Snabbkoll: Vilka sociala medier använder du?

Permalänk
Medlem

Facebook är bra att använda som ersättning för Blocket. Bli av med grejer som man inte längre behöver, annars fyller de upp huset och det ser ut som en lagerlokal. Allt annat är ointressant på diskussionsforumet eftersom jag inte har något att av privatlivet att dela med till andra.

Permalänk
Medlem

reddit & imgur, skrollar igenom - inte direkt "såsialt"

Permalänk
Medlem

Känns ju inte riktigt som att WhatsApp är en socila merier-plattform

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Förvånad hur många det är som fortfarande använder Facebook

Förvånad?
Facebook är väll det största sociala medie nätverket?
Eller syftade du på "Facebook sidan"?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Sen hade jag också otroligt lätt för att jämföra mina egna prestationer med andras, helt utan anledning.
Saknar inte skiten ett dugg.

Men det är ju ett problem hos dig som person, inte ett fel hos Fb. Det känns generellt som om folk projicerar sina egna brister på Fb.

Jag tycker själv det är skitkul att se vad mina vänner, släktingar och bekanta har för sig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Övrigt = Sweclockers forum

Alla respondenter behöver inte nödvändigtvis använda Sweclockers forum, det finns ju de som bara läser siten och svarar på polls, och inte skriver på forumet. Men ändå förvånandsvärt få med tanke på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det är ju ett problem hos dig som person, inte ett fel hos Fb. Det känns generellt som om folk projicerar sina egna brister på Fb.

Jag tycker själv det är skitkul att se vad mina vänner, släktingar och bekanta har för sig.

Ja? Jag sa inget annat? Jag fann mig i ett mönster som inte passade mig, var ju inte svårare än att bryta det.
Huruvida dom är ett vidrigt företag eller ej har jag ingen åsikt om, den delen råkade bara komma med i det jag citerade.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Använder Twitter. För att logga in på ställen där jag ger blanka fan i om det tar kontroll över mitt flöde.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Discord? Trodde det var en avancerad chattapp.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tack och lov SweClockare inte är fast i det hemska och framtidsoroliga TikTok.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det är ju ett problem hos dig som person, inte ett fel hos Fb. Det känns generellt som om folk projicerar sina egna brister på Fb.

Jag tycker själv det är skitkul att se vad mina vänner, släktingar och bekanta har för sig.

Eller så är det faktiskt så att Facebook gör det de kan för att hålla folk fast på sin sida med ”engagerande rekommendationer” eftersom de är ett annonsföretag där 95+% av intäkterna kommer från annonser.

Tycker faktiskt det är lite konstigt att försvara Facebook. Du behöver ju inte ens ha följt med särskilt noggrant de senaste åren för att inse problematiken där. Visst har Facebook sina fördelar, men det är tydligen lätt att missa helheten.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Sweclockers, YouTube, 40k online. Har lagt ner Facebook & LinkedIn.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Är Whatsapp en social-media plattform?
Jag tryckte på övrigt, eftersom jag använder Viber, men det känns inte riktigt som sociala media-plattform det heller.

Permalänk

Lite intressant att FB ligger så högt. Läser man kommentarer när FB nämns är det ju ingen som använder "skiten"

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Discord? Trodde det var en avancerad chattapp.

Gränsen är väl lite flytande? Det är ju inte ovanligt med stora kanaler där många användare skriver, delar länkar och liknade.

Permalänk
Medlem

Övrigt: SweC, Youtube, Twitch.

Försökte med Lunarstorm, Facebook och Google+, men det var inte så mycket att hänga i granen direkt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Har sakta men säkert tröttnat på allt vad sociala medier innebär. Märker att jag inte saknar nått av dom.
Informationen där ger ju ytterst sällan något mervärde.
Har kanske för mycket annat roligt i mitt liv för att bry mig om vad den ena och den andra vill blabba om på sociala medier.

Permalänk
Medlem

Inaktiverade mitt Facebook och Instagram konton i Mars för att man blir beroende av att öppna och läsa innehållet som består till 99% skit och den procenten som är kvar kan jag leva utan. Kom på mig själv att man kunde ta upp telefonen och öppna typ Instagram helt omedvetet när man var rastlös eller liknande så det senaste året jag använde dessa osociala medier så kikade jag en gång i veckan för att kolla info på grupper och sånt man följer. Men i Mars så testade att inaktivera kontona och det var faktiskt otroligt skönt och en viss lättnad, tror inte jag kommer använda dom igen.

