Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Lovisa kärnkraftverk har varit i bruk i 40 år och nu kan det bli 30 år till – de flesta invånarna är positiva till förlängd drift men vissa oroar sig för närmiljön
https://svenska.yle.fi/a/7-10007146

Fortum tittar på möjligheterna att ansöka om förlängt driftstillståndet för Lovisa 1 och 2. Tycker personligen att det verkar som att Fortum ser på saken på ett förnuftigt sätt, genom att involvera invånarna i diskussionen.

Nu pratades det om att förlänga driften efter 70 år-linjen genom att återstarta reaktorer som togs i drift 75 och 76 (som stängdes 2019 och 2020) nu och driva de efter 2045. Att de vill driva de längre än 50 år ser jag inget konstigt med.

De får ju inte återstartas enligt lagen och behöver en del arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu pratades det om att förlänga driften efter 70 år-linjen genom att återstarta reaktorer som togs i drift 75 och 76 (som stängdes 2019 och 2020) nu och driva de efter 2045. Att de vill driva de längre än 50 år ser jag inget konstigt med.

Jo, jag vet absolut att diskussionen handlade om att återstarta kraftverken.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Lovisa kärnkraftverk har varit i bruk i 40 år och nu kan det bli 30 år till – de flesta invånarna är positiva till förlängd drift men vissa oroar sig för närmiljön
https://svenska.yle.fi/a/7-10007146

Fortum tittar på möjligheterna att ansöka om förlängt driftstillståndet för Lovisa 1 och 2. Tycker personligen att det verkar som att Fortum ser på saken på ett förnuftigt sätt, genom att involvera invånarna i diskussionen.

Så länge man får till moderna säkerhetssystem i så gamla reaktorer ser jag inget bekymmer. Tänker då på bunkerlösningar liknande OBH. Vet inte heller om finska reaktorer har skrubber (ett system som renar bort 99,9 % av alla aktiva partiklar vid en olycka då inneslutningen övertrycks). Japan hade inte dessa system 2011 som Sverige byggde till på 80-talet efter TMI. Kan dock vara så att Finland kommer få en helt annan prisbild då man startar upp nya reaktorer. Det är väl minst en på g?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Så länge man får till moderna säkerhetssystem i så gamla reaktorer ser jag inget bekymmer. Tänker då på bunkerlösningar liknande OBH. Vet inte heller om finska reaktorer har skrubber (ett system som renar bort 99,9 % av alla aktiva partiklar vid en olycka då inneslutningen övertrycks). Japan hade inte dessa system 2011 som Sverige byggde till på 80-talet efter TMI. Kan dock vara så att Finland kommer få en helt annan prisbild då man startar upp nya reaktorer. Det är väl minst en på g?

Angående modernare säkerhets system i de gamla kraftverken. Ingen aning, men skulle jag gissa så högs troligt.

Den mytomspunne Olkiluoto 3. Det kunde man skriva en bok om hur det kan gå. Det är ju en par månader sen de kom till en förlikning, vem som ska betala vad i det projektet.

Nästa kraftverk som jag antar du syftar på är Pyhäjoki, som kommer att vara ett Ryskt kraftverk. Det kom det också någon nyhet om. Minns inte direkt om byggstart var 2022 eller 2023. Men det har fått tillstånd.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Angående modernare säkerhets system i de gamla kraftverken. Ingen aning, men skulle jag gissa så högs troligt.

Den mytomspunne Olkiluoto 3. Det kunde man skriva en bok om hur det kan gå. Det är ju en par månader sen de kom till en förlikning, vem som ska betala vad i det projektet.

Nästa kraftverk som jag antar du syftar på är Pyhäjoki, som kommer att vara ett Ryskt kraftverk. Det kom det också någon nyhet om. Minns inte direkt om byggstart var 2022 eller 2023. Men det har fått tillstånd.

