Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Hej!
Jag hade samma problem med mitt gamla 2080ti som jag monterat precis enligt anvisningen. Jag fick 60-65 grader i load på det så jag monterade om det och använde de små plastbrickorna man fick med men som enligt anvisning inte skulle användas.
Kändes mycket bättre med brickorna och jag fick full kontakt mellan block och gpu, efter det hade jag max 45 grader på GPUn i load.

Tack,
Hoppas/tror inte det är thermalpadsen/brickorna eller vad vi kallar de för något. Minns att jag la väldigt mycket tid åt att få till det rätt. Hoppas det är den enklare lösningen att jag hade för lite kylpasta eller bara behöver skruva fast skiten bättre

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 5080 Astral OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Sätta dit thermalpadsen på gpu blocket testade mitt tålamod något fruktansvärt! Hade ingen pincett eller liknande för att få bort skyddsplasten, så använde en "brytbladskniv". Jävlar vad jag kämpade med det. hahaha

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Sätta dit thermalpadsen på gpu blocket testade mitt tålamod något fruktansvärt! Hade ingen pincett eller liknande för att få bort skyddsplasten, så använde en "brytbladskniv". Jävlar vad jag kämpade med det. hahaha

haha ja verkligen, borde väll inte vara så svårt att skicka blocken med förmonterade pads? Kan man tycka?
Man lägger ju tiden för att få det rätt också, så att det inte blir som det nu verkar ha blivit för mig...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 5080 Astral OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja ha lite åsikter ang min pump
Jag kunde bara få 1 av 4 skruv att passa in i chassit.
Kan jag köra på det tror ni?
Eller har ni några tips hur jag kan göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Skulle vilja ha lite åsikter ang min pump
Jag kunde bara få 1 av 4 skruv att passa in i chassit.
Kan jag köra på det tror ni?
Eller har ni några tips hur jag kan göra?
https://i.ibb.co/NSD195J/20210914-201323.jpg

Borra hål till de övriga 3. Jag har samma fäste som dig. Gjorde en egen montering så jag kunde montera pumpen i radiatorn.

Finns även färdig att beställa men den passade inte i mitt bygge. Jag ska leta upp länk.

Länk:

120mm
https://www.inet.se/produkt/5331430/ek-uni-pump-bracket-120mm...

140mm
https://www.inet.se/produkt/5320220/ek-uni-pump-bracket-140mm...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TaunyTiger:

Borra hål till de övriga 3. Jag har samma fäste som dig. Gjorde en egen montering så jag kunde montera pumpen i radiatorn.

Finns även färdig att beställa men den passade inte i mitt bygge. Jag ska leta upp länk.

Länk:

120mm
https://www.inet.se/produkt/5331430/ek-uni-pump-bracket-120mm...

140mm
https://www.inet.se/produkt/5320220/ek-uni-pump-bracket-140mm...

Tack.
Får bli borr

Ps: såg att ditt paket kom idag när jag var hemma på lunch

Permalänk
Avstängd

Jag blev inte så nöjd med följande resultat.
Asus realbech stress test 10min.
Rum temp 21/22c
Vattentemp vid start 25c (31c efter 10 min)
Core temp 65c
i9 10900k 4.9ghz 1.28v llc 4 ~ 1.2v load
Ek loop (endast för cpu, gpu är luftkyld)
360 rad med ‎NF-A12x25 PWM @ 1350rpm
Pump 50/60%.

Vad får ni för temp i Asus realbech stress test 10min?

Mvh

Permalänk
Entusiast
Skrivet av asus574:

Jag blev inte så nöjd med följande resultat.
Asus realbech stress test 10min.
Rum temp 21/22c
Vattentemp vid start 25c (31c efter 10 min)
Core temp 65c
i9 10900k 4.9ghz 1.28v llc 4 ~ 1.2v load
Ek loop (endast för cpu, gpu är luftkyld)
360 rad med ‎NF-A12x25 PWM @ 1350rpm
Pump 50/60%.

Vad får ni för temp i Asus realbech stress test 10min?

Mvh

Vad är du inte nöjd med? Ser inget direkt alarmerande...
Gällande fläktarna, har du dessa låsta på 1350rpm? Dessutom är det inte de bästa för statiskt tryck... inte sämst, men det finns många med högre siffror än dem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpnk:

Vad är du inte nöjd med? Ser inget direkt alarmerande...
Gällande fläktarna, har du dessa låsta på 1350rpm? Dessutom är det inte de bästa för statiskt tryck

Första gången jag kör vatten kommer ifrån en noctua d15, trodde det skulle bli en enorm skillnad på runt 20c.
Men det är max 5-10c bättre.

Kör dom i 1000rpm idle och max 1350rpm (efter det börjar som låta lite och jag vill ha tyst).
Där ser man, jag trodde dom skulle vara några av dem bästa därför jag köpte dem för nästan 1000kr
Läste en hel del tester innan tex https://www.youtube.com/watch?v=dX7azFtJDT8
Jag har öppet köp på dem, vilka kan jag köpa som är bättre?

Permalänk
Medlem

@asus574 Oftast är de gpu tempen som sjunker som mest. Sänkte min med 35c från luft till vatten. Har man en bra luftkyld cpu, så ska man inte förvänta sig allt för mycket.
Ljudnivån däremot, du kan enkelt sänka rpm om du har en låg vattentemp. Mina fläktar snurrar i 650-700rpm idle, och sällan inte ens 1000rpm i load.

Och de är inget fel på dina fläktar.
De hade varit värre om du valt fläktar för Airflow, men dedär fläktarna är för staticpressure. 2,34mmH2O, istället för af som har oftast under 1mmH2O.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >

Permalänk
Entusiast
Skrivet av asus574:

Första gången jag kör vatten kommer ifrån en noctua d15, trodde det skulle bli en enorm skillnad på runt 20c.
Men det är max 5-10c bättre.

Kör dom i 1000rpm idle och max 1350rpm (efter det börjar som låta lite och jag vill ha tyst).
Där ser man, jag trodde dom skulle vara några av dem bästa därför jag köpte dem för nästan 1000kr
Läste en hel del tester innan tex https://www.youtube.com/watch?v=dX7azFtJDT8
Jag har öppet köp på dem, vilka kan jag köpa som är bättre?

5-10 grader i load är ganska mycket. Speciellt jämfört med en av dem bästa luftkylarna på marknaden.

Kollade lite och fläktarna presterar bättre än jag trodde då de hade lite låg siffra för statiskt tryck. Personligen hade jag satt en lägre siffra för idle och sen låtit fläktarna gå all in vid behov. Har mina fläktar baserat på vattentemp och vid typ 25 grader som vattnet ligger på vid slösurfa och tittandes av videos så går de i typ 500rpm. Ökar sen i takt med att vattnets temp ökar. Tror jag satt 100% vid 32 grader... Skulle kunna satt den siffran mycket högre. Men när fläktarna varvar upp så har jag ändå headset på

Som Tauny säger så är det på GPU du kan märka en massiv skillnad. Dessutom är ju gpu direct die medan cpu inte är det...

Permalänk
Avstängd

Tack ska ni ha för info och tipsen.
Är på jakt efter ett 3070 med vattenblock.
Sitter på ett äldre rtx 2070 super, känner inte att det är värt att lägga tusenlappar på det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av asus574:

Sitter på ett äldre rtx 2070 super, känner inte att det är värt att lägga tusenlappar på det.

Ja går du i planerna på att byta gpu snart så är det kanske inte nån vidare idé att köpa ett block för det.
Blev tvingad att kolla hur jag satt mina fläktar... når vattnet 35 grader så kommer de gå i 100% (2200rpm). Men tror sällan jag kommer upp särskilt mycket över 30 grader...

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Ja jag sitter på ett gammalt 1080. Men med tanke på priserna idag och dessutom svårt att få tag i, så inväntar jag Nvidia 4000 serien istället.

Skrivet av Zpnk:

Ja går du i planerna på att byta gpu snart så är det kanske inte nån vidare idé att köpa ett block för det.
Blev tvingad att kolla hur jag satt mina fläktar... når vattnet 35 grader så kommer de gå i 100% (2200rpm). Men tror sällan jag kommer upp särskilt mycket över 30 grader...

https://i.imgur.com/UKiUs6j.png

Också ställt fläktarna efter vattentemp. De är grymt bra. Enda fläkten som endast körs i 650rpm är fläkten bak, ökar aldrig. Så den inte sno förmycket flöde från radiatorfläktarna.
Men jag har samma vattentemp som dig, aldrig sett över 30C.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TaunyTiger:

Också ställt fläktarna efter vattentemp. De är grymt bra. Enda fläkten som endast körs i 650rpm är fläkten bak, ökar aldrig. Så den inte sno förmycket flöde från radiatorfläktarna.
Men jag har samma vattentemp som dig, aldrig sett över 30C.

Imo är det fan ett måste att ställa fläktar efter vattentemp

Permalänk
Avstängd

Jag igen med mera frågor
Funderar på att uppgradera extra 280mm radiator.
Så här tänker jag.
×Fractal design 7
×Min nuvarande 360mm radiator i top
×280mm i botten av chassit då jag kör luft för gpun och vill köra 2st 140mm fläktar i fronten.
Vad tror ni om det är det illa att köra radiatorn i botten?
Tänkte om det blir ett minus då radiator slangen måste gå rakt upp till reservoaren?

Edit: hur gör man när man kör dual radiator, kör man direkt ifrån den ena direkt till den andra?

Permalänk

Person med noll koll om dessa saker här.
Jag har en dator med vattenkylning för CPU. Jag har inte fyllt på vattnet på en himla massa år.
EK-D5 X-RES CSQ heter vattentanken eller vad det nu kallas.
https://www.komplett.se/img/p/800/821966.jpg
Ska jag fylla på vatten genom toppen av den?
Så här skriver de i instruktionsboken:
"Port on reservoir's top part is not intended to be used as inlet port. The aformentioned port should only be used for connecting this reservoir with external fill port."

Om ja: ska jag fylla på tills det är typ 2 cm med luft ovanför?
Sen antar jag att det är lätt att köpa rätt vatten. Bara söka upp typ "coolant liquid for CPU cooler", och inte välja det billigaste.

Jag kanske borde också bekräfta att processorn håller sig sval när jag spelar, genom att installera något program som visar temperaturen... Jag har Windows 10..

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Jag igen med mera frågor
Funderar på att uppgradera extra 280mm radiator.
Så här tänker jag.
×Fractal design 7
×Min nuvarande 360mm radiator i top
×280mm i botten av chassit då jag kör luft för gpun och vill köra 2st 140mm fläktar i fronten.
Vad tror ni om det är det illa att köra radiatorn i botten?
Tänkte om det blir ett minus då radiator slangen måste gå rakt upp till reservoaren?

Edit: hur gör man när man kör dual radiator, kör man direkt ifrån den ena direkt till den andra?

Det du ska vara mest orolig över är väl allt damm underifrån. Jag skulle inte köra utan dammfilter iallafall. I övrigt så ska det inte vara några problem, spelar heller ingen roll i vilken ordning radiatorerna kommer i. Du kan köra tank-rad-rad-cpu-gpu eller tank-rad-cpu-gpu-rad. De som blir snyggast kör på det.

Jag har faktiskt en Alphacool NEXXXUS 280mm 60mm tjock, skicka ett pm om du är intresserad, vi har ju gjort affärer förr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Person med noll koll om dessa saker här.
Jag har en dator med vattenkylning för CPU. Jag har inte fyllt på vattnet på en himla massa år.
EK-D5 X-RES CSQ heter vattentanken eller vad det nu kallas.
https://www.komplett.se/img/p/800/821966.jpg
Ska jag fylla på vatten genom toppen av den?
Så här skriver de i instruktionsboken:
"Port on reservoir's top part is not intended to be used as inlet port. The aformentioned port should only be used for connecting this reservoir with external fill port."

Om ja: ska jag fylla på tills det är typ 2 cm med luft ovanför?
Sen antar jag att det är lätt att köpa rätt vatten. Bara söka upp typ "coolant liquid for CPU cooler", och inte välja det billigaste.

Jag kanske borde också bekräfta att processorn håller sig sval när jag spelar, genom att installera något program som visar temperaturen... Jag har Windows 10..

Fyll på från toppen! De viktigaste är så inte behållaren är tom, då pumpen sitter under och får aldrig gå torr.
Du kan köpa vanligt destilleratvatten, /batterivatten). Eller tex EK-CryoFuel Clear.
Det är ju däremot rekommenderat att byta vatten var 6:e månad om man bara kör destillerat. EK kör lite tillsatser mot algblomning etc.

https://www.inet.se/produkt/5320939/ek-cryofuel-clear-premix-...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Fyll på från toppen! De viktigaste är så inte behållaren är tom, då pumpen sitter under och får aldrig gå torr.
Du kan köpa vanligt destilleratvatten, /batterivatten). Eller tex EK-CryoFuel Clear.
Det är ju däremot rekommenderat att byta vatten var 6:e månad om man bara kör destillerat. EK kör lite tillsatser mot algblomning etc.

https://www.inet.se/produkt/5320939/ek-cryofuel-clear-premix-...

Okej tack.
Det står dock inte någonstans att EK cryofuel har skydd mot algblomning, bara att den har skydd mot korrosion. Men den kanske har det ändå.
Ska köpa EK cryofuel och fylla på från toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Okej tack.
Det står dock inte någonstans att EK cryofuel har skydd mot algblomning, bara att den har skydd mot korrosion. Men den kanske har det ändå.
Ska köpa EK cryofuel och fylla på från toppen.

Contains corrosion and biological inhibitors.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TaunyTiger:

Det du ska vara mest orolig över är väl allt damm underifrån. Jag skulle inte köra utan dammfilter iallafall. I övrigt så ska det inte vara några problem, spelar heller ingen roll i vilken ordning radiatorerna kommer i. Du kan köra tank-rad-rad-cpu-gpu eller tank-rad-cpu-gpu-rad. De som blir snyggast kör på det.

Jag har faktiskt en Alphacool NEXXXUS 280mm 60mm tjock, skicka ett pm om du är intresserad, vi har ju gjort affärer förr.

Tack som vanligt för all hjälp.

En till fråga till (känner mig lite jobbig med alla frågor )
Tycker ni att jag borde göra en bättre lösning på min res->pump?
Kör fittings med en kort slang emellan nu som ni ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Tack som vanligt för all hjälp.

En till fråga till (känner mig lite jobbig med alla frågor )
Tycker ni att jag borde göra en bättre lösning på min res->pump?
Kör fittings med en kort slang emellan nu som ni ser.
https://i.ibb.co/5FR0qN2/20210914-195208.jpg
https://i.ibb.co/PWHDmr5/Screenshot-20211011-120622-Gallery.jpg

I och med du har pump och reservoar separerad har du ju lite frihet att flytta pumpen ifall du vill. Så länge det är fritt flöde till pumpen så är det inga problem.
Jag har en begagnad EK D5 pump/res combo över som du kan få köpa billigt ifall du vill. Skicka PM ifall du är intresserad.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Avstängd

Funderar på att bygga om med:
2 radiators
2 pump/res

Cpu block -> radiator 1 -> pump/res 1 -> radiator 2 -> pump/res 2 -> cpu block.

Vad tror ni?

Här är en bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

2 radiators
2 pump/res

Vad tror ni?

Här är en bild
https://i.ibb.co/bXh5Wjn/Lalalalaa.jpg

Konst på hög nivå

Du kan använda din multiport top (bottendelen i din bild ovan) som inflöde till reservoaren så länge du har det interna röret också.
Men det kanske du redan visste.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

2 radiators
2 pump/res

Vad tror ni?

Här är en bild
https://i.ibb.co/bXh5Wjn/Lalalalaa.jpg

Är för att du redan har delarna och vill använda de?
Ser inte direkt behovet för att ha två pump/res i en och samma loop med bara 2st radiatorer.
Blir bara flera ställe det kan gå snett i loopen

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maniac:

Konst på hög nivå

Du kan använda din multiport top (bottendelen i din bild ovan) som inflöde till reservoaren så länge du har det interna röret också.
Men det kanske du redan visste.
https://www.ekwb.com/shop/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/1600x1067/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/e/k/ek-res-x3-top-v2_800.jpg

Tack, jag undrade vad den skulle sitta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zuru1:

Är för att du redan har delarna och vill använda de?
Ser inte direkt behovet för att ha två pump/res i en och samma loop med bara 2st radiatorer.
Blir bara flera ställe det kan gå snett i loopen

Nja det kommer kosta mig nästan 4k tyvärr.
Nytt chassi, radiatior, fittings, slang och vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Nja det kommer kosta mig nästan 4k tyvärr.
Nytt chassi, radiatior, fittings, slang och vatten.

Yolo!

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Avstängd

Måste bara ställa en till fråga
Jag läste lite på EK hemsida och ser att det står:
"When using ports #3, #4, or #6 it is mandatory to use the enclosed EK-Extender G1/4" due to the ports being recessed into the plastic Reservoir Bottom."
Jag har missat detta och kör en vanlig fitting, jag fattar inte varför man måste köra så?