Permalänk
Medlem

Måttbeställa härdat glas?

Någon som sitter på tips kring var man till humant pris kan beställa paneler av härdat glas efter egna mått och form? Verkar visserligen finnas många svenska glasmästare som erbjuder detta, men prislappen är bra många tusen kronor så funderar på om det finns någon i utlandet som andra redan använt sig av med gott resultat.

Nu är det visserligen inte ett datorchassi jag skall ha panelerna till men SweClockers kändes ändå som helt rätt forum att fråga. I mitt fall handlar det om en espressomaskin där jag skulle vilja ersätta de yttre panelerna av rostfritt stål med glas. Alla paneler kommer ha fyra kanter, dock ej rektangulära men två sidor parallella, samt ett gäng hål för montering.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Med flera tusen förmodar jag att du behöver ett antal m2?
Brukar väl kosta runt från 400-500 kr/m2 + någon tia per slipning inom Sverige.
Visserligen inte härdat glas, men köpte vanligt glas för växthus i somras, men kunde inte riktigt hitta något billigare utlandspris än de lägsta svenska priserna, när jag tittade runt.

Kanske skulle läst hela inlägget
Med hål så kanske det kostar på...

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Med flera tusen förmodar jag att du behöver ett antal m2?

Nej, men typ alla glasmästerier jag hittade igår hade nog någon form av minimidebitering per panel som motsvarade typ 0,5 kvm eller liknande. Även dyrare med former som inte bara är en rektangel tror jag samt håltagning förstås.

Alla fyra paneler kommer vara trapezoid-formade och någonstans i storleksordningen 45x30 cm. Tre av dem kräver endast typ två skruvhål vardera, den sista däremot kommer behöva fler och större hål.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

tippar att det handlar mest om den ovanliga formen och som kommer orsaka mycket spill du kommer få betala för
glasskivorna de köper och skär från kommer ju med standardmått.

samt borrning i härdat glas är svårare än att borra vanligt glas och betydligt lättare att det spricker av spänningarna i glaset vid borrningen.

måste det vara härdat?

vanligt 3-5mm glas är tåligare än vad man tror sålänge man inte är där och rispar med vassa saker.

vanligt 4mm glas brukar gå att få för en spottstyvel och ofta har de spillbitar de kan skära ur även om du vid dessa udda former troligen kommer få betala för hela biten även det som kastas.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Polykarbonat kanske kan vara ett alternativ?

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Hjälpsam

Jag skulle inte vilja ha härdat glas med monteringshål igenom.

Min magkänsla kring härdat glas är du bör inte ha en naken skruv i kontakt med glaset utan förankra det genom att ha ett större hål där två stora brickor pressar på glaset från var sin sida och sedan förankrar du den anordningen. Härdat glas gillar inte vassa kanter såsom gängor och liknande.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Min magkänsla kring härdat glas är du bör inte ha en naken skruv i kontakt med glaset utan förankra det genom att ha ett större hål där två stora brickor pressar på glaset från var sin sida och sedan förankrar du den anordningen. Härdat glas gillar inte vassa kanter såsom gängor och liknande.

eller gummibussning genom glasen så den har en flytande upphängning.

alternativt inte skruvad alls utan limmad med akvariesilicon eller liknande flexibelt lim för glas.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

måste det vara härdat?

vanligt 3-5mm glas är tåligare än vad man tror sålänge man inte är där och rispar med vassa saker.

Hmm, det kanske det inte behöver iofs. Har nog mest tänkt att det är vad som används på datorchassin och detta användningsområde är liknande. Och så vill jag ju faktiskt att denna maskin skall se fräsch ut genom hela dess livstid, vilket mycket väl kan bli lika (förhoppningsvis) lång som min egen…

Skrivet av AnXeZ:

Polykarbonat kanske kan vara ett alternativ?

Nja plast tror jag inte kommer hålla sig snyggt särskilt särskilt länge, eller är polycarbonat med scratch resistent än andra varianter av plexiglas? Annars är det nog pulverlackad eller borstad metall som ligger närmast tillhands om det inte blir glas.

Skrivet av Fluf:

Ligger säkert något i det. En enkel lösning skulle vara en bussning 3D-printad i plast.

Skrivet av Rouge of Darkness:

alternativt inte skruvad alls utan limmad med akvariesilicon eller liknande flexibelt lim för glas.

Lim är inte ett alternativ, maskinen måste gå att både ta isär och sätta ihop igen för underhåll.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Lite ytterligare information. Min maskin är en La Marzocco Linea Classic som i originalutförande ser ut så här:

Min tanke är att plocka bort hela den kantiga delen som går runt övre halvan av maskinen. De sluttande panelerna nedanför ersätts med längre paneler som får fortsätta hela vägen upp (stommen bakom går i samma vinkel hela vägen upp). Hela fronten plockas också bort för att ersättas av en platt panel. Grupphuvudet lämnas exponerat som på många andra maskiner typ GS/3 från samma märke:

Panelerna som skall ersättas/förlängas har i dagsläget den här formen:

Men innan jag eventuellt kommer så långt är det en hel del funktionellt som skall byggas om på maskinen. Framförallt riva ut hela styrsystemet som idag är analogt (termostat och pressostat) och ersätta med någon egenkokad variant av PID och lite annat bra att ha…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Kolla med https://y-glas.se om dom kan fixa, grymma att ha å göra med.