Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bizzro:

Exakt, vilket det kommer göra markant den dagen du inte längre har massa kärn/kol/naturgas som du kan använda som buffert. Vilket är exakt det jag pratar om, förr eller senare så kommer man få betala vad vind/sol kostar i realitet om man vill ersätta hela produktionen med det. Det gör att det blir EXTREMT dyrt med sol/vidn för de sista <30% av totala produktionen på våra breddgrader om man ska förlita sig på förnyelsebara källor enbart som inte har förutsägbar produktion.

Nu handlar det ju dock om att folk påstår att kärnkraft inte behövs och att det går att lösa på annat sätt. Med tanke på att man då utnyttjar de energislag som "inte behövs" för att vind/sol ska slippa säkra upp så mycket kapacitet/lagring i dagsläget, ja då kallar jag det fan snålskjuts i den månen av vad vi argumenterar om.

Jag sitter inte och säger att sol/vind inte har sin plats i vårt framtida nät. Vi kan mycket väl ha 50%+ sol/vind i slutändan. Det är den där sista biten där dessa inte passar in vi argumenterar om. Vi har inte tillräckligt med vattenkraft för att täcka den när det framtida elbehovet är större än i dag. Biomassa går inte heller att skala speciellt långt och har andra problem (vi får börja konstgödsla skogen när våra uttag blir större).

Så vart ska den sista biten komma ifrån? Om vi inte ska ha fossila bränslen och inte heller kärnkraft, vilka andra energislag har vi tillgängligt som kan erbjuda stabil 24/7 försörjning 365 dagar om året i det här landet? Vi har inte direkt mycket tidvatten eller geothermal att utnyttja, så jag undrar vad ska vi då använda i Sverige?

När sol är billigare än kärnkraft och man kombinerar de två så kan man leverera el till lägre pris än om man bara hade kärnkraft. Vem är det då som åker snålskjuts på vem?

Hur man optimerar sitt energisystem kommer att skilja från land till land. Spanien kan till exempel mycket väl bli både självförsörjande och en exportör, med hög leveranssäkerhet, bara genom att använda sol och batterier. Om man inte har det så väl förspänt kanske det är billigast att importera från någon annan, ungefär som vi nu importerar olja, beroende på vad som erbjuds av olika aktörer. Vad man i praktiken gör då är att skapa sin leveranssäkerhet genom att ha många olika leverantörer där var och en kan ha varierande leveranssäkerhet. Nackdelen är då byggtiden och kostnaden för det elnät som ger tillgång till många leverantörer. I sin mest uttalade form pratar man om Megagrid eller Supergrid.

Eller så kör man med kärnkraft. Lång leveranstid, hög investeringskostnad och osäkerheten runt det framtida elpriset som i slutändan skall betala investeringen, gör det tyvärr till en riskfylld investering. Kom ihåg att det är elpriset under de 40-50 åren efter bygget är klart som skall betala investeringen. Vad vet investerarna om elpriset 50 år fram i tiden? Det är en stor risk. Den risken skall då vägas mot risken att vi hamnar i situation med brist på el och därmed högt pris på el. Det finns risker hur du än vänder dig.

Permalänk

För att pigga upp stämningen kan jag kasta in nästa fackla. 😄🔥 Visste ni att det var en studentuppsats som fick regeringen att bryta upp ansökan om slutförvaret?
https://www.svd.se/uppsats-vagde-tyngre-an-40-ars-forskning

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ihop med SSAB och andra ståltillverkare blir det ju kanske 60 TWh och det är 7-8 reaktorer

60TW/h är ca 7GW kontinuerlig produktion, en stor modern ny reaktor som designas idag kan va uppemot 1,5 GW. Med andra ord 20%-25%~ av behovet täcks av en reaktor, som jag sa. Ingen påstår att ALL el ska vara från kärnkraft, det är den "garanterade" delev av produktionen där kärnkraften behövs. Denna del är de sista ca 20-30% som är extremt svår att lösa med lagring/överkapacitit för vind/sol oavsett hur förbannat billigt det är att bygga, för det är en exponentiella kurva för hur mycket som behövs för varje procent som ersätts.

Skrivet av Petterk:

Kol/koks vid reduktion kan dessutom ersättas med det vi använde tidigare – biokol.

Verkar som att den svenska skogen på något sätt ska lösa allt! Vi behöver bara biobränsle, vi ska bygga allt av trä och vi ska dessutom ta fram stora mängder träkol också? För att inte tala om att produktionen var på en helt annan nivå på den tiden när det faktiskt användes. Det finns mycket som "går", men det ska vara skalbart också.

Skrivet av Petterk:

så räcker det inte att bygga kärnkraft.

Inget vi påstår heller, det vi påstår är att det behövs byggas kärnkraft för att täcka den del som inte finansiellt inte går att försvara med andra källor av totala produktionen. Det skulle innebära att vi behöver nånstans 25-50%+ mer kärnkraft om 20-30 år än vad vi har idag. Beroende på hur teknik utvecklas och om vi bestlutar att avveckla delar av vår extremt osmarta småskaliga vattenkraft så kan det vara antingen mindre/mer.

Skrivet av Petterk:

det är dyrt bara det.

Och det blir dyrare om du ska ersätta samma andel med vind/sol. Du ger inga alternativ, bara konstaterar att det blir dyrt. Ingen har påstått att avvecklick av det fossila samhället skulle bli billigt, men det blir dyrare att göra det helt utan kärnkraft och det är ett faktum som vissa vägrar se.

Skrivet av Petterk:

Det är inte som att det kommer byggas tiotusentals reaktorer i världen helt plötsligt.

Men det ska på något sätt byggas några tiotals miljoner vindturbiner och solpaneler helt plötsligt? Åter igen så ger du inga alternativ, bara konstaterar att det blir svårt att ta sig från fossila bränslen.

Vi konstaterar bara att kärnkraften behövs om det ska gå att genomföra, inte att det blir enkelt att bygga allt som behövs. Aldrig har jag sagt att vi kommer lyckas, bara att kärnkraften kommer behövas om det ska genomföras utan att det blir ännu svårare/dyrare.

