Scammers mot äldra, hur går man tillväga?

Permalänk
Medlem

Scammers mot äldra, hur går man tillväga?

Då har den dagen kommit som jag länge oroat mig för, mina farföräldrar har gått på en telefonscam. Inte så konstigt då de har nått en så hög ålder nu och farfar börjar få mycket sämre minne osv.

Från vad jag vet just nu, vaknade upp nu på morgonen och såg ett meddelande från syrran att mina farföräldrar tecknat "abonnemang" med ett företag som heter TM Mobile AB.
Så nu kan dom inte ringa på hemtelefonen och farfar har sagt att han inte "fått nån räkning" vad han nu menar med det. Bor en bit bort och ska dra iväg till jobbet nu också.

Har inre panik och stress just nu. Hur helvete går man tillväga? Hur fixar man allt? Polisanmäla? Försöka ringa TM o säga upp deras skit?

Snälla, någon som varit i samma sits, Hur gjorde ni?

Permalänk
Medlem

Om det är avtal via telefon så har de ju 14 dagars ångerrätt, förutsatt att den tiden inte gått redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Om det är avtal via telefon så har de ju 14 dagars ångerrätt, förutsatt att den tiden inte gått redan.

Tack ska ta upp det med min familj. Ingen har vaknat än så får lite panik. Försöker göra lite research. Men svårt att hitta vettig information

Permalänk
Medlem

Det går heller inte att göra avtal via telefon, det måste skickas en papperskopia för signatur

Här är en informativ lista om regler mm den är för företag men där ser du vad som gäller för dem
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/olika-saljkanaler/...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noyart:

Så nu kan dom inte ringa på hemtelefonen

För tydlighets skull, är det så att de blivit övertalade/lurade att byta operatör för fast telefoni? (Och att något eventuellt gått fel dessutom, om det nu inte går att ringa?)

Vilken operatör hade de isf tidigare? Kan vara värt att prata med den ursprungliga operatören, de kanske kan återställa funktionen om inte annat. Sedan kan det ju finns någon annan part som börjar skicka räkningar som man får ta itu med.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kolla vilket bolag de tecknat och reklamera, telefonförsäljare måste spara telefonsamtalen. Har tidigare abonnemang slutat fungera har det garanterat gått mer än 14 dagar. Är abonnemanget utan bindningstid är det bara att starta en nummerflytt tillbaka till tidigare operatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det går heller inte att göra avtal via telefon, det måste skickas en papperskopia för signatur

Här är en informativ lista om regler mm den är för företag men där ser du vad som gäller för dem
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/olika-saljkanaler/...

Räcker med ett SMS, men ofta så kör de bankid då det är svårare att backa då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det går heller inte att göra avtal via telefon, det måste skickas en papperskopia för signatur

Här är en informativ lista om regler mm den är för företag men där ser du vad som gäller för dem
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/olika-saljkanaler/...

Tusen tack!

Skrivet av evil penguin:

För tydlighets skull, är det så att de blivit övertalade/lurade att byta operatör för fast telefoni? (Och att något eventuellt gått fel dessutom, om det nu inte går att ringa?)

Vilken operatör hade de isf tidigare? Kan vara värt att prata med den ursprungliga operatören, de kanske kan återställa funktionen om inte annat. Sedan kan det ju finns någon annan part som börjar skicka räkningar som man får ta itu med.

Tack! Som jag verkar förstå det så är det precis så. Att de blivit lurade att byta till ett annat företag. Har svårt att ens tänka mig att han skulle tacka ja. Men bedragare är duktiga på det dom gör. Har för mig de hade Telia men ska gräva djupare i det hela efter jobbet.

Skrivet av Petterk:

Kolla vilket bolag de tecknat och reklamera, telefonförsäljare måste spara telefonsamtalen. Har tidigare abonnemang slutat fungera har det garanterat gått mer än 14 dagar. Är abonnemanget utan bindningstid är det bara att starta en nummerflytt tillbaka till tidigare operatör.

Tack ska ringa o kolla med tidigare operatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Räcker med ett SMS, men ofta så kör de bankid då det är svårare att backa då.

Just ja, de kan köra den fulingen men ja man har 14 dagar iaf

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Räcker med ett SMS, men ofta så kör de bankid då det är svårare att backa då.

Det var på fastlina, så ingen mobil. Plus att de inte har BankID eller så. Troligen kanske sagt ja över telefon.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ringt telefonbolaget. Ofta så är telefonförsäljarna outsourcade (iaf vad det verkar som), är en annan sak att prata med supporten. Man har 14 dagars ångerrätt just för att skydda sig mot sånt här.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Jag skulle ringt telefonbolaget. Ofta så är telefonförsäljarna outsourcade (iaf vad det verkar som), är en annan sak att prata med supporten. Man har 14 dagars ångerrätt just för att skydda sig mot sånt här.

Tack! Ska ta o göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noyart:

Tack ska ringa o kolla med tidigare operatör

De vet inte om det är bindningstid, men kan de flytta numret så får ni tillbaka numret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noyart:

Det var på fastlina, så ingen mobil. Plus att de inte har BankID eller så. Troligen kanske sagt ja över telefon.

Nej, de måste svara på det skriftligt. E-post, sms eller bankid t.ex.

Permalänk
Medlem

Ja, det är nog bäst som andra säger att först ringa deras ursprungliga operatör och berätta vad som är fel (de kan inte ringa längre), och be dem kolla vad som hänt. Om de säger att något annat företag tagit över abonnemanget, säg att det inte var meningen, och kolla om ursprungliga operatören kan återställa. Så slipper ni kommunicera med det nya företaget om saker som någon ni litar på mer kan fixa.

Det finns också scenariot att de är kvar hos samma operatör, men att ett mindre seriöst säljföretag har sålt något slags paket baserat på den tidigare operatörens tjänster. Men det märker du ju när du pratar med operatören, och då är det säkert enklare att fixa.

Om någon part krånglar framöver så kan ni ta fasta här på det uppenbara, omedelbara problemet: de kan inte ringa just nu, detta var inte vad de väntat sig. Alltså har något blivit fel i kommunikationen, oavsett vad de eventuellt har tackat "ja" till. Att ett äldre par oväntat förlorar sin enda kontaktväg med omvärlden är dessutom potentiellt farligt. Samma poäng kan göras om ni i framtiden får fakturor som ni måste bestrida - det är inte rimligt att din farfar skulle ha tackat ja om han förstått att telefonen skulle sluta fungera (ens under en kortare period), alltså har telefonförsäljaren inte gett tillräckligt tydlig information.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Jag skulle ringt telefonbolaget. Ofta så är telefonförsäljarna outsourcade (iaf vad det verkar som), är en annan sak att prata med supporten. Man har 14 dagars ångerrätt just för att skydda sig mot sånt här.

Eftersom tjänsten slutat fungera så kan ni nästan förutsätta att det gått mer än 14 dagar. De kan lyssna på samtalet och en göra bedömning om du reklamerar. Saknas skriftligt underlag är det också anledning till hävande.

Ska ni ringa runt, vänta med det tills ni har farfar med i samtalet.

Permalänk
Medlem

Gjort lite snabb googling åt dig om företaget:

Majoriteten av de som ansett sig lurade av TM Mobile har fått ett abonnemang hos Telemer, ett småmärkligt bolag som man helt skall undvika. Telemer och TM-mobile har samma org-nummer, eller ser ut att ha det. Finns ett gäng andra bolag som kan kopplas till dessa två också, och de gör allt för att det skall vara rörigt att reda ut hur de hänger ihop.
Finns lite mer info på flashback: https://www.flashback.org/t3298942

Tyvärr så får man vara beredd på att det kan vara svårt/tidskrävande att få rätt, men ibland kan man ha tur.
Flera bra tips i tråden som kommit fram och kan väl lägga till att ett samtal till konsumentvägledaren (eller liknande) i kommunen kan vara ett ytterligare tips om det krånglar.

Uppdaterat/korrigerat lite info
Permalänk
Medlem

@Oegat: Håll det sakligt, lagen tar inte hänsyn till ålder utan någon som inte kan tillgodose sina egna intressen ska ta hjälp av samhället med t.ex. förvaltare eller om mindre behov finns god man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Om det är avtal via telefon så har de ju 14 dagars ångerrätt, förutsatt att den tiden inte gått redan.

Om detta stämmer borde det räcka med att kontakta den ordinarie telefonoperatören och återställa telefonin, därefter skita i att betala eller skriva under något som kommer från scambolaget? Möjligtvis även snacka med banken?

OBS: Jag har ingen aning om det funkar på detta vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Om detta stämmer borde det räcka med att kontakta den ordinarie telefonoperatören och återställa telefonin, därefter skita i att betala eller skriva under något som kommer från scambolaget? Möjligtvis även snacka med banken?

OBS: Jag har ingen aning om det funkar på detta vis.

https://www.hallakonsument.se/lagar/lagen-om-distansavtal-och...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Oegat: Håll det sakligt, lagen tar inte hänsyn till ålder utan någon som inte kan tillgodose sina egna intressen ska ta hjälp av samhället med t.ex. förvaltare eller om mindre behov finns god man.

Hålla det sakligt, absolut. Jag syftade dock inte på att argumentera utifrån att TS farfar skulle vara sårbar pga. eventuell nedsatt förmåga (hans tillstånd vet jag inget om heller), utan att sakligt påpeka att ett problem har uppstått (telefonförbindelse borta) som inte var väntat eller önskat. Har säljaren gjort tydligt att paret skulle bli utan telefon under en period som konsekvens av affären, alternativt varnat att det kunde ske? Jag har svårt att tro det, men det är ju upp till dem att visa vad de informerat om och inte.

