Helgsnack: Vad har du för hobby utöver datorer och teknik?

Permalänk
Avstängd

När man är besatt och samtidigt laddar inför halloween med hela familjen 😀

Mer på min Instagram andegon1

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Mathrohas:

Ut och gå, mtb, fiske och laga mat när jag har ork och/eller tid.

Sy i skinn läder är något jag börjat intressera mig för iår.
Det har blivit några alster.

Några utvalda:

Stämjärnsskydd

Liten väska

Plånbok

Det tar jävligt mycket tid, men det är rogivande

Wow, snyggt! Hur lång tid tar det att göra som plånboken på sista bilden där? Antar att man typ får göra hålen först, och sedan montera ihop det? Coolt iaf!

Permalänk
Avstängd

- Styrketräning/Löpning
- Pianospelande & pianomusik
- "Självutveckling/självhjälp"
- Diverse random TV-serier
- Hundar
- Det motsatta sexuella könet

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Bodybuilding

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd

Tycker det är kul att laga mat och försöker även snickra en del i garaget. Med eget hus så känns det som att mycket av tiden helt enkelt bara försvinner ändå. Just nu håller vi dessutom på att bygga ut 15 m2, renovera hela köket och givetvis hela vardagsrummet på samma gång. Ska allt som allt bli ett ca 100 m2 stort rum med en kamin i mitten. Här har jag anlitat folk för detta och tur är väl det. Tapetsering och golvläggning ska jag sen göra själv så det lär fylla upp någon vecka också.

När det inte byggs, snickras eller fixas i trädgården så är jag gärna ute och går med hunden och letar svampar, bygger pussel, spelar biljard, vandrar gärna i fjällen eller bara är ute på kortare svenssoncampingar (tälta med bilen i närheten) umgås med vänner och sambo och allt annat som är trevligt. Spelar givetvis en del också men det fick man ju inte ta upp här.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Sysslar lite med musik och modellerar karaktärer som jag printar ut och sen målar för hand.

Permalänk
Medlem

Spelar i band och skriver lite musik. Krånglande musikprogramvara har gjort att jag varit tvungen att lära mig lite om hur datorer fungerar också.
https://www.youtube.com/user/christianlandstrom/videos
https://open.spotify.com/playlist/1WMDG0xeWF69hnO08HOgAE?si=c...
https://open.spotify.com/playlist/28AvO8L7S4QgoIfTKNmNVx?si=f...
https://open.spotify.com/playlist/30sZsGUfEqVT8LQOKfBkjq?si=4...

Sista nedan har jag gjort videon till musik/text Arne Rubensson
https://youtu.be/wr9X9wBIQx0

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk
Medlem

Min största hobby sedan ett par år tillbaka är läderslöjd, eller "banka läder" som jag brukar kalla det på förekommen anledning då det mest använda verktyget är en råhudsklubba.
Jag tillverkar bruksföremål med avsikten att de ska vara mer funktionella, dekorativa, hållbara, lättreparerade och miljövänligare än de massproducerade alternativen.
Utmaningarna ligger främst i att klura ut en vettig konstruktion och i vilken ordning de ingående arbetsmomenten behöver (måste!) utföras.

Ett bälte jag använder ofta:

En väska jag gjorde till mamma:

Skrivet av seraj5:

Det är riktigt speciellt med lokalproducerat honung tycker jag! Visst är det "dyrt" jämfört med affären, men honung ser jag ändå lite som en lyxprodukt. ...

Min fru köper alltid så lokalproducerat hon kan.
Vi har en bekant som började med biodling för att få vax till mustaschen. Nu säljer han både honung och den vax han inte använder själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

RC-bilar. Rolig hobby, kör på bana med klubben och en massa trevliga människor i 15-70 års åldern.

Skönt och bryta av med då man sitter mycket vid dator på både jobb och fritid.