Edit: I övrigt "tiotusentals". Kärnkraft står idag för ca 10% av all el i världen, på endast 450 reaktorer. Med tanke på att de reaktorer som byggs i dag är betydligt större än många av de äldre skulle du bara behöva några tusen för att täcka all el som förbrukas i världen idag. Bygger du alltså 10000 moderna reaktorer skulle vi kunna förbruka minst 2,5-3x så mycket el som vi gör idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

För att pigga upp stämningen kan jag kasta in nästa fackla. 😄🔥 Visste ni att det var en studentuppsats som fick regeringen att bryta upp ansökan om slutförvaret?
https://www.svd.se/uppsats-vagde-tyngre-an-40-ars-forskning

Artikeln är bakom betalvägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Havsbaserad vindkraft kan inte bära sina kostnader.

Inte i Sverige för tillfället. Prisutvecklingen får dock rejält nedåt men det kommer dröja tills det är ett bra alternativ från ett kommersiellt perspektiv i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

60TW/h är ca 7GW kontinuerlig produktion, en stor modern ny reaktor som designas idag kan va uppemot 1,5 GW. Med andra ord 20%-25%~ av behovet täcks av en reaktor, som jag sa. Ingen påstår att ALL el ska vara från kärnkraft, det är den "garanterade" delev av produktionen där kärnkraften behövs. Denna del är de sista ca 20-30% som är extremt svår att lösa med lagring/överkapacitit för vind/sol oavsett hur förbannat billigt det är att bygga, för det är en exponentiella kurva för hur mycket som behövs för varje procent som ersätts.

Verkar som att den svenska skogen på något sätt ska lösa allt! Vi behöver bara biobränsle, vi ska bygga allt av trä och vi ska dessutom ta fram stora mängder träkol också? För att inte tala om att produktionen var på en helt annan nivå på den tiden när det faktiskt användes. Det finns mycket som "går", men det ska vara skalbart också.

Inget vi påstår heller, det vi påstår är att det behövs byggas kärnkraft för att täcka den del som inte finansiellt inte går att försvara med andra källor av totala produktionen. Det skulle innebära att vi behöver nånstans 25-50%+ mer kärnkraft om 20-30 år än vad vi har idag. Beroende på hur teknik utvecklas och om vi bestlutar att avveckla delar av vår extremt osmarta småskaliga vattenkraft så kan det vara antingen mindre/mer.

Och det blir dyrare om du ska ersätta samma andel med vind/sol. Du ger inga alternativ, bara konstaterar att det blir dyrt. Ingen har påstått att avvecklick av det fossila samhället skulle bli billigt, men det blir dyrare att göra det helt utan kärnkraft och det är ett faktum som vissa vägrar se.

Men det ska på något sätt byggas några tiotals miljoner vindturbiner och solpaneler helt plötsligt? Åter igen så ger du inga alternativ, bara konstaterar att det blir svårt att ta sig från fossila bränslen.

Vi konstaterar bara att kärnkraften behövs om det ska gå att genomföra, inte att det blir enkelt att bygga allt som behövs. Aldrig har jag sagt att vi kommer lyckas, bara att kärnkraften kommer behövas om det ska genomföras utan att det blir ännu
svårare/dyrare.

Edit: I övrigt "tiotusentals". Kärnkrafft står idag för ca 10% av all el i världen, på endast 450 reaktorer. Med tanke på att de reaktorer som byggs i dag är betydligt större än många av de äldre skulle du bara behöva några tusen för att täcka all el som förbrukas i världen idag. Bygger du alltså 10000 moderna reaktorer skulle vi kunna förbruka 2,5-3x så mycket el som vi gör idag.

Kärnkraft står för 5 % av energin i världen med ca 450 reaktorer. Ska den täcka dagens fossilanvändning och ska vi använda även mindre reaktorer blir det tiotusentals, särskilt om vi ska använda vätgas i olika processer och öka energianvändningen.

Det finns inget alternativ till fossila bränslen och det är därför ingen är fri från fossila bränslen. Ingen rör sig åt det hållet trotts att EU har som mål att vara klimatneutralt om 30 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det blir befolkningen här som får betala för kalaset. Ta Energiwende. Där släpper tyskarna mer koldioxid än någonsin, avvecklad kärnkraft och ny kolkraft. Att inte förhålla sig till verkligheten är trist attityd. Man tror saker, man har ingen aning.

Om du bryr dig om miljön, på riktigt så måste koldioxidutsläppen gå ned. Tyskarna har precis visat att det inte går. De bygger ny kolkraft, inte för att de vill, utan för att de måste. De har ingen annan lösning då den svängbara massan har minskat och de måste upp med planerbar energiproduktion = kolkraft.

Tyskarna med sitt tekniskt kunnande måste gå tillbaka till kolkraften. Säg mig, varför kör de inte mer solkraft och vindkraft? Pengar har de inte brist på. Det är politikerna idag som leker gud. Hade tyskarna inte agerat med hjärtat och istället med hjärnan så hade de inte haft hutlösa elpriser och ökad koldioxidutsläpp.

Så det är helt okej att sen 50-talet lämna mängder med uttjänt kärnbränsle utan att ta hand om det. Ryssarna bränner redan idag plutonium och annat tråkigt med sin BN800.

Du vill bara ge upp det och strunta i att ta ansvar. Vem leker gud nu?

@ingenjören sa samma sak om Tyskland igår, jag bad honom om en källa men det kom tyvärr ingen.
Du kanske har en källa istället angående Tysklands kolanvändning och hur det har utvecklats sen Energiwende 2011 fram till nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

När sol är billigare än kärnkraft och man kombinerar de två så kan man leverera el till lägre pris än om man bara hade kärnkraft. Vem är det då som åker snålskjuts på vem?

Och jag har aldrig påstått av vi bara ska ha kärnkraft. Det är andra som påstår att kärnkraften inte behövs och att det går att lösa utan "säker" produktion som kan aggera buffer. Om jag skulle resonera som de gör så skulle jag påstå att elen är billig när solen lyser pga att vi har kärnkraft. Jag påstår dock bara att utan kärnkraft/gas/kol skulle det bli dyrare att bygga sol/vind, jag påstår inte att sol/vind gör kärnkraft billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

@ingenjören sa samma sak om Tyskland igår, jag bad honom om en källa men det kom tyvärr ingen.
Du kanske har en källa istället angående Tysklands kolanvändning och hur det har utvecklats sen Energiwende 2011 fram till nu?

För hela förenade Tysklands "livslängd"

https://www.worldometers.info/coal/germany-coal/

Fyra när det gäller konsumtion i världen men Kina vinner med rätt så god marginal.

https://www.worldometers.info/coal/coal-consumption-by-countr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kärnkraft står för 5 % av energin i världen med ca 450 reaktorer.

Energikonsumption är inte elkonsumption. Vårt energianvändande kommer att inom många områden gå ner när vi går över till el pga att inom många anvädningsområden "eldar vi för kråkorna". 450 reaktorer står för 10% av dagens elförbrukning, punkt.

Skrivet av Petterk:

Det finns inget alternativ till fossila bränslen och det är därför ingen är fri från fossila bränslen. Ingen rör sig åt det hållet trotts att EU har som mål att vara klimatneutralt om 30 år.

Jag har aldrig påstått att det blir enkelt, jag påstår att inte ha kärnkraft gör det svårare. Du försöker använda argumentet att "det är svårt" till att säga att kärnkraften inte behövs, det är en "anpassad" agenda om ja så någonsin sett en och ett jävla märkligt sätt att resonera. Hatar du verkligen kärnkraften så mycket och att du hellre ser att ett försök till omställning från fossila bränslen försvåras? Bara så länge kärnkraft inte finns med i ekvationen?

Du ser alltså hellre ett globalt misslyckande än att ditt hatobjekt används? Det brukar vi kalla fanatism och gränsar på religös övertygelse, vilket verkar vara poplärt inom många "miljörörelser" de senaste 20-30 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Energikonsumption är inte elkonsumption. Vårt energianvändande kommer att inom många områden gå ner när vi går över till el pga att inom många anvädningsområden "eldar vi för kråkorna". 450 reaktorer står för 10% av dagens elförbrukning, punkt.

Jag har aldrig påstått att det blir enkelt, jag påstår att inte ha kärnkraft gör det svårare. Du försöker använda argumentet att "det är svårt" till att säga att kärnkraften inte behövs, det är en "anpassad" agenda om ja så någonsin sett en och ett jävla märkligt sätt att resonera. Hatar du verkligen kärnkraften så mycket och att du hellre ser att ett försök till omställning från fossila bränslen försvåras? Bara så länge kärnkraft inte finns med i ekvationen?

Du ser alltså hellre ett globalt misslyckande än att ditt hatobjekt används? Det brukar vi kalla fanatism och gränsar på religös övertygelse, vilket verkar vara poplärt inom många "miljörörelser" de senaste 20-30 åren.

Varför hittar du på saker att argumentera emot?

Jag har inget emot kärnkraft, men det kommer i realiteten bara stå för en mindre andel samtidigt som energianvändningen totalt ökar även om vi börjar bygga och kan upprätthålla mer än 450 i drift.

Vi kommer fortsätta använda fossila bränslen, det är ingen i miljörörelsen som säger det men inget kan ersätta all energi vi använder idag.

Ekonomi gäller och det är svårt att finansiera enskilda verk som kostar så mycket. Att bygga är inte särskilt svårt förutom att det finns så dålig kapacitet för att bygga idag då så lite investeringar har gjorts de senaste 30 åren. Det spelar ingen roll för världen om det finns 5 % kärnkraft eller 10 % kärnkraft, ökad energianvändning kommer innebära ökad fossilbränsleanvändning.

Sverige behöver spendera runt 500 miljarder bara för att ersätta kärnkraften vi tidigare hade, det i sig är svårt nog och att räkna med mer än så kan vi knappast göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De har också mer energiintensiv industri än Sverige (sett till befolkningsstorleken med råge) och släpper ut mer CO2-ekvivalenter än Sverige även med halva befolkningen.

Så säger du tvärt om så tror jag inte du förstått. Norge och Danmark togs upp som exempel på att man kan använda olika typer av kraftverk. Sverige kommer aldrig vara lika extremt som någon av dessa oavsett om du tittar på vattenkraft när det gäller Norge eller andel vind när det gäller Danmark utan vi har det bästa av båda. Danmark producerar mer biogas (rötgas) än Sverige för övrigt, så ja Sverige har flera olika resurser som går att nyttja bättre. Ska vi sänka utsläppen dramatiskt är det dock bara att använda mindre energi som finns som väg framåt och elbilar kommer mer än halvera energin som krävs för att driva personbilarna så det är en del. Vi har redan ökat elproduktionen samtidigt som vi avvecklat kärnkraft och det finns ingen anledning att tro att vi inte kan ta det en bit till. Finns ingen större anledning att vi använder dubbelt så mycket energi som för 60 år sedan.

I stand corrected!
Jag hade inte den blekaste att Norge hade så mycket tung industri, men efter lite rotande så hittade jag massa roliga bilder på gamla industrier osv. Fick lite känslan av att de gått väldigt lik väg som sverige, vilket inte borde förvåna.
Däremot så verkar det, vad jag förstår som vi ligger ganska lika till på energiförbrukning per capita. Även om jag inte lyckades rota rätt på så mycket, plus att det är långt efter bolibompa nu så måste i säng.
Norsk energibalans
https://no.wikipedia.org/wiki/Norsk_energihistorie#/media/Fil...
https://www.ssb.no/energi-og-industri/energi/statistikk/produ...

Svensk energibalans:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Energi_i_Sverige#Energianv%C3%A...
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/energ... (svårt att hitta nå liknande på SCB)

Fast nu pratar vi ju energi oavsett sort. Har norge också planer på att försöka göra sina eldrivna (/fossilfria)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ekonomi gäller och det är svårt att finansiera enskilda verk som kostar så mycket. Att bygga är inte särskilt svårt förutom att det finns så dålig kapacitet för att bygga idag då så lite investeringar har gjorts de senaste 30 åren. Det spelar ingen roll för världen om det finns 5 % kärnkraft eller 10 % kärnkraft, ökad energianvändning kommer innebära ökad fossilbränsleanvändning.

