Netflix höjer priset i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kul, precis köpt en 4K TV och tänkte uppgradera till 4K-abonnemanget... Nu vet jag inte längre.
Fattar inte varför de ska öka antalet användare per abonnemang bara för att kunna se i 4K, det är bara jag som kollar på mitt abonnemang.. varför ska jag då betala för att 3 andra också ska kunna göra det? Låt det vara ett extraval att kunna ha fler istället..

Fast många hushålla kan nog säga samma sak med "Varför betala för 4k? Jag ser ingen skillnad/har ingen 4k TV. Jag vill bara ha fler användare."

Skrivet av Starric:

Vi sa upp Netflix för nåt år sen. Det var bara pengar som rullade varje månad. Deras utbud föll inte oss i smaken, så vi prioriterade HBO och Viaplay. Hade gärna strukit en till men men... snart lär man väl få börja med Disney+ istället (småbarn hemma)

D+ är ju mycket mer intressant sen de la till STAR-tabben.
https://disney.se/disney-plus-star

Permalänk
Medlem

Kör dom reverse limbo? "How high can we go"
AKA höjdhopp..

Permalänk
Medlem

Gick redan i tankar om att fimpa Netflix då det saknas så många säsonger på allt innehåll som inte är deras eget och 159 för fejk 4k kändes sådär lagom motiverande o betala haha

Permalänk
Medlem

Netflix suger

Har inte haft Netflix sedan de införde DNS filtreringen(det vill säga i ett par år nu). Testade därefter både Viasat, HBO osv mm, samma skit. Slutade med att jag till slut köpte helt lagligt filmkanaler från ett annat europeiskt land via Telenor utland och inte Telenor Sverige eller Norge. Då Sverige är sjukt dyr likaså de andra skandinaviska länderna. Är nöjd och kommer aldrig någonsin köpa en enda Film TV kanal från varken Sverige eller av de skandinaviska länderna igen. Har kört detta i 2 år nu utan problem och är nöjd. Har 4 filmkanaler ingen censur osv och har dessutom 4 sportkanaler utöver de vanliga tv kanaler som motsvarar SVT 1,2 tv4 osv mm.

Permalänk
Medlem

Intressant när man ska nedgradera. De visar nya priserna på Basic och Standard men visar mitt nuvarande pris istället för att informera om att den höjs också. Lite fult gjort.
Ska kolla igenom utbudet en gång till och se om det är värt Premium för 4k och HDR nu när det blir dyrare. Har ju Disney+ och Prime nu med. Det är konstigt att man inte fått mail om höjningen än.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Frågan jag inte hittat ett svar på är om HBO Max kommer finnas med Telia Play precis som HBO Nordic gör idag.
Sa upp HBO Nordic när jag teknade Telia Play.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Men för helv...
Sluta producera skit som verkar ha kommit ur en förslagslåda på mellanstadiet, så kanske det går att hålla rimliga priser.
Nej, det blir att kraftigt överväga om vi ska fortsätta med Netflix eller inte.

Du är lika trött på all skit Netflix stoltserar med? Härliga europeiska och österländska filmer med ett team av skådespelare i klass med en drös fulla småbarn.

Kvalitén försvann för länge sedan och det känns som det försvinner mer än det läggs till.

Permalänk
Medlem

Streaming tjänsterna gör det bara lättare för mig varför jag inte ska använda dem.... Skurkaktigt att ta mer betalt för högre kvalité, hur ens 480p kan vara basutbud i dagsläget när man inte ens kan köpa en tv med lägre upplösning än 1080p, pinsamt....

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon336981:

Du är lika trött på all skit Netflix stoltserar med? Härliga europeiska och österländska filmer med ett team av skådespelare i klass med en drös fulla småbarn.

Kvalitén försvann för länge sedan och det känns som det försvinner mer än det läggs till.

Well, det är väl ett EU-skapat problem. Dom satte väl krav på att en viss %-andel av allt innehåll på streamingtjänster som är tillgängliga i EU ska vara producerat inom EU. Eftersom den absolut övervägande mängden media västerländsk kultur är intresserad av produceras i USA, så fick man snabbt som fan skrapa ihop en drös trötta kulturstudenter i EU och kasta manus på dem som om det inte fanns en morgondag.

Så den biten skyller jag inte på Netflix, inte helt åtminstone.

Personligen skulle jag vilja ha lite mer valmöjlighet i abonnemanget.
Hur många användare vill du tillåta samtidigt? 1-2, 3-5 eller 5 och upp?
Vilken kvalitet vill du ha? 720p, 1080p eller 4k med HDR?

