Netflix höjer priset i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Dags att rösta med plånboken! Säga upp skiten tills dom sänker priserna, och gör dom inte de så kan jag leva utan netflix.

De kommer aldrig sänka priset. När folk lämnar för att det är för dyrt så höjer de bara priset för de som stannar kvar. Jag tycker det är väldigt konstigt att höja sina priser när konkurrensen hårdnar. Nyligen lanserades Amazon Prime för 59 kr/mån, vilket är 10 kr billigare jämfört med då det bara var Prime Video, och då får man ju mer än bara en streamingtjänst för pengarna. HBO Max kommer om knappt 3 veckor för 89 kr/mån, och samma pris gäller Disney+. Det är billigare att ha två av ovanstående tjänster tillsammans än vad det är att ha Netflix Premium. Enligt mig så får man mer för pengarna om man har HBO Max och Disney+ än vad man får för Netflix, åtminstone i Sverige. Netflix har ju bara skjutit upp sina serier och skylt på pandemin, men samtidigt så har skådisarna i deras serier spelat in annat under tiden, så det känns som bullshit. Är nog bara en tidsfråga innan de höjer till 199, och sen 239, följt av 259, och innan man vet ordet av det så får man hosta upp 499 kr varje månad, precis som hos TV-leverantörerna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon325100:

Blu-ray och fysisk media, all the way, dags att inse.

Vill man ha kvalitet så är det enda rätta. Men smidigheten är ju så skön med streaming.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Droppen så att säga. Nu är både Spotify och Netflix borta.

http://www.laddy.se/visa-bild/1465/

Permalänk
Medlem

4k börjar bli svårmotiverat, kanske dags att gå ner ett steg - får se.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BooliBoo:

Vill man ha kvalitet så är det enda rätta. Men smidigheten är ju så skön med streaming.

Jag förstår inte detta argument, är det smidigt att efter 5 år betalat 10740SEK till Netflix för att sedan inget ha den dagen du slutar eller de bestämmer sig för att plocka bort dina favoriter?

Köp en Blu-ray samling på 200 skivor för 5000SEK, blu-ray spelare för 2000SEK, du hamnar under priset av Netflix och erhåller dessutom låååångt mycket bättre kvalitet men framförallt och det jag föredrar mest, ökat reprisvärde då upplevelsen är grymt mycket bättre, du kan ovanpå detta välja EXAKT det du vill se.

Men visst, sedan sitter jag ej med varken soundbar eller TV, så bollen kanske ser annorlunda utför min del, men något ALLA bör överväga är deras FAKTISKA utgifter till dessa olika streamingtjänster, vem fasen hyr sin bil, hyr sina kläder, hyr ni maten också, liksom?

Kul att stå utan bil, utan kläder, utan mat?
Cash is king, so is physical media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon325100:

Jag förstår inte detta argument, är det smidigt att efter 5 år betalat 10740SEK till Netflix för att sedan inget ha den dagen du slutar eller de bestämmer sig för att plocka bort dina favoriter?

Köp en Blu-ray samling på 200 skivor för 5000SEK, blu-ray spelare för 2000SEK, du hamnar under priset av Netflix och erhåller dessutom låååångt mycket bättre kvalitet men framförallt och det jag föredrar mest, ökat reprisvärde då upplevelsen är grymt mycket bättre, du kan ovanpå detta välja EXAKT det du vill se.

Men visst, sedan sitter jag ej med varken soundbar eller TV, så bollen kanske ser annorlunda utför min del, men något ALLA bör överväga är deras FAKTISKA utgifter till dessa olika streamingtjänster, vem fasen hyr sin bil, hyr sina kläder, hyr ni maten också, liksom?

Kul att stå utan bil, utan kläder, utan mat?
Cash is king, so is physical media.

200 skivor för 5000SEK? 25SEK styck? Från en bil i en mörk gränd eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De börjar med att låsa in folk och sedan kan de göra som de vill med priserna och folk antingen tackar och tar emot eller avslutar abonnemanget och drar ner torrents istället.

Det är lite som med Apple. Folk skulle väl knappast byta från iPhone även om de höjde sina priser med 100%. Men mer än så tror jag inte folk skulle tåla.

Det är vad det är. Gillar man inte priset är det ju nästan riskfritt att dra ner illegalt idag har jag hört. Ja om man inte har Telia då.

Du får gärna förklara på vilket sätt låser de in folk? Man betalar per månad, man är fri att avsluta när man vill. Har du köpt hårdvara som bara fungerar med Netflix?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

200 skivor för 5000SEK? 25SEK styck? Från en bil i en mörk gränd eller?

Om någon erbjöd sig att köpa mina blurayskivor för 25 spänn styck skulle jag nog ta det erbjudandet. Är nog 150-200 st.

Permalänk
Medlem

Fortf. billigare än gymmet - och jag spenderar mer tid framför Netflix än jag borde.

Permalänk
Medlem

Nej, får access via syrrans abonnemang

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

200 skivor för 5000SEK? 25SEK styck? Från en bil i en mörk gränd eller?

Flerskiviga boxar, 3 för 99SEK etc. Var detta ditt bästa motargument? Alla filmer är inte nya och kostar 299SEK, allt Netflix erbjuder är ej heller 4K (fortfarande komprimerat och kass video/ljudkvalité). Sedan behöver du ej köpa allt hos samma webbutik. Streaming vinner aldrig denna diskussion, detta av endast en enkel anledning, och det den enda anledningen, du hyr, du äger inte.

Ungefär som att låna filmer av en kompis, fast betala för det (vem i hela friden?) eller kontinuerligt hyra filmer från närmaste bensinstation, finns heller ingen som gör, men förklara för mig vad det är för skillnad med Netflix, äger du innehållet, kan du arkivera det? Totalkostnaden för streaming är skrämmande, jag slutade med både Spotify/Tidal/Netflix för flera år sedan, förnuftet och ekonomen i mig vann beslutstagandet.

Hyr du lägenhet/huset också?
Banklån är rena drömmen i jämförelse!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon138754:

Om någon erbjöd sig att köpa mina blurayskivor för 25 spänn styck skulle jag nog ta det erbjudandet. Är nog 150-200 st.

Observera att det fortfarande är 3740SEK marginal efter 5 år av Netflix.

Permalänk
Medlem

Dags att återse sådär 15 hyllmeter skivor, samlade på dvd, HDdvd och bluray; avslutar NetFlix. När det känns tjatigt så har jag ju fortfarande Prime, HBO och Disney.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon325100:

Jag förstår inte detta argument, är det smidigt att efter 5 år betalat 10740SEK till Netflix för att sedan inget ha den dagen du slutar eller de bestämmer sig för att plocka bort dina favoriter?

Köp en Blu-ray samling på 200 skivor för 5000SEK, blu-ray spelare för 2000SEK, du hamnar under priset av Netflix och erhåller dessutom låååångt mycket bättre kvalitet men framförallt och det jag föredrar mest, ökat reprisvärde då upplevelsen är grymt mycket bättre, du kan ovanpå detta välja EXAKT det du vill se.

Men visst, sedan sitter jag ej med varken soundbar eller TV, så bollen kanske ser annorlunda utför min del, men något ALLA bör överväga är deras FAKTISKA utgifter till dessa olika streamingtjänster, vem fasen hyr sin bil, hyr sina kläder, hyr ni maten också, liksom?

Kul att stå utan bil, utan kläder, utan mat?
Cash is king, so is physical media.

Fast många verkar leasa sina bilar nuförtiden. Men visst är det dumt att stå naken när man hyrt klart sina kläder men då har man åtminstone något att träna för....... att se bra ut naken. 😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk

Regionspärrar borde vara olagliga. Hade detta bara varit så hade man för de flesta kunnat få en helt ok utbud för vettig peng.

Men jag själv som är uppvuxen då vi endast hade kanal 1 och 2 och fick uppleva när vi äntligen fick 4an har kommit på följande.
Det kvittar hur mycket mer filmutbud man får, man kommer likaförbaskat klaga på att det bara är skit. Ju mer utbud man får, ju mer kräsen blir man så man hittar ändå inget att se på. När man hade bara tv1 och tv2 så gick det en actionserie så såg man på den och njöt, istället för idag bara klaga på att de är kassa och inte värt att se på.

Permalänk
Medlem

Jag kommer behålla Netflix, det finns fortfarande massor jag inte sett och vill se där. Och sen är Netflix den enda streaming-tjänsten jag har som stöder 4k på det sett som jag ser på film/serier... alltså med en dator kopplad till TV:n och kör genom webläsaren... och då är det endast Microsoft Edge som ger 4k på Netflix. Exempelvis har Disney+ max 720p om man ser genom webläsaren :/
HDR är inget jag använder eller förstått varför det är så viktigt... det känns mest som det är en funktion för att höja färgmättnaden; plus att HDR-läget på TV:n ställer in på ljusstarkaste möjliga läge så man nästan bränner sönder ögonen om man är i ett mörkt rum

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Tycker det sjukaste är att filmer och serier försvinner hela tiden. Hänt massa gånger att jag tänkt "Den ska jag se igen" går in på Netflix för jag vet att jag sett den där på startsidan och så finns den inte längre... Då får man ta till båten istället .-.

