Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bytt till iPhone 13 och försöker föra över bilder

Permalänk
Medlem

Bytt till iPhone 13 och försöker föra över bilder

Hej,

Jag sliter mitt hår nu, tänkte att jag skulle prova en iPhone för en gångs skull (har kört Android länge).
Nu sitter jag med ca 2500bilder på min PC, som jag då fört över från min gamla Samsung S8.

Jag gick in i iTunes och markerade mappen med bilder som jag ville få över, inga problem!
Synkroniseringen startar och bilderna kommer över.
Vad är då problemet tänker ni?

Jo, jag kan inte göra ett skit med bilderna i telefonen förutom att titta på dom. Kan inte ens radera dom från telefonen.
Aja, tänkte jag, jag tar bort alla foton och börjar om på nytt.

Köpte då EasyUS MobiMover, ett tredjeparts program. Det får väll vara värt en slant.
För över alla bilderna via den mjukvaran istället i hopp om att det kommer gå bättre. ICKE!
Så fort bilderna är överförda så hittar jag dom i telefonen, snyggt och prydligt. Men jag kan inte radera någon av dom eller redigera/ändra.

Vet någon hur man kan få över bilderna till iPhone från PC på ett smidigt sätt och ändå bibehålla rättigheten att faktiskt kunna radera bilderna på telefonen? Vet att man kan radera dom på datorn och sen synka igen, men det är inte det jag vill.

Hur svårt ska det va? Kan man liksom inte bara koppla in luren, sen kommer en extern enhet upp och där är det bara tjonga in bilderna så är det bra så? Börjar bli irriterad nu så snart säljer jag skiten.

mvh

Permalänk
Medlem

Hm, visste inte att den där synkningen med iTunes ens fanns kvar. Den har alltid varit förvirrande och bökig.

Det lättaste sättet är att ladda upp alla dina bilder till iCloud. Det kan du göra direkt via webbläsaren om du vill.

Överstiger bilderna 5GB måste du dock utöka ditt iCloud lagringsutrymme (9kr/mån för 50GB). Det är ingen bindningstid eller nåt, så du kan säga upp det igen direkt efteråt om du vill. Rekommenderar dock att du har det på, så tar telefonen löpande backups en gång per dag automatiskt, bland annat.

Annars kan du använda nån annan molntjänst som mellanlagringsplats och sen spara till Bilder därifrån. Tror Google Drive erbjuder 15GB gratis?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara ett alternativ, men kommer bilderna ligga lokalt i telefonen också då eller kommer dom endast ligga i "molnet" ?

Permalänk
Medlem

Om du har kvar din gamla telefon så finns en app du kan använda för att föra över informationen (inklusive bilder), se Apples instruktioner. Enda nackdelen är att du måste återställa din iPhone och välja att ta bort allt innehåll (så det blir som att ställa in den när den var ny).

Annars kan du göra det via iCloud också, du kan välja i inställningarna om den ska ladda ner alla bilder så de finns lokalt eller om de ska laddas från iCloud när du tittar på dem.

EDIT: Du kan också importera bilder via "Files"-appen, det finns en guide här.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av senz:

Det kan ju vara ett alternativ, men kommer bilderna ligga lokalt i telefonen också då eller kommer dom endast ligga i "molnet" ?

I vilket av fallen?
Med iCloud kan du ställa in om bilderna ska lagras lokalt + i molnet, eller endast i molnet och sen synkas vid behov (dvs när du använder dem). Det sistnämnda - som i menyerna kallas iCloud-Bilder med optimerad iPhone-lagring - är riktigt smidigt, i och med att det avlastar telefonens interna lagring.

Laddar du upp dem till Google Drive eller nån annan molntjänst får du som sagt aktivt välja att spara över dem till telefonens interna lagring (bildbiblioteket). Jag förutsätter att man kan välja exempelvis alla bilder i en hel mapp på en gång, men det är inget jag utforskat.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Det är bedrövligt krångligt att föra över något till en iPhone. Speciellt bilder.
Jag löste det genom att använda iCloud.
Laddade upp alla bilder på datorn till iCloud.
Sedan full sync på telefon med iCloud.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag hade samma strul fast med .mp3 filer (yes, vill ha lite att lyssna på när jag inte har nät) men iTunes ville verkligen inte synca över filerna. Stod bara där....

Så även jag fixade in EasyUS MobiMover och då gick det bättre. Oroligt av Apple som har jobbat på samma produkt i långt mer än 10 år inte kan fixa sånt här.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

iCloud känns som det enklaste lösningen, förmodat att utrymmet räcker. Annars är 50gb för ynka 9:-/månad lätt värt det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!
Jag gjorde så att jag startade upp min gamla Android lur och la över bilderna dit. Sen återställde jag min iPhone och körde guiden att föra över data från android. Då kom alla bilder över utan skrivskydd.
Lite efterblivet bara att man inte kan föra över dom direkt från datorn.

Via iCloud hade fungerat men är lite allergisk mot att bli påtvingad ett abonnemang enbart för att få över bilderna till min telefon, det ska inte behövas år 2021 tycker jag, oavsett om det är en fis-i-rymden summa det handlar om.

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig och tack för återkopplingen 👍

Visa signatur

---