocket Lake (kan ha helt fel). Kan det vara rapporterat fel kanske? Tänker på att det är big+little, och det kanske ställer till något?

Vet inte om du också menade latens på RAM? För det är i alla fall förväntat med CL40 etc. och hade varit liknande för Ryzen om man hade kunnat använda de minnena där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokie:

Lite slarvigt skrivet av mig på rasten, menade att moderkorten blir dyrare av PCIE 5.0 samt att dom blir dyrare av den nya ATX12VO standarden, då all nedkonvertering kommer att behöva ske på moderkortet och inte i nätaggregatet.

Ja, så är det, men det behövs ändå inga nya nätagg, vilket var vad du skrev och jag svarade på!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det är ju ändå skönt att se att intel faktiskt tvingas utveckla och inte bara mjölka samma ko om och om igen. Det är ju fighten mellan intel och AMD som gynnar oss konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiTTeR-:

Det är ju ändå skönt att se att intel faktiskt tvingas utveckla och inte bara mjölka samma ko om och om igen. Det är ju fighten mellan intel och AMD som gynnar oss konsumenter.

Verkligen! Det är bra att dom tvingas tänka lite utanför boxen rent utav. Konkurrens driver innovation. Vi får hoppas att Intel blir en spelare att räkna med på grafikfronten också så det händer ännu mer saker där.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Om det stämmer så ser det ju bra ut (jag brukar generellt försöka ignorera rykten.)

Börjar vara länge sedan jag körde Intel nu, men jag hyser agg mot deras fula knep, ruttna affärsmetoder och fördömda skitsnack, så jag är inte lättflirtad (och har heller inte bråttom, särskilt inte om nu Win 11 kommer krävas för max Intel-prestanda.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Häftigt att det händer något hos Intel. Är timingen avsiktlig tro nu när AMD är ikapp? Hoppas lanseringen blir smidig och att de lirar bra för windows 10 användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHead:

Prestanda/tråd är alltid av intresse, oavsett enkel- eller flertrådade applikationer.

Nu kan ske jag fattat det fel, men prestanda/tråd finns ju här i två "former". Dels den ensamma trådens prestanda, dels trådprestanda vid flertrådade applikationer. Det är ju inte så (väl?) att prestanda per tråd blir högre i en flertrådad applikation bara för att den enkeltrådade prestandan är hög. Som jag fattat det kan den enkeltrådade prestandan vara extra hög för att den värme osv som den producerar vid hög frekvens inte blir ett för stort problem och då kan den generera högre prestanda helt enkelt. Men sen går det inte att applicera på för många cores på samma gång, för då brinner den upp.

Vad jag ville belysa var att vinsten med hög enkeltrådig prestanda antagligen inte kommer vara så viktig då de flesta moderna applikationer och spel byggs för att just ta vara på flera cores samtidigt. Så, även om man då sitter med världsbästa enkeltrådsprestandan så är det ingen man i praktiken längre har nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Kördes den med en fop-32 måntro?
Var också en stolt ägare av en Duron 700, kul att med enkla medel (blyertspenna och tejp) låsa upp ytterligare potential.
Eller var det med Barton 2500+.. en börjar bli lite till åren...

Nja det var nog en Alpha Pal 6035 kanske? Har för mig det var en kylare med sexkantiga torn istället för flänsar, köpte nån fin japanesisk fläkt till som var ganska tyst.

Senare blev det annan CPU och vattenkylning, har för mig blocket var ett Danger Den maze2, rejält med koppar i det.
Pump var en tysk akvariepump i en gjuten låda för knappar från Telemecanique (stavning?) och radiatorn var byggd av ett värmepaket från en gammal Volvo som en klasskompis lödde på gavlar på med en fet lödkolv.

Idag är ju byggena man ser 90% utseende och 10% funktion. På den tiden var det 102% funktion 😁

Vem behöver en snygg dator om den är bra liksom.

Som alla galna byggen man såg på overclockers, vem bryr sig om att man har ett handtag från ett badrum i locket när man har kompressorkylda peltiers liksom.

Det var bättre förr. Ju förr desto bättre.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Barsk66:

Nu kan ske jag fattat det fel, men prestanda/tråd finns ju här i två "former". Dels den ensamma trådens prestanda, dels trådprestanda vid flertrådade applikationer. Det är ju inte så (väl?) att prestanda per tråd blir högre i en flertrådad applikation bara för att den enkeltrådade prestandan är hög. Som jag fattat det kan den enkeltrådade prestandan vara extra hög för att den värme osv som den producerar vid hög frekvens inte blir ett för stort problem och då kan den generera högre prestanda helt enkelt. Men sen går det inte att applicera på för många cores på samma gång, för då brinner den upp.

Eventuell nedklockning på grund av att flera trådar körs samtidigt komplicerar mycket riktigt situationen, men det är ju inte säkert att den effekten är större än i föregående generation (eller hos konkurrenterna) och då kan det mycket väl vara så att högre enkeltrådsprestanda direkt medför högre flertrådsprestanda.

Skrivet av Barsk66:

Vad jag ville belysa var att vinsten med hög enkeltrådig prestanda antagligen inte kommer vara så viktig då de flesta moderna applikationer och spel byggs för att just ta vara på flera cores samtidigt. Så, även om man då sitter med världsbästa enkeltrådsprestandan så är det ingen man i praktiken längre har nytta av.

Även om man försöker använda vad som finns till hands är det besvärligt att utnyttja många kärnor effektivt (särskilt när de börjar bli många). Högre enkeltrådsprestanda är vanligtvis betydligt mera värdefullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

dem har lite att jobba på med minnet..

DDR5 med vad det ser ut som stock timings, vet inte riktigt vad mer du förväntade dig? CL40 i är segt som smör i gear 1:2 (standard för DDR5 om jag förstått rätt) även om minnet körs i 6GHz+ om dom nu inte tunat det ytterligare. Vill du har bättre minneslatenser så kommer förmodligen ddr4 b-die i gear 1:1 vara det som gäller tills det att vi har riktigt bra ddr5 moduler/XMP (om ens då med tanke på penalty från gear 1:2).

DDR5 har från början handlat om att få upp frekvenser/bandbredd. Latenser är sekundärt för de flesta type av laster. Även i vissa spel så vinner man till slut på mer bandbredd över lägre latens, även om de än så länge är undantagen.

Permalänk
Medlem

Väldigt spännande! Håller tummarna för att det stämmer, roligt när det bråkas om första platsen!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Flertrådad prestanda då? Ser annars väldigt ljust ut.. Det är väl egentligen inget mirakel att Intel har något med ännu bättre enkeltrådad prestanda, de har väl alltid legat i topp där med deras vanliga CPUer för oss vanliga dödliga eller tänker jag fel? Att ThreadRipper med "sjuttioelva" trådar och kärnor ligger i topp kvittar väl ändå för oss vanliga dödliga så som jag ser det..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av warh0g:

Det var väl på tiden att det kom ett tick efter att deras klocka hakat upp sig på tock det senaste decenniet.

Förstår att du syftar på 10/7nm men detta är väl också en tock, ny arkitektur?
Tick var ju menat som en nod krympning på befintlig arkitektur.
Egentligen har de väl inte gjort något alls av tick tock på jäkligt många år…

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Även om man försöker använda vad som finns till hands är det besvärligt att utnyttja många kärnor effektivt (särskilt när de börjar bli många). Högre enkeltrådsprestanda är vanligtvis betydligt mera värdefullt.

Samtidigt är det just antalet kärnor och multithreading prestanda som gjort AMD så framgångsrika. I senaste 5000-serien kunde de ju matcha Intel på enkeltrådsprestanda och succen var given. Men de började ju sin framgång innan dess med tidigare Zen-modeller, och då var enkeltrådsprestandan sämre. Vilket man kunde se i spel. Men som sagt spel av den äldre generationen.

Även om det är sant att det är svårt att programmera för multithreading (jag är själv programmerare) så är det ju dit vi måste gå för att nyttja de nya CPU:erna fullt ut. Speciellt då i tunga applikationer som bild och videobearbetning. Eller just spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Barsk66:

Samtidigt är det just antalet kärnor och multithreading prestanda som gjort AMD så framgångsrika. I senaste 5000-serien kunde de ju matcha Intel på enkeltrådsprestanda och succen var given. Men de började ju sin framgång innan dess med tidigare Zen-modeller, och då var enkeltrådsprestandan sämre.

Vad som blir framgångsrikt behöver ju inte heller bero enbart på tekniska meriter. 16 kärnor låter ju bra även om man troligen inte har behov av dem (och i vissa tillämpningar har man ju faktiskt nytta av dem. Kanske inte särskilt ofta just till spel dock.)

Skrivet av Barsk66:

Vilket man kunde se i spel. Men som sagt spel av den äldre generationen.

Ofta försvinner ju också processorns inverkan om grafikkort blir begränsande (och så är det väl lätt i nyare titlar).

Skrivet av Barsk66:

Även om det är sant att det är svårt att programmera för multithreading (jag är själv programmerare) så är det ju dit vi måste gå för att nyttja de nya CPU:erna fullt ut. Speciellt då i tunga applikationer som bild och videobearbetning. Eller just spel.

Det är ju önskvärt, men vissa laster är ju väldigt dåligt lämpade för det (även om man med våld kan dela upp saker på flera kärnor leder det ju ibland till att det blir långsammare än innan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Dagens kraftfulla kärnor drar så mycket ström att de tvingas klocka ner en hel del när många kärnor används, och de tar även upp mycket kretsyta. Med de energieffektiva kärnorna får man in mer prestanda på samma yta/strömförbrukning. Enkeltrådad prestanda är dock fortfarande väldigt viktig för de flesta, så Alder Lake har en blandning av kärnor för att förhoppningsvis få ut det bästa av båda världar.

Såklart lite oklart hur tekniskt skalenlig denna bild är:

Men om layputen stämmer så blir det ganska tydligt varför vi även ser big/little även på desktop, man får alltså plats med 4 gracemont kärnor på en golden cove kärna, så är väl rätt troligt att åtta kärnor med bra prestanda/w ger mer prestanda än två extra Golden Cove kärnor på samma kretsyta.

Blir väldigt intressant det här, Intel verkar ha behövt skala upp sina kärnor rejält från skyake för att få högre IPC, vilket nog har tvingat fram detta. Väldigt intressant att se hur det kommer påverka AMD:s produkter i framtiden, visst deras MCM design hjälper dom rejält när det kommer att kunna använda väldigt mycket kisel yta, men dom kan nog behöva stå för liknande val framöver.