Sedan har jag också 3 parasiter som sitter på mitt Netflix, hur gör ni andra? Slänga ut dem och se om de betalar? Känns ju inte som att man kan ta och säga upp sitt abb och sedan att 4 kompisar startar ett nytt? Då försvinner ju hela ens "Min Lista" och alla tummar och filmförslag, vilka ofta är rätt spot on, Netflix Ai har ju lixom lärt känna mig nu.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon325100:

Observera att det fortfarande är 3740SEK marginal efter 5 år av Netflix.

Om Netflix hade haft ett fast sortiment på 200 filmer så hade du haft en poäng. Vill man istället för att se om samma filmer och gärna se lite nyare filmer ibland så växlar man mellan streamingtjänsterna.

Permalänk
Medlem

Har funderat på att säga upp Netflix några månader, mest PGA att utbudet är så jämra dåligt, hade det varit samma utbud som USA skulle jag inte funderat på att säga upp det, antar att det till stor del är EU trams direktiv som sabbar utbudet att si och så mycket måste vara producerat i Europa kanske...Ända ej engelska serien jag kollat på är "la casa de papel" annars kollar jag inte på filmer eller serier där jag inte förstår språket ordentligt, testas några avsnitt av Tyska Dark och Biohackers men bägge tröttna man på fort...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon138754:

Om Netflix hade haft ett fast sortiment på 200 filmer så hade du haft en poäng. Vill man istället för att se om samma filmer och gärna se lite nyare filmer ibland så växlar man mellan streamingtjänsterna.

Så jag har ingen poäng med att Netflix faktiskt kostar 10740SEK över en femårsperiod?
Lägg därtill att genomsnittssvensken sitter på fler streamingtjänster än enbart Netflix.
Du kommer förmodligen behöva fördubbla, eller tredubbla kostnaden, ofattbart.
Många har demonterat sin parabol för att det är för dyrt, men streaming är ok?

Permalänk
Medlem

Betalar 55 kr för Turkiskt Netflix-konto (4K och 4 användare) så dom kan höja hur mycket dom vill i Sverige

Innehållet anpassas till det land man befinner sig i ändå, inte vilket land betalningen sker i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Har funderat på att säga upp Netflix några månader, mest PGA att utbudet är så jämra dåligt, hade det varit samma utbud som USA skulle jag inte funderat på att säga upp det, antar att det till stor del är EU trams direktiv som sabbar utbudet att si och så mycket måste vara producerat i Europa kanske...Ända ej engelska serien jag kollat på är "la casa de papel" annars kollar jag inte på filmer eller serier där jag inte förstår språket ordentligt, testas några avsnitt av Tyska Dark och Biohackers men bägge tröttna man på fort...

Nej, det är för att distributionsrättigheterna förhandlas per land/region, inte nåt oklart "EU-trams direktiv".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon325100:

Så jag har ingen poäng med att Netflix faktiskt kostar 10740SEK över en femårsperiod?

Nej, det tycker jag inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon138754:

Nej, det tycker jag inte.

SpenderarN^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Well, det är väl ett EU-skapat problem. Dom satte väl krav på att en viss %-andel av allt innehåll på streamingtjänster som är tillgängliga i EU ska vara producerat inom EU. Eftersom den absolut övervägande mängden media västerländsk kultur är intresserad av produceras i USA, så fick man snabbt som fan skrapa ihop en drös trötta kulturstudenter i EU och kasta manus på dem som om det inte fanns en morgondag.

EU som helhet har ingen sådan regel, även om det har diskuterats. Frankrike har sådan regel, och även om det inte är absolut krav så är effekten ändå att Netflix följer det för att få vissa fördelar (i korthet: de får släppa sina filmer på bio och sin egen tjänst samtidigt). Resultatet är Emily in Paris och Lupin och säkert mer sånt.

Skrivet av Extremaz:

Sedan har jag också 3 parasiter som sitter på mitt Netflix, hur gör ni andra? Slänga ut dem och se om de betalar? Känns ju inte som att man kan ta och säga upp sitt abb och sedan att 4 kompisar startar ett nytt?

