Permalänk
Medlem

Leasa ny bil

Tjena, tänkte om någon här hade tips på ny bil? Såhär ser läget ut idag:

Vi har en Peugeot 5008 (2018) som ska lämnas tillbaka 1 mars 2022. Vi betalar 4500kr/mån inkl. Service och försäkring, 2000mil/år.

Hade gärna tagit en likadan igen då vi är väldigt nöjda, och en tredje stolsrad som kan användas vid behov har varit väldigt bra då vi även har tre barn. Men problemet med det är att dom har höjt priset, skulle vi ta en motsvarande denna gång så skulle månadskostnaden bli cirka 5200kr(1500mil), men dom har även höjt skatten första tre åren som nu skulle bli 8600kr/år plus en genomsnittlig tankning på 2000kr/mån.

Så totalt skulle vi betala cirka 6000kr8000kr/mån.

Har nu börjat snegla på plugin-hybrider. Är mest inne på Peugeot 3008, 5218kr/mån(1500mil), jag laddar gratis på jobbet så skulle väldigt sällan behöva tanka den och skatten går på 316kr/år.

Nackdelen är en mindre bil.

Vad tror ni och har ni några andra tips?

Edit: Skrev fel månadskostnad i första exemplet. Skulle bli betydligt mer.

Permalänk
Medlem

Ni kan inte köpa ut nuvarande bil då om ni är nöjda? Eller är det bara leasing som är aktuellt?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Ni kan inte köpa ut nuvarande bil då om ni är nöjda? Eller är det bara leasing som är aktuellt?

Tyvärr så ger Peugeot ingen möjlighet att köpa loss bilen.

Permalänk
Medlem

Hur många servicetillfällen har du haft på bilen under leasingperioden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Hur många servicetillfällen har du haft på bilen under leasingperioden?

Hmm, två tror jag. Den tredje blir la inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Tyvärr så ger Peugeot ingen möjlighet att köpa loss bilen.

Har ni provat att kontakta leasingbolaget och frågat?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Ger länk till Peugeot's priser 2021 Peugeot 2008, tänkte att det kunde ge lite kostnadsläge för diskussionen.

Obs! PDF
https://media.peugeot.se/file/51/4/5008-fl-pop-20211001.pdf

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Du borde kunna göra en releasing av bilen, antingen direkt hos Peugeot eller hos nån annan. Skatten på nya bilar om de är fossildrivna är inte rolig och en releasing ger en lägre kostnad än tidigare. Dessutom vet du om att just den bilen du har inte är ett måndags exemplar.

Permalänk
Medlem

som andra nämnt försök förlänga din leasingperiod istället, satt i samma sits som dig när jag letade bil och allt som var "miljövänligt" kostade sjuka summor pengar och allt som är simpelt och billigt blev man beskattad något brutalt de första 3 åren...

köpte mig en bil uttagen Juni 2018 precis innan bonus malus och tänkte köra med den tills den blir oekonomisk att ha, rullat nästan 12k mil nu

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Skoda enyaq iv verkar både stor och billig(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Skoda enyaq iv verkar både stor och billig(?)

Har kollat den också, den är ganska intressant, men med den lägsta utrustningsnivån plus 1500mil och den fulaste färgen som är gratis så går den på 5510:-/mån

"Nackdelen" är att den är helelektrisk så blir lite omständigt att åka genom Europa nästa sommar

Permalänk
Medlem

Hej,
Om det inte är så noga med vilken märke eller modell utan mer storlek och bekvämlighet skulle jag rekommendera att kolla blocket efter privatleasingerbjudanden. Flera butiker som kör rabatterade priser för att kunna leverera ut lagerbilar.

Kia Ceed ligger bra i pris eller MG EHS om ni törs satsa på det märket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper_W:

Hej,
Om det inte är så noga med vilken märke eller modell utan mer storlek och bekvämlighet skulle jag rekommendera att kolla blocket efter privatleasingerbjudanden. Flera butiker som kör rabatterade priser för att kunna leverera ut lagerbilar.

