Snabbkoll: Vilka sociala medier använder du?

Permalänk
Medlem

Använder inga sociala medier aktivt. Har Facebook endast för Messenger och LinkedIn använder jag endast chatfunktionen (när jag söker jobb)

Permalänk

De där procentsiffrorna blir ju luriga. Kan inte läsas som att exempelvis 20% använder FB, utan 20% av alla ikryssningar gjordes för FB. Borde varit ja/nej-alternativ för varje tjänst i listan.

Permalänk
Medlem

- Facebook för events (födelsedagar, herrmiddagar etc) samt Messenger för chat/sms.
- Instagram för att dela minnen/bilder med släkt/vänner.
- Reddit för allmän tråk-surf

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Musikälskare

Vore najs om resultaten sorterades så dom ligger från högst till lägst

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Använder bara FB, men det är stort sett bara pga Marketplace.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Använder bara Discord, och det är för att hålla koll på spel och voice chat.

Permalänk
Medlem

De enda jag använder aktivt är väl Instagram och Facebook för att dela med mig av mitt astrofotograferande. Sedan har jag väl närvaro på en del andra, men använder mig högst sporadiskt av dem.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Har Facebook och Discord men kan ju inte påstå att jag använder dessa direkt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har ett facebook konto som jag loggade in 2 gånger med. Aldrig använt nått annat socialt media.

Hör för mycket skit om hur det förstör folks liv så jag vill inte ha nått med det att göra.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Bara fem av alternativen (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn och TikTok) som med god vilja kan kallas "sociala medier". Meddelandetjänster är inte sociala medier, och diskussionsforum är inte heller det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
DingDongerMcDongface

Det är väldigt få jag aktivt använder för annat än meddelanden/chatt/kommunikation "privat" eller möjligen slöscroll på tunnelbanan typ. Det blir dock en del Facebook, men i specifika grupper, bland annat relaterat till katter/uppfödning etc. Dessa grupper finns liksom inte någon annanstans. De fanns tidigare i forum som typ iFokus, men har sedan ett antal år tillbaka flyttat till FB och etablerat sig där.

Permalänk
Medlem

Använder bara Snapchat och Discord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bara fem av alternativen (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn och TikTok) som med god vilja kan kallas "sociala medier". Meddelandetjänster är inte sociala medier, och diskussionsforum är inte heller det.

Snapchat har ju defenitivt blivit ett socialt media sedan "stories" och "shorts" har hamnat där.

Permalänk
Medlem

Är LinkedIn verkligen att räkna som social media? Jag vet att folk använder LinkedIn som social media, men huvudsyftet har väl alltid varit att vara en plattform som är "affärs- och sysselsättningsorienterad" ("business and employment-oriented platform")?

Permalänk
Medlem

Har Facebook för att jag känner mig tvungen - en del information går bara ut den vägen, men jag lägger aldrig upp något där, och jag hade tagit bort kontot om jag kunde. Har Linkedin och reddit.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Facebook, någon gång i månaden kanske numera.
Instagram, också väldigt sällan, mest för familjen.
Twitter, varannan dag ungefär.
Snapchat, nästan dagligen, mest för familjechatt.
Telegram, relativt sällan.
Discord, dagligen.
Reddit, dagligen.
Klickade i Övrigt också, för jag anser att Sweclockers numera är mycket mer än bara ett dikussionsforum om teknik.

Permalänk
Snusfri

Fejjan för vänner och ovänner.
Twitter och Instagram för mina renderingar.
Discord för att dumma mig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Untappd.

I övrigt innehas konton på flera utav ovan nämnda plattformar men kan inte påstå att jag är en aktiv användare.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag använder Signal

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Inaktiv

Instagram absolut mest men jag hade nog mått bäst själv av att radera mitt konto och avinstallera skiten

WhatsApp blir använd nästan dagligen och det är där jag har kontakt med vänner och familj

Permalänk
Medlem

Jag använder Facebook Groups mest då det har blivit som ett substitut för alla forum som har gått i graven. Resten av funktionaliteten använder jag inte alls.

Tror inte jag använder sociala medier på "korrekt" sätt någonstans

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Ingen av de listade, tog bort Facebook för ett par år sen...

Samma här. Minns jag rätt är det nog 6 år sen jag raderade FB kontot, fann mig i ett mönster att bara scrolla igenom flödet för att "komma ikapp det viktiga jag hade missat...utan att jag reflekterade över vad egentligen var jag läste. Sen hade jag också otroligt lätt för att jämföra mina egna prestationer med andras, helt utan anledning.
Saknar inte skiten ett dugg.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Alla som svarar på inlägget/frågan använder Sweclockers. Ingår per automatik dvs i guess.

Kan man svara utan att vara inloggad? Skillnad att bara läsa nyheter och ha ett aktivt konto i forumet skulle jag påstå, men visst

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan man svara utan att vara inloggad? Skillnad att bara läsa nyheter och ha ett aktivt konto i forumet skulle jag påstå, men visst

Visserligen kan man det men sen vad räknas som sociala medier. Whatsapp är väl bara "sms/chat", likaså Telegram?
Discord känns för mig inte heller som sociala medier. Det är detsamma som teams för mig.
Men Facebook, instagram, linkedin (mest för jobb), twitter, reddit är ju definitivt sociala medier. Snapchat och tiktok är en gråzon imo.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Använder typ bara snap och messanger för kommunikation.

Snapchat är egentligen en klappkass app med dålig kvalité genomgående, vet inte varför man använder det men det är väl för dem i sin närhet gör det.

insta kollar jag ibland men det har blivit tröttsamt
TikTok kan vara kul att skrolla men skulle aldrig posta något själv, många rötägg på Live

Permalänk

Sätter Flickr som "Övrigt". Jag använder det på samma sätt som jag använder Instagram och diskuterar med andra fotografer och ser deras bilder så om IG är sociala medier så är väl Flickr det med.

Min nisch är makrofoto av småkryp (OBS! klicka inte om du tycker spindlar är läskiga) och då är Facebook ett ruskigt potent verktyg för mig med grupper där jag kan få hjälp av andra insektsdårar att identifiera en sammetshjulspindel eller ett violettbandat gulvingfly eller vad jag nu hittat för nåt.

Instagram fungerar väldigt dåligt eftersom den allsmäktiga algoritmen fungerar så trubbigt och begränsar hur många som ser ens bilder. Jag har lite drygt 2k pers som följer mitt konto, men när jag postar en bild så dyker den bara upp i liten del av de följarnas flöde om inte algoritmen får för sig att det är en extra bra bild då den visas i fler.

Eftersom den inte är speciellt bra på att förstå bilder så visare den hellre (i mitt tycke) sämre bilder från folk som är bättre på att göra populära stories och är duktigare på att manipulera algoritmen. Klart nedslående så IG går lite på sparlåga för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Facebook har jag, är med i lite grupper, skriver en och annan kommentar då och då men lägger aldrig upp något eget. Deras messenger-tjänst används för majoriteten av all min kommunikation med polare och familj däremot så den används väldigt flitigt.

Discord använder när jag lirar med polare.

Utöver det använder jag inget.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Förvånad hur många det är som fortfarande använder Facebook

Permalänk
Medlem

Om Telegram är med så räknas under mina andra
Signal
Threema

Permalänk
Medlem

Gettr för inlägg och Rumble för videor.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u