Har stängt av mitt en månad nu, får se när någon reagerar. Min plan är att ha det på ibland när det är något jag vill se (finns faktiskt några grejer jag vill se som de lagt in sen jag lämnade) men att inte lämna abonnemanget aktivt hela tiden. Planen är också att inte ha det på när det byter kvartal, för att de inte skall få räkna mig som användare vid nya kvartalsrapporter - på rent pin kiv.

Om tjänsten innehöll något jag ville se så hade priset varit OK - behöver inte 4K ändå - men sanningen är att de på en månad inte lägger in så mycket att jag kan titta på det i en månad. Då blir det lagom att ha det på ibland och stänga av däremellan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

EU som helhet har ingen sådan regel, även om det har diskuterats. Frankrike har sådan regel, och även om det inte är absolut krav så är effekten ändå att Netflix följer det för att få vissa fördelar (i korthet: de får släppa sina filmer på bio och sin egen tjänst samtidigt). Resultatet är Emily in Paris och Lupin och säkert mer sånt.

Har stängt av mitt en månad nu, får se när någon reagerar. Min plan är att ha det på ibland när det är något jag vill se (finns faktiskt några grejer jag vill se som de lagt in sen jag lämnade) men att inte lämna abonnemanget aktivt hela tiden. Planen är också att inte ha det på när det byter kvartal, för att de inte skall få räkna mig som användare vid nya kvartalsrapporter - på rent pin kiv.

Om tjänsten innehöll något jag ville se så hade priset varit OK - behöver inte 4K ändå - men sanningen är att de på en månad inte lägger in så mycket att jag kan titta på det i en månad. Då blir det lagom att ha det på ibland och stänga av däremellan.

Skulle tro de räknar användare som alla som haft tjänsten någon gång under senaste kvartalet, inte just aktiva över skarven

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du får gärna förklara på vilket sätt låser de in folk? Man betalar per månad, man är fri att avsluta när man vill. Har du köpt hårdvara som bara fungerar med Netflix?

All låsning behöver inte ske på hårdvarunivå. Jag menar att det blir en inlåsning på "koka grodan"-viset. Man erbjuder först en vettig tjänst till ett vettigt pris enligt de som betalar för tjänsten, och höjer sedan priserna successivt långt mer än KPIF befogae, och folk "måste ha" så de betalar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

MEd tanke på att typ alla delar på abonnemang så förstår jag att dem höjer. Samt att de mer och mer börjat investera i produktion av innehåll. Jag har både Netflix, Prime, Disney+ och HBO och Netflix tittas i särklass mest på

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Till alla som tror att Netflix och andra medvetet "tar bort" innehåll, så är det inte så det fungerar. Det är utgivarna som plockar bort sitt innehåll och tusen olika upphandlingar som pågår i bakgrunden. Varje leverantör vill så klart ha så mkt content som möjligt och så länge som möjligt. Varför tror ni att fler och fler satsar på att producera eget. De klassiska producenterna har inte kommet med på tåget när det kommer till streaming och försöker mjölka ut så mkt pengar som möjligt. Vad jag vet så har aldrig något original-innehåll tagits bort från någon av plattformarna.

Det är trist så klart ändå.

Edit: En klassiker som många ofta kör med är att plocka bort första filmen i en filmserie och så den bara blir tillgänglig att hyra i samband med att en efterföljare är på väg att släppas. Så att alla som vill kolla ikapp eller köra marathon på hela filmserien måste hyra minst en av filmerna innan de strömmar resten.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Vad jag vet så har aldrig något original-innehåll tagits bort från någon av plattformarna.

Innehåll som Netflix har beskrivit som ”Netflix Original” har tagits bort - The Expanse till exempel. Det beror naturligtvis på att det inte är en Netflix-produktion, men det skall ju inte den vanliga användaren behöva hålla koll på.

Citat:

Edit: En klassiker som många ofta kör med är att plocka bort första filmen i en filmserie och så den bara blir tillgänglig att hyra i samband med att en efterföljare är på väg att släppas. Så att alla som vill kolla ikapp eller köra marathon på hela filmserien måste hyra minst en av filmerna innan de strömmar resten.

Tycker att det är vanligare att det är film 2 som saknas, så att man skall börja sitt marathon genom att se en och sedan bli tvungen att hyra nästa, men det är en detalj. Jag har också märkt att det ofta fattas en film.

Visa signatur

5900X | 6700XT