Google: "Google mest sökta ordet på Bing"

Permalänk
Melding Plague

Google: "Google mest sökta ordet på Bing"

Google hävdar i rätten att de inte brutit mot EU:s konkurrenslagstiftning utan helt enkelt bara är mest populära.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stämmer rätt bra in på mig. Det första jag gör är att byta söken till Google. Blev irriterad igår när det efter en uppdatering var Bing när jag sökte via adressfältet...

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

När man råkar söka med BING hamnar man ju på något som man inte ville. Med Google så funkar det bättre att hitta rätt direkt

Permalänk
Inaktiv

Det här är en svår sits men i just detta fallet anser jag att Google bör bli frikända. Det finns säkert en uppsjö av tramsiga liknelser att använda men här väljer ju faktiskt användaren att söka efter en konkurrent. 🤷‍♂️

Borde inte Microsoft BÖRJA med att fråga användaren vilken webbläsare som önskas innan man får DERAS produkt kastad i ansiktet?

Att Microsoft sen i Inställningar, tycker man borde ge Edge en chans när man år på väg att byta standardwebbläsare.

Det är väl mer ”fel”?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon336981:

Det här är en svår sits men i just detta fallet anser jag att Google bör bli frikända. Det finns säkert en uppsjö av tramsiga liknelser att använda men här väljer ju faktiskt användaren att söka efter en konkurrent. 🤷‍♂️

Borde inte Microsoft BÖRJA med att fråga användaren vilken webbläsare som önskas innan man får DERAS produkt kastad i ansiktet?

Att Microsoft sen i Inställningar, tycker man borde ge Edge en chans när man år på väg att byta standardwebbläsare.

Det är väl mer ”fel”?

Är det inte helt naturligt att Microsoft har sin sökmotor som default i sin webbläsare?

Permalänk
Medlem

DDG är solklart mer trevlig från mitt perspektiv, men resultaten är ofta sämre helt klart. Finns en anledning att google blev störst med råge.

Hade google bara varit en sökmotor med ’dont be evil’ som slogan hade jag också tyckt att de kunde frikännas, men nu är de ett av världens största bolag som ABSOLUT använder varje del i sin marknadsposition att trycka ner deras egna produkter i halsen på dig.

Google.com fungerar inte bättre i Chrome. Det handlar bara om att de kan spåra och identifiera dig bättre.

Google vet nog mer om dig än du själv kommer ihåg

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja träffa de 2 personerna som klickat i att de inte använder sökmotorer.
Starkt jobbat att ha alla webbadresser på minnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Jag skulle vilja träffa de 2 personerna som klickat i att de inte använder sökmotorer.
Starkt jobbat att ha alla webbadresser på minnet

sweclockers.com
ti.com
silabs.com
microchip.com
octopart.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Använder mig motvilligt av Google och är inget jag egentligen föredrar, har prövat DuckDuckGo och Bing men faller alltid tillbaka på Google - tyvärr. Saknar Altavista.

Permalänk
Medlem

När uttrycket till och med är "att googla" så borde man inse att Google är den vanligaste sökmotorn!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Är det inte helt naturligt att Microsoft har sin sökmotor som default i sin webbläsare?

Absolut. Är det inte också helt naturligt att Google gör detsamma på sin plattform? Vad är din poäng?

Permalänk
Medlem

Folk som orkar skriva Google i ett sökfält för att sen trycka på länken istället för att skriva Google.com i adressfältet är inte personer man ska ta på allvar.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tankjunior:

Jag skulle vilja träffa de 2 personerna som klickat i att de inte använder sökmotorer.
Starkt jobbat att ha alla webbadresser på minnet

Jag använder inte ens DNS.

Bara kör alla IP-adresser direkt från skallen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Använder mig motvilligt av Google och är inget jag egentligen föredrar, har prövat DuckDuckGo och Bing men faller alltid tillbaka på Google - tyvärr. Saknar Altavista.

Saknar du Lynx som webläsare också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Folk som orkar skriva Google i ett sökfält för att sen trycka på länken istället för att skriva Google.com i adressfältet är inte personer man ska ta på allvar.

Om adressfältet länkar till en Bing-sökning är det väl inte konstigt att resultatet blir vad det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Saknar du Lynx som webläsare också?

Nej.

Permalänk
Medlem

Började använda Edge för inte så länge sedan. Det tog inte länge innan jag byte till Google som standard sökmotor.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

När uttrycket till och med är "att googla" så borde man inse att Google är den vanligaste sökmotorn!

Ja det är ju standardfras som man skulle kunna säga till i princip vem som helst så förstår dom vad man menar, än om man skulle säga: "Sök via Bing/Du får binga på det" eller motsvarande xD

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Mitt mest Bingade ord är "chrome".