Då verkar det vara du som inte riktigt har förstått det globala läget vi står inför. Det kommer att kosta mer i sammhällskostnader att fortsätta fossila bränslen än att bygga ut "dyr" kärnkraft. Det är ett faktum som världen sakta börjar vakna upp till nu och det kommer bara bli tydligare med åren. Du använder liknande argument för fortsatta användning av fossila bränslen som man använde för att inte vintersäkra Texas elnät, "oj oj vad dyrt det blir". I slutändan så blir det dyrare att inte göra omställningen så långt det bara går.

Sen om vi faktiskt kommer lyckas ställa om hör inte riktigt till diskussionen. Tråden handlar bara om argument för/emot kärnkraft och kalkylen runt därom, sen att människor tar beslut baserad på kortsiktighet/rädsla osv är totalt irrelevant. Ditt sätt att resonera är ungefär att "grönsaker har inga positiva hälsoeffekter för att det är billigare med chips"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Varför hittar du på saker att argumentera emot?

Jag har inget emot kärnkraft, men det kommer i realiteten bara stå för en mindre andel samtidigt som energianvändningen totalt ökar även om vi börjar bygga och kan upprätthålla mer än 450 i drift.

Vi kommer fortsätta använda fossila bränslen, det är ingen i miljörörelsen som säger det men inget kan ersätta all energi vi använder idag.

Sverige behöver spendera runt 500 miljarder bara för att ersätta kärnkraften vi tidigare hade, det i sig är svårt nog och att räkna med mer än så kan vi knappast göra.

Du har nog rätt Petterk. Tyvärr valde tyskarna att fasa ut kärnkraften före kolkraften. Mer koldioxid för alla på planeten. Kärnkraft tillsammans med vattenkraft är den enda planerbara koldioxidfria kraftslagen. Såvida inte nån kommer på något revolutionerande så är vi fast där. Jag tycker att om man skippar kärnkraften i södra Sverige så får man åtminstone bygga lite gas/kolkraftverk för att stabilisera nätet. Faktum är att vårt bidrag till koldioxiden är något vi får ta. Om man får drömma lite så skulle världen se förmodligen se annorlunda om Thoriumkraftverk fick fortsätta utvecklas sen 60-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Du har nog rätt Petterk. Tyvärr valde tyskarna att fasa ut kärnkraften före kolkraften. Mer koldioxid för alla på planeten. Kärnkraft tillsammans med vattenkraft är den enda planerbara koldioxidfria kraftslagen. Såvida inte nån kommer på något revolutionerande så är vi fast där. Jag tycker att om man skippar kärnkraften i södra Sverige så får man åtminstone bygga lite gas/kolkraftverk för att stabilisera nätet. Faktum är att vårt bidrag till koldioxiden är något vi får ta. Om man får drömma lite så skulle världen se förmodligen se annorlunda om Thoriumkraftverk fick fortsätta utvecklas sen 60-talet.

Även om Tyskland sänker sina utsläpp (som de ändå har gjort sedan 1990) så kommer de inte bli fossilfria, det kommer ingen bli och andra länder ökar energianvändningen. Det vore konstigt om utvecklingsländer inte gjorde det. Ett land i Asien, Sydamerika eller Afrika kan inte köra lastbilar på kärnkraft, fartyg på kärnkraft och när de ska köra sin luftkonditionering så blir det med el från fossileldade kraftverk i takt med att befolkningens efterfrågan ökar. I Europa kan däremot länderna ligga på ungefär samma nivå gällande energianvändning som de gjort i ett par årtionden nu, men varför skulle inte t.ex. Polen öka sina utsläpp? De vill varken vara beroende av egen kärnkraft eller vitrysk kärnkraft p.g.a. politik så de måste bygga kolkraft och på sikt kanske också bygga ut den.

Mer naturgas i Västsverige blir det garanterat i framtiden alldeles oavsett om de får ny kärnkraft eller inte. Det är ekonomiskt att bygga och vad ska mindre aktörer som kommuner göra? Vad ska de kommuner där det inte är enkelt att transportera skog med järnväg göra? Vindkraftverken får de inte värme ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Då verkar det vara du som inte riktigt har förstått det globala läget vi står inför. Det kommer att kosta mer i sammhällskostnader att fortsätta fossila bränslen än att bygga ut "dyr" kärnkraft. Det är ett faktum som världen sakta börjar vakna upp till nu och det kommer bara bli tydligare med åren. Du använder liknande argument för fortsatta användning av fossila bränslen som man använde för att inte vintersäkra Texas elnät, "oj oj vad dyrt det blir". I slutändan så blir det dyrare att inte göra omställningen så långt det bara går.

Sen om vi faktiskt kommer lyckas ställa om hör inte riktigt till diskussionen. Tråden handlar bara om argument för/emot kärnkraft och kalkylen runt därom, sen att människor tar beslut baserad på kortsiktighet/rädsla osv är totalt irrelevant. Ditt sätt att resonera är ungefär att "grönsaker har inga positiva hälsoeffekter för att det är billigare med chips"

Nej, jag kritiserar faktiskt samma sak som orsakade situationen i Texas och det är att förlita sig på så kallade marknadskrafter. Det är därför det inte lönar sig att bygga kärnkraft, det behövs tydligare regleringar av marknaden och garantier. Även om det skulle löna sig att bygga är det ändå så pass dyrt och så dåligt i leverantörsledet att det skulle gå i snigelfart i åtminstone 20-30 år.

Världen har inte vaknat upp, hade den gjort det hade världen minskat sin energiförbrukning. Sverige skulle t.ex. kunna halvera energiförbrukningen från bostäder och service på kanske 10-20 år om man förbjöd att bygga bostäder som läcker ur all värme och gav stöd till att bygga om befintliga bostäder och lokaler. Det är däremot inget vi ser varken här eller någon annanstans. Det vi ser är att energianvändningen fortsätter öka och det betyder att vi använder mer fossil energi varje år. Världen använder 65 % mer fossil energi som Kyoto-avtalets referensår 1990. Det är omöjligt att nå 2-gradersmålet idag. De fossila källorna försvinner inte och konsekvenserna måste vi leva med om vi så blev koldioxidneutrala i morgon 1 oktober.

Pengar kan inte fixa problemet då problemet är att vi använder för mycket energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

För hela förenade Tysklands "livslängd"

https://www.worldometers.info/coal/germany-coal/

Fyra när det gäller konsumtion i världen men Kina vinner med rätt så god marginal.

https://www.worldometers.info/coal/coal-consumption-by-countr...

Tack, coal consumption är bättre sökord än vad jag använde först.
Den slutar 2016, den här går till 2018. Jag hittar inga nyare siffror men de finns säkert. Kollar vi trenden går den ju ner och 2018 hade lägst kolförbrukning på många år, så jag antar att de syftar på något annat?
https://www.ceicdata.com/en/indicator/germany/coal-consumptio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Världen har inte vaknat upp, hade den gjort det hade världen minskat sin energiförbrukning. Sverige skulle t.ex. kunna halvera energiförbrukningen från bostäder och service på kanske 10-20 år om man förbjöd att bygga bostäder som läcker ur all värme och gav stöd till att bygga om befintliga bostäder och lokaler.

Du fokuserar för mycket på energianvändning, det är irrelevant i samanhanget då många av medtoderna till besparingarna fortfarande kommer leda till ökad ELFÖRBRUKNING. Du kommer dessutom aldrig lösa problemen med vind/sol oavsett hur mycket du får ner förbrukningen. Det kommer fortfarande vara mer kostnadseffektivt att bygga "säker" produktion för de sista <30% oavsett hur du gör. Just för bostäder så kommer en stor del av de teoretiska besparingarna från att byta ut alla värmekällor till någon form av värmepumpar, som drivs av *drumroll EL. Du kan isolera dig till döds, men byter du från t.ex eldad fjärrvärme till värmepump kommer den totala elförbrukningen likt förbannat att gå upp medans det blir en rejäl energibesparing.

Skrivet av Petterk:

Nej, jag kritiserar faktiskt samma sak som orsakade situationen i Texas och det är att förlita sig på så kallade marknadskrafter. Det är därför det inte lönar sig att bygga kärnkraft, det behövs tydligare regleringar av marknaden och garantier. Även om det skulle löna sig att bygga är det ändå så pass dyrt och så dåligt i leverantörsledet att det skulle gå i snigelfart i åtminstone 20-30 år.

Nu är det ju dock så att vi faktiskt inte låter marknadskrafterna styra på egen hand. Vi har genom politiska åtgärder gjort kärnkraften dyrare än vad den bör vara. Eller ja, snarare så att andra energislag inte behöver betala för de faktiska kostnaderna medans just kärnkraften ska behöva göra det. Kärnkraften betalar extremt mycket mer för de risker för miljö/hälsa genom extrema säkerhetskrav och skatter för sluthantering av avfall. När ska fossila bränslen beskattas utefter alla de verkliga extra kostnader som tillkommer för varje ton CO2 som släpps ut och partikelföroreningar?

Fossila bränslen har förstört miljön betydligt mer och dödat fler människor än kärnkraften per TW/h historiskt, dock så är det kärnkraften som betalar för hur farlig den är för samhället! Men klimatförstöring och partikelföroreningar är väl inte lika synligt som Tjernobyl och Fukushima, därav skillnaderna i hur de behandlas.

Sedan subventionerar vi sol/vind så det står härliga till, så där är det definitivt inte marknadskrafter som styr fullt ut heller. Jag säger inte att det är fel väg att gå för att få fart på byggandet, men varför är det då så omöjligt att också subventionera kärnkraften när den är bättre rent ekonomiskt just för de där sista <30 procenten? Nej just kärnkraften ska stå helt på egen hand och får absolut inte få offentliga finansiering! MYCKET VIKTIGT! #MP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Du fokuserar för mycket på energianvändning, det är irrelevant i samanhanget då många av medtoderna till besparingarna fortfarande kommer leda till ökad ELFÖRBRUKNING. Du kommer dessutom aldrig lösa problemen med vind/sol oavsett hur mycket du får ner förbrukningen. Det kommer fortfarande vara mer kostnadseffektivt att bygga "säker" produktion för de sista <30% oavsett hur du gör. Just för bostäder så kommer en stor del av de teoretiska besparingarna från att byta ut alla värmekällor till någon form av värmepumpar, som drivs av *drumroll EL. Du kan isolera dig till döds, men byter du från t.ex eldad fjärrvärme till värmepump kommer den totala elförbrukningen likt förbannat att gå upp medans det blir en rejäl energibesparing.

Energianvändningen är det enda som är relevant, ingen mängd ytterligare elproduktion kan göra något åt problemet.

Ett modernt passivhus utan eget värmesystem drar mindre el än ett gammalt fjärrvärmehus som kör AC sommartid. Kraftvärmeverk är generellt effektivare än din pelletspanna också. Dessutom finns varianter av lågenergihus med fjärrvärme för varmvatten och den lilla mängd värme som behöver tillföras i värmesystemet. Sänker du värmeförbrukningen så finns det mer biomassa att göra el på och köra i de hus som kör värmepump.

Det handlar om systemet i helhet, svenskar använder inte bara mycket mer el än tidigare utan vi använder drygt dubbelt så mycket energi som på 50-talet. Nu är det till viss del p.g.a. att man räknar in förlusterna i kärnkraften, men man kan inte slösa bort denna värme om man ska gå kärnkraftsspåret och ser 30-40 år framåt.

Skrivet av Bizzro:

Nu är det ju dock så att vi faktiskt inte låter marknadskrafterna styra på egen hand. Vi har genom politiska åtgärder gjort kärnkraften dyrare än vad den bör vara. Eller ja, snarare så att andra energislag inte behöver betala för de faktiska kostnaderna medans just kärnkraften ska behöva göra det. Kärnkraften betalar extremt mycket mer för de risker för miljö/hälsa genom extrema säkerhetskrav och skatter för sluthantering av avfall. När ska fossila bränslen beskattas utefter alla de verkliga extra kostnader som tillkommer för varje ton CO2 som släpps ut och partikelföroreningar?

