Permalänk
Medlem

Uppgradering mATX (max 3,5k)

Efter 8-9 år med en gamla trotjänare börjar det nu bli dags för något nyare, då inte minst CPU:n börjar få det lite kämpigt bara med ett spel och en YT-video igång samtidigt. Grafikkortet är inte heller det nyaste, men duger för närvarande fint till det jag gör, men skulle man hitta en pangdeal så vem är jag att säga nej - men siktar främst på CPU-uppgradering. Kanske behövs nya minnen också beroende på vad för moderkort och cpu som inhandlas.

AMD eller Intel spelar ingen roll.

Budget: Max 3500, gärna billigare.
Användningsområden: Lättare bildbehandling i Photoshop, spel likt Football Manager, Youtube

Nuvarande:
MB: Asus Z170M Plus
CPU: I5-6600K 3,5 GHz (OC till max)
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX
GPU: NVIDIA GeForce GTX 960 4GB
Chassi: Raijintek Styx mATX (max 280mm GPU, max 180mm CPU-kylare)

Permalänk

Börja med att kolla lokalt på Blocket och Facebook market, Finns mycket prisvärda alternativ. Men du kan posta här ifall du är osäker. Swec hjälper gärna till.
Och Grafikkort kan du nog lösa senare.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░ -= In Trance We Trust =- ░▒▓█▇▆▅▄▃▂
38" LG 38GN950 | Intel i7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | RTX 3060 12GB | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON

Permalänk
Medlem

En CPU med 8 kärnor/16 trådar, 32 GB RAM, ett moderkort med fyra RAM-platser och två M.2-platser samt en riktigt bra CPU-kylare. Borde räcka väldigt långt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

En CPU med 8 kärnor/16 trådar, 32 GB RAM, ett moderkort med fyra RAM-platser och två M.2-platser samt en riktigt bra CPU-kylare. Borde räcka väldigt långt för dig.

https://komponentkoll.se/bild/WzTDx.png

Tack för input! Lutar starkt åt denna, men ska kika runt lite till innan det blir shoppingdags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumpjaw:

Tack för input! Lutar starkt åt denna, men ska kika runt lite till innan det blir shoppingdags.

Vad har du för disk? Jag antar att du har en SSD åtminstone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Vad har du för disk? Jag antar att du har en SSD åtminstone?

Yes. Två SSD och en NVME, så den biten är ingen fara. "Bara" CPU som är ett riktigt aber som sagt, även om grafikkortet inte är det bästa men det klarar av det jag gör iaf.