Precis, jag brukar ha regelbundna träffar med ingenjörer på TVO. Nu har det tyvärr varit på paus pga covid så nu får jag ingen info om hur det går. Olkiluoto 3 är en riktigt fin reaktor. Väldigt säker. Men Pyhäjoki är väl en Rosatom-reaktor? De har faktiskt bättre instrumentering än de flesta andra reaktorer på marknaden.

Finnarna brukar alltid visa upp sin tidplan på RA (revisionsavställning). De har två veckor totalt. Vi håller ju på att krångla i månader. Men det finns olika filosofier. I Finland byter man ut delar vid ett visst intervall. I Sverige kör man till saker går sönder, sedan får man gå ner, underhålla och sedan gå upp igen. Finlands strategi kostar mer, men då har de bland den bästa tillgängligheten i världen också.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

Kan du motivera ditt påstående till att de inte klarar kraven i OBH?

Reaktor 1 i Oskarshamn stängs

> Det handlar bland annat om krav på oberoende härdkylning och långtidsdrift från SSM som väntas komma inom ett till två år.

Häpnadsväckande okunskap att vilja starta om Ringhals 2

> Några andra faktorer som talar för en nedläggning av R1 och R2 är betydande investeringar i oberoende härdkylning, OBH. För R2 handlar det om cirka 500 miljoner kronor och den stora kostnaden är det fysiska skyddet, inte själva OBH lösningen i sig. Att lägga ner dessa pengar för en kort drifttid fram till år 2025 är tillsammans med andra faktorer inte försvarbart.

Skrivet av ingenjören:

Och vad har energimyndigheten med saken att göra?

Energimyndigheten på Wikipedia

> Energimyndigheten har ansvaret att ställa om Sveriges energisystem till att bli ekonomiskt och miljömässigt hållbart samt att samtidigt sörja för en trygg energiförsörjning.

När Ringhals VD själv säger att det är oseriöst att i det här läget återuppta driften så tycker jag snarare att det är du som "måste ha goda argument om du är så övertygad?"

Permalänk
Skrivet av Pepe Silvia:

Reaktor 1 i Oskarshamn stängs

> Det handlar bland annat om krav på oberoende härdkylning och långtidsdrift från SSM som väntas komma inom ett till två år.

Häpnadsväckande okunskap att vilja starta om Ringhals 2

> Några andra faktorer som talar för en nedläggning av R1 och R2 är betydande investeringar i oberoende härdkylning, OBH. För R2 handlar det om cirka 500 miljoner kronor och den stora kostnaden är det fysiska skyddet, inte själva OBH lösningen i sig. Att lägga ner dessa pengar för en kort drifttid fram till år 2025 är tillsammans med andra faktorer inte försvarbart.

Energimyndigheten på Wikipedia

> Energimyndigheten har ansvaret att ställa om Sveriges energisystem till att bli ekonomiskt och miljömässigt hållbart samt att samtidigt sörja för en trygg energiförsörjning.

När Ringhals VD själv säger att det är oseriöst att i det här läget återuppta driften så tycker jag snarare att det är du som "måste ha goda argument om du är så övertygad?"

Mina argument för R2 är som följer:
System för OBH är redan installerade iom 416. Siffran på 500 miljoner för fysskydd vet jag inte vad han syftar på. En långtids-CAT (containment air test) genomfördes 2019. Då påvisades en täthet i inneslutningen som var rekordtät. I Frankrike har man ibland vid genomförande av CAT vattengjutit golvet för att få en tät inneslutning. Detta skredde inte på R2. Den är verkligen tät. Det största problemet är dock bemanning. Personal från R2 har flyttats till R34. En stor utbildningsinsats måste ske på driftsidab. Med tanke på LTO kan jag se en bra mycket längre horisont än 2025.

O1 har jag inte koll på och tänker därför inte uttala mig om den.

Sedan måste en VD hålla en enad linje för att skapa trygghet i organisationen. Börjar han svaja kommer det leda till missnöje mot vattenfalls styrelse. Tror det kallas för politik. Att sedan OKGs OBH lösning är så otroligt mycket enklare än Vattenfalls lösning talar ju för att man kan spara mycket pengar på att förenkla lösningen. Bägge lösningarna är godkända av SSM

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Precis, jag brukar ha regelbundna träffar med ingenjörer på TVO. Nu har det tyvärr varit på paus pga covid så nu får jag ingen info om hur det går. Olkiluoto 3 är en riktigt fin reaktor. Väldigt säker. Men Pyhäjoki är väl en Rosatom-reaktor? De har faktiskt bättre instrumentering än de flesta andra reaktorer på marknaden.

Finnarna brukar alltid visa upp sin tidplan på RA (revisionsavställning). De har två veckor totalt. Vi håller ju på att krångla i månader. Men det finns olika filosofier. I Finland byter man ut delar vid ett visst intervall. I Sverige kör man till saker går sönder, sedan får man gå ner, underhålla och sedan gå upp igen. Finlands strategi kostar mer, men då har de bland den bästa tillgängligheten i världen också.

Pyhäjoki blir en Rosatom reaktor jo. 1200MW Om jag minns rätt och Olkiluoto 1600MW.

Är inte reaktorerna i Finland bland de mest driftsäkra i världen? Ärligt sagt så har jag inte lagt mig desto mera i saken. Minns bara att det blev mycket diskussioner om saken, bodde hos en värdfamilj i Kanada när Fukushima olyckan skedde, då blev de ju förstås diskussion om att Finland bygger nytt och planerar/funderar på flera.

Har jag fel eller har för mig att jag har läst att de gamla reaktorerna har uppdaterats så de kan producera mera nu än då de var nya?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Pyhäjoki blir en Rosatom reaktor jo. 1200MW Om jag minns rätt och Olkiluoto 1600MW.

Är inte reaktorerna i Finland bland de mest driftsäkra i världen? Ärligt sagt så har jag inte lagt mig desto mera i saken. Minns bara att det blev mycket diskussioner om saken, bodde hos en värdfamilj i Kanada när Fukushima olyckan skedde, då blev de ju förstås diskussion om att Finland bygger nytt och planerar/funderar på flera.

Har jag fel eller har för mig att jag har läst att de gamla reaktorerna har uppdaterats så de kan producera mera nu än då de var nya?

Jag vill påstå att Finland är ett föredöme för resten av världen när det kommer till kärnkraft. Allt från myndigheter till underhåll.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

Siffran på 500 miljoner för fysskydd vet jag inte vad han syftar på.

Jag är ingen expert inom området och hänvisar därför till andra, i det här fallet Lars-Evald Kaliff. Han kan visserligen ha fel men 500 miljoner är i linje med vad andra (ex. KD) har sagt att kostnaden skulle bli för att rusta upp R2.

Skrivet av ingenjören:

Det största problemet är dock bemanning. Personal från R2 har flyttats till R34. En stor utbildningsinsats måste ske på driftsidab.

Stod om detta i aritkeln från NyTeknik jag länkade, som ytterligare ett argument varför man inte bör återstarta gamla reaktorer i det här läget.

Permalänk
Skrivet av Pepe Silvia:

Jag är ingen expert inom området och hänvisar därför till andra, i det här fallet Lars-Evald Kaliff. Han kan visserligen ha fel men 500 miljoner är i linje med vad andra (ex. KD) har sagt att kostnaden skulle bli för att rusta upp R2.

Stod om detta i aritkeln från NyTeknik jag länkade, som ytterligare ett argument varför man inte bör återstarta gamla reaktorer i det här läget.

Fast det kan ju inte vara ett så hållbart argument. Vi kan inte starta ett nytt sjukhus för då krävs utbildning? Vi kan inte starta den nya solcellsparken, då måste vi ju utbilda folk. Det köper jag inte. Däremot så kommer det fördröja det som aldrig kommer hända. Återstart av R1 och R2.

Lars Evald verkar dock vara energipolitisk debattör. Vet faktiskt inte vad han har för kunskap i området. Det är ju otroligt svårt att gissa vad det skulle kosta. Kan kosta 50 miljoner eller 500 miljoner. Tror ingen riktigt vet som uttalar sig.
Han säger ju även:
"Det tredje är att behålla så många befintliga kärnkraftverk som möjligt för klimatet och den leveranssäkerhet som ett modernt och industrialiserat samhälle är i behov av. Därför måste Vattenfall ompröva sitt beslut att lägga ner kärnkraftverket Ringhals 1. En modern anläggning som med enkla medel klarar Strålsäkerhetsmyndigheten krav om oberoende härdkylning."

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

Fast det kan ju inte vara ett så hållbart argument. Vi kan inte starta ett nytt sjukhus för då krävs utbildning? Vi kan inte starta den nya solcellsparken, då måste vi ju utbilda folk. Det köper jag inte. Däremot så kommer det fördröja det som aldrig kommer hända. Återstart av R1 och R2.

Dålig liknelse. Här pratar vi inte om att starta nytt sjukhus (kärnkraftverk) utan gamla reaktorer som ändå kommer stängas inom kort. Jag anmärkte personalkostnaden eftersom du själv tog upp det, när det snarare är ett motargument.

Skrivet av ingenjören:

Lars Evald verkar dock vara energipolitisk debattör. Vet faktiskt inte vad han har för kunskap i området. Det är ju otroligt svårt att gissa vad det skulle kosta. Kan kosta 50 miljoner eller 500 miljoner. Tror ingen riktigt vet som uttalar sig.

Det stod i artikeln att Lars-Evald Kaliff var "Underhållsexpert Kärnkraft". Som jag skrev är 500 miljoner i linje med vad M/KD som föreslog upprustningen av R2 hade angett själva.

Skrivet av ingenjören:

Han säger ju även:
"Det tredje är att behålla så många befintliga kärnkraftverk som möjligt för klimatet och den leveranssäkerhet som ett modernt och industrialiserat samhälle är i behov av. Därför måste Vattenfall ompröva sitt beslut att lägga ner kärnkraftverket Ringhals 1. En modern anläggning som med enkla medel klarar Strålsäkerhetsmyndigheten krav om oberoende härdkylning."

Du menar det han skrev i en äldre artikel från 2018? Det är inte motsägelsefullt. Lars-Evald Kaliff verkar vara positiv till kärnkraft men inte dogmatiskt, i artikeln jag länkade till argumenterar han tydligt mot detta i det här läget. Tyckte det var ganska tydlig från titeln "Häpnadsväckande okunskap att vilja starta om Ringhals 2"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Rosatom äger en tredjedel av bolaget som bygger reaktorn, det kan också ha påverkat reaktorvalet. Det är ett publikt-privat samarbete, så samhället behöver inte stå för hela kostnaden. Aktieägarna får el till självkostnadspris enligt deras ägarandel.

https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/202...
Ni behövde köra på halvfart på grund av vädret? Egentligen letadr jag efter något annat. Vet du vad kapacitetsfaktorn för Ringhals ligger på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns ingen brist på bränsle. Priserna väntas stabiliseras så snart Nord Stream 2 har certifierats för leverans, skicka räkningen till USA om ni är oroliga. Att större industrier kan kopplas bort om det saknas effekt är inget som de inte är medvetna om, och det kan göras i förebyggande syfte likväl som att de inte har något alternativ. Alternativet är att orsaka ett större strömavbrott som kommer orsaka skador. Strömavbrott händer, men de har inte blivit vanligare, senaste större var 2006 (påverkade delar av Tyskland) i Europa.

Just det aluminiumverk som drabbades har också investerat i teknik för att kunna reglera sin energianvändning utan att störa produktionen. Enligt det systemet klarar de att dra noll upp till en timme, så det är mer eller mindre vad anläggningen är designad för. Höga elpriser p.g.a. spekulation är förmodligen värre för dessa industrier än att de kan bli bortkopplade en kortare stund, så de är mer oroliga för marknaden än att det produceras tillräckligt med el.

Gaspriserna har inte ökat till den nivå att import stoppas, det händer inte fören ekonomisk kollaps i stil med Libanon. Lagernivåerna var låga innan priserna steg till dagens nivå, men de är högre än 2017 så de är inte ovanligt låga. Lagernivåerna väntas alltså klara vintern utan att ens ta hänsyn till att EU kan importera mer än tidigare år så fort de får börja leverera över Nord Stream 2. Lagernivåerna var faktiskt låga även innan priset steg i somras så det har inte riktigt med priset att göra. Just Tyskland ligger straxt över 70 % och råkar vara de som står för den största lagringskapaciteten, de har förmåga att fylla lagren.

Har du brist på pengar spelar det ingen roll hur mycket du har lagrat, du har ju inte råd att köpa bränslet av lagret vilket som och det är då du får Libanon.

Behövs inte massor konstgjord svängmassa med all biomassa vi har i Sverige ihop med den potential pumpkraft har. Syntetisk tröghet är redan inbyggd i vindkraften, så det handlar mer om hur man ska styra de. Det är liksom bättre att stoppa ett vindkraftverk än ett kärnkraftverk om det produceras för mycket.

Hade vi inte lärt oss något efter 2003 och 2006 så hade däremot strömavbrott varit relativt vanliga i EU, så att vi ökat andelen vind så pass mycket säger ändå att vi gjort åtgärder.

Här har vi ju inte pengabrist som i Libanon, men det finns ju andra saker som kan inträffa. Jag hoppas verkligen att det finns bra med extra lager och redundans.

USA har ju tagit Nord Stream 2 som gisslan för att försöka påverka våran relation med Ryssland vilket såklart har effekt på elmarknaden. Det är en påverkansoperation från främmande makt oavsett, men det behandlas inte som det. Inte för att gå in på rysk-amerikansk politik men det är inte direkt något som skapar mer förtroende för USA i detta fall.

Intressant det du säger om aluminiumsmältverket, är ju onekligen en teknisk bedrift att ha kapaciteten att fritt både skala upp/ned men också att vara helt utan el i upp till en timme givet hur svår aluminum är att arbeta med.

När det gäller svängmassa så kan vi med modernare system skala ner på den utan att riskera för mycket, men vi kan inte ta bort den helt i nuläget. Om all befintlig värmekraft och vattenkraft räcker till i det minsta laget låter jag vara osagt. Jag är ändå övertygad att kärnkraftens bidrag idag är viktig.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Rosatom äger en tredjedel av bolaget som bygger reaktorn, det kan också ha påverkat reaktorvalet. Det är ett publikt-privat samarbete, så samhället behöver inte stå för hela kostnaden. Aktieägarna får el till självkostnadspris enligt deras ägarandel.

https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/202...
Ni behövde köra på halvfart på grund av vädret? Egentligen letadr jag efter något annat. Vet du vad kapacitetsfaktorn för Ringhals ligger på?

Det stämde att man gick ner i effekt för säkerhets skull pga stormen som fick kylvattnet att minska något. Därför gick man ner i effekt under ett halvt dygn. Faktiskt första gången jag hört att man gjort så. Måste varit mycket ogynnsam riktning på vinden. Även vindkraftverken fick ju gå ner här på västkusten. Det blåste ju så pass att de riskerade gå sönder.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pepe Silvia:

Dålig liknelse. Här pratar vi inte om att starta nytt sjukhus (kärnkraftverk) utan gamla reaktorer som ändå kommer stängas inom kort. Jag anmärkte personalkostnaden eftersom du själv tog upp det, när det snarare är ett motargument.