Fossila bränslen har förstört miljön betydligt mer och dödat fler människor än kärnkraften per TW/h historiskt, dock så är det kärnkraften som betalar för hur farlig den är för samhället! Men klimatförstöring och partikelföroreningar är väl inte lika synligt som Tjernobyl och Fukushima, därav skillnaderna i hur de behandlas.

Sedan subventionerar vi sol/vind så det står härliga till, så där är det definitivt inte marknadskrafter som styr fullt ut heller. Jag säger inte att det är fel väg att gå för att få fart på byggandet, men varför är det då så omöjligt att också subventionera kärnkraften när den är bättre rent ekonomiskt just för de där sista <30 procenten? Nej just kärnkraften ska stå helt på egen hand och får absolut inte få offentliga finansiering! MYCKET VIKTIGT! #MP

Marknaden finns inte på egen hand, där av så kallade marknadskrafter.

Det folk i allmänhet inte inser är att produktionen av fossila energislag hela tiden ökar och att det finns gott om fyndigheter, eventuella energikriser har inte med tillgång på energi att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Sverige har levt på kärnkraften + vattenkraften under decennier.

Jo, och tidigare hade vi inte kärnkraft, saker förändras.

Citat:

Dyr el kommer föras över till konsumenterna.

Du menar billig el?

Citat:

Folk lägger pengar på el istället för andra saker.

Med lägre priser i snitt för ett mer fossilfritt nät så är det tvärtom.

Citat:

FOm man inte kan elnät. Hur kan man ens debattera om vilket kraftslag man ska ha. Vet du varför vi behöver baskraft, reglerkraft, svängmassa?

Ja.

Citat:

Varför är intermittent kraftproduktion dåligt ur ett leveransperspektiv? Varför producerar vi el när vi inte behöver det.

Många frågor utan svar för någon som är väldigt stolt över sina kunskaper...

Citat:

Kan man termodynamiken så förstår man att energi kan inte skapas eller förstöras, bara omvandlas från en form till en annan.

Ja, det lärde sig väl alla på mellanstadiet?

Citat:

Därför är det idiotiskt att producera el när det inte behövs.

Självklart, men behövs är ju lite mer omfattande än att bara titta på förbrukning här kontra produktion här. Eftersom förnybar el är billig att producera och fossilbaserad dyr så kan man se det som att varenda kWh vi exporterar behövs då den minskar utsläpp på andra ställen.

Citat:

Det spelar ingen roll om vi har elöverskott i norr om det är elbrist i södra Sverige.

Ja, för att vi saknar överföringskapacitet i stamnätet.

Citat:

Det är därför det är viktigt att vara påläst när man debatterar. Lite som vaccinmotståndarna. De vet inte ett skit om hur vaccin fungerar. Ändå sprider de dynga.

Man kan också likna kärnkraftsvurmare med vaccinmotståndare eftersom de tror att de vet bättre än flertalet av experterna på området och inte lyssnar på forskningen.

Citat:

Jag kan absolut noll om odling av marker och hur man ska göra för att nyttja jorden på bästa sätt. Därför tror jag inte om det och har inget att tillägga. Folk idag tror att de kan precis ALLT, det är bara att googla sig till svaret.

Så vad är ditt krav för att man ska få debattera denna fråga? Fysik A på gymnasiet? Civilingenjör i teknisk fysik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man kan också likna kärnkraftsvurmare med vaccinmotståndare eftersom de tror att de vet bättre än flertalet av experterna på området och inte lyssnar på forskningen.
Så vad är ditt krav för att man ska få debattera denna fråga? Fysik A på gymnasiet? Civilingenjör i teknisk fysik?

Efter att ha lurkat tråd ett tag så får jag känslan av att det är så att "kärnkraftsvurmare" är mer öppna för lösningar, oavsett om det är vind, våg, vatten eller kärnkraft, men ser även en viss fara med att inte ha stabiliteten i nätet ett kärnkraftverk ger.
Medan "motståndarna" hänger upp sig på problemen och/eller hänvisar till lösningar som ännu inte finns på plats.

Det är detta jag tycker är så svårt då helhetsgreppet verkar saknas på alla uppkommande tekniska lösningar. Jag försöker vara helt neutral i frågan, men det är väldigt svårt då man har känslan av att man inte har nån sorts koll.

Om vi leker med tanken att det blir en extremt kall vinter, i hela sverige. Vi antar även att vårt elnät klarar av det och vi importerar massor med el från södern.
Elpriset går upp så precis hela sveriges befolkning blir varse om vad som håller på att hända med elen i sverige.
Vad händer nästa val?
- Blir MP framröstade tillräckligt för att kunna bygga vindkraft för miljarders miljarder?
- Kommer kärnkraftsfrågan flyta upp till ytan och börja debatteras?

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Kan du inte googla själv?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skäggig legend

Jag har missat denna tråd helt och hållet, grymt spännande och mysig läsning som ska avnjutas.

Jag känner mer och mer att jag bara blir argare för var dag som går. Jag vill ha Kärnkraft som uppbackning och stabilitet tillsammans med den oplanerbara sol och vindkraftverken. Vatten är superbra, men när det inte har regnat tillräckligt är den för ostabil i min mening. Priserna är helt hutlösa och alla som pratar om att vi måsta lära oss "effektivisera" energianvändningen - de är faktiskt galna. Det fungerar ifall du som människa inte betalar för uppvärmningen i din lägenhet (indirekt gör du det med avgiften) men som husägare spelar det knappt någon roll över ifall du släcker lampor, eller kollar på tv. Det handlar mer om uppvärmning och varmvatten. Det är svårt att se över uppvärmningen tex.

Annat är det när man bygger nytt och välisolerade väggar etc. Men det är inte många som faktiskt kan/kommer bygga nytt och tar efter hus/lägenheter som i vissa vall inte har tilläggsisoleras. Kul att slänga in pengar på sånt när man släcker ned kärnkraft och försöker få oss att känna avsky mot en stabil energikälla som dessutom gjorts dyr av alla regeringar aka miljöpartiet i mitten av 80talet.