Kia Ceed ligger bra i pris eller MG EHS om ni törs satsa på det märket?

Dock sjukt billigt att köpa sin bil idag, jag köpte min för 130k Juni 2020 och idag säljer liknande bilar för 160k och då har jag hunnit köra nästan 3000 mil sen förra året och i dagsläget kan jag få tillbaka mina 130k jag betalade förra året.

Japanare, 2018 modell, låg skatt (innan bonus malus), halvkombi, drar cirka 0.6 blandad körning och automat

kostat mig hittills 1600kr i service olja och filter men snart åker jag på en storservice på 6000+ då 12k mil närmar sig.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Dock sjukt billigt att köpa sin bil idag, jag köpte min för 130k Juni 2020 och idag säljer liknande bilar för 160k och då har jag hunnit köra nästan 3000 mil sen förra året och i dagsläget kan jag få tillbaka mina 130k jag betalade förra året.

Japanare, 2018 modell, låg skatt (innan bonus malus), halvkombi, drar cirka 0.6 blandad körning och automat

kostat mig hittills 1600kr i service olja och filter men snart åker jag på en storservice på 6000+ då 12k mil närmar sig.

Det är säkert ett bra pris, men nu handlade tråden om leasing av ny bil - inte köp av begagnad. Det går att räkna på det och med ett visst mått av risktagande är en bil i prisklassen 100 000 mer ekonomisk än köp av ny bil. En bil för 60 000 är också mer ekonomisk, desto billigare bil desto bättre ekonomi förutsatt att inget går sönder. Har man som ambition att resa genom europa som trådskaparen har föreställer jag mig att man vill ha en viss driftsäkerhet som en ny bil innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper_W:

Det är säkert ett bra pris, men nu handlade tråden om leasing av ny bil - inte köp av begagnad. Det går att räkna på det och med ett visst mått av risktagande är en bil i prisklassen 100 000 mer ekonomisk än köp av ny bil. En bil för 60 000 är också mer ekonomisk, desto billigare bil desto bättre ekonomi förutsatt att inget går sönder. Har man som ambition att resa genom europa som trådskaparen har föreställer jag mig att man vill ha en viss driftsäkerhet som en ny bil innebär.

nämnde ovan att han borde försöka leasa sin nuvarande bil igen då vet man vad man får och det kan bli riktigt billigt i vissa fall.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hej

rikatillsammans.se har nyligen gjort en djupdykning i ämnet, även mycket bra info på forumet från i sommar.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Avstängd

Att leasa äldre bilar är väldigt sällan fördelaktigt rent ekonomiskt, men det är klart att det kanske går att få till en bra deal om man har tur. Jag får exempelvis reklam hela tiden från ett företag som tycker att man (jag) ska företagsleasa bara tre år gamla BMW 3-serie för bara 3545 per månad plus moms. Men jag privatleasar en ny (well den var ny när jag leasade den i alla fall) 3-serie för 3500 nu, så jag fattar inte riktigt poängen med det. Att jag inte har möjlighet till företagsleasing är liksom beside the point.

Privatleasing har fördelar, man har en ny bil till ett förhållandevis lågt pris utan några större risker. Många bilar reas inte ut vid försäljning utan bara via leasing, då ett lägre riktpris för försäljning hade "nedvärderat märket", så då kan man få ett riktigt bra pris. Men så fort vi pratar om begagnade bilar så verkar all leasing vara riktigt dyr i jämförelse med att bara köpa bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Dock sjukt billigt att köpa sin bil idag, jag köpte min för 130k Juni 2020 och idag säljer liknande bilar för 160k och då har jag hunnit köra nästan 3000 mil sen förra året och i dagsläget kan jag få tillbaka mina 130k jag betalade förra året.

