Noctua släpper fläkten NF-A12x25 och kylaren NH-U12A i svart

Permalänk
Medlem

Damn. Beställde en drös av thermaltake's copycat variant igår!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tror inte heller att framtiden innehåller större fläktar i mängder. Chassin med stora fläktar har ju funnits väldigt länge nu men aldrig slagit igenom.

Det är nog bara en tidsfråga... Länge var 80mm standard, sen 120 mm. 140 mm blir allt vanligare så att 180mm också kommer bli vanligare så småningom låter inte så långsökt. Inte imorgon, men kanske inom 5 år, vilket verkar vara utvecklingstiden för Noctuas fläktar. Varför inte inte bara fortsätta växa, 200mm+ etc? Tja, de ska praktiskt rymmas i chassit också, det borde sätta någon gräns. 180mm är fortfarande helt rimligt i många typer av chassin.

Permalänk
Medlem

Ful och tråkigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Ful och tråkigt

Vad bra!

Smaken är förstås som baken men själv hör jag till de som inte förstår varför folk ska envisas med att ha fläktar som är mer bling än 90-talets rappare. Att yngre tonåringar har datorn stående på bordet med ena sidan av glas och komponenter som lyser mer än en julgran kan jag i och för sig förstå, men hur många tonåringar köper fläktar för 350 kronor?

Permalänk
Medlem

Blundar år detta och är nöjd... NÖJD med mina 7 beige bruna fläktar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast Phanteks T30 är ju 5mm tjockare.
Det är ju ett problem i många fall.

Vilka fall? Dem inkluderar ju extra långa skrivar för vattenkylning i lådan, enda stället jag kan tänka mig att de där extra 5mm blir ett problem är med ITX chassi och möjligtvis i vissa dual tower cpu luftkylare där den kanske inte får plats i mitten, men det måste vara mindre än 5% av gånger som det kan vara ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vad bra!

Smaken är förstås som baken men själv hör jag till de som inte förstår varför folk ska envisas med att ha fläktar som är mer bling än 90-talets rappare. Att yngre tonåringar har datorn stående på bordet med ena sidan av glas och komponenter som lyser mer än en julgran kan jag i och för sig förstå, men hur många tonåringar köper fläktar för 350 kronor?

*Sweats in 26 years old and fans for 2k in case*

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vad bra!

Smaken är förstås som baken men själv hör jag till de som inte förstår varför folk ska envisas med att ha fläktar som är mer bling än 90-talets rappare. Att yngre tonåringar har datorn stående på bordet med ena sidan av glas och komponenter som lyser mer än en julgran kan jag i och för sig förstå, men hur många tonåringar köper fläktar för 350 kronor?

Är inte en tonåring, inte ens nära
Men jag ser bra fläktar (och chassi+nätagg) som en investering för framtiden.
Och det har ju visat sig att noctuas fläktar är i princip outslitliga.
Men jag betalar inte extra för bling

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

*Sweats in 26 years old and fans for 2k in case*

Ha. Själv har jag numera datorn på skrivbordet för att undvika massa hundhår i fläktarna. Hjälper ju såklart mot vanligt damm också.
Inte en enda LED heller om man bortser från moderkort status-LEDs

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Avstängd

Har börjat ogilla att precis allt är svart. Ska man meka inne i datorn så är det ofta svårare att se nått, ofta man blir tvungen att använda sig av ficklampa.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vad bra!

Smaken är förstås som baken men själv hör jag till de som inte förstår varför folk ska envisas med att ha fläktar som är mer bling än 90-talets rappare. Att yngre tonåringar har datorn stående på bordet med ena sidan av glas och komponenter som lyser mer än en julgran kan jag i och för sig förstå, men hur många tonåringar köper fläktar för 350 kronor?

Har du tänkt på att man kanske behöver lite julstämining året om i denna dystropi vi lever i?

Permalänk

Dum fråga, men på vilket sätt är NF-A12x25 bättre än NF-F12? förutom att A12 går att köra på 2000 vs F12s 1500 varv?

Visa signatur

Cpu: Amd Threadripper 1920X MB: Asus Zenith Extreme Vga: Zotac 2080 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:2x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG279Q PSU: Corsair AX1500I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon676:

Vilka fall? Dem inkluderar ju extra långa skrivar för vattenkylning i lådan, enda stället jag kan tänka mig att de där extra 5mm blir ett problem är med ITX chassi och möjligtvis i vissa dual tower cpu luftkylare där den kanske inte får plats i mitten, men det måste vara mindre än 5% av gånger som det kan vara ett problem.