Eddie sade det bäst, mera kärnkraft! Den ska stå som planerbar och alltid ge ström i väder och vind(stilla). När solen skiner, skin över kraften till hushållen! Hatten av när det blåser, blås in energin i hushållen! Är det stilla vind och molnen ligger tungt, ska vi sova gott över att vi ändå håller oss varma med atomer. Skål.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Det pratas mycket om stamnätet , att det behöver byggas ut , hur lång tid kommer det att ta och till vilken kostnad ?

Sydvästlänken tog 9 år att bygga och kostade 7 miljarder , vem betalar det och vem ska betala resten ? det där med lång tid och dyrt , och om man vill vara sån , kostnader som uppkommit p.g.a. att kärnkraft lagts ner.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av KungFredda:

Efter att ha lurkat tråd ett tag så får jag känslan av att det är så att "kärnkraftsvurmare" är mer öppna för lösningar, oavsett om det är vind, våg, vatten eller kärnkraft, men ser även en viss fara med att inte ha stabiliteten i nätet ett kärnkraftverk ger.
Medan "motståndarna" hänger upp sig på problemen och/eller hänvisar till lösningar som ännu inte finns på plats.

Det är detta jag tycker är så svårt då helhetsgreppet verkar saknas på alla uppkommande tekniska lösningar. Jag försöker vara helt neutral i frågan, men det är väldigt svårt då man har känslan av att man inte har nån sorts koll.

Om vi leker med tanken att det blir en extremt kall vinter, i hela sverige. Vi antar även att vårt elnät klarar av det och vi importerar massor med el från södern.
Elpriset går upp så precis hela sveriges befolkning blir varse om vad som håller på att hända med elen i sverige.
Vad händer nästa val?
- Blir MP framröstade tillräckligt för att kunna bygga vindkraft för miljarders miljarder?

Jag som arbetar på ett kärnkraftverk, men även har viss utbildning inom energi (läste teknisk fysik i 2 år och efter att de lade ner min linje hoppade jag över till energiteknik där jag har en masterexamen) tycker inte att vi enbart ska ha kärnkraftverk. Det vore ju korkat enligt mig. Självklart ska vi ha vind, ibland även sol och såklart vatten. Sverige hade ju för några år sedan ett av världens bästa energisystem om man tittar på sammansättning. Stabil baskraft från kärnkraft men även mycket vatten. Det som jag anser börjar hända är att vi lägger ner en hel del baskraft i form av kärnkraft (bortser man från Barsebäck har vi lagt ner 5 kärnkraftverk på relativt kort tid, utan att ersätta det med annan baskraft). Det är rätt många GW med effekt som stabiliserar nätet oavsett väder. Det som håller på att hända är att vi fortsätter lägga ner baskraften utan att ersätta den med något annat. Nej jag räknar inte vind som ersättning. Samma sak händer i hela Europa, det är som någon form av masspsykos. Vi har inte tid att vänta på att komma på nya smarta lösningar för att minska CO2. Vi måste lösa problemet här och nu. Att då elda olja, naturgas och kol är ju helt fel väg att gå. Jag sade det innan och säger det igen. Svensk kärnkraft har ett CO2-utsläpp på 4g CO2/kWh. Det kan jämföras med vind som ligger på 12 g. Sedan kan man såklart argumentera för att det inte spelar någon roll vad vi gör här när Kina pumpar ut kol, för att inte tala om Indien. Men man måste ju börja någonstans. Jag tycker att debatten om kärnkraft är så otroligt snedvriden. Det är farligt, det är dyrt och det är ju avfall i 100 000 år! Har vi råd att välja något annat, när det inte finns något bättre alternativ just nu? Torra år kombinerat med lite vind, sedan brinner kolpannan som aldrig förr. Men ska vi minimera andelen CO2 kanske framförallt inom stålproduktion behöver vi ren el. Mycket ren el, och inte bara ibland, utan 24/7.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Det pratas mycket om stamnätet , att det behöver byggas ut , hur lång tid kommer det att ta och till vilken kostnad ?

Sydvästlänken tog 9 år att bygga och kostade 7 miljarder , vem betalar det och vem ska betala resten ? det där med lång tid och dyrt , och om man vill vara sån , kostnader som uppkommit p.g.a. att kärnkraft lagts ner.

Problemet är väl att när den väl är utbyggt för x antal miljarder kommer norrland behöva sin el själva iom Hybrit och liknande. Bättre att han produktion av el där den behövs, det finns en anledning till att de byggdes där de byggdes (syftar på kärnkraftverken).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KungFredda:

Du har missat att väldigt många tycker vi ska bygga fjärde generationens kärnkraft? Som alltså inte finns ännu? Tekniska lösningar för att hantera mer fluktueringar och för att överföra mer el finns och är inte så komplicerade, däremot dyra och tar tid förstås (men inte så dyra som kärnkraft och tar inte så lång tid som kärnkraft förstås).

Citat:

Vad händer nästa val?

Kärnkraftsfrågan har flutit upp till ytan de senaste åren, väldigt många debattörer för fram att de anser att det behövs för att säkra vår energitillgång och så, mycket för att de ser vart opinionen är på väg och vill plocka billiga politiska poänger. Forskare, som inte är betalda av Timbro eller liknande, håller dock inte med om att det på något sätt är en nödvändighet.

Skrivet av XHI:

Jag har missat denna tråd helt och hållet, grymt spännande och mysig läsning som ska avnjutas.

Jag känner mer och mer att jag bara blir argare för var dag som går. Jag vill ha Kärnkraft som uppbackning och stabilitet tillsammans med den oplanerbara sol och vindkraftverken. Vatten är superbra, men när det inte har regnat tillräckligt är den för ostabil i min mening.

Vattenkraften är väldigt stabil. Nivåerna varierar förstås beroende på regnmängd och annat men vi har stora magasin som jämnar ut skillnader väldigt bra även på lite längre sikt. Men absolut, regnar det inte (i de områdena) på lång tid så kan det bli problem. Men vädret är inte så oförutsägbart, det är svårt att veta om det ska regna imorgon eller typ nästa fredag, men att det kommer att regna liknande mängder över en månad, en årstid eller ett år är ingen högoddsare direkt. Klimatförändringarna verkar också snarare ge mer nederbörd häromkring.