Samma här. Skitkul hobby som man kan hålla på med tills man dör. Motorsport på hög nivå med allt vad det innebär med inställningar och jagande av bästa varvtider. Visst kostar det några tusenlappar att komma igång, men jämfört med andra sporter som MTB, Golf och liknande så är det billigt. Framförallt är det billigt i förhållande till motorport i skala 1:1!
Buggybild
Touringbilar bild

P.S Hur länkar man bilder direkt från google photo?? D.S

Permalänk
Medlem

Har inga hobby's alls så verkar rätt ensam i denna tråden.
Men om man ser på det jag subbar på youtube så är det vapen, speedruns, mat, true crime, retro konsoller, pinball maskiner, resor

Så jag följer andra som har hobby's

btw, försöker komma igång med löpningen igen..

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Reptiler (uppfödare)
Padel & Innebandy

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ryeshack:

Reptiler (uppfödare)
Padel & Innebandy

Kul, hade en vattenagam för många år sen och hade då även uppfödning av tillhörande mat åt ödlan. Ett jädra pyssel men rätt kul. Vad har du för reptiler?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

... jagande av bästa varvtider.

Inte när man kör crawler! Då är det bästa spårvalet och motor med bästa lågfartsegenskaper som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Wow, snyggt! Hur lång tid tar det att göra som plånboken på sista bilden där? Antar att man typ får göra hålen först, och sedan montera ihop det? Coolt iaf!

Tack.
Ca 10 timmar
Skära ut skinnbitar (10st) efter mallar ca 2h
Tunna ut vissa kanter som inte syns samt runda av och behandla de kanter (brun färg i detta fall) som syns ca 2h
Knacka hål för stygn 1h
Sen handsy i rätt ordning, många stygn som inte syns ca 5h
Planering är a och o.
Sen lite efterbehandling, vanligtvis någon form av bivax.
Just denna plånbok vad en födelsedagspresent.

Tider på ett ungefär. Detta är den andra plånboken jag gjort, men med en klar förbättring från den första.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jäklar vad snyggt.
Hur länge har du hållit på att knacka läder ?

Bra att jag läser oxå

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

Gjordes under gymnasiet för typ 14 år sen. (Den som kan gissa vad jag blev mest nöjd med denna, får en guldstjärna)

Händerna?

Själv får jag spendera mycket tid på mina två barn och huset. Har en stark känsla av att det blir mycket tid i stallet de närmaste åren. Men när jag kommer loss så är motorcyklar och bilbana mina största analoga hobbys.

Bilbana har växt fram de senaste två åren, var uppväxt med scalextric på nittiotalet. Är sjukt vad det utvecklats med digitala system, pitstops för soppaförbrukning med mera och framförallt möjligheten att köra flera bilar i samma spår.

Har förmånen att köra på min väns bana som vi precis byggt om till en replika av F1 banan i Portugals Estoril. 39 meter lång.

Har en BMW K100 som jag byggt om, har även ett projekt på g med en Honda Cx500 som ska byggas om. Tyvärr har BMWn fått stå den här sommaren, det lilla jag kört blev på farsans BMW r1200gs.

Bmw k100 https://photos.app.goo.gl/Lch4rgAtC63Yp94bA

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Inte när man kör crawler! Då är det bästa spårvalet och motor med bästa lågfartsegenskaper som gäller.

Haha! Coolt!
Just crawler har jag inte testat, men det mesta av det andra. I vart fall upp till skala 1:8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Hur länge har du hållit på att knacka läder ?

Tack!
Just de visade objekten var bland det första jag gjorde. Började med läderslöjd i augusti 2015, bältet gjordes någon gång september/oktober och väskan i november samma år.

Mitt första riktiga projekt var ett pilkoger av egen design som kombinerar alla tekniker som jag startade med, utom nitning. Punsning och färgning/målning tillkom strax efter.

Just plånbok, som du gjort, har jag ännu inte gett mig på då jag mest arbetar i betydligt kraftigare material. Vill inte göra en för tjock plonka.