Japanare, 2018 modell, låg skatt (innan bonus malus), halvkombi, drar cirka 0.6 blandad körning och automat

kostat mig hittills 1600kr i service olja och filter men snart åker jag på en storservice på 6000+ då 12k mil närmar sig.

Det är ju ett väldigt speciellt läge som inte kommer att upprepas. Jag köpte också en ny Audi Q3 35 TFSI årsm. 2020 i september 2020. Bilen hade varit visningsex, så det var rätt bra pris med tanke på att den var praktiskt taget oanvänd. Priset har sedan köpet stigit med ca 30 000 kronor.

MEN - det beror ju då på att det var väldigt ovanliga tider. Förra året fanns ju en hel del nya bilar som ingen vågade köpa för allt såg doom and gloom ut. Sen slumpades de bort. Efter det orsakade komponentbrist och annat att det blev kö för att köpa nya bilar, så priserna på begagnade steg.

Nu är ju priserna på begagnade bilar redan höga, så de lär ju inte ha samma prisutveckling framöver.

Tvärtom skulle jag förvänta mig att värdet på befintliga bilar kommer att sjunka snabbare än normalt närmaste 5-10 åren. Bensin- och dieselbilar lär ingen längre köpa om ett antal år, men dagens elbilar är också rätt tidiga i utvecklingen. Att leasa är inte så dumt då, med tanke på att man avsäger sig risken.

Personligen så skulle jag leasa en Hyundai Kona (EV-varianten), Kia Niro EV eller Skoda Enyaq. Alternativt en MG ZS EV, om man lyckas hitta den för 2000kr/mån som den fanns för en tid, men nu verkar den batchen vara slut.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det är ju ett väldigt speciellt läge som inte kommer att upprepas. Jag köpte också en ny Audi Q3 35 TFSI årsm. 2020 i september 2020. Bilen hade varit visningsex, så det var rätt bra pris med tanke på att den var praktiskt taget oanvänd. Priset har sedan köpet stigit med ca 30 000 kronor.

MEN - det beror ju då på att det var väldigt ovanliga tider. Förra året fanns ju en hel del nya bilar som ingen vågade köpa för allt såg doom and gloom ut. Sen slumpades de bort. Efter det orsakade komponentbrist och annat att det blev kö för att köpa nya bilar, så priserna på begagnade steg.

Nu är ju priserna på begagnade bilar redan höga, så de lär ju inte ha samma prisutveckling framöver.

Tvärtom skulle jag förvänta mig att värdet på befintliga bilar kommer att sjunka snabbare än normalt närmaste 5-10 åren. Bensin- och dieselbilar lär ingen längre köpa om ett antal år, men dagens elbilar är också rätt tidiga i utvecklingen. Att leasa är inte så dumt då, med tanke på att man avsäger sig risken.

Personligen så skulle jag leasa en Hyundai Kona (EV-varianten), Kia Niro EV eller Skoda Enyaq. Alternativt en MG ZS EV, om man lyckas hitta den för 2000kr/mån som den fanns för en tid, men nu verkar den batchen vara slut.

Så är det, därför man ska skita i en ny bensin / dieseldriven bil, 2018 modeller börjar närma sig 4 års strecket och fram tills 2025 borde vi kunna köra bensinare iallafall för under 22kr litern på bensin.

Man får inte glömma att vi redan nu har elbrist i landet då vi sakta avvecklar kärnkraften och behöver importera från grannländerna när de är kallt och vindstilla och redan nu har kostnaderna stuckit iväg på elabonnemangen för att uppgradera till 63 A hemma så man kan ha elbilsladdning hemma.

Leasa en billig bil eller billig bil runt 100k är vad man borde skaffa i dagsläget om man inte har oändligt med pengar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Så är det, därför man ska skita i en ny bensin / dieseldriven bil, 2018 modeller börjar närma sig 4 års strecket och fram tills 2025 borde vi kunna köra bensinare iallafall för under 22kr litern på bensin.

