Yale Doorman, är ni nöjda?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av UndaC:

Enda jag tänkt på är att den är lite dålig på att läsa brickorna. Får stå och vifta rätt mycket med dem.

Åfan, jag kör alltid kod. Får prova bricka lite mer då och se hur det fungerar för mig.

Permalänk
Medlem

Yale dorrman L3. Har fått det installerat av ett företag men fick i princip ingen support. Tog mig 1 dag att gå igenom installation. Faktiskt ganska invecklat. Massor med filmer och rörigt. Den vill inte konnekta sig med mobil appen fast den har hittat den. Kontaktade Yale dorrman supporten på deras tfn. Numera svarar dom inte i telefon utan man ska fylla i en formulär. En person svarade via e-post och skickade massa länkar med manualer. Hade redan gått igenom alla. Deras manualer är dessutom inte så pedagogisk förklarade. Ska man köpa så välj en låsmed som erbjuder sig förklara och inte bara installera pga räkna inte med support från deras sida.

Permalänk
Medlem

Vi fick ett L3 lås installerat i somras. Är hur nöjd som helst. Passade på att byta ytterdörr samtidigt så det blev dubbelt nöje. Fick inte taggarna att funka dock så vi kör med kod. Har inte provat igen sen installationen dock.
Jag tog över installationen när det var dags för masterkey och appar och sånt. Löst på en timma ungefär, inga problem där för oss.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Min fungerar inte alls och man får i princip ingen support. Dom bara skickar manualer.

Permalänk
Medlem

Har ett L3 som jag är grymt nöjd med, fungerar helt smärtfritt efter att jag justerade plösmåttet typ 1 mm.

Installerade själv på kanske 2 timmar, visste att det suttit ett doorman i samma dörr innan så det var ju trevligt att veta att allt kommer passa. Använder nästan aldrig tagg, körde en en gammal tagg från V2 och det fungerade men det verkar lite slött med att läsa taggar kan jag hålla med om.

En "lustig" grej är att appen kan skicka notis om "det står någon utanför din dörr" om det trycks på ringklockan, känns lagom creepy av någon anledning! Ja, förresten har appen en bugg som gör att jag oftast inte kan låsa upp låset med appen, det är dock inget jag har användning av, iaf inte just nu.

Permalänk
Medlem

Haft 5-6 år nu, fruktansvärt nöjd, integrerat med homeassistant så dörren låses när jag lämnar hemmet och låser upp när jag kommer hem

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

https://www.youtube.com/watch?v=qZSC1ToZA5s

Det verkar ju vara så där lagomt rolig när den börjar krångla.
Jag som bor i lägenhet utan någon annan väg ut vore det ju dödsdömt för om det började brinna och den smälter/krånglar.

Har precis fått det installerat men inte programmera. Har fastnat totalt med installation. Supporten hör inte av sig.
Det hade jag inte tänkt på om det skulle börja brinna och låset slutar fungera att man bli innelåst.......Har precis som dig inte heller möjlighet att komma ut via en annan utväg. Ska köra kurser i min lokal och det kommer massa barn så jag vill inte ta risken för andra. Nu blir jag så nojig att jag återgår till mitt gamla lås med nycklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calinou:

Har precis fått det installerat men inte programmera. Har fastnat totalt med installation. Supporten hör inte av sig.
Det hade jag inte tänkt på om det skulle börja brinna och låset slutar fungera att man bli innelåst.......Har precis som dig inte heller möjlighet att komma ut via en annan utväg. Ska köra kurser i min lokal och det kommer massa barn så jag vill inte ta risken för andra. Nu blir jag så nojig att jag återgår till mitt gamla lås med nycklar.

På mitt Doorman V2 så går det att vrida låsvreded mer så låses det upp 'manuellt'.

Permalänk
Medlem

Vi kör L3 på jobb och fungerar hur bra som helst.
Kör med tag själv och man får hålla den på plats 1 sekund innan den öppnar. Många av kollegorna kör bara kod och har inte fått något klagomål mer än i början. "Ughh, hur ska man komma ihåg sex siffror..." Och nu kan dom alla det utantill och det går snabbare för dom att komma in så dom är nöjda.
Sjukt lätt med konfigureringen tycker jag med deras app, själva fysiska installationen skötte en kollega.

Ända klagomålet är från chefen när han ska gå ut så gör han ofta fullt utslag på låsvredet så går förbi det elektroniska och aktiverar det mekaniska. Men det är helt sbs pga ålder... Typen av person som tror det hjälper att smälla ner enter tangenten så hårt som möjligt när han skriver något på datorn.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Då detta är bland de första länkarna (förvånandsvärt nog) som dök upp när jag sökte på de Yale Doorman problem som precis uppstod för oss så vill jag bara skriva en varning här!

Mindre än ett år gammal installation (dock äldre modell utan app stöd tror vi... har i alla fall inte kopplat in app). Idag så bara beter den sig som att man alltid skriver in fel kod även med huvudkoden och den tar ingen bricka som fungerat förut heller. En gång hörde vi ett halvt felmeddelande (något med "expired") men det återkommer inte och vi är i utelåsta.

Tur att det inte är villan vi bor i. Skulle aldrig använda detta på vårt eget hus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Då detta är bland de första länkarna (förvånandsvärt nog) som dök upp när jag sökte på de Yale Doorman problem som precis uppstod för oss så vill jag bara skriva en varning här!

Mindre än ett år gammal installation (dock äldre modell utan app stöd tror vi... har i alla fall inte kopplat in app). Idag så bara beter den sig som att man alltid skriver in fel kod även med huvudkoden och den tar ingen bricka som fungerat förut heller. En gång hörde vi ett halvt felmeddelande (något med "expired") men det återkommer inte och vi är i utelåsta.

Tur att det inte är villan vi bor i. Skulle aldrig använda detta på vårt eget hus!

Mitt rasade också på attefallaren efter mindre än 6 månader. Ingen annan väg in så fick ta låssmed som fick plocka loss det. Där lärde man sig att inte köra Yale Doorman utan någon annan väg in.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk

Låter som du haft otur. Känner heller ingen annan som är missnöjd. Själv skulle jag inte klara mig utan.
Kör Doorman L3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Då detta är bland de första länkarna (förvånandsvärt nog) som dök upp när jag sökte på de Yale Doorman problem som precis uppstod för oss så vill jag bara skriva en varning här!

Mindre än ett år gammal installation (dock äldre modell utan app stöd tror vi... har i alla fall inte kopplat in app). Idag så bara beter den sig som att man alltid skriver in fel kod även med huvudkoden och den tar ingen bricka som fungerat förut heller. En gång hörde vi ett halvt felmeddelande (något med "expired") men det återkommer inte och vi är i utelåsta.

Tur att det inte är villan vi bor i. Skulle aldrig använda detta på vårt eget hus!

Fast du vet alltså inte vad det är för modell, och du vet heller inte om installationen är korrekt gjord och du vet inte hur låset är konfigurerat?

Men ändå varnar du för låset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Mitt rasade också på attefallaren efter mindre än 6 månader. Ingen annan väg in så fick ta låssmed som fick plocka loss det. Där lärde man sig att inte köra Yale Doorman utan någon annan väg in.

Vilken modell och vad för fel?

Doorman är rätt känsliga för installationen, och även för sättningar runt dörren.

Permalänk
Medlem

De verkar ha lite problem dessa lås. Sen när man kollat runt lite verkar supporten vara ikke existerande.
Ja man bör nog ha en till väg in.
Funderade ett tag på dessa men bytte istället ut alla cylindrar så jag har en nyckel överallt men när dom blir bättre så kanske dom kan vara något. Låset är det sista man vill ska krångla känns det som.

Har inte hittat hur inbrottssäkerheten är på dessa, är dom lätta att hacka sig in på eller dom kanske går att "lura" på andra sätt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Vilken modell och vad för fel?

Doorman är rätt känsliga för installationen, och även för sättningar runt dörren.

Det var ett L3 och motorn dog. Monterade det själv men låssmeden tyckte inte att det var något fel på installationen och de monterar dessa själva.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det var ett L3 och motorn dog. Monterade det själv men låssmeden tyckte inte att det var något fel på installationen och de monterar dessa själva.

Så elektroniken fungerade så du hörde att något hände med rätt kod/app-tryck/bricka men det öppnade inte? Eller var det stendött?

Oavsett tråkigt att det inte funkade, mitt har fungerat felfritt sedan inköpet för ett år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

De verkar ha lite problem dessa lås. Sen när man kollat runt lite verkar supporten vara ikke existerande.
Ja man bör nog ha en till väg in.
Funderade ett tag på dessa men bytte istället ut alla cylindrar så jag har en nyckel överallt men när dom blir bättre så kanske dom kan vara något. Låset är det sista man vill ska krångla känns det som.