Sen är jag inte säker på att en persons eventuella bristande rättshandlingsförmåga aldrig kan vara relevant att ta upp. Du kanske har rätt i att det inte har betydelse i lagen, men det är sällan som ljusskygga företag som det verkar handla om här vågar ta en tvist ända till rätten. Jag hade en äldre släkting som var dement, vägrade ha god man, och vi anhöriga orkade aldrig driva igenom förvaltning för honom. Jag bestred för hans räkning i ett antal ärenden (under loppet av några år) där han tackat ja till något över telefon som sedan lett till orimligt dyra avtal (på den tiden då inspelade avtal var lagliga). Det ska sägas att det alltid var oseriösa säljare i dessa fall. Min upplevelse var att det gjorde skillnad i kommunikationen med säljföretaget, när jag påpekade att han inte hade förstått vad avtalet gällde pga. demens. Men om det var för att de var rädda för publicitet, att inte kunna vinna i rätten, eller bara insåg att detta är en kund som orkar bråka och att det är bättre använd energi att scamma någon annan, det vet jag inte.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Vill tacka alla, för alla svar osv. Känns lite som jag har något att gå på nu. Verkar som jag inte fått all information om vad som har hänt, nu skriver min far att det handlar om något mobilt abonnemanget. Alla är på sina jobb och ganska upprörda och stressade. Så blivit fel med informationen. Tänkte åka över till farföräldrarna efter jobbet, då kan jag få en mer hel bild vad som har hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Hålla det sakligt, absolut. Jag syftade dock inte på att argumentera utifrån att TS farfar skulle vara sårbar pga. eventuell nedsatt förmåga (hans tillstånd vet jag inget om heller), utan att sakligt påpeka att ett problem har uppstått (telefonförbindelse borta) som inte var väntat eller önskat. Har säljaren gjort tydligt att paret skulle bli utan telefon under en period som konsekvens av affären, alternativt varnat att det kunde ske? Jag har svårt att tro det, men det är ju upp till dem att visa vad de informerat om och inte.

Sen är jag inte säker på att en persons eventuella bristande rättshandlingsförmåga aldrig kan vara relevant att ta upp. Du kanske har rätt i att det inte har betydelse i lagen, men det är sällan som ljusskygga företag som det verkar handla om här vågar ta en tvist ända till rätten. Jag hade en äldre släkting som var dement, vägrade ha god man, och vi anhöriga orkade aldrig driva igenom förvaltning för honom. Jag bestred för hans räkning i ett antal ärenden (under loppet av några år) där han tackat ja till något över telefon som sedan lett till orimligt dyra avtal (på den tiden då inspelade avtal var lagliga). Det ska sägas att det alltid var oseriösa säljare i dessa fall. Min upplevelse var att det gjorde skillnad i kommunikationen med säljföretaget, när jag påpekade att han inte hade förstått vad avtalet gällde pga. demens. Men om det var för att de var rädda för publicitet, att inte kunna vinna i rätten, eller bara insåg att detta är en kund som orkar bråka och att det är bättre använd energi att scamma någon annan, det vet jag inte.

Låt de lyssna på samtalet så att företaget kan göra sin egen bedömning och kontroll av godkännande.

Permalänk
Medlem

Såg rubriken och trodde det var någon som ville ha råd hur man enklast blåser pensionärer...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Morsan hade abonnemang hos Telemer en längre tid. Fast telefoni (Telia?) innan och det var dyrare än Telemer. Och det var ett mobilabonnemang. Hon fick en (vanlig) mobil hemskickad och behöll telefonnummret hon hade innan. Om jag inte minns fel så ingick det i priset per månad då, verkar inte göra det nu.

Hon ringde mycket så det blev billigare för henne (fria samtal) Finns självklart billigare abonnemang men för henne fungerade det bra i alla fall. Det var heller inga större problem att avsluta abonnemanget när hon gick bort (snart ett år sedan), har för mig att det kom en räkning efter det. Hur det fungerar med Telemer nu har jag ingen aning om.

Om det inte fungerar att ringa för farfar så kanske han fick ett nytt nummer. Eller behöll sitt gamla men trodde att han fick ett nytt. För övrigt skall man självklart aldrig acceptera att äldre blir mer eller mindre påtvingade tjänster om de inte är helt på det klara med vad det innebär. Bara att ligga på företaget tills det avslutar tjänsten/abonnemanget.

Permalänk

Om det inte finns något skriftligt avtal kanske man bara kan säga att avtalet med den gamla operatören fortfarande gäller och att det är ett fel på tjänsten om samtalen kopplas via den nya operatören? I så fall reklamerar man bara tjänsten till den gamla operatören och struntar helt i den nya operatören.

Jag har en gammal släkting som är dement. Ibland kommer det ett samtal från henne där det är uppenbart att något hänt, men i och med att hon är dement klarar hon inte riktigt av att förklara vad som hänt, så det är ofta oklart vad som skett. Då åker jag till släktingen för att se om jag kan hitta några ledtrådar på plats. Om släktingen verkar ha varit i kontakt med någon annan försöker jag ringa upp den personen för att se om den personen vet något mer. Trådskaparens nästa åtgärd kanske är att åka ut till sin släkting och se om det finns några ledtrådar där.