Hur nöjd är du med ditt 6000 series kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Yes, jag syftar inte på jämförelsen edge vs junction temp utan istället vill jag jämföra med vad andra får för resultat efter några rundor Port Royal t.ex.

Överklockar jag för att få ut så mycket jag bara kan ur kortet så får jag en junction temp som maxar på 105 grader, och det nu med sommarvärme då det är 25 grader i kontoret jämfört med ca 20 normalt.

Att GPUn får högre på spänningen än vad du satt den till är normalt. Det är inte maxnivå du ställer in utan en målspänning, den kan gå högre om den behöver. Dock bara till en viss nivå. T.ex. om du sätter 1100mV så kan den gå till 1150, sätter du 1000mV kan den gå till 1050. Jag drar siffrorna ur röven för att åskådliggöra och det är lite förenklat men ungefär så fungerar det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med mitt 6900 XT från XFX, största luftkylaren jag någonsin stött på efter 2080 Ti Galax HOF LE, otroligt bra kort med sjuk prestanda.

Sedan 2011 har jag haft följande kort, så jag har lite att jämföra med

AMD HD 6950.
290 & 290X.
Fury & Fury X, Nano.
Radeon 295X2.
Radeon Pro Duo.
Vega 64.
1080 Ti.
2080 Ti.
6800, 6800 XT och 6900 XT.

Av samtliga så har jag varit mest nöjd med mitt 2080 Ti och 6900 XT. Om jag jämför bakåt i tiden så har AMDs drivrutiner blivit avsevärt bättre, de var inget särskilt förut utan endast OK, varken bra eller dåliga. Nvidia har i min erfarenhet varit ganska jämna genom åren, tycker deras gränssnitt börjar bli lite föråldrat. I nuläget så håller jag AMD högre, det är helt enkelt modernare och de är snabba på att åtgärda brister.

Det som fick mig att byta från Nvidia till AMD denna generation var min trötthet på att Nvidia låste in mig i sin G-Sync hårdvara, utbudet på skärmar var så begränsat.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Runt 100 grader junction är fullt normalt vad jag förstår. Edge är det som förr brukade rapporteras. Inget att oroa sig för.

Ville bara jämföra med vad andra får. Att titta på recensenters tester av samma kort som man själv köpt blir ju lite missvisande. Testerna körs ofta med öppen rigg osv. Alphahanne nedan gav mig svaret jag letade efter.

Skrivet av Alphahanne:

Överklockar jag för att få ut så mycket jag bara kan ur kortet så får jag en junction temp som maxar på 105 grader, och det nu med sommarvärme då det är 25 grader i kontoret jämfört med ca 20 normalt.

Att GPUn får högre på spänningen än vad du satt den till är normalt. Det är inte maxnivå du ställer in utan en målspänning, den kan gå högre om den behöver. Dock bara till en viss nivå. T.ex. om du sätter 1100mV så kan den gå till 1150, sätter du 1000mV kan den gå till 1050. Jag drar siffrorna ur röven för att åskådliggöra och det är lite förenklat men ungefär så fungerar det.

Tack för svar, det låter som mina resultat i sommarvärmen. Okej, tänkte inte på att det är målspänning man ställer in. Jag kommer från ett 5700 XT där man hade olika spänningsnivåer för olika frekvenser på kurvan. Hade man för låg spänning vid toppfrekvensen kraschade Wattman och då var det bara att pilla vidare. Med 6800 XT får man inte samma feedback.

Om jag får be om ännu en jämförelse, vad lyckas du med för "24/7" frekvenser och spänning? Jag kör 2400-2500 MHz @ 1080 mV (är det rätt tänkt att ha ett spann här på 100 MHz, har bara kopierat andra som sagt att det ska vara 'bra') och minnet får jag upp till 2130 MHz med fast timing utan att det ger "diminishing returns" vs lägre frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Om jag får be om ännu en jämförelse, vad lyckas du med för "24/7" frekvenser och spänning? Jag kör 2400-2500 MHz @ 1080 mV (är det rätt tänkt att ha ett spann här på 100 MHz, har bara kopierat andra som sagt att det ska vara 'bra') och minnet får jag upp till 2130 MHz med fast timing utan att det ger "diminishing returns" vs lägre frekvens.