Vi hade tagit 1-2 samtidigt streams med 4k HDR utan att blinka.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja ni måste vara en rätt Netflixladdad familj om ni kollar mer än 4st samtidigt

Det förekom. Men nu har äldsta kotten flyttat hemifrån och flyttat ihop med sin karl, så där har väl spikarna eventuellt försvunnit misstänker jag. Det är ju inte så att det är någon stor utgift i sammanhanget, så det har fått ticka på av bara farten, men dessa ständiga prishöjningar får väl tas som en ursäkt till att se över behovet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Well, det är väl ett EU-skapat problem. Dom satte väl krav på att en viss %-andel av allt innehåll på streamingtjänster som är tillgängliga i EU ska vara producerat inom EU. Eftersom den absolut övervägande mängden media västerländsk kultur är intresserad av produceras i USA, så fick man snabbt som fan skrapa ihop en drös trötta kulturstudenter i EU och kasta manus på dem som om det inte fanns en morgondag.

Så den biten skyller jag inte på Netflix, inte helt åtminstone.

Problemet är att det är för mycket av det skräpet och kvalitén får lysa med sin frånvaro. Ett annat problem är att det finns för många strömningstjänster; det är lika korkat som att dela upp Spotify i lika många appar som det finns genrer.

…men Netflix väljer att HÖJA priset…

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Kan någon av alla er som klagar nämna någon streaming-tjänst som är billigare och har ett bättre utbud?

För min del har alla andra streamtjänster utom viaplay då ett bättre utbud som passar mig

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

Fast många hushålla kan nog säga samma sak med "Varför betala för 4k? Jag ser ingen skillnad/har ingen 4k TV. Jag vill bara ha fler användare."

Ja? Jag föreslog ju att separera kvalitet och antal användare genom tillägg på ett abonnemang istället för att gruppera dessa.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beleg:

Tyvärr gäller det priset bara för befintliga kunder och inte om man vill byta från tex Netflix till HBO.

Kanske går att skaffa HBO nu och få erbjudandet sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

När ni pratar 4k, hos Prime ingår 4k i basabonnemanget, dom har fattat

That's it! Jag kommer byta från Netflix till Prime asap. Känns knappt prisvärt som det är.

Permalänk
Medlem

Jag till skillnad från de flesta andra tycker Netflix bara blivit bättre och bättre över åren, särskilt om man gillar fantasy och Scifi. Saker som Altered Carbon, The Witcher, Lost in Space, Castlevania, Love Death + Robots, Umbrella Academy, Lucifer, Lupin, Black Mirror, Stranger Things, Sweet Tooth, October Faction, Warrior Nun, Shadow & Bone, Tribes of Europa mm. Nu är ju säkert alla dom inte exklusiva till netflix men jag tror merparten iaf är det.

I jämförelse när jag tittar på andra tjänster är det endast Disney+ som kan konkurrera med ett så pass starkt utbud. Andra har kanske 2-3 serier som jag skulle vilja kika på.

Tex. Amazon Prime som jag kört sedan 2,5 år tillbaka är bara ett skal av vad Netflix eller Disney+ är trots att de varit med ett tag nu ändå.Dock har de en del starka serier med The Boys, Invinsible och The Expanse.

Och på HBO Max hittar man GoT men det är inte värt att prenumerera på en tjänst för att se en framtida spinoff serie från GoT. Och när HBO Max promotas sig med:

"Warner Bros-titlar som Harry Potter-filmerna, "Godzilla vs. Kong", "Dunkirk", "The Lord of the Rings", "The Shining" och "A Clockwork Orange". DC-filmer som "Joker", "Wonder Woman 1984", "Aquaman", "Batman v Superman" och "Zack Snyder's Justice League". HBO-originalserier som "Game of Thrones", "The Sopranos", "Succession", "Scenes from A Marriage", "The Undoing", "Sex and the City" och nya fortsättningen "And Just Like That", samt "Euphoria". Max Originals som "The Flight Attendant", "Gossip Girl", "Raised by Wolves" och "Friends: The Reunion". Samt både nya och klassiska familjefavoriter med Tom and Jerry, The Powerpuff Girls och Looney Tunes."

Så blir jag väldigt skeptisk, och har bokstavligen sett alla filmer som nämns och hälften av seriern verkar vara riktade till kvinnor, och då förstår jag det låga priset (kan nämnas att Raised by wolves var en enormt trevlig överraskning när serien kom).

Smaken är som baken såklart, men 179 kr per månad för mer serier och filmer än jag hinner titta på (och då skaffar jag övriga serier av vilket det är måååånga på annan väg), är småpengar för mig och skulle lätta kunna tänka mig det dubbla.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ett gäng piratinlägg har raderats. Vi tillåter fortfarande inte diskussioner om fildelning.

/Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Kanske om man faktiskt hittar något att titta på där, nästan allt nytt som produceras i dag är skit i mitt tycke, ja inte bara på Netflix, jag är skit less på att allt är sci-fi, Marvel etc, på samma sett som att jag blev skit less när allt blev zombier etc.

Nej hade det inte varit för att ungarna tittar på det då o då hade jag sagt upp skiten.

Mjo, klart det inte är prisvärt om man inte gillar det.

Jag kan väl tycka att en cheeseburgare på donken är dyr för det smakar dynga

Jag har fru, barn och 3 jobb. Den lilla tiden jag hinner titta på Netflix njuter jag av!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Nu börjar priserna nå min gräns

Nu börjar det bli dags för mig att överväga att stänga ned Netflix eller bara betala någon månad här och där. 180 spänn för en streamingtjänst, nej, där är gränsen nådd. I alla fall för mig.

