Återbetalning till ett annat kort

Permalänk

Om man beställer något på nätet och det sedan blir återbetalning av hela eller en del av beloppet brukar pengarna automatiskt komma in på samma kort som man ursprungligen betalade med. Varför ska man stoppa i kortet i kortläsaren om det sker i en vanlig butik? Kan de inte bara kreditera det ursprungliga kortet automatiskt? Återbetalning på annat sätt tycker jag borde kunna begränsas till de få gånger då kunden tvingas ansöka om betalningsföreläggande genom Kronofogden för att butiken vägrar att återbetala och det är nog extremt ovanligt att kunden behöver gå via fogden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Jag har lustigt nog haft samma erfarenhet av amexkunder när jag arbetade i butik, sen blir vi sittande med en fet transaktionsavgift som vi inte tjänat något på. Men visst går det om kassapersonalen inte bryr sig. Du kan få retur och debiteringar på ditt gamla kort också, upp till ett år i efterhand om butiken har underlag för det. Det innebär bara en massa administration.

När någon gör en sak i den skalan märks det ju ganska snabbt och när vi började känna igen honom och såg ett mönster i vad han gjorde kontaktade vi kollegerna i de närliggande butikerna och såg till att han alltid fick tillbaka pengarna på rätt kort. Då slutade han att dyka upp (i alla fall hos oss).
Det var ju inte bara transaktionskostnaderna det handlade om utan dessutom hela returhanteringen. Tid är ju också pengar.

Permalänk
Medlem

Ifall butiken kräver samma kort kan det ibland att kringå genom att be dem göra en återbetalning till ett bankkonto. Vet att vissa kjedjor kör sånt.

Permalänk
Medlem

Har knappt egen erfarenhet då jag väldigt sällan gör returer.

Kanske omständligt, men det hade varit till stor hjälp att ordna med en lista/databas över vilka butiker som tillåter respektive inte tillåter återbetalning till annat kort.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Kanske omständligt, men det hade varit till stor hjälp att ordna med en lista/databas över vilka butiker som tillåter respektive inte tillåter återbetalning till annat kort.

Det blir nog svårt eftersom det a) på det stora hela antagligen är tämligen ovanligt att en sådan transaktion nekas och b) det beror mer på vem som hanterar ärendet än i vilken butik man råkar befinna sig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det blir nog svårt eftersom det a) på det stora hela antagligen är tämligen ovanligt att en sådan transaktion nekas och b) det beror mer på vem som hanterar ärendet än i vilken butik man råkar befinna sig.

Du har säkert rätt. Dock borde butikerna ha riktlinjer som sin personal ska följa, så alla kunder med likadana ärenden behandlas lika/får samma hjälp/samma bemötande,

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Hej!
Hej alla!
Jag har jobbat i butik i ledande befattning i snart 10 år, och kan konsumenträtt på mina fem fingrar.

Jag ser att tråden innehåller flera felaktigheter och påståenden, så jag kan bringa lite klarhet i vad som gäller.

Kortreturer skall enligt de regler banken/kortföretagen sätter upp alltid sättas tillbaka på det kort man köpt med. Det är inte upp till butik/kedjan att välja själv. Däremot finns det butiker som slarvar med att följa reglerna.
En konsekvens av det kan bli att butiken/kedjan hamnar i ett läge där man blir återbetalningsskyldig vid ev. kortbedrägeri för att man inte följt lagar och regler.
Dessvärre blir dessa bedrägerier allt vanligare i och med att kontanthanteringen försvinner allt mer, vilket gör att fler och fler större aktörer blir noggrannare med att det skall tillbaka till rätt kort. Ett exempel i tråden är Stadium.
Den kedjan jag jobbar för är väldigt noggranna med att det skall tillbaka till rätt kort. Vi förlust/stöld av kort är det nya kortet kopplat till samma konto, och då är det inte några problem att lösa.

Vi hade dock aldrig låtit trådskaparen göra retur på sin kompis kort, utan erbjudit hen att komma tillbaka med sitt nya kort när du fått det.

Ingen butik är skyldig att erbjuda "öppet köp", det väljer man som butik/Kedja om man vill ha med i köpevillkoren eller ej.

Näthandeln regleras däremot av distansköplagen, där man an säljande part är skyldig att erbjuda sk. ångerrätt i 14 dagar, och skall köpa tillbaka varan så länge den inte är använd mer än vad som behövds för att prova varan.

Allt gott!
//Butikschefen.

Permalänk
Medlem

nvm.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucky_s:

Näthandeln regleras däremot av distansköplagen, där man an säljande part är skyldig att erbjuda sk. ångerrätt i 14 dagar, och skall köpa tillbaka varan så länge den inte är använd mer än vad som behövds för att prova varan.

Detta har inte stämt på ett flertal år. Numera kan ångerrätten utnyttjas inom 14 dagar oavsett hur mycket varan är använd. Däremot har säljaren rätt till ersättning för eventuell värdeminskning som beror på att varan använts utöver vad som krävts för att prova varan (=fastställa dess egenskaper och funktion). Detta under förutsättning att säljaren på ett korrekt sätt informerat konsumenten om vad som gäller angående ångerrätten.