Det stod i artikeln att Lars-Evald Kaliff var "Underhållsexpert Kärnkraft". Som jag skrev är 500 miljoner i linje med vad M/KD som föreslog upprustningen av R2 hade angett själva.

Du menar det han skrev i en äldre artikel från 2018? Det är inte motsägelsefullt. Lars-Evald Kaliff verkar vara positiv till kärnkraft men inte dogmatiskt, i artikeln jag länkade till argumenterar han tydligt mot detta i det här läget. Tyckte det var ganska tydlig från titeln "Häpnadsväckande okunskap att vilja starta om Ringhals 2"

Stängas inom kort? Så du menar att man kan riva upp kärntekniklagen som säger att man inte får återstarta ett kärnkraftverk som är permanent avstängt, men att det inte går att köra längre än 2025? Var är logiken i detta?

Sedan vet jag inte vilken spetskompetens i att bedöma ekonomiska investeringar på ett kärnkraftverk som M/KD sitter på. Med tanke på att OBH kostade 1,5 miljard för R34 låter 500 miljoner billigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Han säger ju även:

Skrivet av Pepe Silvia:

Kalifen var "rektor" (utbildningsansvarig) för KSU:s kurser på Barsebäck och dessförinnan jobbade han i många år på verket, jag har för mig att han var bl.a. kontrollrumsoperatör. (KSU = Kärnkraftssäkerhet och Utbildning AB, branschens samägda företag som bland annat driver kontrollrumssimulatorer för återträning av operatörerna).

Lars-Evald är en trevlig prick men oerhört pratsam

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

https://www.euronews.com/2021/10/11/led-by-france-10-eu-count...
Anledningen till att de vill att kärnkraft ska räknas som grön är förstås pengar, för det skulle innebära att de kan ansöka om pengar från The Green Deal fonden. Det är inte helt otänkbart att de får sin vilja igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

https://www.euronews.com/2021/10/11/led-by-france-10-eu-count...
Anledningen till att de vill att kärnkraft ska räknas som grön är förstås pengar, för det skulle innebära att de kan ansöka om pengar från The Green Deal fonden. Det är inte helt otänkbart att de får sin vilja igenom.

Eller så är det för att kärnkraft ofta släpper ut lägre mängd co2e än alla andra kraftkällor över sin planerade livslängd

Ja, även lägre än sol, vind, och vatten.

Jag håller helt med att Kärnkraften är grön, framförallt nyare generationer som kan bränna kärnbränsle till restprodukter som har mycket mindre problem med lagringstid efteråt

Permalänk

Verkar som att opinionen börjar svänga och Sverige börjar vakna nu:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EajO4l/karnkraftskupp-i-...
Såg omröstningen på aftonbladet (som är en sossetidning) där över 80 000 deltagit och 80 % vill ha mer kärnkraft.

Men det är klart, bor man på söder i sthlm och kör elscooter till cafét för att köpa en vegansk latte så kanske man inte är för kärnkraft. Då klarar man ju sig säkert oavsett vilka elpriser det blir eller hur industrin i Sverige mår (jo jag skrev det bara för att provocera )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Verkar som att opinionen börjar svänga och Sverige börjar vakna nu:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EajO4l/karnkraftskupp-i-...
Såg omröstningen på aftonbladet (som är en sossetidning) där över 80 000 deltagit och 80 % vill ha mer kärnkraft.

Men det är klart, bor man på söder i sthlm och kör elscooter till cafét för att köpa en vegansk latte så kanske man inte är för kärnkraft. Då klarar man ju sig säkert oavsett vilka elpriser det blir eller hur industrin i Sverige mår (jo jag skrev det bara för att provocera )

Om du inte förstått det så har det hela tiden funnits olika viljor och åsikter inom S. Ditt inlägg har alltså inte verklighetsanknytning då du antyder något som inte sker, de har haft medlemmar som varit "vakna" hela tiden.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Om du inte förstått det så har det hela tiden funnits olika viljor och åsikter inom S. Ditt inlägg har alltså inte verklighetsanknytning då du antyder något som inte sker, de har haft medlemmar som varit "vakna" hela tiden.

Givetvis stämmer det du skriver. Det finns ju alltid olika åsikter i ett parti. Verkar dock vara locket på för svt.se. De skriver inget om detta, kanske inte är lika intressant som att elbilar behöver olika typer av metaller, eller att blomjord är dåligt för klimatet. Jag har nämnt det förr jag säger det igen. 2011 sympatiserade 52 % alla journalister på svt med MP.

Men jag lovar att inte skriva mer om politik nu, det hör ju inte till trådens ämne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Givetvis stämmer det du skriver. Det finns ju alltid olika åsikter i ett parti. Verkar dock vara locket på för svt.se. De skriver inget om detta, kanske inte är lika intressant som att elbilar behöver olika typer av metaller, eller att blomjord är dåligt för klimatet. Jag har nämnt det förr jag säger det igen. 2011 sympatiserade 52 % alla journalister på svt med MP.

Kongressen har inte varit än.... SVT brukar rapportera från olika kongresser. Du sysslar bara med larv här och är långt värre än SVT eller Aftonbladet med sanningen.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kongressen har inte varit än.... SVT brukar rapportera från olika kongresser. Du sysslar bara med larv här och är långt värre än SVT eller Aftonbladet med sanningen.

Jo jag larvar mig. Men om vi ska välja var vi vill satsa våra pengar, ska vi lägga 400 miljarder på höghastighetståg eller ska vi säkra infrastrukturen i landet? Med säkra infrastrukturen tänker jag på att ha en stabil baskraft. Vad kostar det?

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ingenjören:

ska vi lägga 400 miljarder på höghastighetståg eller ska vi säkra infrastrukturen i landet?

Du förstår, vi har bråttom att dö av ålder och inte av leda. Fast nu har ju forskare kommit fram till att barns tråkiga stunder inte är så tråkiga, då är man ju tvungen att vara kreativ och hitta på något att göra.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Du förstår, vi har bråttom att dö av ålder och inte av leda. Fast nu har ju forskare kommit fram till att barns tråkiga stunder inte är så tråkiga, då är man ju tvungen att vara kreativ och hitta på något att göra.

Det är sant, att bygga höghastighetståg sysselsätter säkert väldigt många = mycket jobb. Frågan är om det går åt mycket betong?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jo jag larvar mig. Men om vi ska välja var vi vill satsa våra pengar, ska vi lägga 400 miljarder på höghastighetståg eller ska vi säkra infrastrukturen i landet? Med säkra infrastrukturen tänker jag på att ha en stabil baskraft. Vad kostar det?

Det går att syssla med opinionsbildning utan att måla upp saker som inte sker.

Järnvägsspår är ett monopol staten får ha, staten får inte ge massor pengar till Vattenfall eller andra energiproducenter utan att följa reglerna i EU. Sen är ju frågan vilka mål man uppnår med att bara ersätta de reaktorer som finns idag, det bör finns långt mer ambitiösa mål om det ska finnas någon framtid för kärnkraft (i Sverige) i längden.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ingenjören:

Frågan är om det går åt mycket betong?

Norvijaur's kalk är "lokalproducerad" men SGU fegade ur och lät Regeringen bestämma i frågan.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svar-pa-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det är sant, att bygga höghastighetståg sysselsätter säkert väldigt många = mycket jobb. Frågan är om det går åt mycket betong?

Tveksamt om det där gökungeprojektet kommer att sysselsätta så många här i landet , det mesta kommer prefabricerat och monteras av medföljande personal.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Tveksamt om det där gökungeprojektet kommer att sysselsätta så många här i landet , det mesta kommer prefabricerat och monteras av medföljande personal.

Jag som tycker X2000 går snabbt nog mellan Göteborg och Stockholm

Visa signatur