Permalänk
Medlem

Fråga angående Ergotron HX monitorarm

Hej!
Jag hade tänkt beställa en Ergotron HX till min beställda Odyssey G9 Neo skärm, men jag blir förvirrad när jag är inne på Proshop,
Det verkar som att för deras HX arm behöver man ett extra fäste för att klara av G9an, MEN detta verkar även finnas som färdigt paket. Min förvirring här nu är då varför paketet kostar typ 850kr mer än om man köper delarna separat hos Proshop?

Paket: https://www.proshop.se/Vaeggfaeste-AV-Moebel/Ergotron-HX/2973...
Arm: https://www.proshop.se/Vaeggfaeste-AV-Moebel/Ergotron-HX-Desk...
Extra fäste: https://www.proshop.se/Vaeggfaeste-AV-Moebel/Ergotron-HX/2912...

Vad har jag missat? Är jag lite för trött i skallen idag?
Tack

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Utan att närmare undersöka om paketet verkligen innehåller exakt samma delar, så är min rena gissning att det är helt separata SKUn där priserna inte är kopplade till varandra och att priserna sätts av någon prismatchningsalgoritm. Typ få återförsäljare av det färdiga paketet gör att ProShop tar ut MSRP gör den, medan många säljer den lösa armen vilket leder till mer prispress på denna, eller något åt det hållet…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Tack! Logiskt svar, ändå en del pengar och pallar inte hålla på med returer och skit om det skulle vara något jag missat, så tänkte det var lika bra att kolla här

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk

Har en likadan skärm.

Finns det några alternativ till denna arm?
Den kostar ju mer än en vanlig monitor..

Om någon vet alternativ til Ergotron HX är jag jätteglad

Permalänk

Någon som testat och jämfört dessa två?

https://www.proshop.se/Monitorfaeste/Ergotron-HX/2973865

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/pc-skjerm/skjer...

Vansinning prisskillnad typ 3800:- vs 800:-

Så jag förstår att det måste ligga något i kvalitet här, men frågan är hur mycket man kan uppskatta det om man mest har skärmen statiskt / stilla?

//GF

Permalänk
Skrivet av goodfidelity:

Har en likadan skärm.

Finns det några alternativ till denna arm?
Den kostar ju mer än en vanlig monitor..

Om någon vet alternativ til Ergotron HX är jag jätteglad

Ergotron Trace skulle kanske vara ett alternativ....... men den kostar ju också en del (men är sjukt nice). Vet inte om den funkar med en G9, funkar bra med min Alienware AW3821DW.

Permalänk
Medlem

Jag har en Ergotron HX och är mycket nöjd, den känns extremt gedigen. Funkat klockrent.

Med det sagt är det den första monitorarm jag ägt, så jag har inga referenser.
Jag betalade 2147:- under en kampanj för drygt 3 år sedan, kan hålla med om att 3300:- känns saftigt.

Permalänk

Jag är mkt nöjd med den. Enda nackdelen är väl priset.

Permalänk

Jag beställde den billiga monitorarmen från netonnet nu, skall ha den på en 49" Samsung skärm.

Återkommer med en review, den kostade 799:- med frakt.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/ska...

Man blev för snål för den dyra armen, men å andra sidan kanske man ångrar sig sjukt fort.

Permalänk

Ok, jag fick den idag. Betalade 799:- inklusive frakt.

Det är en Anderson monitorarm som klarar 49".

Det skall väl inte döljas att den känns billig. Men sett till priset och vad de andra armarna kostar så är det ju försvarligt.

Armen fungerar som den skall, roterar och höjer/sänker sig med en 49" OLED Samsung skärm.

Det är lite IKEA 1985 känsla över den, men insexskruvar och billiga plastdelar. Men själva armen är i stål.

Det följer med montering både för att "klämma" sig fast på skrivbordet och för "genomgående" montering.

Det följer med ett såntdär VESA fäste som passade min monitor, kanske är 75 eller 100mm jag är osäker.

Armen har ingen direkt hydraulisk/pneumatisk känsla när man vrider runt på den, utan det känns som en ikealampa med fjädrar, fast med med motstånd. Man kan också ändra motståndet i fjädrarna för att passa vikten genom att skruva på en insexskruv.

Verktyg för att montera den följar med, precis som på IKEA så är det två insexnycklar i kromat stål.

Den kom snabbt och billigt från nettonet, finns säkert liknande under andra märken från andra butiker.

Den var värd pengarna, än så länge, och om jag köper en till för den andra skärmen så tror jag fortfarande det blir den här billiga modellen och inte den som kostar 3000:- +++.

Hur länge den håller vet jag inte, och hur länge den orkar hålla vikten från en relativt tung 49" skärm vet jag heller inte. Finns säkert tyngre skärmar än min, eftersom min har nätaggregatet i en egen tegelsten som ligger på golvet.

Om någon står och väger på denna, och du inte är en person som alltid väljer det dyraste och mest premium, så vill du bli nöjd med dena här. Det är en typisk IKEA produkt. Klarar du IKEA, Biltema, Rusta, Jula och liknande kvalitetskänsla så klarar du denna.

//GF

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

Ok, jag fick den idag. Betalade 799:- inklusive frakt.

Det är en Anderson monitorarm som klarar 49".

Det skall väl inte döljas att den känns billig. Men sett till priset och vad de andra armarna kostar så är det ju försvarligt.

Armen fungerar som den skall, roterar och höjer/sänker sig med en 49" OLED Samsung skärm.

Det är lite IKEA 1985 känsla över den, men insexskruvar och billiga plastdelar. Men själva armen är i stål.

Det följer med montering både för att "klämma" sig fast på skrivbordet och för "genomgående" montering.

Det följer med ett såntdär VESA fäste som passade min monitor, kanske är 75 eller 100mm jag är osäker.

Armen har ingen direkt hydraulisk/pneumatisk känsla när man vrider runt på den, utan det känns som en ikealampa med fjädrar, fast med med motstånd. Man kan också ändra motståndet i fjädrarna för att passa vikten genom att skruva på en insexskruv.

Verktyg för att montera den följar med, precis som på IKEA så är det två insexnycklar i kromat stål.

Den kom snabbt och billigt från nettonet, finns säkert liknande under andra märken från andra butiker.

Den var värd pengarna, än så länge, och om jag köper en till för den andra skärmen så tror jag fortfarande det blir den här billiga modellen och inte den som kostar 3000:- +++.

Hur länge den håller vet jag inte, och hur länge den orkar hålla vikten från en relativt tung 49" skärm vet jag heller inte. Finns säkert tyngre skärmar än min, eftersom min har nätaggregatet i en egen tegelsten som ligger på golvet.

Om någon står och väger på denna, och du inte är en person som alltid väljer det dyraste och mest premium, så vill du bli nöjd med dena här. Det är en typisk IKEA produkt. Klarar du IKEA, Biltema, Rusta, Jula och liknande kvalitetskänsla så klarar du denna.

//GF

Tack för review, bra att det funkade i alla fall, hade kikat på den och bara avfärdat den (många lyckas inte hålla uppe tyngden och tiltar fram), men då är ju den också ett alternativ. Har en G9 OLED och vill egentligen köpa Ergotron-armen, men skärmen stänger av sig själv lite då och då (blir svart i några sekunder, helt random) så det känns omotiverande att lägga så mycket på ett tillbehör när produkten kanske måste reklameras.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Skrivet av Karate Taco:

Tack för review, bra att det funkade i alla fall, hade kikat på den och bara avfärdat den (många lyckas inte hålla uppe tyngden och tiltar fram), men då är ju den också ett alternativ. Har en G9 OLED och vill egentligen köpa Ergotron-armen, men skärmen stänger av sig själv lite då och då (blir svart i några sekunder, helt random) så det känns omotiverande att lägga så mycket på ett tillbehör när produkten kanske måste reklameras.

Jag förstår!'

Den billiga armen håller uppe OLED modellen, jag har inte prövat på den ädlre icke OLED modellen.

Funderar på att köpa en till arm att använda på den andra skärmen.