Fixade bildlänken.
Permalänk

Utöver datorer är det nog Golf som sväljer mest tid. Tyvärr bor man lite väl långt norr ut så blir väldigt intensivt dem få månader man kan spela (Juni - September). Som tur e har en privat aktör öppnat en svingstudio i stan så spenderat lite tid där under vintern. Men det blir fort dyrt för en student stå och betala 200kr/h (vilket är på "obekväma tider" som är billigast under dagen) flera gånger i veckan.

Träning har varit på is under pandemin. Ska dra igång nu igen och försöka bli lite starkare och lättare till nästa golfsäsong. Nu när Ryder Cup är över ska jag försöka inte titta på nå golf alls till 2022 för att bygga lite sug igen.

Vet inte om jag kallar resten en hobby. Jag gillar att göra saker själv som att serva bilen på olika sätt, vet jag inte hur man gör tar jag reda på det och försöker själv. Löder i småelektronik som tangentbord och senast Gameboyspel där jag bytta några batterier. Så jag tar dem andra "hobbys" lite som det kommer.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Figurspel, eller ja, figurmålning

Har haft en del mer flyktiga hobbys som kommit och gått genom åren men det som står sig är ju dator- och tv-spel samt figurspel. Eller ja, jag säger figurspel men mest är det väl figurmålning, spelandet är ju mindre än 10% av tiden. Det är rätt så meditativt, även om man som småbarnsförälder inte riktigt har samma tid att lägga längre. Visar sig att jag har varit sådär på att fota de senare grejerna men här är några jag målat för några år sedan.

Fixat länkar som faktiskt embeddar bilderna...
Permalänk
Medlem

Är lite sent ute men nu för tiden bygger jag mest modeller. Blir till större delen Gundam-modeller, men även lite annat också när tillfälle ges. Målar vissa av modellerna med airbrush också, när jag känner för det. Man kan se några av mina verk på gunpla.se men den är ganska utdaterad nu (mest pga CRM:et suger hårt, så behöver hitta något annat...).
Blir lite fotografering ibland också, mest gatufoto. Netflix och YouTube går varmt också....

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Skrivet av Azendral:

Har haft en del mer flyktiga hobbys som kommit och gått genom åren men det som står sig är ju dator- och tv-spel samt figurspel. Eller ja, jag säger figurspel men mest är det väl figurmålning, spelandet är ju mindre än 10% av tiden. Det är rätt så meditativt, även om man som småbarnsförälder inte riktigt har samma tid att lägga längre. Visar sig att jag har varit sådär på att fota de senare grejerna men här är några jag målat för några år sedan.

Riktigt najsa! Bra jobbat!

Själv spelar jag massor av brädspel just nu är det Tyrants of the Underdark och Concordia som spelas av mig och kompisarna.

Permalänk
Medlem

Astrofoto är väl den hobby jag brinner mest för för stunden.

Fler verk på astrobin
Synd till viss del att kalla det "utöver datorer och teknik" då det är en hel del sådant inblandat också, men ja ...
Dock är det ju molnfritt långt ifrån varje kväll och natt, och så är det ju en del dagtid om året också, och det fylls väl ut med övrigt fotograferande och brädspel. Sedan finns ju musicerandet som går i perioder, just nu har jag knappt rört ett instrument på tre år, men det kommer säkerligen tillbaka. Det tenderar det att göra.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Händerna?

Ja nästan! Specifikt tummen

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av carnalito:

Riktigt najsa! Bra jobbat!

Själv spelar jag massor av brädspel just nu är det Tyrants of the Underdark och Concordia som spelas av mig och kompisarna.

Tack!