Går inte ge något generellt svar då det ändå varierar mellan GPUer vad de kan hantera. Jag kör standard 24/7 för övrigt, jag laddar in en annan profil när jag ska köra något som behöver lite mer prestanda då det ändå är gjort på ett par sekunder. Har märkt att olika spel drar nytta av olika inställningar så har 2-3 olika profiler som jag laddar in vid behov.

Det enda som är samma över alla profiler jag kör med är strömstyrkegränsen som ligger på max i alla.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Ville bara jämföra med vad andra får. Att titta på recensenters tester av samma kort som man själv köpt blir ju lite missvisande. Testerna körs ofta med öppen rigg osv. Alphahanne nedan gav mig svaret jag letade efter.

Tack för svar, det låter som mina resultat i sommarvärmen. Okej, tänkte inte på att det är målspänning man ställer in. Jag kommer från ett 5700 XT där man hade olika spänningsnivåer för olika frekvenser på kurvan. Hade man för låg spänning vid toppfrekvensen kraschade Wattman och då var det bara att pilla vidare. Med 6800 XT får man inte samma feedback.

Om jag får be om ännu en jämförelse, vad lyckas du med för "24/7" frekvenser och spänning? Jag kör 2400-2500 MHz @ 1080 mV (är det rätt tänkt att ha ett spann här på 100 MHz, har bara kopierat andra som sagt att det ska vara 'bra') och minnet får jag upp till 2130 MHz med fast timing utan att det ger "diminishing returns" vs lägre frekvens.

Skrivet av Alphahanne:

Går inte ge något generellt svar då det ändå varierar mellan GPUer vad de kan hantera. Jag kör standard 24/7 för övrigt, jag laddar in en annan profil när jag ska köra något som behöver lite mer prestanda då det ändå är gjort på ett par sekunder. Har märkt att olika spel drar nytta av olika inställningar så har 2-3 olika profiler som jag laddar in vid behov.

Det enda som är samma över alla profiler jag kör med är strömstyrkegränsen som ligger på max i alla.

Om jag ska kasta in mina erfarenheter av 6900 XT gällande tuning.
Jag har skapat lite olika profiler i Radeon Software men min standard är:
Min Freq: 2250
Max Freq: 2350
Voltage: 1150
Fast timing + 2100 MHz VRAM.
MAX Power Limit då det har mindre betydelse med mina inställningar, kortet drar bara vad det behöver.

Med dessa parametrar kan jag lägga en fläktkurva som är väldigt lugn och sansad och för de spel jag lekt med så är detta kort så kraftfullt att jag inte behöver maxa något.
Med RTX 3000 korten så kan man sänka effekten dramatiskt primärt med undervoltning, oftast inga problem att köra 3080 neråt 750mV om man drar mer Core CLK några 100 MHz. Men med 6900XT så vill den ha sina 1150 mV och man får istället dra ner frekvensen om man vill sänka effektuttaget.
Man får komma ihåg att dessa Radeon kort har så hög frekvens från början i jämförelse med nVidias så man får vara beredd på att mata på lite mera volt.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Går inte ge något generellt svar då det ändå varierar mellan GPUer vad de kan hantera. Jag kör standard 24/7 för övrigt, jag laddar in en annan profil när jag ska köra något som behöver lite mer prestanda då det ändå är gjort på ett par sekunder. Har märkt att olika spel drar nytta av olika inställningar så har 2-3 olika profiler som jag laddar in vid behov.

Det enda som är samma över alla profiler jag kör med är strömstyrkegränsen som ligger på max i alla.

Ok, tack för svar. Jag spelar endast ett DX11 spel för tillfället därav att jag försöker att hitta en profil som fungerar bra för det ändamålet.

Skrivet av nihilist71:

Om jag ska kasta in mina erfarenheter av 6900 XT gällande tuning.
Jag har skapat lite olika profiler i Radeon Software men min standard är:
Min Freq: 2250
Max Freq: 2350
Voltage: 1150
Fast timing + 2100 MHz VRAM.
MAX Power Limit då det har mindre betydelse med mina inställningar, kortet drar bara vad det behöver.

Med dessa parametrar kan jag lägga en fläktkurva som är väldigt lugn och sansad och för de spel jag lekt med så är detta kort så kraftfullt att jag inte behöver maxa något.
Med RTX 3000 korten så kan man sänka effekten dramatiskt primärt med undervoltning, oftast inga problem att köra 3080 neråt 750mV om man drar mer Core CLK några 100 MHz. Men med 6900XT så vill den ha sina 1150 mV och man får istället dra ner frekvensen om man vill sänka effektuttaget.
Man får komma ihåg att dessa Radeon kort har så hög frekvens från början i jämförelse med nVidias så man får vara beredd på att mata på lite mera volt.

Tack för input, dock vet jag inte om man kan jämföra frekvenser och spänning mellan nvidia och AMD bara för att AMDs kort har högre frekvenser, är ju olika chip och arkitekturer det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Tack för input, dock vet jag inte om man kan jämföra frekvenser och spänning mellan nvidia och AMD bara för att AMDs kort har högre frekvenser, är ju olika chip och arkitekturer det handlar om.

Inte helt jämförbart kanske men det är trots allt kiselkretsar i båda så fysiken är ju densamma.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Inte helt jämförbart kanske men det är trots allt kiselkretsar i båda så fysiken är ju densamma.

Temperatur kanske men i övrigt är det nog få likheter rörande spänning och frekvenser mellan Samsung 8nm och TSMC 7nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Tack för input, dock vet jag inte om man kan jämföra frekvenser och spänning mellan nvidia och AMD bara för att AMDs kort har högre frekvenser, är ju olika chip och arkitekturer det handlar om.

Skrivet av Alphahanne:

Inte helt jämförbart kanske men det är trots allt kiselkretsar i båda så fysiken är ju densamma.

Ja det var så jag tänkte också, naturlagarna brukar vara absoluta och kan åtminstone ge en fingervisning. Jag tänker att spänningen och frekvens brukar vara hårt knutna till varandra även om arkitekturen naturligvis spelar in.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Hade tyvärr problem med VR streaming till Quest 2 med mitt 6800, behövde köra drivers från mars.

Vann möjligheten att köpa ett 3080 ti för 14500 så slog till... Har inte ens hunnit starta något VR lir sedan dess sååå... fett värt!

Men om man ska vara lite seriös så har jag haft en del problem senaste åren med AMDs grafikkort, körde ett 5700xt innan och det var mycket underhåll. Med nvidia upplever jag och den lilla grupp jag spelar med att allt bara fungerar, och som småbarnsförälder känner jag att tiden inte finns längre helt enkelt för att felsöka när man ska spela med gamla vänner.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd. Köpte mitt RX 6800 den 1 feb för 8900 kr, vilket kändes som rena rånet. Ville egentligen ha ett RTX 3070, men Inet fick in en hel drös av dessa just då. Jag kör m-ITX och var ute efter det mest energieffektiva kortet, och det ska det tydligen vara (tillsammans med RTX 3070) enligt Sweclockers test.

Det som inte fungerar, och kanske beror på moderkortet, är att jag måste boota med BIOS i CSM mode. Annars får jag bara svart skärm. Någon annan som stött på detta?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag är nöjd. Köpte mitt RX 6800 den 1 feb för 8900 kr, vilket kändes som rena rånet. Ville egentligen ha ett RTX 3070, men Inet fick in en hel drös av dessa just då. Jag kör m-ITX och var ute efter det mest energieffektiva kortet, och det ska det tydligen vara (tillsammans med RTX 3070) enligt Sweclockers test.

Det som inte fungerar, och kanske beror på moderkortet, är att jag måste boota med BIOS i CSM mode. Annars får jag bara svart skärm. Någon annan som stött på detta?

Hade liknande med min skärm kopplad över DP, funkar med hdmi men då fick jag ju inte freesync.. Åtgärdades dock inte med CSM mode.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Jag har nu haft förmånen att testa både ROG Strix 3080 Ti och MSI 3090 Suprim X och kunna jämföra med mitt MSI 6900 XT Gaming X.

En aspekt som nämns lite då och då men som är svår att få något grepp om är effekt och värmeutveckling.
När man tittar på specifikationerna så rankar korten ungefär såhär vid genomsnittligt spelande (källa: Techpowerup):

1.) 3090 - 436W
2.) 3080 Ti - 405W
3.) 6900 XT - 357W
4.) 3080 - 315W

Men dessa siffror är något som inte riktigt stämmer med mina praktiska erfarenheter.

Redan 3080 har kännbart högre värmeutveckling i lådan än vad 6900 XT har.
3080 Ti och 3090 är inte ens på samma karta i hur mycket värme dom vräker ur sig, med 3090 blev jag tvungen att ha lådan öppen för att känna mig komfortabel med temperaturerna, M2 diskar, chipset, corsair sensorer visar på betydligt högre temperaturer. Och då sänkte jag effektbudget och undervoltade rätt rejält. Jag tror att GDDR6x är boven i dramat, om man tittar på hur mycket effekt som VRAM använder redan i idle så kan man lätt misstänka att dom står för en stor del av värmeutvecklingen, kanske t o m den största delen.
Vid spelande så var VRAM alltid minst 10 grader varmare än själva GPU på 3090.

Just 3090 känns inte praktiskt användbar utan en helt öppen mesh låda med kraftigt luftflöde.

Någon som har samma erfarenheter?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Jag har nu haft förmånen att testa både ROG Strix 3080 Ti och MSI 3090 Suprim X och kunna jämföra med mitt MSI 6900 XT Gaming X.

En aspekt som nämns lite då och då men som är svår att få något grepp om är effekt och värmeutveckling.
När man tittar på specifikationerna så rankar korten ungefär såhär vid genomsnittligt spelande (källa: Techpowerup):

1.) 3090 - 436W
2.) 3080 Ti - 405W
3.) 6900 XT - 357W
4.) 3080 - 315W

Men dessa siffror är något som inte riktigt stämmer med mina praktiska erfarenheter.

Redan 3080 har kännbart högre värmeutveckling i lådan än vad 6900 XT har.
3080 Ti och 3090 är inte ens på samma karta i hur mycket värme dom vräker ur sig, med 3090 blev jag tvungen att ha lådan öppen för att känna mig komfortabel med temperaturerna, M2 diskar, chipset, corsair sensorer visar på betydligt högre temperaturer. Och då sänkte jag effektbudget och undervoltade rätt rejält. Jag tror att GDDR6x är boven i dramat, om man tittar på hur mycket effekt som VRAM använder redan i idle så kan man lätt misstänka att dom står för en stor del av värmeutvecklingen, kanske t o m den största delen.
Vid spelande så var VRAM alltid minst 10 grader varmare än själva GPU på 3090.

Just 3090 känns inte praktiskt användbar utan en helt öppen mesh låda med kraftigt luftflöde.

Någon som har samma erfarenheter?

Watt i grafikkort är lika med värme. 99,9% av energin blir värme. Sen kan olika kylare och olika kort få ut värmen på olika sätt. T.ex kort med minnesmoduler på baksidan av kortet som 3090 skapar mer värme på den sidan mot kort som endast har minnen på ena sidan.

Jag har min CPU kyld via AIO med radiator i fronten så spelar inte mycket roll hur mycket värme som grafikkortet pumpar ut när det gäller denna temperatur men har man luftkylare eller radiatorn som suger in varmluften kan det nog påverkas speciellt av kort som har mycket värme på baksidan och kort vars luftflöde skickar ut luften in i chassit istället för ut ur chassit.

GDDR6X alstrar betydligt mer värme än vanliga 6 och AMD kör väl inte med X? Så är nog mycket av skillnaden. Kärnan är ändå betydligt större del av förbrukningen än minnet men kärnan har också betydligt bättre kylning. Minnen även om de kyls med backplate kyls inte mycket. En backplate som är helt platt utan flänsar klarar inte av att hålla mycket värme alls. Roman (Der8auer) pratade om detta vill jag minnas men kan varit buildzoid från extreme overclocker.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Watt i grafikkort är lika med värme. 99,9% av energin blir värme. Sen kan olika kylare och olika kort få ut värmen på olika sätt. T.ex kort med minnesmoduler på baksidan av kortet som 3090 skapar mer värme på den sidan mot kort som endast har minnen på ena sidan.

Jag har min CPU kyld via AIO med radiator i fronten så spelar inte mycket roll hur mycket värme som grafikkortet pumpar ut när det gäller denna temperatur men har man luftkylare eller radiatorn som suger in varmluften kan det nog påverkas speciellt av kort som har mycket värme på baksidan och kort vars luftflöde skickar ut luften in i chassit istället för ut ur chassit.

GDDR6X alstrar betydligt mer värme än vanliga 6 och AMD kör väl inte med X? Så är nog mycket av skillnaden. Kärnan är ändå betydligt större del av förbrukningen än minnet men kärnan har också betydligt bättre kylning. Minnen även om de kyls med backplate kyls inte mycket. En backplate som är helt platt utan flänsar klarar inte av att hålla mycket värme alls. Roman (Der8auer) pratade om detta vill jag minnas men kan varit buildzoid från extreme overclocker.

Så är det, men om man ser det ur ett "slutet system" synpunkt så är ju varje Watt = värme in i chassit och borde stämma ungefär med den lista med effekt i min post. Och jag har experimenterat en hel del med att placera aluminium heatsinks 8 st på bakplattan och det ger tydlig effekt. Temperaturen på VRAM på t ex 3090 går ner med ca 6 grader av bara heatsinks. Lägger man dessutom en vanlig noctua 120mm chassifläkt ovanpå "bädden" av heatsinks så den blåser ner genom flänsarna på dessa heatsinks, då går temperaturen ner ca 6 grader ytterligare.

Men hursomhelst så dumpas alla dessa watt som värme in i ett chassi, oavsett om de kommer från VRAM eller GPUn i sig. Och jag har upplevt att det dumpas avsevärt mycket mera värme in i lådan från nvidia korten med 6x minne. Och ja, AMD korten har vanligt GDDR6. Det är svårt att göra direkta jämförelser för AMD kortet har inte lika många mätpunkter för temp som nvidia korten i 3000 serien har. Mjukvaran redoivisar inte heller effektförbrukningen per komponent på AMD korten.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Skrivet av nihilist71:

Köpte ett MSI RX 6900 XT Gaming X Trio i feb/mars till hutlöst pris som nu sitter i min primära dator.
Finns inget att anmärka på såhär långt förutom kanske att kortet är groteskt stort och därmed kan jag inte sätta in det i en mITX låda om jag skulle vilja det men det får man ta i den här "energiklassen".

Tyst, stabilt, estetiskt tilltalande, kan köra kortet på allt från 125W till 350W om jag så önskar.
Fläktarna är väldigt trevliga som ger ett mer "väsande" snarare än "ylande/surrande" ljud på höga varvtal.
Inget coilwhine alls, men då jag inte uppfattat det på något av mina GPUer de senaste 10 åren så kanske det är min hörsel som filterat bort det frekvensbandet på äldre dar.

På tok för dyrt men jag blir glad varje morgon när jag går in på mitt kontor och tittar på min dator!

Hur kan du köra det i endast 125W? Gejmar du på kontorstid?

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd med mitt Rx6800 Fighter. Blir inte så varmt, låter inte så mycket och presterar som en best.
Iom att det är AMD vet jag att drivarna och prestanda kommer mogna med tiden så det är ju trevligt.

Gpu-resan:
1080ti->5700XT->2080ti->RX6800.

Amd har trevligare gränssnitt och drivare tycker jag, har inte mer problem med amd än med nvidia, förutom i en aspekt, de få tillfällen jag kör linux tycker jag nvidias lösning fungerar bättre.

Känns skönt att varken köra intel eller nvidia då jag inte gillar vad de företagen håller på med.

Raytracing är ett par år bort innan det ens är i närheten av att vara intressant så det skiter jag i för tillfället.

Permalänk
Medlem

Varken Linux eller Linus eller Wayland eller open source blev arg på mig för att jag gick All AMD denna gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan du köra det i endast 125W? Gejmar du på kontorstid?

Nja, det handlar mest om när jag kör folding@home eller nicehash och stryper ner frekvensen.

Jag har dock ofta glömt att byta tillbaka till gamingprofilen när jag startat spel och har ändå inte märkt skillnaden förrän jag kollar overlay med FPS räknaren. Säger en del om överkapaciteten.

Ett annat fenomen jag märkt är att vid när man kör kortet rejält nerstrypt med nicehash så det tuggar på 125W och startar en 4K video på youtube så droppar hashrate från 62,5 till 61.
Väldigt liten påverkan.

Om man gör det med ett nvidia kort så är det en halvering av hashrate vi pratar om, testat på både 3060 och 3080.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Äger ett 6800 Powercolor Red Dragon sen februari. Betalade 7999kr på Inet.
Riktigt nöjd med prestanda, ljudnivån samt drivrutiner.

Det enda är väl tjockleken på kortet. Den sticker upp ett par millimeter ovanför pcie ingången vilket gör att jag precis lyckades få in den under min massiva cpu kylare NH-15s

Permalänk
Medlem

6700 xfx swft 309, mycket nöjd och behövde för ovanlighetens skull inte betala "överpris". Tycker att Radeon software är lätt att undervolta/oc och justera fläktkurva i 👍

Permalänk
Avstängd

Äger ett 6800 XT referensen - Powercolor, beställde det 2020-11-18 och fick hem det den 11/19. Gick från ett 1080Ti och ja... Bra mycket mer en dubbla effekten.

Precis fått hem min nya skärm så nu ska kortet faktiskt få arbeta, min gamla TN 165hz / 1440p maxades utan problem i alla spel, nu har jag en 270hz 1440p Predator, så ska se hur mycket det klarar att dunka ut.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Nöjd med prestandan från 6900xt - Gick från 1080TI.

Sen kan dock tänkas att det var fel tid att byta grafikkort! Då det kostade 14999:- och att spelreleaserna 2020-2021 har vart allt annat än något att hurra för

Visa signatur
Permalänk

Plockade upp det 6600xt som står i signaturen bara några dagar efter lanseringen, men var klantig nog att inte kolla om AMD fortfarande gjorde drivers till Win7 innan ett impulsköp. Har sedan dess strulat med att sätta upp Win10 i min primära rigg, men jag fick nog då Win10 är så kopiöst bedrövligt. Visst var det roligt att se en massa höga benchmark resultat, och se spel flyta på i 141fps konstant i 1080p (när jag inte var cpu flaskad i alla fall), visst var det roligt med fungerande freesync på min skärm osv, men Win10 var en riktig dealbreaker.

Dock har jag inte upplevt några av dem problemen som folk snackat om över hela internet, typ som random prestanda problem, driver problem, blackouts, krasher, etc. De enda problemen jag haft har varit Win10 relaterade, så som display buggar med fönster rendering när jag inte installerade det i UEFI (ej kortets fel, då det hände med mitt gtx1060 också när jag testade det). Det verkar vara en enda stor röra, och jag var tvungen att stänga av ungefär 140-150 services och kanske 50 scheduled tasks innan det blev stabilt och presterade ungefär som Win7.

Får väl bli att man säljer vidare det här kortet och istället stockar upp på folks gamla avdankade hårdvara när dem själva uppgraderar, då alla andra verkar villiga att hänga med i Win10 och nu till och med Win11.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700@3.4ghz | 24gb ram@2666 | Asus Prime b350-plus | MSI GTX1060 3gb/Asrock RX 6600 XT | 27" 144hz 1080p AOC G2790G4 | Corsair CX650M | Windows 7