Citat:

Priserna är helt hutlösa och alla som pratar om att vi måsta lära oss "effektivisera" energianvändningen - de är faktiskt galna. Det fungerar ifall du som människa inte betalar för uppvärmningen i din lägenhet (indirekt gör du det med avgiften) men som husägare spelar det knappt någon roll över ifall du släcker lampor, eller kollar på tv. Det handlar mer om uppvärmning och varmvatten. Det är svårt att se över uppvärmningen tex.

Annat är det när man bygger nytt och välisolerade väggar etc. Men det är inte många som faktiskt kan/kommer bygga nytt och tar efter hus/lägenheter som i vissa vall inte har tilläggsisoleras. Kul att slänga in pengar på sånt när man släcker ned kärnkraft och försöker få oss att känna avsky mot en stabil energikälla som dessutom gjorts dyr av alla regeringar aka miljöpartiet i mitten av 80talet.

Blir elen dyrare, vilket de flesta inte tror att den skulle bli, så är det ju ett jättebra incitament för husägare att investera i effektivare isolering och uppvärmning exempelvis. Om exempelvis kostnaden för uppvärmning med el dubblas så gör ju det att man kan räkna hem en investering i exempelvis bergvärme ungefär dubbelt så snabbt.

Citat:

Eddie sade det bäst, mera kärnkraft! Den ska stå som planerbar och alltid ge ström i väder och vind(stilla). När solen skiner, skin över kraften till hushållen! Hatten av när det blåser, blås in energin i hushållen! Är det stilla vind och molnen ligger tungt, ska vi sova gott över att vi ändå håller oss varma med atomer. Skål.

Mmm, Eddie Meduza är verkligen en auktoritet på energipolitik...

Permalänk
Inaktiv

Man måste tänka långsiktigt när det gäller energiförsörjning. Ok, då gör vi det. Vad händer då? De som känner mig vet att nu är det något jävla fanstyg på gång ...

Sol och vind är alltså billigare än fossilbränslen. Ok. När de är billigare, även kombinerade med batterier och långa kablar, för att ge leveranssäkerhet, kommer fossilbränslen att slås ut helt.

Jag har ett akvarium och till det har jag en flaska gödningsmedel som väldigt tydligt är märkt CO2. Växter behöver CO2. Men om vi helt slutat att tillföra CO2 till atmosfären kommer det så småningom att bli brist på CO2 vilket då drabbar planetens växtlighet. Skogsbränder håller vi ju numera nogsamt efter så då måste ju CO2 tillföras som ersättning.

Länder som har gott om sol kommer ju inte att vara ett skvatt intresserade av att ta på sig den uppgiften. Bara en onödig kostnad för dom. De länder som möjligtvis skulle kunna vara intresserade är väl då de länder som har taskigast med sol, även kända som Norden. Ok, då får väl vi här högt upp i norr ta på oss den uppgiften då. För planetens skull. Måste ju tänka på miljön.

Så jag tycker vi i Norden skall bilda föreningen Fossilbränslets Vänner med norska Statoil högtidligen utsedd till föreningens Hedersknyffel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Man måste tänka långsiktigt när det gäller energiförsörjning. Ok, då gör vi det. Vad händer då? De som känner mig vet att nu är det något jävla fanstyg på gång ...

Sol och vind är alltså billigare än fossilbränslen. Ok. När de är billigare, även kombinerade med batterier och långa kablar, för att ge leveranssäkerhet, kommer fossilbränslen att slås ut helt.

Jag har ett akvarium och till det har jag en flaska gödningsmedel som väldigt tydligt är märkt CO2. Växter behöver CO2. Men om vi helt slutat att tillföra CO2 till atmosfären kommer det så småningom att bli brist på CO2 vilket då drabbar planetens växtlighet. Skogsbränder håller vi ju numera nogsamt efter så då måste ju CO2 tillföras som ersättning.

Länder som har gott om sol kommer ju inte att vara ett skvatt intresserade av att ta på sig den uppgiften. Bara en onödig kostnad för dom. De länder som möjligtvis skulle kunna vara intresserade är väl då de länder som har taskigast med sol, även kända som Norden. Ok, då får väl vi här högt upp i norr ta på oss den uppgiften då. För planetens skull. Måste ju tänka på miljön.

Så jag tycker vi i Norden skall bilda föreningen Fossilbränslets Vänner med norska Statoil högtidligen utsedd till föreningens Hedersknyffel.

Det där är en icke-fråga som bara tas upp av folk som inte är insatta i problemet alls. Världen fungerade jättebra innan vi började elda fossila bränslen liksom, koldioxidhalten räckte gott och väl till alla växter ändå. Nu tror jag du är sarkastisk förstås, men en del argumenterar ju för just att vi borde släppa ut mer koldioxid för att hjälpa jordbruket och liknande.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Forskare, som inte är betalda av Timbro eller liknande, håller dock inte med om att det på något sätt är en nödvändighet.
Vattenkraften är väldigt stabil.

Klimatförändringarna verkar också snarare ge mer nederbörd häromkring.

Om exempelvis kostnaden för uppvärmning med el dubblas så gör ju det att man kan räkna hem en investering i exempelvis bergvärme ungefär dubbelt så snabbt.

Med forskare tänker du kanske på Kåberger? Han upplevde ett kraftigt obehag när han åkte tåg i Japan och såg dosimetern ticka! För att inte tala om alla missbildade barn efter Fukushima. En man som sitter i styrelsen för Vattenfall🤭

Vattenkraften är inte så stabil som du vill ge sken av. I år är det ett torrår och därför har vi mindre vatten än vanligt. Tänk om år som 2018 blir vanligare med lång torka? Vad gör vi då?

Det är inte säkert att bergvärme är billigare än pellets. Framförallt inte med de priser vi sett på senare tid. Så snart kanske vi har pellets i varannan villa. Jag har själv pellets, men det är mer för att jag gillar lukten av stickande rök på morgonen.

Så avslutar jag med en artikel från Proletären:
https://www.affarsvarlden.se/kronika/karnkraften-har-usla-pr-...

Visa signatur