Har inte hittat hur inbrottssäkerheten är på dessa, är dom lätta att hacka sig in på eller dom kanske går att "lura" på andra sätt?

Nja, de är ju de störst på marknaden och kommer folk inte in i sin bostad så blir de ju rätt irriterade minst sagt, så stor risk att de skriver något på internet.
Så även en låg felprocent kan innebära att man hittar en hel del när man söker.

Jag googlade lite själv på problem med L3 innan jag köpte och hittade självklart en del eftersom jag letade aktivt efter det. Men det var i många fall problematiska installationer där folk inte hade en aning vad t ex plösavstånd är eller hade ingen koll på avstånd mellan låshus och slutbleck utan bara skruvade dit låset och bifogat slutbleck. Då är det ren tur om det funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Så elektroniken fungerade så du hörde att något hände med rätt kod/app-tryck/bricka men det öppnade inte? Eller var det stendött?

Oavsett tråkigt att det inte funkade, mitt har fungerat felfritt sedan inköpet för ett år sedan.

Som du beskrev ovan och inte stendött. Det var alltså öppet men låskolven rörde sig inte. Smeden lyckades dra runt kolven manuellt på något sätt när det var öppet så det gick lätt för honom att ta bort det.

Jag tycker det är en grov designmiss att man inte kan öppna det fysiskt som ett vanligt lås ifall något strular.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Som du beskrev ovan och inte stendött. Det var alltså öppet men låskolven rörde sig inte. Smeden lyckades dra runt kolven manuellt på något sätt när det var öppet så det gick lätt för honom att ta bort det.

Jag tycker det är en grov designmiss att man inte kan öppna det fysiskt som ett vanligt lås ifall något strular.

Inifrån går det öppna med en rent mekanisk upplåsning utan att elektroniken/motor behöver funka.

Men utifrån så är tanken enkel, man ska inte vara beroende av en nyckel.

Sen är ju inte vanliga lås felfria, det kan ju bli fel även där som kräver låssmed, t ex nyckel går av eller trasig fjäder i låscylindern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Inifrån går det öppna med en rent mekanisk upplåsning utan att elektroniken/motor behöver funka.

Men utifrån så är tanken enkel, man ska inte vara beroende av en nyckel.

Sen är ju inte vanliga lås felfria, det kan ju bli fel även där som kräver låssmed, t ex nyckel går av eller trasig fjäder i låscylindern.

Jo jag vet, har som sagt haft ett l3 och har två stycken v2 på huset

Jag vill påstå att risken för att det du beskriver är enormt mycket mindre än att en motor går sönder.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Nja, de är ju de störst på marknaden och kommer folk inte in i sin bostad så blir de ju rätt irriterade minst sagt, så stor risk att de skriver något på internet.
Så även en låg felprocent kan innebära att man hittar en hel del när man söker.

Jag googlade lite själv på problem med L3 innan jag köpte och hittade självklart en del eftersom jag letade aktivt efter det. Men det var i många fall problematiska installationer där folk inte hade en aning vad t ex plösavstånd är eller hade ingen koll på avstånd mellan låshus och slutbleck utan bara skruvade dit låset och bifogat slutbleck. Då är det ren tur om det funkar bra.

Såklar men alla vanliga lås har mer eller mindre 0% fel. Har lås i huset som är 60+ år där jag enbart bytt cylindrarna tiller mer säkra.
Hur lång är garantin på dessa. Ganska dyra och bör då hålla i många år.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har l2 på landet och l3 hemma, tycker att dom har fungerat bra hittills. Det enda strulet jag haft var med l3 låset som plötsligt inte kunde anslutas till med appen men fungerade som vanligt i övrigt. Testade allt möjligt för att få till anslutningen igen men gick bet tills jag bytte batterier i låset, efter det så kunde jag ansluta med appen igen. Jag fick ingen indikering på att batterierna höll på att ta slut och det var orginal batterier som medföljde i kartongen.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

De verkar ha lite problem dessa lås. Sen när man kollat runt lite verkar supporten vara ikke existerande.
Ja man bör nog ha en till väg in.
Funderade ett tag på dessa men bytte istället ut alla cylindrar så jag har en nyckel överallt men när dom blir bättre så kanske dom kan vara något. Låset är det sista man vill ska krångla känns det som.

Har inte hittat hur inbrottssäkerheten är på dessa, är dom lätta att hacka sig in på eller dom kanske går att "lura" på andra sätt?

det är nog rätt stor felmarginal med tanke på hur många jag har haft i min närhet där låset slutat fungera, då talar vi ändå om 90% som installerats av firma. personligen tycker jag id-lock varit kanon om man talar om stabilitet. där har jag ingen i min närhet där låset gått sönder. jag kör fortfarande ett 101 men funderar på det nya 200 serien. största klagomålen jag sett där är batteritiden men där är det nästan garanterat minst 1 av två problem, dvs man ställt in z-wave modulen fel eller att själva låset ligger mot karmen och trycker vid upplåsningen så det får kämpa var gång det ska låsa upp. schlager har ju dock kommit med ett med nödnyckel så det är ju klart intressant särskilt till ställen där det inte finns möjlighet att komma in på andra sätt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Om det är ett vanligt hus så har man ju flera dörrar in. Antingen får man sätta ett yale till eller bära med sig nyckel till den andra dörren. Så att man har en backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om det är ett vanligt hus så har man ju flera dörrar in. Antingen får man sätta ett yale till eller bära med sig nyckel till den andra dörren. Så att man har en backup.

det är sant, dock lite svårt för alla i radhus eller dom som har nya hus med endast en dörr som kan öppnas utifrån.
tycker nog det skulle vara en väldigt bra ide om alla seriösa smartlås även skulle har nöd nyckelfunktion.
funderar mycket på om man inte skulle skita i att byta till en ny version och i stället köra el driven kassett bara för att få nyckel i ett bra lås. det jobbiga är ju att borra ur dörren och dra kabel. fördelen är ju dock att då kan man låta ringklockan styra låset helt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det är sant, dock lite svårt för alla i radhus eller dom som har nya hus med endast en dörr som kan öppnas utifrån.
tycker nog det skulle vara en väldigt bra ide om alla seriösa smartlås även skulle har nöd nyckelfunktion.
funderar mycket på om man inte skulle skita i att byta till en ny version och i stället köra el driven kassett bara för att få nyckel i ett bra lås. det jobbiga är ju att borra ur dörren och dra kabel. fördelen är ju dock att då kan man låta ringklockan styra låset helt.

Ja det kunde funnits stöd för att sätta en cylinder i låset också. Men en del vill inte bära med sig nyckel och då hjälper det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja det kunde funnits stöd för att sätta en cylinder i låset också. Men en del vill inte bära med sig nyckel och då hjälper det inte.

Fast nu får man ju göra det ändå om man vill komma in i den dörren som man inte vågat sätta smartlås på för skiten kan gå sönder? Dvs blir samma sak fast man tappar då alla som bara har en dörr som då inte vågar sätta ett smartlås för risken att bli utelåst. Nycklen behöver man ju inte ha på sig, inlåst i bilen eller hos en släkting eller polare osv eller för den delen en gömd fast monterad nyckellåda osv osv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Fast nu får man ju göra det ändå om man vill komma in i den dörren som man inte vågat sätta smartlås på för skiten kan gå sönder? Dvs blir samma sak fast man tappar då alla som bara har en dörr som då inte vågar sätta ett smartlås för risken att bli utelåst. Nycklen behöver man ju inte ha på sig, inlåst i bilen eller hos en släkting eller polare osv eller för den delen en gömd fast monterad nyckellåda osv osv.

Allas situation är olika, du har inte bilnycklarna med dig och bilen är för omodern för att öppnas med app. Den står i garaget som inte har något smart lås. osv. Polarn är på semster. Man får nog tänka till själv så man inte står där. Inte täcka upp 100% av scenariona men lite mer än att bara köra smart-lås och lämna nyckeln hemma.

Alla monterar inte smart-låset för att själv slippa nyckeln i fickan. Kanske för barn, hanterverkare, rut-tjänster, autolås osv

Permalänk
Medlem

Vi har yale på huset som redan var installerat när vi köpte huset 5 år sedan.
När vi skulle återställa den vart de en del krångel. Men med hjälp av Google och en låssmed löste de sig. (Google för de tekniska och låssmed för att flera skruvar var säkerhetsskruvar har fick borra loss)

Jag installerade yale egna modul och har låset uppkopplat.
Smidigt att kunna låsa upp/ låsa helt ljudlöst när barnen sover oroligt.

Bor i Norrland = kalla vintrar. Flera på gatan har också yale. Det är inga problem.

Vårt lås har aldrig krånglat sen vi fixa de.
Men som flera skriver, allt behöver göras rätt från början.