Spelar en del brädspel också när vi lyckas samordna så 4 vuxna har tid samtidigt. Har ju mest blivit spel med lite kortare speltid efter vi lagt barnen, typ Smash Up, Machi Koro och så men jag är ju personligen lite svag för deck builders så Tyrants of the Underdark verkar ju klart intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Samma här. Skitkul hobby som man kan hålla på med tills man dör. Motorsport på hög nivå med allt vad det innebär med inställningar och jagande av bästa varvtider. Visst kostar det några tusenlappar att komma igång, men jämfört med andra sporter som MTB, Golf och liknande så är det billigt. Framförallt är det billigt i förhållande till motorport i skala 1:1!
Buggybild
Touringbilar bild

P.S Hur länkar man bilder direkt från google photo?? D.S

Hej! Coolt, du kör en Tekno du med, jag har en EB410.2 och en 2wd Ass B6.1. Kör mest 1:10 offroad, men jag började med onroad, en Tamiya TA07. Slutade räkna när jag lagt över 40k på ett år. När man väl har en bra radio, laddare, batterier etc så är det inte så himla dyrt. Det blir billigare när man inte kör sönder så mycket heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Hej! Coolt, du kör en Tekno du med, jag har en EB410.2 och en 2wd Ass B6.1. Kör mest 1:10 offroad, men jag började med onroad, en Tamiya TA07. Slutade räkna när jag lagt över 40k på ett år. När man väl har en bra radio, laddare, batterier etc så är det inte så himla dyrt. Det blir billigare när man inte kör sönder så mycket heller.

Hej! Jo en Tekno EB48 2.0 och en äldre HB D815 (nitro). Förutom det en Xray T4'16, Xray F1'16. Ett par gamla Ass B4.1 och en Xray T3'12 som förhoppningsvis säljs av nu till en bekant som är sugen. Har blivit ett o annat genom åren. Men några 40k har jag aldrig lyckats lägga. Dyrast på ett bräde var nog Teknon där jag fick köpa motor, esc och batterier, reservdelar o dylikt. Men det landa kanske på ca 10-12 tusen. Resten hade jag ju

Blir inomhussäsong nu och då kör vi mycket touring och 1/12 track på nålfiltmatta med 13.5T-motorer. Blir full fart med det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Biodling. Det är makalösa små insekter, och aldig blir man riktigt klok på dem.

100+ kg honung är dock negativt. Jag vette tusan var jag ska göra av allt?

Idag fick jag min SweClockersHonung levererad från Chmat76. Riktigt god och tjock honung. Jag äter rätt mycket youghurt och fil där honungen är en trevlig sötma.

Väl förpackat och ingen risk att de skulle gå sönder under transport. Kul att kunna stötta en medlem.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Att barn som vuxna håller på med djur är extremt bra, läste i en undersökning om just barn och hästar.
Barn som håller på med hästridning " ridskola " från en låg ålder växer upp med mer empati och sympati för djur och människor.
Båda min töser håller på med just hästar, den minsta rider på shetlansponnys och håller på att lära sig. Den äldsta är skötare åt en större häst, synd bara att det är så dyrt för hade fler barn fått börja på ridskola och ta ansvar så tror jag att fler barn hade växt upp med andra värderingar. Plus att dom får så många kamrater med samma intresse.
Mvh Mange

Önskar också att det hade gått att driva verksamheten billigare, men är svårt. För vår klubb är lönekostnaderna ca 50% av utgifterna, och då läggs det ner absurda timmar med ideellt arbete. Sen ska det köpas foder, hästar, veterinärvård med mera. Tyvärr innebär det att det blir svindyrt i slutändan.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Önskar också att det hade gått att driva verksamheten billigare, men är svårt. För vår klubb är lönekostnaderna ca 50% av utgifterna, och då läggs det ner absurda timmar med ideellt arbete. Sen ska det köpas foder, hästar, veterinärvård med mera. Tyvärr innebär det att det blir svindyrt i slutändan.

Jag förstår dig till 100% att denna verksamhet är dyr, jag har ju själv ståt som förälder och pratat med ägare och annan personal på ridskolor sen den äldsta tösen började att rida för 10år sen.
Många tiotusen lappar har det kostat, men det har varit värt varenda en krona.
Lycka till med din verksamhet / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition