Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nintendo avråder från att ta bort skärmskydd på Switch OLED

Permalänk
Melding Plague

Nintendo avråder från att ta bort skärmskydd på Switch OLED

Nintendo Switch OLED är lanserad. Till skillnad från tidigare är nykomlingens skärm gjord av glas och levereras med skärmskydd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Utöver själva OLED-tekniken är skärmens yttre av glas, detta till skillnad från originalet vars skärmyta är i plast. Den nya skärmen är därför mer benägen att repas och av den anledningen har Nintendo limmat fast ett skärmskydd, som utöver att skydda mot repor också förhindrar glassplitter om skärmen går sönder när spelkonsolen exempelvis tappas i golvet.

Wait what? Vad är det för uruselt glas, alternativt supermega plast på den förra generationen, om förra generationens plast var mer tålig mot repor mot nya modellens glas?
Spricka och sprida glassplitter överallt, fine. Men repas? Det måste väl ändå (relativt) mjuk plast vara (mycket) mer känsligare för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Wait what? Vad är det för uruselt glas, alternativt supermega plast på den förra generationen, om förra generationens plast var mer tålig mot repor mot nya modellens glas?
Spricka och sprida glassplitter överallt, fine. Men repas? Det måste väl ändå (relativt) mjuk plast vara (mycket) mer känsligare för.

Beror lite på. Är det vanligt glas och inte någon sorts gorilla glass eller liknande så är det extremt repkänsligt.
Den plasten som finns på vanliga swotch tycker jag också är repkänslig MEN då måste man ha något mer tryck då den flexar lite.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hur har dem lyckats med att ta fram en glasskärm som är mer repkänslig än en plastskärm? Glas är ju hårdare så det ska repas mindre men i gengäld spräckas lättare än plast eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carax-0:

Hur har dem lyckats med att ta fram en glasskärm som är mer repkänslig än en plastskärm? Glas är ju hårdare så det ska repas mindre men i gengäld spräckas lättare än plast eller?

Jag tycker som dig

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Sötast

Mest bakvända nyhet ever

Nintendo har väl köpt upp ett parti glas från en hyreshusdemolering och satt på det billigaste skit de kunde hitta. (?)

Permalänk

Det skyddar mot oönskade konsekvenser! Tar man bort skyddet får man ta sitt ansvar!

Permalänk
Inaktiv

Det här låter som en underbar idé; glasskärmar till barn. 😁 Inte nog med att konsolen skriker problem med sin konstruktion, nu lägger man till glas och hoppas på en friskrivningsklausul i manual.

Permalänk

Det finns flera orsaker att inte uppgradera cpun/gpun. En av dem är kompilatet. Back in the days så gick vissa spel snabbare på en snabbare dator, detta till den grad att de blev ospelbara. Idag så finns det såklart olika tidfördröjningar som ser till att detta ej ska ske. Men ändå spelen är utvecklade på en hårdvara med bestämda specifikationer. Om konsolen skulle bli snabbare så blir spelen helt plötsligt bli otestat på denna.

En mer konspiration är att de inte vill reta upp gamla köpare för mycket. Eller att Nintendo är väldigt snåla.

Jag själv äger en gammal switch och två saker som jag framförallt stör mig på var att cpu/gpun redan när switch lanserades var gammal. Och att konsolen inte duger till annat än att spela på. Jag vet inte hur många surfplattor och laptops jag äger, det är många och de flesta är kraftfullare än vad de flesta köper nya. Men det är skitsamma.

När jag går ut så har jag begränsat förmåga att bära med sig saker, jag får då planera vad jag ska ta mig med. En Nintendo switch tar rätt så stor plats i väskan och det enda jag kan göra med denna är att spela. Det blir då att jag aldrig någonsin tar med Nintendo switch ut, då den klarar av så få uppgifter.

Jag pratar inte om något märkvärdiga krav, tänk om man på den kunde se på film(Netflix), surfa, läsa någon dokument, skriva email. Att kunna fjärrstyra datorer från den hade varit bra, men jag förstår att den stora skaran ej har detta behov.

*edit*
De som säger skitsamma att switch ej klarar av mer, köp även en iPad. Så förstår jag mig inte alls på dessa. Speciellt när de köper en ultratunn och kompakt surfplatta för portabilitet och helt plötsligt är portabilitet irrelevant. En Switch + iPad = mycket plats i väskan, så länge man ej har råd med en personlig assistent som bär ens saker så är det ej bra.

Permalänk
Medlem

Det gick ju så bra sist när ett företag sa att man inte ska ta bort skyddsfilmen. Men på fold så var den väl väldigt lik ett bog-standard skärmskydd och om detta nu inte är det så är det väl lugnt får man hoppas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns flera orsaker att in uppgradera cpun/gpun. En av dem är kompilatet. Back in the days så gick vissa spel snabbare på en snabbare dator, detta till den grad att de blev ospelbara. Idag så finns det såklart olika tidfördröjningar som ser till att detta ej ska ske. Men ändå spelen är utvecklade på en hårdvara med bestämda specifikationer. Om konsolen skulle bli snabbare så blir spelen helt plötsligt bli otestat på denna.

En mer konspiration är att de inte vill reta upp gamla köpare för mycket. Eller att de är väldigt snåla.

Jag själv äger en gammal switch och 2 saker som jag framförallt stör mig på var att pu/gpun redan när switch lanserades var gammal. Och att konsolen inte duger till annat än switch. Jag vet inte hur många surfplattor och laptops jag äger, det är många och de flesta är kraftfullare än vad de flesta köper nya. Men det är skitsamma.

När jag går ut så har jag begränsat förmåga att bära med sig saker, jag får då planera vad jag ska ta mig med. En Nintendo switch tar rätt så stor plats i väskan och det enda jag kan göra med denna är att spela. Det blir då att jag aldrig någonsin tar med Nintendo switch ut, då den klarar av så få uppgifter.

Jag pratar inte om något märkvärdiga krav, tänk om man på den kunde se på film(Netflix), surfa, läsa någon dokument, skriva email. Att kunna fjärrstyra datorer från den hade varit bra, men jag förstår att den stora skaran ej har detta behov.

Ser det exakt på samma sätt. Det hade ju trots allt ”bara” handlat om mjukvara för fixa till det.
Den stannar oftast hemma pga att platsen i övernattningsväskan är begränsad och det går ju liksom bara göra en sak med den.
Nu har dom iaf fixat stöd för trådlösa lurar så det går åt rätt håll!

Om dom inte vill krångla till det för användare som bara vill använda spel så hade det ju varit lätt att låsa in lite funktioner i ett ”advanced mode”

Visa signatur
Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Det gick ju så bra sist när ett företag sa att man inte ska ta bort skyddsfilmen. Men på fold så var den väl väldigt lik ett bog-standard skärmskydd och om detta nu inte är det så är det väl lugnt får man hoppas.

Precis, på första Galaxy Fold såg det ut som ett vanligt skärmskydd man ska kunna dra bort Nu har jag själv inte haft en Switch OLED i hand, men ska man tro de som testat den lär man inte lägga märke till att det finns ett skydd om man inte aktivt letar efter det.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Precis, på första Galaxy Fold såg det ut som ett vanligt skärmskydd man ska kunna dra bort Nu har jag själv inte haft en Switch OLED i hand, men ska man tro de som testat den lär man inte lägga märke till att det finns ett skydd om man inte aktivt letar efter det.

Det stämmer bra, fick hem min igår och har inte noterat skärmskyddet förrän jag läste artikeln. Kan inte se att det påverkar bilden något, färgerna och ljusstyrkan känns som ett stort lyft jämfört med min gamla Switch.

Visa signatur

i7-13700K, ASUS ROG Z790 Hero, 64 GB Corsair Dominator CL36, Gigabyte Gaming OC GeForce RTX 4090, Samsung 990 Pro SSD 2TB M.2, Samsung 870 QVO 8 TB SSD, Corsair iCUE 7000T chassi, ASUS ROG Thor II 1200W, Corsair iCUE H150i Elite, Asus 32" Mini LED 4K PG32UQX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Precis, på första Galaxy Fold såg det ut som ett vanligt skärmskydd man ska kunna dra bort Nu har jag själv inte haft en Switch OLED i hand, men ska man tro de som testat den lär man inte lägga märke till att det finns ett skydd om man inte aktivt letar efter det.

Gorikks glass hade väl dock varit en bättre lösning. Men då hade väl folk klagat på priset ännu mer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Det här låter som en underbar idé; glasskärmar till barn. 😁 Inte nog med att konsolen skriker problem med sin konstruktion, nu lägger man till glas och hoppas på en friskrivningsklausul i manual.

Då jag fick glasögon i femte klass så valde vi Plast för problemet med att Glas ofta krakelerat även om det skulle vara mindre reptåligt.

Kollar man på vissa varianter av skottsäker glas har de en plast hinna på som delvis hjälper delarna att vara kvar på plats samt att det fungerar som en liten armering. Sprider ut energin på en större yta.

Nu stod det att det var limmat fast. Så lycka till att ta bort det utan att värma upp switchen. Det om något kan nog skada oled panelen. Kolla på moderna smartphone vs varmluftspistoler då de blir lite för varmt på vissa ställen.

Den trevligaste friskrivningsklausul i manaler var Sony Ericssons blåtands headset för många år sedan.
Garantin gäller inte om du sätter eld på den, kastar den i elden. Många varianter på eld var det.
Sedan till nästa.
Vi tar inget ansvar för ifall du använder den i en bil och bilen slutar fungera.
såg ut som någon hade läst "stäng av al wifi på sjukhus" och sedan dragit slutsatsen. Stäng av den i närheten av elektronik. Som inte är vår telefon.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Då jag fick glasögon i femte klass så valde vi Plast för problemet med att Glas ofta krakelerat även om det skulle vara mindre reptåligt.

Kollar man på vissa varianter av skottsäker glas har de en plast hinna på som delvis hjälper delarna att vara kvar på plats samt att det fungerar som en liten armering. Sprider ut energin på en större yta.

Nu stod det att det var limmat fast. Så lycka till att ta bort det utan att värma upp switchen. Det om något kan nog skada oled panelen. Kolla på moderna smartphone vs varmluftspistoler då de blir lite för varmt på vissa ställen.

Den trevligaste friskrivningsklausul i manaler var Sony Ericssons blåtands headset för många år sedan.
Garantin gäller inte om du sätter eld på den, kastar den i elden. Många varianter på eld var det.
Sedan till nästa.
Vi tar inget ansvar för ifall du använder den i en bil och bilen slutar fungera.
såg ut som någon hade läst "stäng av al wifi på sjukhus" och sedan dragit slutsatsen. Stäng av den i närheten av elektronik. Som inte är vår telefon.

Finns det skottsäkert glas som inte har laminat mellan glasskivorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Finns det skottsäkert glas som inte har laminat mellan glasskivorna?

Nu vart jag osäker. De jag såg som skulle installeras på ett hotell på strax efter 200 såg inte ut att ha det. Men du har säkert rätt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Nu vart jag osäker. De jag såg som skulle installeras på ett hotell på strax efter 200 såg inte ut att ha det. Men du har säkert rätt.

Alla skottsäkra glas måste ju ha nån form av laminat. Möjligt man kanske labbat med nån ny teknik som jag inte hört talas om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Utöver själva OLED-tekniken är skärmens yttre av glas, detta till skillnad från originalet vars skärmyta är i plast. Den nya skärmen är därför mer benägen att repas och av den anledningen har Nintendo limmat fast ett skärmskydd, som utöver att skydda mot repor också förhindrar glassplitter om skärmen går sönder när spelkonsolen exempelvis tappas i golvet.

Splitterskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Alla skottsäkra glas måste ju ha nån form av laminat. Möjligt man kanske labbat med nån ny teknik som jag inte hört talas om.

Ja men plastfilmen i mitt första exempel är visserligen inte det men ändå fungerar den delvis som det. Men på ytan inte i "glaset"

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Vad gör man när skärmskyddet blivit repigt? Ja, man kan förebygga genom att sätta skärmskydd på skärmskyddet, men det blir intressant att se om ett par år när oled-switcharna ska säljas i mängd på Tradera/Blocket/etc och folk har försökt pilla av sina repiga skärmskydd

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Mordekai:

Splitterskydd.

Jag vred och vände på mig i fredags för att jag inte hittade ordet. Tack!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Finns det skottsäkert glas som inte har laminat mellan glasskivorna?

Laminat heter det när en har sammanfogat två eller fler lager, så de olika lagerna heter inte laminat utan själva slutprodukten heter laminat. Så skottsäkert glas är ett laminat, glaset är en del i laminatet.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
DingDongerMcDongface

Det allra mest förvånande för mig var att det är plast på vanliga När jag tänker efter stämmer det, men jag har aldrig faktiskt reflekterat över att det inte är glas.

Permalänk
SpelClockers

jag är lite sugen på den nya switchen, jag har dock den gamla varianten och är nöjd med den. det som lockar är ju dock att det är klarare bild osv på den nya. men funkar de spel man har till sin nuvarande switch till denna nya?

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristallkrona:

jag är lite sugen på den nya switchen, jag har dock den gamla varianten och är nöjd med den. det som lockar är ju dock att det är klarare bild osv på den nya. men funkar de spel man har till sin nuvarande switch till denna nya?

Alla Switch-modeller har samma hårdvara i grunden, hårdvaran i de nyare modellerna använder bara en nyare tillverkningsprocess. Det betyder att de har samma kompabilitet och prestanda, men de nyare modellerna drar mindre ström än första versionen och har som följd bättre batteritid.