Tror inte (o)sociala medier är bra för oss människor, visst finns det fördelar med vissa saker men i det stora hela tror jag det har en negativ påverkan av oss.

Idag använder jag bara Snapchat för att skriva till kompisar, annars är det bara meddelanden eller Discord som gäller.

Permalänk
Medlem

Sociala medier? Nej. Chattplattformar, ja då, Signal t.ex.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv

Använder bara Telegram av de som listas.

Permalänk
Medlem

Slack och Discord

Permalänk
Medlem

Önskar att jag inte använde någon av dem. Jag får inte ut något positivt av dem förutom snapchat samt roliga klipp på Instagram. Telegram har jag till kommunikation.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Gränsen är väl lite flytande? Det är ju inte ovanligt med stora kanaler där många användare skriver, delar länkar och liknade.

Definitionen av "sociala medier" är flytande. För mig är sociala medier en plattform där folk postar bilder/ljud/videos på dem själva, berättar saker om dem själva eller om annat/världen till allmänheten. Även om man kan kommunicera med andra personer via dessa sociala medier känner jag inte att tex WhatsApp har som mål att vara annat än direkt kommunikation till specifika personer men där Discord går över gränsen då man pratar allmänt med folk som tex på ett forum.

Fenomenet är intressant på det sättet att sociala medier, forum eller chattar definitionsmässigt går in i varandras områden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag har flera av dem men använder mest i jobbet och ibland för att slött kolla vad folk man känner sysslar med. Jobbar dock i kultursektorn så det är ofrånkomligt att inte någonsin vara på soc. medier. Men undviker så mycket jag kan.

MEN, OCH DETTA FÖRTJÄNAR ENBART VERSALER!
VAR F*N ÄR TEAMSPEAK?!

Det är ju om något det viktigaste mediet jag har. Min och mina vänners teamspeakserver är det heligaste som finns.
Vårt gemensamma förlängda vardagsrum som får oss att orka med våra liv i övrigt.

Discord, pfft!
Är bara om det är pga tvång jag använder det, drar ju 10x mer prestanda av datorn än TS.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Definitionen av "sociala medier" är flytande. För mig är sociala medier en plattform där folk postar bilder/ljud/videos på dem själva, berättar saker om dem själva eller om annat/världen till allmänheten.

Om man tänker sig sociala medier som ett ett alternativ till traditionella medier (och så användes väl begreppet ofta förr), stämmer det ju men senare blev väl termen nästan synonym med Facebook? Om man sedan breddar den till att inkludera Twitter (och det är väl inte särskilt kontroversiellt) får man väl nästan problem med att hitta på avgränsningar så att inte discord och liknade också räknas?

Permalänk
Medlem

Sen jag lyckades bocka ur den där irriterande notifikationerna i rött från FB, de som visar en störig liten siffra för allt skräp som FB ansåg vara angeläget för mig, så har jag varit inne 2-3 ggr det senaste året. Enbart frihet att slipa skiten det har blivit. Inte heller har jag känt behov av att ersätta det med något annat.
Visst har jag kontakt med discord när jag villhöver gruppchatta med någon, men av allt som listas så är det ingenting jag "använder" med någon som helst regelbundenhet.

Sociala medier på mina villkor helt enkelt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Moderator
Testpilot

Reddit dagligen, Discord i omgångar men mest för att sitta i lobby med kompisar sen så använder mitt kompisgäng Signal mycket flitigt efter att WhatsApp tappade det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om man tänker sig sociala medier som ett ett alternativ till traditionella medier (och så användes väl begreppet ofta förr), stämmer det ju men senare blev väl termen nästan synonym med Facebook? Om man sedan breddar den till att inkludera Twitter (och det är väl inte särskilt kontroversiellt) får man väl nästan problem med att hitta på avgränsningar så att inte discord och liknade också räknas?

Twitter är definitivt en allmän chatt Jo det är sant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har konto på de flesta men använder enbart Facebook och Discord.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Twitter är definitivt en allmän chatt Jo det är sant.

Jo, men det finns ju öppna grupper i telegram och discord också (och slutna i Facebook), så gränsdragningen är inte helt lätt.