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Ja det är ju standardfras som man skulle kunna säga till i princip vem som helst så förstår dom vad man menar, än om man skulle säga: "Sök via Bing/Du får binga på det" eller motsvarande xD

Jag brukar säga till folk. Att dom kan 'Binga på det'. Folk blir rätt så ställda då. Vad menar du. Då ser man hur 'Googla på det' är väl inarbetat i samhället.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk

Jag minns än en dag när en lärare rekommenderadd en ny sökmotor för klassen som hette google. Vi testade den, men imponerades ej. Undra om någon i klassen har börjat använda Google än, det är högst tveksamt.

Googles monopol är som sagt inte bra. Men folk i grupp är som får och kommer välja de största och mest populära tjänsterna.

Permalänk
Medlem

Föredrar en bra sökmotor och Google används ofta.
Med bing får jag ofta konstiga träffar som inte har med de jag söker efter...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Använde DuckDuckGo ett tag men insåg efter ett tag att det var ganska mycket jag inte hittade. Fick inte träff. Så har gått tillbaka till att använda google mest. Får bli ett nytt försök med DuckDuckGo i framtiden.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Dinoman:

Jag använder inte ens DNS.

Bara kör alla IP-adresser direkt från skallen.

Och jag som trodde jag var nördig som skriver alla inlägg i binär form som sedan omvandlas till latinska bokstäver mha ett plugin.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med Google i deras argument här, skulle aldrig få för mig att använda Bing. Microsoft förstörde för sig själva när när dom skapade IE. Det var nästan talang att kunna skapa något så dåligt, Microsoft är ett företag som skulle gått under för längesedan dom hade bara tur med Windows som också lider av massa problem det också.

Microsoft som företag ger jag inte mycket för, dom har blivit lite bättre men det kan snabbt göras ogjort igen för dom verkar anställa folk som inte verkar ha en aning om vad dom gör, beslutar och designar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Jag skulle vilja träffa de 2 personerna som klickat i att de inte använder sökmotorer.
Starkt jobbat att ha alla webbadresser på minnet

Länksamlingar och egna startsidor var standard för mig innan söksidor som Webcrawler och Altavista gjorde sitt intåg.

Använder fortfarande främst bokmärken/favoriter. Svarade däremot DuckDuckGo här.

Bing är ett av många skäl till att jag försöker undvika Windows så mycket som möjligt.

Illa nog att Bing är förvalda (enda?) alternativet om man använder "Search Online" på processer i Task Manager. Men när Bing lades till i Notepad, så var det droppen som fick bägaren att rinna över för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag minns än en dag när en lärare rekommenderadd en ny sökmotor för klassen som hette google. Vi testade den, men imponerades ej. Undra om någon i klassen har börjat använda Google än, det är högst tveksamt.

Googles monopol är som sagt inte bra. Men folk i grupp är som får och kommer välja de största och mest populära tjänsterna.

Vad är en bra webbläsare då?

Rolig notis är hur många är anti google idag bara för att det blev ett stort företag.
"Big evil corporations" där både tech och läkemedel ingår.

* Bort mod *

Det fanns väll en anledning varför Google blev en populär sökmotor, den hittade det man sökte, snabbt och enkelt utan krussiduller (den tiden motsvarande). Idag är det lite reklam osv men tycker man hittar endå det man söker om man orkar bläddra nån rad förbi sponsrade länkarna.

Snälla sluta att dra in politik eller politiska referenser in i en diskussion som har absolut ingenting med saken att göra. // Dino - Moderator

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det är aldrig bra att en aktör blir totalt dominerande på en marknad.

Detta förvärras om denna aktör sen utnyttjar sin position till att styra användarna till att inte ens uppfatta att alternativ finns.

Detta förvärras ytterligare av att denna aktörs primära affärsmodell är att samla in, processa och på olika sätt utnyttja användardata för att generera inkomst.

Personligen gör jag sen ett antal år tillbaks aktiva val för att med alla tillgängliga medel undvika att nyttja mjukvara och tjänster ifrån alla de stora drakarna, speciellt de produkter och tjänster som erbjuds "gratis", eller via "gratis" prenumerationer.....
Så för egen del är det LinuxMint, FireFox och DuckDuckGo som gäller på primära datorn.
Men normalanvändaren som köper sin dator i någon elektroniklada med allt förinstallerat blir ju tvångsmatad.... Men många klarar ju bevisligen av att iaf byta till Chrome? Så i viss mån är ju detta ett aktivt val...

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Använder duckduckgo som första alternativ. Det blir tyvärr Google när duckduckgo inte kan leverera. Firefox+duckduckgo som första alternativ dock...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Idag är det lite reklam osv men tycker man hittar endå det man söker om man orkar bläddra nån rad förbi sponsrade länkarna.

Så oskyldigt du får det att låta

Hade inte Google samtidigt läst all min epost för att "optimera" mitt informationsflöde, så hade säkert Google fortfarande varit mitt förstaval bland sökmotorerna.

Ang. bra webbläsare, så är Safari bäst på framförallt mobilen för mig. På datorerna väljer jag tyvärr fortfarande Chrome framför både Edge och Safari. Firefox finns inte på kartan, då deras webbläsare inte är kompatibel med världen (läs Material Design).