Intel Core i5-12400 "Alder Lake" utpresterar AMD Ryzen 5 5600X

Permalänk
Medlem

@Yoshman vi tackar den som gjort dessa grafer

Något som har hamnat lite i skuggan av Apple och M1 är faktiskt RPi4. Den är faktiskt rätt mycket bättre än föregångarna och jämförbar mot vissa enklare Intel och AMD cpuer. Tror det är ARM A72 i denna broadcom krets? I andra länken ser man att det är en viss skillnad ändå (mot senaste Celeron), men man får tänka på RPis effekt och pris också.
https://medium.com/@ghalfacree/benchmarking-the-raspberry-pi-...
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Raspberry

Tillbaka till nyheten så är detta så klart en välkommen och jättetrevlig nyhet MEN intel har generellt dyrare moderkort så att en platform med denna CPU kanske ändå inte blir direkt prisvärd (om det nu är det man bryr sig om)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

... Allt hänger på priset, 2500 kr så blir det ett bra val.

Beror även på var lämpliga moderkort och minnen (DDR5) hamnar i pris.

Skrivet av Gender Bender:

Känns som att Alder Lake kommer bli nya Sandy Bridge för Intel, ...

Ja, nej och kanske.
Ja, för att det liksom Sandy Bridge är en stor ökning i prestanda och effektivitet i förhållande till vad Intel erbjuder hittills.
Nej, för att AMD nu faktiskt har fullt jämförbara alternativ.
Kanske, beroende på hur prisbilden hamnar.

Permalänk
Medlem

Oj vilken skillnad. Då blir det nog plattformsbyte för mig. Trodde inte Intel skulle köra över AMD så hårt redan. Har inte ens hunnit uppgradera från 3600 till 5600x. Single core är absolut viktigast för mig. Blir nog en 12600k då.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Olle P:

Beror även på var lämpliga moderkort och minnen (DDR5) hamnar i pris.

Ja, nej och kanske.
Ja, för att det liksom Sandy Bridge är en stor ökning i prestanda och effektivitet i förhållande till vad Intel erbjuder hittills.
Nej, för att AMD nu faktiskt har fullt jämförbara alternativ.
Kanske, beroende på hur prisbilden hamnar.

Ja Intel är ju ett sorgebarn när det kommer till att mjölka in via moderkorten, även om de är billiga så byter de ändå hela tiden sockel för att åstadkomma planerat åldrande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Fin single core...men hade förväntat mig mycket bättre multicore för den borde i teorin matcha 5600x mutlicore på bara p cores med dess single core...om inte effekten springer iväg. Med hjälp av e cores så är den bara 10% snabbare i multi...
Vad drar den då i praktiken för att inte kunna köra sina 6 p cores i full rulle? För så svaga kan inte e cores vara att de motsvarar 10% upplyft för?
Får se när reviews kommer, kan vara en sån intel supprise att på 65w så ser det så här ut och höjer man power limit till skyarna så får alder lake springa fritt och fort

Som det står i artikeln så har 12400 inga e-kärnor, så att de inte ger något större lyft är kanske inte så konstigt

Permalänk
Medlem

Ordet "utpresterar" finns inte

Jag är bara dansk, men ordet du söker är "överträffar".

Visa signatur

Intel Core i9-9900K @ 4.7 GHz // ASUS TUF 3080 OC

Permalänk
Medlem

Innovation är bra och jag hoppas verkligen att kommande CPU:er utklassar tidigare även de billigare modellerna.
Jag hoppas att det blir större skillnader mellan var generation.

Permalänk
Medlem

Bara att invänta snabba minnen, alternativt att det kommer en "B die OEM" för DDR5 som det gjorde på DDR4. När det händer kanske man kan få tag på ett vettigt grafikkort til ett vettigt pris också. Men jag håller inte andan.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Nit-pick: Finns inget svenskt ord "utprestera". Överträffar eller presterar bättre än. Men men. Alla begriper ju ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror det tyvärr kan vara så illa. Illa då CB är ungefär lika relevant värdemätare på en dator som tiden att avverka ~400m är för att beskriva hur bra en bil är. För en extremt liten minoritet är det faktiskt relevant, för resten ger det i bästa fall en vink om råkraft.

Det riktigt total-mörket är ju att CB börjar bli standard vid test av tunna bärbara. Vem bryr sig om CB resultatet för en sådan enhet? I vissa laptop-tester hamnar CB resultat rätt mycket front-center, enda slutsats man då kan dra är: den som gjort testet har noll koll på hur produkten kommer användas av en förkrossande majoritet av användarna.

Tror Alder Lake kommer bli en riktigt bra produkt. Men den gnagande känslan av att "det kanske ser bättre ut än vad det i slutändan kommer bli" släpper inte riktigt då majoriteten av de läcka resultaten kommer primärt från flyttalstunga applikationer. Det är relevanta för vissa, men för en klar majoritet överskuggar heltprestanda per kärna klart alla övriga mätpunkter!

Tydligen någon som orkat göra en sådan mätning för CPUer lanserade mellan 2005 till 2019, där hände det totalt 5 gånger
https://i.redd.it/9kt1t1gws4h41.png

AMD: K8->K10, Excavator->Zen
Intel: P4->Core2, Westmere->Sandy Bridge, Ivy Bridge->Haswell

För den som undrar vad "Palm Cove" är, det är i praktiken Skylake på 10 nm, d.v.s. Cannon Lake plattformen.

För Apple och ARM har det hänt ungefär hälften generationsbytena (så varannat år) senaste deceniet...

Minns jag inte fel så är Gracemont's stora paradgren just heltal.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Den ska alltså vara snabbare än en produkt som redan funnits ute i snart ett år?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snubb1:

Innovation är bra och jag hoppas verkligen att kommande CPU:er utklassar tidigare även de billigare modellerna.
Jag hoppas att det blir större skillnader mellan var generation.

Kan väl inte spela ngn roll om man inte har det värsta som går att köpa redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Oj vilken skillnad. Då blir det nog plattformsbyte för mig. Trodde inte Intel skulle köra över AMD så hårt redan. Har inte ens hunnit uppgradera från 3600 till 5600x. Single core är absolut viktigast för mig. Blir nog en 12600k då.

10% i ett syntetiskt test är att "köra över" enligt dig?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Wow, en ny CPU slår en 1 år gammal CPU med 10%...

Men visar ju hur mycket Intel har hålit igen alla dessa år, om de lyckas få en 25/50% uplift på en generation!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Oj vilken skillnad. Då blir det nog plattformsbyte för mig. Trodde inte Intel skulle köra över AMD så hårt redan. Har inte ens hunnit uppgradera från 3600 till 5600x. Single core är absolut viktigast för mig. Blir nog en 12600k då.

Nog bäst att vänta på riktiga recensioner innan du spikar inköpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nog bäst att vänta på riktiga recensioner innan du spikar inköpet

Det är nog ingen dum idé heller att vänta och se vad för barnsjukdomar som dyker upp. Det är trots allt en stor förändring som sker och inte bara Intel som ska leverera, utan även moderkortstillverkare.

Fast det är väl lätt för mig att säga som behöver spara en del pengar efter senaste inköpen. Jag väntar kanske till våren och utvärderar då. Bättre enkeltrådad prestanda är annars väldigt lockande (har en del situationer där jag är begränsad idag). Fast när det blir dags kanske det finns bättre DDR5-minnen till bättre priser. Hoppas kan man ju iaf.

Permalänk
Medlem

Och här har man precis uppgraderat hela plattformen från 1600x till 5600x. Kanske skulle haft lite is i magen!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tydligen någon som orkat göra en sådan mätning för CPUer lanserade mellan 2005 till 2019, där hände det totalt 5 gånger
https://i.redd.it/9kt1t1gws4h41.png

AMD: K8->K10, Excavator->Zen
Intel: P4->Core2, Westmere->Sandy Bridge, Ivy Bridge->Haswell

För den som undrar vad "Palm Cove" är, det är i praktiken Skylake på 10 nm, d.v.s. Cannon Lake plattformen.

För Apple och ARM har det hänt ungefär hälften generationsbytena (så varannat år) senaste deceniet...

25% är ett riktig stort kliv för x86 alltså. Men ja, som du säger får vi ju se vad det blir med mer seriösa tester.

Vad tror du DDR5 kommer ha för inverkan på prestandan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Eh, när såg vi senast närmare 25% högre IPC från en generation till nästa?

Varje gång AMD släpper nytt

Edit: Skämt åsido.

För övrigt så vet vi ej om det är 25% IPC ännu eller om det endast är i ett benchmark, Intel hade ju en fördel i Windows 11 som förhoppningsvis är åtgärdad nu, hade varit intressant att veta om detta benchmark kördes före eller efter åtgärden.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Men visar ju hur mycket Intel har hålit igen alla dessa år, om de lyckas få en 25/50% uplift på en generation!

Jag skulle inte kalla det för att hålla igen, de har ju varit lov att skjuta upp saker p.g.a. tillverkningsproblemen de haft. De hade planerat att använda deras 10nm för länge sen, men blev t.o.m. tvungna att backporta Sunny Cove till 14nm bara för att få ut något nytt. Så att vi ser ett stort lyft i prestanda nu när de verkar ha fått ordning på tillverkningen är inte konstigt.

Skrivet av Aeig:

För övrigt så vet vi ej om det är 25% IPC ännu eller om det endast är i ett benchmark, Intel hade ju en fördel i Windows 11 som förhoppningsvis är åtgärdad nu, hade varit intressant att veta om detta benchmark kördes före eller efter åtgärden.

Alla siffror utom de för 12400 är från Sweclockers recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är nog ingen dum idé heller att vänta och se vad för barnsjukdomar som dyker upp. Det är trots allt en stor förändring som sker och inte bara Intel som ska leverera, utan även moderkortstillverkare.

Fast det är väl lätt för mig att säga som behöver spara en del pengar efter senaste inköpen. Jag väntar kanske till våren och utvärderar då. Bättre enkeltrådad prestanda är annars väldigt lockande (har en del situationer där jag är begränsad idag). Fast när det blir dags kanske det finns bättre DDR5-minnen till bättre priser. Hoppas kan man ju iaf.

Och vi vet ju inte hur stor del av boosten som DDR5 står för.
Plus att Intel numera verkar vara fullständigt galna vad gäller strömförbrukning.
En 2000:- midrange CPU som kräver en kylare för 1000:- för att fungera korrekt blir ju lite udda.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se sweclockers tester.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

10% i ett syntetiskt test är att "köra över" enligt dig?

12600k kommer vara mer markant.

AMDs nästa generation kommer inte slå alder lake med lika mycket som alder lake slår ryzen 5000 (single core). Och AMDs nästa är nästan ett år bort från alder lake's lansering.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Och vi vet ju inte hur stor del av boosten som DDR5 står för.
Plus att Intel numera verkar vara fullständigt galna vad gäller strömförbrukning.
En 2000:- midrange CPU som kräver en kylare för 1000:- för att fungera korrekt blir ju lite udda.

Det står ju att den endast drog 78,5 watt under testets gång. Kan du nästan kyla med vad som helst.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DasIch:

25% är ett riktig stort kliv för x86 alltså. Men ja, som du säger får vi ju se vad det blir med mer seriösa tester.

Vad tror du DDR5 kommer ha för inverkan på prestandan?

Svårt att veta effekten av DDR5. Det lär vara väldigt bra för iGPU, exakt vad det betyder för CPU får vi vänta och se.

Det riktigt trevliga är ändå att man nu kan göra äpplen mot äpplen med Alder Lake då det lär komma moderkort med DDR5 samt andra med DDR4 stöd.

Angående grafen, glömde skriva att den använder CB R15 som referens.

Skrivet av Svensktiger:

Och vi vet ju inte hur stor del av boosten som DDR5 står för.
Plus att Intel numera verkar vara fullständigt galna vad gäller strömförbrukning.
En 2000:- midrange CPU som kräver en kylare för 1000:- för att fungera korrekt blir ju lite udda.

Vi har sett sedan tidigare att val av RAM-hastighet har ytterst liten påverkan på prestanda för Cinebench, vilket är vad som testades här. Vi har fortfarande ingen aning vad DDR5 kommer göra för applikationer som ser skalning med RAM, t.ex. vissa spel, komprimering av stora filer och (tja är väl typ det...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Och här har man precis uppgraderat hela plattformen från 1600x till 5600x. Kanske skulle haft lite is i magen!?

Tja, det beror väl på. Ska du sitta och tugga Cinebench hela dagarna eller faktiskt använda din dator till något vettigt? Att sitta och bencha syntetiska testprogram är inte bra för den mentala hälsan, förr eller senare blir man galen. Din 5600X kommer att hänga med länge, en riktig arbetshäst.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av shogun-r:

Minns jag inte fel så är Gracemont's stora paradgren just heltal.

Så kan man se det, eller omvänt: Gracemont verkar matcha IPC hos Skylake vad det gäller heltal, fullt möjligt att den inte når dit för flyttal.

Det är å andra sidan helt rätt prioriterat om man vill optimera för den stora massan.

Om testet som skrivs om här stämmer och på något sätt är representativt för effekten hos Golden Cove ser det ändå lovande ut.

Toppmodellerna av Alder Lake kommer dra massor med ström, men vi ser att både Intel och AMD får brutalt försämrad perf/W när man börjar skruva upp frekvensen en bit över 4 GHz. Verkar som 12400 har en maximal all-core frekvens på 4,0 GHz (är i alla fall det som rapporteras i en av bilderna), vid den frekvensen verkar ju Golden Cove ha riktigt bra perf/W.

Ovanpå det lär Gracement ha ännu bättre perf/W (fast just 12400 verkar helt sakna Gracemont kärnor), så kan bli OK-ish perf/W på högre modeller och ser bra ut för bärbara som typiskt kommer ha fler Gracemont-kärnor än Golden Cove kärnor. Intel kommer åka på rejält med stryk vad det gäller perf/W ställd mot Apple, men vissa måste ha Windows/x86 så ändå viktigt att få så bra grejer som möjligt här!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

12600k kommer vara mer markant.

AMDs nästa generation kommer inte slå alder lake med lika mycket som alder lake slår ryzen 5000 (single core). Och AMDs nästa är nästan ett år bort från alder lake's lansering.

Vad mer såg du i din spåkula?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Som det står i artikeln så har 12400 inga e-kärnor, så att de inte ger något större lyft är kanske inte så konstigt

Va det missa jag. Letade som en galning om den hade 4 eller 8.
Det förklarar att det bara är 10% multicore ökning på en 10% singlecore ökning

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta är ju nästan 50% upp från 11400 i så fall, det är ett sjukt stort steg

Hoppas priserna blir rätt denna gång, i så fall får AMD kämpa ännu hårdare med nästa serie för att kunna behålla sina andelar, alternativt bättre priser till oss!

kämpa hårdare ? om det nu stämmer att zen3+ är ca 15% bättre så är dom redan ifatt, även om dom bara i snitt är 10% bättre så är dom i sånt fall mer eller mindre lika.

Men vi lever i en intressant tid speciellt om ryktet för AM5 moderkort till sommaren och dom inte är till för zen3+ så kommer nästa år bli extremt intressant

Visa signatur

here we go!