Särskilt med tanke på att Netflix har stor konkurrens på marknaden.

Permalänk
Skrivet av Ringman:

Nope idioti som regionsblockering och alla giriga produktionsbolag ska envisas med att de ska ha sina egna tjänster gör att jag fortfarande vägrar betala för streaming tjänster.

Är fortfarande en typisk film/serie pirat, och kör med en Plex server för att streama till alla familjens enheter.

Ska det vara så j*vla svårt för alla dinosaurier som fortfarande styr de stora produktionsbolagen att fatta att vi är i 2021 nu, det finns ingen som vi ha det likt de gamla kabel-tv tiden där man betalade dyrt för en skittjänst som inte ens leverera ett bra utbud.

Allt de behöver göra är att kolla på musikindustrin, gå ihop i ett samarbete och ge oss ett Spotify eller Apple Music där typ allt finns i samma tjänst fast för film/serier. Då skulle jag gladeligen betala 500kr + för den tjänsten och lägga ner piratandet helt.

Är det så svårt att fatta att vi är i 2021 nu och att det är fritt fram för vem som helst att starta en strömningstjänst? De kommer tävla med alla andra operatörer om innehåll och abonnenter. Det är operatörerna som är kunder till "alla dinosaurier som fortfarande styr de stora produktionsbolagen" och de bjuder glatt över varandra i jakten på exklusiva rättigheter som drar abonnenter till just deras tjänst. Produktionsbolagen har inga som helst ekonomiska incitament att försöka minska antalet operatörer, det skulle minska deras inkomst. Apropå girighet, så är det deras jobb att dra in pengar till aktieägarna. Om de inte gjorde skulle de förlora jobbet.

Välkommen till marknadsekonomin. Det enda du kan göra är att verka för en politisk reglering av marknaden eller försöka styra marknaden genom att inte handla av de operatörer du anser borde försvinna. I ditt fall verkar det som om du inte vill ha kvar någon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Satan vad gnälligt.
Jag tycker det är billigt!

Jag tycker det va billigt att köpa ett 3080Ti för 20.000 kr

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Vi är tre hushåll (inom familjen) som delar på abonnemanget här. Funkar fint och då känns inte höjningen så blodig.

Däremot tycker jag att AppleTV+ (gratis i ett par år) och Amazon Prime Video är bättre tjänster rent tekniskt.

Permalänk
Medlem

Som så många andra har jag flera tjänster och nu ryker nog Netflix som används minst, har varit i tankarna ett tag. USP:en har varit stand-up specials och bra barnutbud. Det förstnämnda kan man kanske signa en månad för i framtiden och kolla ikapp om något kul kommer ut, det andra är irrelevant när sonen gått över till enbart YouTube. Har en mindre, men han klarar sig fint på SVT än så länge.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Avslutade Netflix tidigare i år då jag bestämde att endast ha två prenumerationer igång samtidigt. Klurade på att aktivera det igen för att se om det dykt upp något. Men nä. Kan vänta lite till.

Kör HBO och Viaplay nu. Viaplay mest för sporten (eller hockey och F1 framförallt). Men har insett att jag inte tittar på så mycket sport egentligen. Mest gött att ha när man får feeling. Men dyrt e klart. Ska försöka hålla mig till en tjänst åt gången. Många serier släpper ju sina djävla avsnitt per vecka ändå, så finns ingen anledning att prenumerera månad ut och månad in. Där är ju Netflix duktiga dock!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

129 spänn för Netflix som ger mig beslutsångest delux iom att jag ALDRIG lyckas välja nåt när frugan ber mig dra igång nåt..får nu vara historia.

Nu får det bli Disney+ och HBO Max som vid årsabonnemang kostar 132/mån. Sen om serie-väljar-ångesten slutar vette f*n..
Frugan har inte sett GOT, så kan ju alltid börja där 🙂

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Dags att rösta med plånboken! Säga upp skiten tills dom sänker priserna, och gör dom inte de så kan jag leva utan netflix.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk

Jag delar det med två hushåll till men när vi tecknade kostade det typ 125kr för 4 användare. Utbudet är även sådär.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Nej, men ena brorsan gör så jag glider på hans abonnemang. Han gled på mitt i 5-6 år, sen sa jag upp och då skaffade han Använder oftast alternativa källor till mina filmer och serier, men Netflix kan vara bra ibland när man inte orkar styra i det själv och bara vill slökolla på något. Sambon har HBO också, men där är det så sjukt dålig kvalitet så det använder jag i princip aldrig. Blir det bättre med HBO Max månntro?

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Inaktiv

Är man 5st användare på samma konto är det ju inte så farligt men håller med många andra, känns som det blir mindre och mindre filmer eller i alla fall mindre bra filmer.

Permalänk
Inaktiv

Blu-ray och fysisk media, all the way, dags att inse.