AMD Ryzen Threadripper 5000 uppges försenad till nästa år

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper 5000 uppges försenad till nästa år

Den som behöver ohemult många processorkärnor och PCI Express-kanaler bör leta i HEDT-segmentet, men enligt uppgift ligger Zen 3-uppgraderingen ännu en bit bort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Navi 31 Q1 2023. Det var bra mycket senare än jag trodde. Hoppas verkligen inte det stämmer.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Navi 31 Q1 2023. Det var bra mycket senare än jag trodde. Hoppas verkligen inte det stämmer.

Var står det? Ryktas också att Intels grafikkort flyttats fram till Q2 2022. Vet inte om SweC skrivit om det ännu.

Permalänk
Medlem

Känner att min 5950x är mer än tillräcklig och Threadripper känns onödig för Zen 3. Vill man ha något värre kan man väl skaffa Epyc

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Navi 31 Q1 2023. Det var bra mycket senare än jag trodde. Hoppas verkligen inte det stämmer.

Jämför du mot hur lång tid det tagit tidigare för AMD att släppa nya serier så är det ungefär två år. Ibland lite längre ibland lite kortare. Och med tanke på hur världen är just nu är det ju inte jättekonstigt att det dröjer lite extra denna gång.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kanske skippa vanliga Zen3 Threadripper och Lansera Zen3+ (?) med 3D V cache.
Eller kanske släppa både med och utan 3D cache samtidigt och ha modellerna utan 3D cache som "budget alternativ".

Permalänk

Problemet med Threadripper är att systemen blir så otroligt kostsamma. Speciellt nu när 16 core cpuer både från AMD och snart Intel blir mainstream. Ska man då ta steget upptill Threadripper så handlar det om dessa mainstreamplattformar ej räcker till.
Min känsla är att de kan hoppa över Threadripper 5000 och satsa på den nya med ddr5 minne, fast då pratar vi ingen cpu nästa år utan 2023.

Permalänk
Medlem

Darnit..
Väntar på TR 5000, för att uppgradera min åldrande TR1950X..
Nåja, då får man lite ytterligare tid på sig att komplettera med någon extra disk när de har bra pris, utöver vad som redan införskaffats..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

Darnit..
Väntar på TR 5000, för att uppgradera min åldrande TR1950X..
Nåja, då får man lite ytterligare tid på sig att komplettera med någon extra disk när de har bra pris, utöver vad som redan införskaffats..

Varför tilltalar inte Epyc? Borde ju gå att bygga med det om man vill, enda avkallet är ju single-core frekvenser

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Känner att min 5950x är mer än tillräcklig och Threadripper känns onödig för Zen 3. Vill man ha något värre kan man väl skaffa Epyc

Jag om man gillar att få pci-banor och dual channel minnen funkar Zen utmärkt vill man ha betydligt mer pcie-banor och quad channel minnen så är Threadripper ett bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför tilltalar inte Epyc? Borde ju gå att bygga med det om man vill, enda avkallet är ju single-core frekvenser

Core-frekvenserna, minneshastigheter, OC, ljudkretsar direkt på moderkortet
Threadripper är en ganska bra balans med många av fördelarna ifrån server- och konsumentsidan.
Hade det varit min server som skulle uppgraderas så hade Epyc varit ett givet val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag om man gillar att få pci-banor och dual channel minnen funkar Zen utmärkt vill man ha betydligt mer pcie-banor och quad channel minnen så är Threadripper ett bättre val.

Det är sant.

Men Threadripper är en lite nischad produkt. Jag tänkte faktiskt att det var något jag kunde tänka mig att skaffa, om priset var rätt, vid det första släppet av Zen.
Senare har ju AMD släppt 12 och 16 kärnors Ryzen. Då försvann Mitt behov av Threadripper iaf.

Jag använder ju långt ifrån alla kärnor hela tiden, kanske bara 1h/vecka. Men när jag väl ska rendera olika saker eller kompilera är jag glad att jag har dem.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Hoppas de tar klivet upp till fler kärnor så mainstream processorerna kan hålla 16 kärnor eller mer även i nästa generation. Tror jag skippar Threadripper nästa gång och kör en vanlig Ryzen med stöd för DDR5 istället. Känns som att man får mer för pengarna med en Ryzen 5950 gentemot Threadripper familjen numera. Sen är det väl aningen strömsnålare vilket är bra för värmeutvecklingen Vore spännande om Intel kontrade med en 64 eller 128 kärnors processor som får AMD att växla upp lite. Det känns som att det har stått och stampat lite nu sedan Threadripper 2xxx serien. Visst släppte de PRO lineupen men det börjar fläska på lite på prislapparna.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

Så nyheten är att det inte finns något nytt? 😂

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Hoppas de tar klivet upp till fler kärnor så mainstream processorerna kan hålla 16 kärnor eller mer även i nästa generation. Tror jag skippar Threadripper nästa gång och kör en vanlig Ryzen med stöd för DDR5 istället. Känns som att man får mer för pengarna med en Ryzen 5950 gentemot Threadripper familjen numera. Sen är det väl aningen strömsnålare vilket är bra för värmeutvecklingen Vore spännande om Intel kontrade med en 64 eller 128 kärnors processor som får AMD att växla upp lite. Det känns som att det har stått och stampat lite nu sedan Threadripper 2xxx serien. Visst släppte de PRO lineupen men det börjar fläska på lite på prislapparna.

Med Core 12000 serien så går Intel upp till 16 kärnor i Core i9.
Även om det är 8P+8E kärnor* istället för 16 likadana kärnor.
Vore konstigt om AMD gick ner till färre än 16 kärnor som max på AM5.
Däremot kan det hända att AMD anammar samma koncept med större och mindre kärnor.
Men tror att det i så fall ligger längre fram än Zen4 generationen.

*
P kärnor = Prestanda kärnor
E kärnor = Energieffektiva kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför tilltalar inte Epyc? Borde ju gå att bygga med det om man vill, enda avkallet är ju single-core frekvenser

Eftersom jag själv håller ett öga på nya Threadripper så kan jag väl svara för mina behov. Threadripper är en trevlig workstation-platform, man får väldigt bra valmöjlighet för antal kärnor (24C/48 är en bra nivå för tyngre "content-creation" segmentet), högre frekvenser än epyc, lägre pris än epyc, mer minnesbandbredd än Ryzen (och ECC möjlighet från systembyggare), mer expansionsmöjligheter än Ryzen. Sen tror jag inte ens Ryzen eller Epyc erbjuds i workstation-segmentet från dom större leverantörerna. Nu gäller det också tyvärr threadripper, tror att Lenovo hade en exlusiv deal för Threadripper Pro, men den tror jag ska ha gått ut nu så jag hoppas verkligen att fler kommer med produkter iom 5000-serien. För att behöva köra Xeon-W när det finns en platform som Threadripper känns rätt tråkigt.

Detta är såklart inte för privat bruk.