Guide: Aktivera TPM 2.0-modulen inför lanseringen av Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Så tröttsamt att läsa alla Linuxälskares desperata försök till att få folk att använda det..

Så tröttsamt att se människor som vill använda ett stängt OS, dela med sig av sin data, och ibland samtidigt betala för det.

Permalänk
Inaktiv

Men lägg ner Linux vs tramset och håll er till ämnet. Jag fick stöd för Windows 11 nätt och jämt med min 8700K processor, men det tuffar på. Men det här är ju så pass stor sak för att kunna använda Windows 11 - kan vi inte skriva en ordentlig guide på hur det fungerar? Går väl att använda frågor i tråden för att bygga upp Q&A?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Jag hade samma problem tidigare, men löste det med:
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/mbr-to-gp...

MEN! Stort MEN!

Om du inte är kunnig eller villig att pyssla med kommandotolken eller vet vad du gör, så skulle jag nog avråda ifall du är rädd att förstöra din windows install.

Men om du känner dig trygg med det samt kan följa instruktioner så är det inga problem.

Ah, tack! Ska testa, verkar vara rätt så enkel lösning ändå 🙂

Permalänk
Medlem

Sitter på en lite äldre burk med i7 4770, hittar ingen TPM-inställning alls i BIOS men det är nog döfött att försöka ens va? Moderkortet är ett Z97-pro gamer från Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Sitter på en lite äldre burk med i7 4770, hittar ingen TPM-inställning alls i BIOS men det är nog döfött att försöka ens va? Moderkortet är ett Z97-pro gamer från Asus.

Samma här med en 7700k(rätt säker att själva cpun stödjer tpm2.0) och z170 Gene viii bräda från asus. Lite irriterande men jag överlever.

Permalänk
Medlem

Jag skapade en usb med Media Creation Tool och kopierade install.esd till en annan usb med Windows 10 installeraren. Har precis installerat Windows 11 på en över 10 år gammal dator med bios, utan tpm/secure boot, grafikdrivrutinen är wddm1.2 - som den drog in själv från Windows update.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Ja men jag kan väl passa på att tacka så mycket för artikeln då! Fint med en sån sammanfattning av möjliga tillvägagångssätt. Känns lite töntigt att artikelns kommentarsfält ska fyllas av edgy tonåringar som vill vara konservativa och klanka ner på det nya. Ni inte originella eller roliga.

Jag har inte varit tonåring på rätt många år och jag lär nog avvakta på en uppdatering tills det blir faktiska förbättringar jämfört med 10an, speciellt när det faktiskt är rätt svårt att se en fördel till att "uppdatera", om man nu är en sån som fortfarande kör en gammal startmeny etc..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Så tröttsamt att se människor som vill använda ett stängt OS, dela med sig av sin data, och ibland samtidigt betala för det.

Är det väldigt svårt att förstå att Linux och Windows har helt olika målgrupper med olika krav? Denna nyhet och tråd handlar om Windows och vi får anta att de som skriver här är intresserade av just Windows. Att oombedd komma och snacka om Linux utan anledning är bara drygt.

Permalänk
Medlem

Kanske borde nämnas i artikeln att det går att köra utan TPM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Hur då? Jag har provat och installationen startar inte utan tpm 2 aktiverat i bios.
Edit: kollade och det verkar som det krävs ändring i registret vid update eller att man kör not särskilt Tool för att skapa installationsusb vid clean install.

Permalänk
Medlem

Har installerat Windows från insider program utan Att cpu / bios stödjer TPM. Vad kommer hända nu knock med nästa Windows update? Kommer den vägra boota? Nag screen? Kommer det gå att uppdatera till nästa Windows 11 service pack?

Permalänk

hmm jag startade kontrollen så blev resultatet så här: NÅGOT FEL (har aktivetat tpm i bios...)

-Den här datorn stöder Säkert start.
-TPM 2.0 är aktiverat på den här datorn.
TPM: TPM 2.0
-Processor stöds inte för Windows 11.
Processor: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core Processor
-Det finns minst 4 GB systemminne (RAM)
Systemminne: 16 GB
-Systemdisken är 64 GB eller större.
Systemlagring: 1024 GB
-Processorn har två eller flera kärnor.
Processorkärnor: 8
-Processorns klockhastighet är 1 GHz eller snabbare.
Klockhastighet: 3,6 GHz

men hallå vaddå inte stöder.... men slutresultatet blev JA din dator uppfyller kraven......

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Är det inte samma strul med Media Creation i Windows 11, som med Windows 10? Det vill säga om du försöker skapa ett USB-medium, måste du först flytta MediaCreation.exe till USB-minnet (och köra det därifrån).

Märkligt, men det fungerar.

Tack för länken förresten!

har du snott min avatar

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

klart det går, men du kommer inte få updates via Win Update. Ska de även nämna i spelnyheter att spelen går att cracka och vart man kan tanka ner ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rätt bra.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av zyrien:

Så tröttsamt att läsa alla Linuxälskares desperata försök till att få folk att använda det..

Du säger Hej, de säger "Jag använder Linux".
Alla senaste nyheter om Windows är fullt med kommentarer att Windows är dåligt och Linux är bättre, bytt till Linux, jag använder Linux och har botat cancer, etc.

Permalänk
Medlem

Det är bra att man ser att de inte bara har lekt med design och tagit bort GUI-inställningen för Taskbar i nya Windows 11.
En del saker som t.ex inställningar har de gjort bra i Windows 11, men startmenyn/taskbaren har de förstört tycker jag. Jag vill inte ha gruppering utan text. Låt oss ha kvar inställningen för taskbar för oss som vill ha kvar det.

Jag har en 7700k så kommer inte uppgradera på ett tag, se hur nya intel-lansering ser ut så kanske det blir i samband med uppgraderingen.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det är bra att man ser att de inte bara har lekt med design och tagit bort GUI-inställningen för Taskbar i nya Windows 11.
En del saker som t.ex inställningar har de gjort bra i Windows 11, men startmenyn/taskbaren har de förstört tycker jag. Jag vill inte ha gruppering utan text. Låt oss ha kvar inställningen för taskbar för oss som vill ha kvar det.

Jag har en 7700k så kommer inte uppgradera på ett tag, se hur nya intel-lansering ser ut så kanske det blir i samband med uppgraderingen.

mmmm stör mig som fan på högerlicka "paste" osv ligger under "show more option" går att fixa med regghack men why?!

Samma med "recommended" sektionen i startmenyn den e riktigt kass, borde kunna ta bort och ha appar där istället.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

har du snott min avatar

Jag skyller på mina katt-tokiga barn. 🤭

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erebor:

6. Har du ASUS moderkort så gör en BIOS uppdatering!

Verkar finnas till samtliga ASUS brädor efter kollat några stycken och för att på enklast möjligaste sätt aktivera TPM utan att gå in i BIOS.

https://i.ibb.co/MGJ3xbm/Asus-br-da.png

Kollade mitt BIOS före och då var TPM "Disabled" och efter uppdatering "Enabled" så en bekväm lösning för dom som är nojiga att gå in i BIOS och stöka till det!

Gött, fick det inte heller att fungera här trots att jag gjort alla stegen. Fanns en likadan för mitt modermodem, tack.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Jag skyller på mina katt-tokiga barn. 🤭

Ren stöld är inte vackert

Permalänk
Medlem

Jösses. Är så dum att jag inte ens fattar den, troligen, superba guiden här på Sweclockers om hur jag ska gå till väga. Fått meddelandet att min dator inte kan uppgraderas till Win 11. Kollar med eras "verktyg" och självklart är det som rubriken på artikeln säger, "TPM 2.0" jag måste aktivera på något sätt.

