Permalänk
Medlem

32tum 1440p vs Ultrawide

Hej,

Jag har idag en 24 tum stor 165hz-skärm.

Funderar på om jag ska satsa på en 32-tums 16:9 eller en ultrawideskärm. Vad föredrar ni?

Har ett RTX 3060. Mina behov:
- Programmering
- Casual spelande
- Mediakonsumtion
- Viss bildredigering

Med villa med renoveringsbehov och familjemedlemmar som märkligt nog har andra intressen än min setup är budgeten hyfsat limiterad. Men en fem-sex tusen kan jag skrapa ihop vid behov.

Har ni några tips?
Tack!

Permalänk
Medlem

Hade en 34" ultrawide, byte till en 32" 1440p som var trevligare att spela på. Framför allt snällare mot mitt 1070.

För mig så upplever jag "höjden" med en 32" 16:9 som trevligare, än bredden från en ultrawide. Så frågan är vad prioriterar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Hade en 34" ultrawide, byte till en 32" 1440p som var trevligare att spela på. Framför allt snällare mot mitt 1070.

För mig så upplever jag "höjden" med en 32" 16:9 som trevligare, än bredden från en ultrawide. Så frågan är vad prioriterar du?

Ja, det är ju frågan. Trevligt med höjd för programmering men också trevligt att kunna ha tre fönster i bredd och behålla hyfsad desktop-upplösning på fönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ja, det är ju frågan. Trevligt med höjd för programmering men också trevligt att kunna ha tre fönster i bredd och behålla hyfsad desktop-upplösning på fönstret.

Gillar höjden med 32" när jag spelar, men när jag jobbar så vill jag ha bredden.
Därför klurar jag på en 49", men det skulle kräva en bättre gpu än mitt nuvarande.

Permalänk
Medlem

38" Ultrawide, så får du ju både höjden av en 32" och bredden av en ultrawide.

Permalänk
Medlem

har gått från 34" till 27" till nu 32" och jag tycker 32" är härligast, perfekt storlek. Men annars skulle jag som ovan säger. 38 eller 32 pga höjden. Men prislappen är ju betydligt högre på en 38" gaming skärm kontra en 32" gaming skärm.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Pallar ett RTX 3060 ultrawide 1440p? Om man utgår från någon sorts medelväg i spel etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tack för era svar. Pallar ett RTX 3060 ultrawide 1440p? Om man utgår från någon sorts medelväg i spel etc.

Generelt ja, jag har ett 2060 och kör ofta high/mid samt använder free/sync vid dips så tycker det fungerar bra för en upplevelse över 60 fps

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Jag säger ultrawide 34". Tycker 32" med 1440p har lite för stora pixlar.
Hade nog kört på den här då;
https://www.inet.se/produkt/2219785/dell-34-s3422dwg-21-9-cur...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

ja eller https://www.inet.se/produkt/2216882/acer-34-nitro-xv340ckp-21...

den verkar finnas för runt 4.000 på lite olika ställen. Inte kurvad heller, men kanse soft med IPS text när man jobbar.

För priset tycker jag det är mycke skärm för pengarna, lite låg ljusstyrka kanske, men ändå snabb och duger till att spela på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

ja eller https://www.inet.se/produkt/2216882/acer-34-nitro-xv340ckp-21...

den verkar finnas för runt 4.000 på lite olika ställen. Inte kurvad heller, men kanse soft med IPS text när man jobbar.

För priset tycker jag det är mycke skärm för pengarna, lite låg ljusstyrka kanske, men ändå snabb och duger till att spela på.

Är IPS bättre? Läst om några som upplever mer eye strain med IPS än VA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag säger ultrawide 34". Tycker 32" med 1440p har lite för stora pixlar.
Hade nog kört på den här då;
https://www.inet.se/produkt/2219785/dell-34-s3422dwg-21-9-cur...

Tack för tipset. Kör nog på denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Är IPS bättre?

Svaret på den frågan, samt rekommendation på samma skärmar du fått i denna tråd fick du här tidigare i veckan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag vet inget om Xiaomi men jag vet att Dell har riktigt bra garantier, främst pixelgaranti. Det gör att jag tror de har högre Quality Control.
= Större chans att få en bra panel med Dell. Kanske.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Jag gick från 32" till 34" för nån månad sedan. Jag gillar båda. Saknar höjden från 32" vid skrivbordsanvändande men vid spelande tycker jag att 34" är roligare. Annars tycker jag det är hugget.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Bildexpert 📺

Skulle också peka med hela handen på Dell som ett av de säkra kortet i fråga om förväntad kvalitet. Finns väldigt många Dell-skärmar där ute och jag har även träffat på väldigt många. Inte sett någon som gett uppenbart dålig bildkvalitet eller varit skraltigt byggd för att kosta så lite som möjligt.

Permalänk
Medlem

Tack för er hjälp!

Permalänk
Medlem

Köpte en LG 34GN850-B och är super nöjd. Hade en VA panel innan, men IPS är i mitt tycke så mycket snyggare att spela och arbeta med.
Den är även G-Sync kompatibel, bästa skärm jag ägt.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/lg-34gn850-b/1...
Edit* Såg precis att den ligger utanför din budget.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Lånar tråd

Är lite i samma sits. Köpte en 38" LG ultragear men åkte på ett pixelfel(stuck, blå.) efter 10 timmar. 18999:- Från komplett. )Det är bra med öppetköp som har lite längre tid, typ 60 dagar. Netonnet är 90 dagar för medlemmar btw) Så jag returnerar min skärm, tyvärr.

Jag skulle gärna kört en 38" om det inte vore så att jag tyckte mitt grafikkort var för klent dessutom, vilket jag upplevde nu med mitt 3060ti. Oavsett pixelfelet. Men det dög helt klart ändå men lite overkill imo

Har ett ganska stort skrivbord, så platsen är inte ett problem. Jag vill mest ha en skärm som håller utan störande pixelfel.

Är det någon som vet om VA paneler håller bättre än en IPS? Jag antar att Nano-IPS är nyaste tekniken- å jag förstår att pixelfel kan ske. Blir skeptisk när priset är "billigt", som en Dell skärm på 34" kostar 5-6k...to good to be true?

Vill bara ha en säker panel i min workspace some fungerar å gejma på är en total n00b när det kommer till hårdvaror. Lutar mest mot en Samsung Odyssey G7 32", får för mig att VA paneler har mindre problem.

Tittar man på ex Inet så ser man vilka monitorer som har fått nedsatt pris efter pixelfel, så...beslutsångest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skulle också peka med hela handen på Dell som ett av de säkra kortet i fråga om förväntad kvalitet. Finns väldigt många Dell-skärmar där ute och jag har även träffat på väldigt många. Inte sett någon som gett uppenbart dålig bildkvalitet eller varit skraltigt byggd för att kosta så lite som möjligt.

Vet du eller någon annan som läser, vad som gäller med detta uttryck:

"3 års avancerad utbytestjänst och premium panelutbyte"

https://www.dell.com/sv-se/work/shop/dell-34-b%C3%B6jd-spelsk...

Det finns ju standarder om hur många och nära pixelfel skall vara bredvid varandra som vissa kör med, är det någon som vet mera om Dell's garanti? Försökte söka lite men hittade inte något utförligt

Måste säga att det låter bra, och Dell är ett grymt märke.... men tvekar

Edit;;

WOW mitt framför näsan

"Dells Premium Panel-ersättningsservice innebär att vi byter ut skärmen under den begränsade maskinvaruservicensi giltighetsperiod om du hittar en endaste defekt pixel."

Det blir en Dell på studs, tack alla ni i tråden. (......HOLD UP, What pixel defects are covered?
Dell’s Premium Panel Guarantee/Warranty applies to UltraSharp, Professional and Alienware monitors with bright pixel defects only. The Premium Panel Guarantee/Warranty does not cover monitors with dark/ black type of dead pixels)

hmm

Dell blire
Permalänk

Den här då https://www.inet.se/produkt/2219997/huawei-34-mateview-gt-wqh... Då får du Adaptiv synkronisering, vilket är najs i spel. Ända nackdelen är väl att den är 4 ms

Men det här är nog bästa köpet just nu https://www.computersalg.se/i/6159928/lg-ultragear-34gn850-b-...

Lite dyrare än om andra länkade här, men då får du det bästa.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av blue eyed devil:

Ända nackdelen är väl att den är 4 ms

Eftersom "4 ms" bara är en påhittad siffra någon har skrivit på en kartong så kan det aldrig vara en nackdel eller fördel. Måste alltid testa varje panel individuellt och då särskilt med VA-paneler likt på Huawei 34" MateView GT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Eftersom "4 ms" bara är en påhittad siffra någon har skrivit på en kartong så kan det aldrig vara en nackdel eller fördel. Måste alltid testa varje panel individuellt och då särskilt med VA-paneler likt på Huawei 34" MateView GT.

Vill du utveckla?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Eftersom "4 ms" bara är en påhittad siffra någon har skrivit på en kartong så kan det aldrig vara en nackdel eller fördel. Måste alltid testa varje panel individuellt och då särskilt med VA-paneler likt på Huawei 34" MateView GT.

Okey

Annars kan väl Ts vänta till black friday som oss andra

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av izzie:

Vill du utveckla?

Det jag skrivit artiklar om i flera år och talat om i flera år i tester och artiklar. Responstid på kartongen "1 ms" etc. är helt påhittade siffror och saknar koppling till verkligheten eftersom responstider inte kan beskrivas i en siffra. Detta eftersom den faktiska responstiden är ett omfång av olika responstider baserat på transienten man jämför. Och det är väldigt sällan 1 ms eller ens 4 ms eller ens 10 ms på skärmar som kallas för "1 ms" på kartongen.

Egen artikel responstider här: https://www.sweclockers.com/artikel/30553

Den siffran man faktiskt kan mäta kommer att även variera med hur man mäter. Därför kommer testare som rtings och TFTcentral också fram till helt olika siffror med samma skärmar. Och ingen av dessa siffror har med den påhittade siffran på kartongen att göra. Någon måste testa och dokumentera hur eftersläpen ser ut. Där har nästan alla VA-paneler idag problem med synliga eftersläp. Förutom en del av Samsung bättre spelskärmar. Dessa har istället synliga avvikelser från subpixelstrukturen och halvtonsmönster som är ett annat problem som VA-paneler kanske har. Återigen något som måste testas skärm för skärm.

Ett exempel på hur VA-paneler kan skilja sig och påverka rendering av text och grafik:

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att jag känner igen din beslutsångest. Jag håller själv på och läsa in mig lite på skärmar för att byta ut min gamla och det är lite som när man ska köpa tandkräm i det större varuhuset; finns för mycket att välja på

Det blir inte bättre av att alla verkar tycka olika… Fast efter mycket läsande och lite tittande så kommer jag nog köpa en 34” UW, jag och de flesta andra verkar gilla de mest. I alla fall de som är tillräckligt nördiga att ha en åsikt om det (16:9 är ju trots allt vanligast bland medelsvenssons och det borde väl vara av en anledning gissar jag).

Två andra saker jag blev lite förvånad över när jag började sätta mig in i det är avsaknaden av oled samt att hdr mest är en gimmick på datorskärmar, åtminstone de till en mer human prislapp.

Nu har jag i alla fall bestämt mig för storlek och upplösning men våndas istället över om jag ska vänta något/några år till innan jag köper ny skärm. Jag vet att man egentligen inte kan tänka så när det kommer till elektronik men då jag planerar att ha min nästa skärm i ~10 år vill jag inte göra ett förhastat köp. Nu har jag visserligen aldrig sett riktig hdr men det känns som en trevlig sak att ha. Svärtan från oled vet jag att det är en trevlig sak att ha.

Det jag menar med att hdr på skärmar enligt många är en gimmick är för att skärmarna har hdr400 vilket tydligen knappt har någon praktisk inverkan.

Permalänk
Medlem

Efter att ha kört med ultrawide (34") i snart ett år kan jag säga att jag kommer aldrig gå tillbaka till 16:9. Nu spelar jag mest racing-simulatorer och skulle egentligen vilja ha en ännu bredare skärm men känner detta är en bra kompromiss som fungerar bra till allt annat också. Är supernöjd med min Xiaomi 34" curved och tycker den får oförtjänt mycket skit bara för att det är en VA-panel, åtminstone med tanke på vad jag betalade för den. Visst, det finns bättre skärmar men då blir prislappen avsevärt mycket högre också.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Efter att ha kört med ultrawide (34") i snart ett år kan jag säga att jag kommer aldrig gå tillbaka till 16:9. Nu spelar jag mest racing-simulatorer och skulle egentligen vilja ha en ännu bredare skärm men känner detta är en bra kompromiss som fungerar bra till allt annat också. Är supernöjd med min Xiaomi 34" curved och tycker den får oförtjänt mycket skit bara för att det är en VA-panel, åtminstone med tanke på vad jag betalade för den. Visst, det finns bättre skärmar men då blir prislappen avsevärt mycket högre också.

Om du kör mycket racingsim så måste du överväga VR om du inte redan gjort det. Jag köpte första konsumentversionen av Oculus Rift för att använda till iRacing m.fl. och även om det headsetet lämnade mycket att önska så var känslan jämfört med skärm riktigt, riktigt häftig. En positiv sidoeffekt var att jag fick enklare att förbättra min körstil, jag antar att det har mycket med 3D-effekten att göra.

Nu har jag precis fått en Oculus Quest 2 och även om den inte heller är helt perfekt är det en ännu större fröjd att använda.

Så nu ska jag väl göra mig av med min gamla Rift, om folk ens vill betala för dem fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Om du kör mycket racingsim så måste du överväga VR om du inte redan gjort det. Jag köpte första konsumentversionen av Oculus Rift för att använda till iRacing m.fl. och även om det headsetet lämnade mycket att önska så var känslan jämfört med skärm riktigt, riktigt häftig. En positiv sidoeffekt var att jag fick enklare att förbättra min körstil, jag antar att det har mycket med 3D-effekten att göra.

Nu har jag precis fått en Oculus Quest 2 och även om den inte heller är helt perfekt är det en ännu större fröjd att använda.

Så nu ska jag väl göra mig av med min gamla Rift, om folk ens vill betala för dem fortfarande.

Jag kör VR ja, Reverb G2. Dock har inte alla racingspel stöd för det, F1 20XX som jag kör mest till exempel.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2