Som du nämnde så blir det ett problem i många ITX chassin där man i bästa fall har ett par millimeter till godo. Jag kan också komma på en rätt stor mängd luftkylare av tornmodell där 30mm fläkt inte heller går pga att den i så fall blockerar en RAM plats.

Permalänk
Medlem

@jacob

Visste inte var jag skulle skriva det här.

Men är du med i senaste OKQ8 reklamen på TV?

Tyckte det var du.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Var kommer detta förfall att sluta. RGB nästa?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Nice att ha fler färgalternativ än brun. Har hört bra saker om Noctua, men de verkar lite dyra relativt till andra tillverkare (t.ex. BeQuiet!). Någon som kan ge insikt i hur prisvärda de är?

Visa signatur

🖥️: MSI Z170A KRAIT GAMING 3X | i5 6600k @ 3.5 GHz | GTX 1060 6GB Dual OC | NZXT Noctis 450 | 16 GB Corsair Vengeance @ 2666 Mhz CL16
⌨️: Leopold FC660M
🖱️: Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Som du nämnde så blir det ett problem i många ITX chassin där man i bästa fall har ett par millimeter till godo. Jag kan också komma på en rätt stor mängd luftkylare av tornmodell där 30mm fläkt inte heller går pga att den i så fall blockerar en RAM plats.

Bytte fläkt på en tornkylare till en T30 och det var precis att det gick.
Tyckte de var rätt snygga med en färg som är ljusare än helsvarta och att det är en textur på dem. Men det märker man mest när man monterade dit dem.
Bytte någon chassi fläkt också och nu hör jag inte längre när datorn är på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilhelmm:

Nice att ha fler färgalternativ än brun. Har hört bra saker om Noctua, men de verkar lite dyra relativt till andra tillverkare (t.ex. BeQuiet!). Någon som kan ge insikt i hur prisvärda de är?

Prisvärda? Nej.

Bland det bästa som går att hitta? Ja.

Det är som med mycket annat här i livet. Du kan få något som är 80 % så bra produkt XXX för en betydligt mindre summa. Det är de där sista 10-20 % som kostar.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

På kort sikt, de får sälja mer fläktar men på bekostnad av den del av det unika med "brandet"

Personligen så tycker jag det är tråkigt när det jagas masknadsandelar och volym på bekostnad av grundidén. Oavsett vad man tycker om de beigebruna fläktarna så har de ju trots allt hållt hårt i den och det förmodligen av en anledning. Ganska utstuderat att "prova" nya färger i de lägre segemntern först för att se vad det gör med volymerna. När en exelstapel har fått tala för sitt på ett strategiskt möte så finns det inte en peron i världen som kan säga nej till att utöka till övriga segment. Om någon skrek NEJ så har den nog ett annat jobb idag. Inget fel med att vilja tjäna pengar men jag undrar om urholkning av det unika alltid är den rätta vägen att gå. Men jag är ju inte marknadsstrateg på den firman heller så..

Visa signatur
Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dizzö:

@jacob

Visste inte var jag skulle skriva det här.

Men är du med i senaste OKQ8 reklamen på TV?

Tyckte det var du.

What?! Jag är rätt säker på att jag inte är skådespelare, men du får gärna länka!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ne.
Noctua ska vara brunt.

Helt svart = ser ut som en vanlig tråkig 30kr generic fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ne.
Noctua ska vara brunt.

Helt svart = ser ut som en vanlig tråkig 30kr generic fläkt.

Tittar du på närbilderna så ser du texturen de får av att inte bara vara gjorda av vanlig plast. Detaljgranskar du dem så ser du skillnaden från en "30kr generic fläkt".
De flesta budgetfläktar hamnar väl närmare 100kr än 30kr idag.

Phanteks utmanar Noctuas flaggskeppsfläkt
Phanteks T30-120 tycker jag om.

Diskretare än Noctuas bruna, men ändå ljusare färg än helsvarta fläktar.
Har liknande struktur som Noctuas fläktar.
Tycker de är snygga och känns kvalitativa (Jag köpte ett 3-pack).
Tysta också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

What?! Jag är rätt säker på att jag inte är skådespelare, men du får gärna länka!

Hur säker är du egentligen?
Jag tänker att du kan nog behöva spela någon större roll i minst en kriminaldrama eller dylikt innan du verkligen vet att du inte är skådespelare.
Don't knock it till you've tried it liksom

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av GuessWho:

Hur säker är du egentligen?
Jag tänker att du kan nog behöva spela någon större roll i minst en kriminaldrama eller dylikt innan du verkligen vet att du inte är skådespelare.
Don't knock it till you've tried it liksom

Jag har ett dialektalt handikapp som stoppar eventuell skådiskarriär. Trots att jag bott i Gävle i snart 9 år hänger sig östgötskan kvar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner