Windows 11 insider program + TPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl CPUn som inte uppfyller systemkraven.

Vet inte vad "readysunvalley" går på i sin bedömning (är ju något tredjepartsverktyg), men det verkar säga "ok" i direkt konflikt med de listade systemkraven.

Du har rätt. Körde Microsoft egna WindowsPCHealthCheckSetup och det sa ifrån om processorn, i alla fall som det ser ut nu. Man kan ju hoppas att det ändras senare:

Windows Insider Preview PC Health Check Application
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windowsinsi...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sp1k3n:

Du har rätt. Körde Microsoft egna WindowsPCHealthCheckSetup och det sa ifrån om processorn, i alla fall som det ser ut nu. Man kan ju hoppas att det ändras senare:

Windows Insider Preview PC Health Check Application
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windowsinsi...

https://i.imgur.com/OzdyCGD.png

Varför skulle det ändras senare? det släpps på Tisdag

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jimsofie:

Varför skulle det ändras senare? det släpps på Tisdag

Senare än på Tisdag antar jag att han menar.
Kanske om några månader?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Det är inte omöjligt att processorkravet kommer vara mindre relevant än väntat i och med att HVCI och VBS generellt fortfarande verkar bli valfritt i Windows 11 (aktiveras inte automatiskt för folk som uppgraderar från Windows 10). Även Secure Boot är ju tillsynes valfritt att aktivera. Så länge datorn stödjer det är Microsoft uppenbarligen nöjda. Blir intressant att se de närmaste månaderna och åren helt enkelt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blunden:

Det är inte omöjligt att processorkravet kommer vara mindre relevant än väntat i och med att HVCI och VBS generellt fortfarande verkar bli valfritt i Windows 11 (aktiveras inte automatiskt för folk som uppgraderar från Windows 10). Även Secure Boot är ju tillsynes valfritt att aktivera. Så länge datorn stödjer det är Microsoft uppenbarligen nöjda. Blir intressant att se de närmaste månaderna och åren helt enkelt.

Secure Boot måste va aktiverat annars går inte installationen igenom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Menar du via Windows Update? För jag har gjort en clean installation utan Secure Boot aktiv under första installationsdelen (den delen när USB-minnet används) och då klagade den inte på att Secure boot inte var aktiv

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

skumt har en hp bärbar där installerade Windows 11 hade inte Secure Boot aktiverat , har kunnat hämta alla betor hittils 22000.194

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Menar du via Windows Update? För jag har gjort en clean installation utan Secure Boot aktiv under första installationsdelen (den delen när USB-minnet används) och då klagade den inte på att Secure boot inte var aktiv

Skrivet av busolof:

skumt har en hp bärbar där installerade Windows 11 hade inte Secure Boot aktiverat , har kunnat hämta alla betor hittils 22000.194

Märkligt för det har inte fungerat på ngn jag installerat, nog ett 10 tal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Jag har kanske haft tur med det då, det är en HP bärbar Pavilions 7 iaf

Permalänk
Inaktiv

Har inte secure boot aktiverat här heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Om jag ska göra en clean install via USB, så måste jag ha Secure Boot inaktiverat (enligt RUFUS programmet och kan verifiera att det så krävs att den är avstängd, annars startar datorn inte från USB-minnet.)

Skrivet av busolof:

Jag har kanske haft tur med det då, det är en HP bärbar Pavilions 7 iaf

Jag har gjort det på en Lenovo dator (då gjorde jag en clean install

Skrivet av anon42512:

Jag har Secure boot aktiverat, dock ej när jag skulle starta från USB-minnet för då går det inte o ha det aktiverat.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Blir ju konstigare o konstigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Inte här heller.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Hittade denna på Microsoft hemsida via neowin.net
https://support.microsoft.com/en-us/windows/ways-to-install-w...

de säger gör det på egen risk

Permalänk

Hur gör man för att uppdatera från windows 11 isider preview 10.0.22000.100 det finns ju nyare uppdateringar där ute men jag kan ju ha missat något... kör ja win11 update så hittar det inget iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik Vikström:

Hur gör man för att uppdatera från windows 11 isider preview 10.0.22000.100 det finns ju nyare uppdateringar där ute men jag kan ju ha missat något... kör ja win11 update så hittar det inget iaf.

Det borde ju redan ha skett för någon vecka / ett par veckor sedan beroende på kanal, jag vet inte om det är något som hindrar att det skulle funka fortfarande. Som det ska funka så borde du ju iaf ha fått 22000.194 som vanligt genom Windows Update.
(Och om du hade kryssat för att går ur insider automatiskt vid nästa versionssläpp skulle det också ha skett.)

Vilken insider-kanal är/var datorn med i?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du kör inte den läkta preview som kom ut någon dag innan MS annonserade W11? I så fall får du manuellt uppgradera Windowset

Visa signatur

Permalänk

Nä kör inget läckt... Började med beta sen hoppade jag på insider. Dock är jag osäker på om jag klickade i nån ruta om att gå ur insider vid nästa version släpp....

Permalänk
Medlem

Nä kör inget läckt... Började med beta sen hoppade jag på insider. Dock är jag osäker på om jag klickade i nån ruta om att gå ur insider vid nästa version släpp....

Precis, jag upptäckte också att det fanns en ny dev build, men jag fick den inte. Såg att jag inte var med i dev channel längre. Man blev väl som sagt automatiskt utslängd om man inte gjorde ett aktivt val någon stans.
Tror du måste välja att gå med igen, nu är du i vanliga release channel även om du inte valt det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk

Såg att det gick o gå in i windows update och ändra gå ur insider automatiskt vid nästa versionssläpp. så klickade i den och startade om datorn... verkar som om jag har gått ur insider nu iaf. Får man väl se om det kommer nån uppdatering. Syns iaf inget om jag söker på uppdateringar men det kanske måste gå igenom nån system eller nått.

Permalänk
Medlem

Såg att det gick o gå in i windows update och ändra gå ur insider automatiskt vid nästa versionssläpp. så klickade i den och startade om datorn... verkar som om jag har gått ur insider nu iaf. Får man väl se om det kommer nån uppdatering. Syns iaf inget om jag söker på uppdateringar men det kanske måste gå igenom nån system eller nått.

Om din dator är godkänd för Windows 11 kan du uppdatera med hjälp av Installationsassistenten för Windows 11, eller genom att starta uppdateringen inifrån din nuvarande Windowsinstallation med hjälp av Windows 11 ISO-filen:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Om din dator är godkänd för Windows 11 kan du uppdatera med hjälp av Installationsassistenten för Windows 11, eller genom att starta uppdateringen inifrån din nuvarande Windowsinstallation med hjälp av Windows 11 ISO-filen:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Jupp Hittade ingen annan lösning än o dra ner iso filen... nu uppdaterar datorn till kb5005635.. får man se hur de blir i slutändan... lite irriterande att den inte uppdaterade från början men det va väl mitt eget fel. missade säkert något.

Permalänk

Ja ger upp ligger kvar på 10.0.22000.100 även om ja körde iso filen...

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat via Dev och kör den senaste med vattenstämpel på skärmen, stängde av "Skicka valfri diagnostikdata".
Kommer jag få dom vanliga uppdateringarna framöver så vattenstämpeln försvinner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Jag har uppdaterat via Dev och kör den senaste med vattenstämpel på skärmen, stängde av "Skicka valfri diagnostikdata".
Kommer jag få dom vanliga uppdateringarna framöver så vattenstämpeln försvinner?

Nej. Du ligger på dev versionen. Du måste ominstallera Windows med den officiella versionen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej. Du ligger på dev versionen. Du måste ominstallera Windows med den officiella versionen

Men funkar det att återställa win 11 och behålla alla program och inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Men funkar det att återställa win 11 och behålla alla program och inställningar?

Program, nej. Inställningar, beror på hur du menar. Du kommer behöva installera om Windowset helt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Program, nej. Inställningar, beror på hur du menar. Du kommer behöva installera om Windowset helt

Aha.Då kör jag tillverkarens återställning för win 10.

Permalänk

Det låter onekerligen omständigt o installera om windows för att komma från insider preview till den officiella... men det kanske är lika bra. Om det nu inte finns nått smidigare sätt.

Permalänk
Medlem

Det låter onekerligen omständigt o installera om windows för att komma från insider preview till den officiella... men det kanske är lika bra. Om det nu inte finns nått smidigare sätt.

Behövs BARA om du är i dev kanalen. Är du i beta eller release preview behöver du inte ominstallera Windows

Visa signatur