Läser guiden i artikeln och känner "rullgardin", vet till slut inte om jag läser om "dator" eller om Bysantins påverkan på västvärlden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

mmmm stör mig som fan på högerlicka "paste" osv ligger under "show more option" går att fixa med regghack men why?!

Samma med "recommended" sektionen i startmenyn den e riktigt kass, borde kunna ta bort och ha appar där istället.

Jag använder inte högerklick för copy-paste och har bara använt win 11 i vbox lite. Men just sådana saker gör att man drar sig för att uppgradera. Just startmenyn som jag tyckte var typ okej i Win 10 har blivit utan valmöjligheter och inställningar alls. En klon av en linux-startmeny (som jag heller inte gillar)

Det man ska fråga sig. "-Kommer detta göra mitt liv lättare vid datorn?" Windows 11 drar sig mot "enkla användare" och inte för oss "avancerade användare". ta bort inställningar, ta bort valmöjligheter, göm saker för användaren.
Fördumma användaren kan man säga.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jösses. Är så dum att jag inte ens fattar den, troligen, superba guiden här på Sweclockers om hur jag ska gå till väga. Fått meddelandet att min dator inte kan uppgraderas till Win 11. Kollar med eras "verktyg" och självklart är det som rubriken på artikeln säger, "TPM 2.0" jag måste aktivera på något sätt.

Läser guiden i artikeln och känner "rullgardin", vet till slut inte om jag läser om "dator" eller om Bysantins påverkan på västvärlden.

Om du har en dator från senaste åren så ska du kunna aktivera TPM i BIOS/UEFI, det kommer man åt genom att göra en avancerad omstart i windows

Exakt vad som ska aktiveras i UEFI är olika från olika tillverkare av moderkort

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Ren stöld är inte vackert

Har haft bilden på telefonen lääääänge. 😩

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Har haft bilden på telefonen lääääänge. 😩

Kanske kan byta färg på ögonen? Jag ska inte lägga mig i för mycket, men det var lite kul att du blev så tagen på bar gärning

Janne Långben är också fin!

Hans konto är ju bara några månader gammalt, så ni kanske har samma källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om du har en dator från senaste åren så ska du kunna aktivera TPM i BIOS/UEFI, det kommer man åt genom att göra en avancerad omstart i windows

Exakt vad som ska aktiveras i UEFI är olika från olika tillverkare av moderkort

Jodå. Men får total "tilt" om hur jag ens kommer in i bios och än mindre om vad jag ska göra där. SOM sagt, total datoranalabet. Sist jag var inne i bios var väl för 20 år sen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Fatrix:

meh .. kommer installera windows 10 igen - Saknar systray på andra skärmen & vädret bredvid klockan! - Riktigt dåligt att inte ha klocka på andra skärmen!

De missade väl det i början av Win10 också vill jag minnas. Det tog nog ett par månader innan de la till det, men väldigt skumt ifall de har gjort samma miss igen. :/

Å andra sidan så kan jag inte installera Win11 då min 6700k är för gammal

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jodå. Men får total "tilt" om hur jag ens kommer in i bios och än mindre om vad jag ska göra där. SOM sagt, total datoranalabet. Sist jag var inne i bios var väl för 20 år sen.

Beror på, antingen spamma någon knapp innan windows startar, eller numera göra en avancerad omstart enligt guiden

https://support.microsoft.com/en-us/windows/find-safe-mode-an...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kan dock vara värt att konvertera sin installation med MBR2GPT om man installerade Windows med CSM aktiverat förut, ifall BIOS-uppdateringen stänger av CSM och därmed hindrar folk från att boota. CSM har tyvärr varit aktiverat som standard alldeles för länge enligt mig.

Ja, jag såg också det där. Är lite komiskt, men det som spelar roll är den gröna bocken där.

Lite "Task failed successfully" över det. Om den inte stöds ska det ju bli ett rött kryss...
Troligtvis någon morgontrött på Microsoft som missade att köra Ctrl+C - Ctrl+V på någon rad i deras Excel-dokument...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti