Yale Doorman, är ni nöjda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Allas situation är olika, du har inte bilnycklarna med dig och bilen är för omodern för att öppnas med app. Den står i garaget som inte har något smart lås. osv. Polarn är på semster. Man får nog tänka till själv så man inte står där. Inte täcka upp 100% av scenariona men lite mer än att bara köra smart-lås och lämna nyckeln hemma.

Alla monterar inte smart-låset för att själv slippa nyckeln i fickan. Kanske för barn, hanterverkare, rut-tjänster, autolås osv

jag får nog inte riktigt ihop vad du vill få sagt,
Menar du att det inte är bättre att ha en nödnyckel direkt till smartlåset? Varför skulle det inte vara det i så fall?
ditt resonemang om polaren och bilen blir samma sak även om nyckel går till en dörr med vanligt lås.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag får nog inte riktigt ihop vad du vill få sagt,
Menar du att det inte är bättre att ha en nödnyckel direkt till smartlåset? Varför skulle det inte vara det i så fall?
ditt resonemang om polaren och bilen blir samma sak även om nyckel går till en dörr med vanligt lås.

Det var nog lite tanken att det skulle vara lite öppet för hur man löser det. En egen backup-lösning som passar ens egen situation. Det är ju synd att de inte har utrymme för att sätta en cylinder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det var nog lite tanken att det skulle vara lite öppet för hur man löser det. En egen backup-lösning som passar ens egen situation. Det är ju synd att de inte har utrymme för att sätta en cylinder.

a ok.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Såklar men alla vanliga lås har mer eller mindre 0% fel. Har lås i huset som är 60+ år där jag enbart bytt cylindrarna tiller mer säkra.
Hur lång är garantin på dessa. Ganska dyra och bör då hålla i många år.

Fast det du pratar om är ju något helt annat. Att vanliga lås inte gått sönder för just dig säger ju inget om vanliga lås i allmänhet.

Låssmeder har fått hjälpa folk att komma in i dörrar pga strulande lås, utslitna nycklar och helt enkelt borttappade nycklar långt före kodlåsen kom. Ingen som skapar en tråd på Sweclockers när det händer. Tvärtom så kanske strulen i genomsnitt i samhället minskar med kodlås eftersom man inte tappar nycklar när man har kodlås.

Det finns ju inget som säger att Doorman ofta går sönder rent generellt. Framförallt inte i korrekta installationer i dörrar som inte kärvar och med väderskydd så det sällan/aldrig regnar på låset (som man alltid bör ha för att skydda dörr och vanligt lås också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Fast det du pratar om är ju något helt annat. Att vanliga lås inte gått sönder för just dig säger ju inget om vanliga lås i allmänhet.

Låssmeder har fått hjälpa folk att komma in i dörrar pga strulande lås, utslitna nycklar och helt enkelt borttappade nycklar långt före kodlåsen kom. Ingen som skapar en tråd på Sweclockers när det händer. Tvärtom så kanske strulen i genomsnitt i samhället minskar med kodlås eftersom man inte tappar nycklar när man har kodlås.

Det finns ju inget som säger att Doorman ofta går sönder rent generellt. Framförallt inte i korrekta installationer i dörrar som inte kärvar och med väderskydd så det sällan/aldrig regnar på låset (som man alltid bör ha för att skydda dörr och vanligt lås också)

Tappa nycklar är nog det största problemet med vanliga lås. Eventuellt kärvar dom ibland eller fryser men då kan man bara smörja eller elda på nyckeln så går det bra.

Jobbar med fastigheter så vi springer runt med riktiga "fängelse knippor" och där har vi rejält gamla slitna nycklar som fungerar än så det är inte bara mina hemlås jag baserar det på. Problemet med det är att hitta rätt nyckel så nu ska det testas med att byta ut alla lås till ILOC nycklar med 10 års batteritid, fungerar bra hittills, de äldsta är nog 5 år eller så.
Jag vill inte vara den som byter dessa batterier efter 10 år bara

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hur är det, finns det fortfarande ingen modul för enbart lokal kommunikation (i sverige), dvs zigbee eller z-wave?¨
Vill inte ha kopplingen till Verisure och deras box.

Eller ska man sälja det och gå över till IDLock istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Hur är det, finns det fortfarande ingen modul för enbart lokal kommunikation (i sverige), dvs zigbee eller z-wave?¨
Vill inte ha kopplingen till Verisure och deras box.

Eller ska man sälja det och gå över till IDLock istället?

Jag kör l3 och den kräver iaf inte Verisure. Men den (nog) inte heller lokal. Går väl över BT/wifi dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Tjo,

Funderar på att köpa ett par Yale Doorman lås till föräldrarna. Googlade runt lite och läste om låsen, verkar vara bra grejer. Såg att det är en ny modell på ingående, Yale Doorman 3. Har inte sett några datum för denna.

Ni som har nuvarande. Är ni nöjda? Frågan är om man ska / orkar vänta på 3an eller om man ska försöka hitta nuvarande modell till bra pris.

Jag skulle skicka en till Lock Picking Lawyer först för analys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Jag kör l3 och den kräver iaf inte Verisure. Men den (nog) inte heller lokal. Går väl över BT/wifi dessutom.

Har v2 tror jag, finns en yale modul med har jag för mig men då är det uppkopplat till deras tjänst istället.

Vill köra helt lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag skulle skicka en till Lock Picking Lawyer först för analys.

Tycker jag absolut inte vi ska göra, vill inte att han visar hela världen hur lätt den är att forcera med en bit papper elr liknande 😅

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I