Man får inte glömma att vi redan nu har elbrist i landet då vi sakta avvecklar kärnkraften och behöver importera från grannländerna när de är kallt och vindstilla och redan nu har kostnaderna stuckit iväg på elabonnemangen för att uppgradera till 63 A hemma så man kan ha elbilsladdning hemma.

Leasa en billig bil eller billig bil runt 100k är vad man borde skaffa i dagsläget om man inte har oändligt med pengar.

Du behöver ju inte i närheten av 63A för att ladda elbilen hemma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Så är det, därför man ska skita i en ny bensin / dieseldriven bil, 2018 modeller börjar närma sig 4 års strecket och fram tills 2025 borde vi kunna köra bensinare iallafall för under 22kr litern på bensin.

Man får inte glömma att vi redan nu har elbrist i landet då vi sakta avvecklar kärnkraften och behöver importera från grannländerna när de är kallt och vindstilla och redan nu har kostnaderna stuckit iväg på elabonnemangen för att uppgradera till 63 A hemma så man kan ha elbilsladdning hemma.

Leasa en billig bil eller billig bil runt 100k är vad man borde skaffa i dagsläget om man inte har oändligt med pengar.

Öh, jag tror du behöver fundera ett varv till på det här. Man kan ladda en elbil med 3,6 kW och få typ ett halvt batteri varje natt (eller tjugo mil på tio timmar om bilen drar 1,8 kWh per mil vilket är ganska normalt), så om man inte kör spisen och torktumlaren samtidigt som man laddar så borde det fungera på de allra flesta befintliga elinstallationer även om man kanske behöver uppgradera kablaget.

Sen har vi inte elbrist, vi exporterar ganska mycket nästan hela tiden, däremot överföringskapacitetsbrist i nätet. Men det är frågor som kan diskuteras i andra trådar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Så är det, därför man ska skita i en ny bensin / dieseldriven bil, 2018 modeller börjar närma sig 4 års strecket och fram tills 2025 borde vi kunna köra bensinare iallafall för under 22kr litern på bensin.

Man får inte glömma att vi redan nu har elbrist i landet då vi sakta avvecklar kärnkraften och behöver importera från grannländerna när de är kallt och vindstilla och redan nu har kostnaderna stuckit iväg på elabonnemangen för att uppgradera till 63 A hemma så man kan ha elbilsladdning hemma.

Leasa en billig bil eller billig bil runt 100k är vad man borde skaffa i dagsläget om man inte har oändligt med pengar.

Ja som nedan skriver så är du tyvärr helt felinformerad. Tänk om!

Skrivet av snajk:

Öh, jag tror du behöver fundera ett varv till på det här. Man kan ladda en elbil med 3,6 kW och få typ ett halvt batteri varje natt (eller tjugo mil på tio timmar om bilen drar 1,8 kWh per mil vilket är ganska normalt), så om man inte kör spisen och torktumlaren samtidigt som man laddar så borde det fungera på de allra flesta befintliga elinstallationer även om man kanske behöver uppgradera kablaget.

Sen har vi inte elbrist, vi exporterar ganska mycket nästan hela tiden, däremot överföringskapacitetsbrist i nätet. Men det är frågor som kan diskuteras i andra trådar.

Fun fact. Om man räknar att alla bilar i sverige 4.5 miljoner blir elbilar som kör genomsnittet på 1233 mil per år så behöver vi cirka 10 TWh och vi exporterar 30 TWh per år.

Ontopic så rekommenderar jag Seat Tarraco. Finns som 7 sits diesel för 4600 ungefär, eller som plug in (dock bara 5 sits) för 5095. Har samma hybridlina som tarracon i min bil och tycker den är väldigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Du borde kunna göra en releasing av bilen, antingen direkt hos Peugeot eller hos nån annan. Skatten på nya bilar om de är fossildrivna är inte rolig och en releasing ger en lägre kostnad än tidigare. Dessutom vet du om att just den bilen du har inte är ett måndags exemplar.

Frågade faktiskt idag om releasing och det gick inte.

Är dock nu inne på Hyundai Tucson Plug-In. Får den (i princip maxutrustad) för ca 5400:-/mån. Känns ändå som en ganska bra deal. Enda nackdelen är att leveranstiden är väldigt, väldigt lång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shitpommfrit:

Ja som nedan skriver så är du tyvärr helt felinformerad. Tänk om!

Fun fact. Om man räknar att alla bilar i sverige 4.5 miljoner blir elbilar som kör genomsnittet på 1233 mil per år så behöver vi cirka 10 TWh och vi exporterar 30 TWh per år.

Ontopic så rekommenderar jag Seat Tarraco. Finns som 7 sits diesel för 4600 ungefär, eller som plug in (dock bara 5 sits) för 5095. Har samma hybridlina som tarracon i min bil och tycker den är väldigt bra!

Hittar inte pluginvarianten på Seats hemsida. Har du någon go länk?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shitpommfrit:

Ja som nedan skriver så är du tyvärr helt felinformerad. Tänk om!

Fun fact. Om man räknar att alla bilar i sverige 4.5 miljoner blir elbilar som kör genomsnittet på 1233 mil per år så behöver vi cirka 10 TWh och vi exporterar 30 TWh per år.

Jo, jag har hört siffran 20 TWh men oavsett så är det ingen jättepåverkan. Men det är ju enkel matte så vi kan ju räkna på det.
4500000 (bilar) * 1233 (mil) * 2 (kWh förbrukning) = ~11,1 TWh

Citat:

Ontopic så rekommenderar jag Seat Tarraco. Finns som 7 sits diesel för 4600 ungefär, eller som plug in (dock bara 5 sits) för 5095. Har samma hybridlina som tarracon i min bil och tycker den är väldigt bra!

Den är nog bra, men om man skippar kravet på sju pers så finns det ju billigare alternativ. Exempelvis Kia Ceed PHEV Kombi för 3295 (står dock inget om ifall service ingår); Ford Kuga PHEV med service för 3595; Ford Mondeo PHEV med service för 2995 och så vidare. Vill man ha lite mer lyx kanske en BMW 330e touring kan vara något? 3895 dock plus 35000 i "förhöjd förstahyra" så närmare 4900 totalt, med service och vinterdäck. Eller en MB C300e för samma men står inget om service. Eller en Lexus NX för knappt 5000?

Permalänk
Medlem

Intressant läsning. Finns denna sammanställning och tre avsnitt samt ett om elpriser.

https://rikatillsammans.se/hoga-elpriser-tibber/
https://rikatillsammans.se/bilkalkyl-tco-kalkyl/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, jag har hört siffran 20 TWh men oavsett så är det ingen jättepåverkan. Men det är ju enkel matte så vi kan ju räkna på det.
4500000 (bilar) * 1233 (mil) * 2 (kWh förbrukning) = ~11,1 TWh
Den är nog bra, men om man skippar kravet på sju pers så finns det ju billigare alternativ. Exempelvis Kia Ceed PHEV Kombi för 3295 (står dock inget om ifall service ingår); Ford Kuga PHEV med service för 3595; Ford Mondeo PHEV med service för 2995 och så vidare. Vill man ha lite mer lyx kanske en BMW 330e touring kan vara något? 3895 dock plus 35000 i "förhöjd förstahyra" så närmare 4900 totalt, med service och vinterdäck. Eller en MB C300e för samma men står inget om service. Eller en Lexus NX för knappt 5000?

Tack för info, Kugan är helt klart intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, jag har hört siffran 20 TWh men oavsett så är det ingen jättepåverkan. Men det är ju enkel matte så vi kan ju räkna på det.
4500000 (bilar) * 1233 (mil) * 2 (kWh förbrukning) = ~11,1 TWh

Fast det är en jättepåverkan. Sveriges personbilar rullar nästan 7 miljoner mil/år á 2kWh/mil ger typ 14 TWh ökning i elförbrukning. Om det sen är 10, 14, eller 20 TWh spelar inte så stor roll. Sett till Sveriges totala elförbrukning som idag är ca 140 TWh/år, så det innebär det en ökning med typ 7-15% på ett elnät som redan idag är eftersatt. För att inte tala om dumheterna med hur det ser ut för oss i landets södra del. Vi betalar typ dubbelt upp för elen jmf med de som bor norrut pga politik. För tillfället är vi nästan uppe i 2 kr/kWh.

Jag tror dock knappast att samtliga personbilar kommer att vara elbilar inom någon snar framtid. Infrastrukturen finns helt enkelt inte och låter sig inte heller enkelt byggas ut. Jag skulle vilja påstå att enbart en bråkdel av hushållen har möjlighet att ha en renodlad elbil med tanke på att det kräver tillgång till laddmöjlighet i princip varje dygn.

Fast det är klart att om elbil är ett alternativ för ett enskilt hushåll så är det givetvis bra. Själv skulle jag nog helst vilja ha en laddhybrid då jag faktiskt kör några långkörningar per år.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av K-D][Aramis:

Tack för info, Kugan är helt klart intressant!

Här är länk till Tarraco: https://www.blocket.se/annons/uppsala/seat_tarraco_fr_1_4_tsi...

Tänk på att undersöka lite mer kring laddhybrider. Det är väldigt stor skillnad på dom. Sånt som jag tycker är viktigt är hur stor elmotorn är, om Värme/kyla går på el, samt hur laddningen är.
På Seat:en så är ju elmotorn på 135 hk, vilket innebär att du inte behöver starta bensinmotorn varje gång du ska göra en lättare omkörning. Kia osv har oftast 40hk. Seaten har även värme på el, vilket gör att du kan inte behöver bränna bensin för att få värme i kupen. Volvo är ju kända för sin bensinvärmare i sina laddhybrider m.m.
Seaten kan du köra nästan som "one-pedal" drive då den återvinner energin och bromsar när du släpper gasen (går att ställa in). Vissa laddhybrider har inte ens energiåtervinning.
Det negativa med Seaten är laddning på max 3.6 kW. Peugeot osv har 7kW. Så om du gör många mindre resor till ett shoppingcenter med bra laddning så på en timme får du dubbelt mer laddning i peugeoten t.ex. Men tar du bara bilen till jobbet och hem där den står i flera timmar så spelar det ingen roll.

Skrivet av Hurtigbullen:

Fast det är en jättepåverkan. Sveriges personbilar rullar nästan 7 miljoner mil/år á 2kWh/mil ger typ 14 TWh ökning i elförbrukning. Om det sen är 10, 14, eller 20 TWh spelar inte så stor roll. Sett till Sveriges totala elförbrukning som idag är ca 140 TWh/år, så det innebär det en ökning med typ 7-15% på ett elnät som redan idag är eftersatt. För att inte tala om dumheterna med hur det ser ut för oss i landets södra del. Vi betalar typ dubbelt upp för elen jmf med de som bor norrut pga politik. För tillfället är vi nästan uppe i 2 kr/kWh.

Jag tror dock knappast att samtliga personbilar kommer att vara elbilar inom någon snar framtid. Infrastrukturen finns helt enkelt inte och låter sig inte heller enkelt byggas ut. Jag skulle vilja påstå att enbart en bråkdel av hushållen har möjlighet att ha en renodlad elbil med tanke på att det kräver tillgång till laddmöjlighet i princip varje dygn.

Fast det är klart att om elbil är ett alternativ för ett enskilt hushåll så är det givetvis bra. Själv skulle jag nog helst vilja ha en laddhybrid då jag faktiskt kör några långkörningar per år.

Det är svårt att säga att en årsförbrukningsökning på 10% kommer innebära högre effekttoppar (som du syftar på då du tar upp att elnätet är eftersatt, vilket syftar på att effekttopparna är höga).
Det är antagligen ännu svårare att säga så eftersom man med elbilar kan timea när laddningen sker. Detta skulle faktiskt mer jämna ut effekttopparna än att öka dom.
Så i grunden har du enligt mig fel slutsats.

Du har helt fel att påstå att man måste kunna ladda varje dygn med elbil. Jag har en ID3, laddar knappt en gång i veckan. Kör cirka 5 mil varje dag. Har inga laddmöjligheter hemma utan laddar på publik stolpe en gång i veckan.
Har ju även en laddhybrid som jag nämnt innan och den däremot måste jag ladda varje dag för att det ska vara värt det. Tycker laddhybriden är den sämre av de två.

Jag rekommenderar dig att försöka låna eller hyra ID3. Finns på Europcar osv. Så försök upplev det. Det är inte så hemskt. Långkörningar funkar utmärkt. Ta och ät på vägen och stanna efter 4-5 timmar och ladda i 30-45 min så kan du köra i 3-4 timmar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shitpommfrit:

Det är svårt att säga att en årsförbrukningsökning på 10% kommer innebära högre effekttoppar (som du syftar på då du tar upp att elnätet är eftersatt, vilket syftar på att effekttopparna är höga).
Det är antagligen ännu svårare att säga så eftersom man med elbilar kan timea när laddningen sker. Detta skulle faktiskt mer jämna ut effekttopparna än att öka dom.
Så i grunden har du enligt mig fel slutsats.

Du har helt fel att påstå att man måste kunna ladda varje dygn med elbil. Jag har en ID3, laddar knappt en gång i veckan. Kör cirka 5 mil varje dag. Har inga laddmöjligheter hemma utan laddar på publik stolpe en gång i veckan.
Har ju även en laddhybrid som jag nämnt innan och den däremot måste jag ladda varje dag för att det ska vara värt det. Tycker laddhybriden är den sämre av de två.

Jag rekommenderar dig att försöka låna eller hyra ID3. Finns på Europcar osv. Så försök upplev det. Det är inte så hemskt. Långkörningar funkar utmärkt. Ta och ät på vägen och stanna efter 4-5 timmar och ladda i 30-45 min så kan du köra i 3-4 timmar igen.

Fast en ökning på 10% innebär också att det ska produceras 10% mer el och topparna kommer med all sannolikhet öka, dock inte med 10%, men öka kommer dom och det kommer att vara märkbart under en kall vinter.

Sen tycker jag nog att du motsäger dig själv. Du laddar ju i publik laddstolpe; då får du ju ta det när det finns plats och tid där. Kan du verkligen tajma så att du alltid laddar när effektuttaget på elnätet är lågt?

Jag vill nog påstå att det inte är möjligt för merparten av hushållen att göra ladda vid publika laddstolpar med mindre än att vi bygger fler av dem. Om alla ska kunna ladda vid publika laddstolpar så behöver vi bygga en väldig massa laddstolpar.

Sen ska det ju byggas ut infrastruktur till alla dessa snabbladdare; 3-4 timmars körning -> 30-40 mil á 2 kWh/mil -> 60-80 kWh på 30-45 minuter -> laddning med 80-160 kW. En "mack" med 10 laddplatser ska alltså ha en strömförsörjning för toppar på 0,8-1,6 MW. Dock är väl laddarna idag på ca 20-25kW, så för 10 laddplatser behöver man "bara" 250 kW strömmatning. Fast då laddar man väl bara en timmes körning på 30-45 minuter.

För mig hade en laddhybrid med 10-15 mils räckvidd varit idealisk då jag kan ladda hemma på natten och räckvidden täcker typ 95% av mina körningar.

Jag märker att jag nog slirar off-topic här. Jag fortsätter gärna diskussionen kring detta, men vi kanske ska byta tråd?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"