Exakt, vilket det kommer göra markant den dagen du inte längre har massa kärn/kol/naturgas som du kan använda som buffert. Vilket är exakt det jag pratar om, förr eller senare så kommer man få betala vad vind/sol kostar i realitet om man vill ersätta hela produktionen med det. Det gör att det blir EXTREMT dyrt med sol/vidn för de sista <30% av totala produktionen på våra breddgrader om man ska förlita sig på förnyelsebara källor enbart som inte har förutsägbar produktion.
Nu handlar det ju dock om att folk påstår att kärnkraft inte behövs och att det går att lösa på annat sätt. Med tanke på att man då utnyttjar de energislag som "inte behövs" för att vind/sol ska slippa säkra upp så mycket kapacitet/lagring i dagsläget, ja då kallar jag det fan snålskjuts i den månen av vad vi argumenterar om.
Jag sitter inte och säger att sol/vind inte har sin plats i vårt framtida nät. Vi kan mycket väl ha 50%+ sol/vind i slutändan. Det är den där sista biten där dessa inte passar in vi argumenterar om. Vi har inte tillräckligt med vattenkraft för att täcka den när det framtida elbehovet är större än i dag. Biomassa går inte heller att skala speciellt långt och har andra problem (vi får börja konstgödsla skogen när våra uttag blir större).
Så vart ska den sista biten komma ifrån? Om vi inte ska ha fossila bränslen och inte heller kärnkraft, vilka andra energislag har vi tillgängligt som kan erbjuda stabil 24/7 försörjning 365 dagar om året i det här landet? Vi har inte direkt mycket tidvatten eller geothermal att utnyttja, så jag undrar vad ska vi då använda i Sverige?
När sol är billigare än kärnkraft och man kombinerar de två så kan man leverera el till lägre pris än om man bara hade kärnkraft. Vem är det då som åker snålskjuts på vem?
Hur man optimerar sitt energisystem kommer att skilja från land till land. Spanien kan till exempel mycket väl bli både självförsörjande och en exportör, med hög leveranssäkerhet, bara genom att använda sol och batterier. Om man inte har det så väl förspänt kanske det är billigast att importera från någon annan, ungefär som vi nu importerar olja, beroende på vad som erbjuds av olika aktörer. Vad man i praktiken gör då är att skapa sin leveranssäkerhet genom att ha många olika leverantörer där var och en kan ha varierande leveranssäkerhet. Nackdelen är då byggtiden och kostnaden för det elnät som ger tillgång till många leverantörer. I sin mest uttalade form pratar man om Megagrid eller Supergrid.
Eller så kör man med kärnkraft. Lång leveranstid, hög investeringskostnad och osäkerheten runt det framtida elpriset som i slutändan skall betala investeringen, gör det tyvärr till en riskfylld investering. Kom ihåg att det är elpriset under de 40-50 åren efter bygget är klart som skall betala investeringen. Vad vet investerarna om elpriset 50 år fram i tiden? Det är en stor risk. Den risken skall då vägas mot risken att vi hamnar i situation med brist på el och därmed högt pris på el. Det finns risker hur du än vänder dig.