För mer info se Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, 2 kap §15

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av lucky_s:

En konsekvens av det kan bli att butiken/kedjan hamnar i ett läge där man blir återbetalningsskyldig vid ev. kortbedrägeri för att man inte följt lagar och regler.

Idén här är att en skurk kommer med ett stulet kort och köper en vara. Sedan lämnas varan tillbaka på öppet köp, men nu vill skurken ha tillbaka pengarna i kontanter eller till ett annat kort som tillhör skurken. Slutligen anmäler kortinnehavaren till det stulna kortet att kortet var stulet och nu tvingas butiken betala tillbaka pengarna till det stulna kortet. Således har butiken betalat tillbaka pengarna två gånger, dels till skurken och dels till det stulna kortet. Det är detta man undviker genom att envisas med att endast betala tillbaka till samma kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Detta har inte stämt på ett flertal år. Numera kan ångerrätten utnyttjas inom 14 dagar oavsett hur mycket varan är använd. Däremot har säljaren rätt till ersättning för eventuell värdeminskning som beror på att varan använts utöver vad som krävts för att prova varan (=fastställa dess egenskaper och funktion). Detta under förutsättning att säljaren på ett korrekt sätt informerat konsumenten om vad som gäller angående ångerrätten.

För mer info se Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, 2 kap §15

Det stämmer.
I all iver i att belysa flera felaktigheter i tråden glömde jag bort att vara tydlig på den punkten

Man har alltid rätt att ångra ett köp i 14 dagar enligt distansköplagen.

Säljande part har dock rätt att behålla del eller hela köpesumman beroende på varans skick vid återlämningen.
I praktiken innebär det att om varan återlämnas i nyskick, omonterad och i originalförpackning = 100% av köpesumman åter.

Permalänk
Skrivet av lucky_s:

Säljande part har dock rätt att behålla del eller hela köpesumman beroende på varans skick vid återlämningen.
I praktiken innebär det att om varan återlämnas i nyskick, omonterad och i originalförpackning = 100% av köpesumman åter.

Var det inte någon dom i EU-domstolen för några år sedan där någon stackars handlare tvingades betala tillbaka hela köpesumman trots att varan var helt förstörd? Jag tror att felet var att handlaren hade missat att nämna det där med prisavdrag i köpeavtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Var det inte någon dom i EU-domstolen för några år sedan där någon stackars handlare tvingades betala tillbaka hela köpesumman trots att varan var helt förstörd? Jag tror att felet var att handlaren hade missat att nämna det där med prisavdrag i köpeavtalet.

Skulle inte förvåna mig...det är väldigt många säljare som fortfarande hänvisar till den gamla lydelsen med väsentligen oförändrat skick som krav för ånger. Det står i strid med den uppdaterade lagen (=gäller inte) och information om värdeminskningsersättning finns då inte heller med (=gör att säljaren normalt inte kan kräva ersättning).

Sedan kan jag ju säga att om jag förstört en vara fullständigt hade jag verkligen inte kunnat med att låta säljaren ta smällen även om denne brustit i sin information om ångerrätten (såvida det var dennes enda fel). Känns ganska självklart att det jag lämnar tillbaks till säljaren vid nyttjande av ångerrätten skall vara den vara jag köpte, inte en hög med skräp...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Jag ser en för mig rätt uppenbar anledning till att det INTE ska/bör gå. Många kort är kopplade till diverse lojalitetsprogram. Exempelvis finns det både SEB Mastercard och American Express som är kopplade till SAS Eurobonusprogram.

Om man kunde köpa saker med deras kort (exempelvis en fullt återbetalningsbar businessbiljett för 50k) och avboka men få pengarna återbetald till annat betalsätt så har man ju fortfarande spenderat med deras kreditkort och får Eurobonuspoängen samt kanske en 2 for 1 AMEX voucher. Detta skulle innebära att man kan få potentiellt oändligt med gratis Eurobonuspoäng som man kan använda för flygresor, hotellövernattningar och prylar. Av rätt uppenbara skäl så bör det inte få fungera att hålla på på det sättet.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Skrivet av BrytaPlanka:

Om man kunde köpa saker med deras kort (exempelvis en fullt återbetalningsbar businessbiljett för 50k) och avboka men få pengarna återbetald till annat betalsätt så har man ju fortfarande spenderat med deras kreditkort och får Eurobonuspoängen samt kanske en 2 for 1 AMEX voucher. Detta skulle innebära att man kan få potentiellt oändligt med gratis Eurobonuspoäng som man kan använda för flygresor, hotellövernattningar och prylar. Av rätt uppenbara skäl så bör det inte få fungera att hålla på på det sättet.

Med andra ord ska man inte betala tillbaka transaktioner på 50.000 kr på annat sätt än till det ursprungliga kortet. Är det bara en hundring du handlat för blir det dock inte så många poäng så då är det kanske inte lika noga.

Jag ser egentligen bara en situation där man ska få tillbaka 50.000 kr på ett annat sätt än till det ursprungliga kortet och det är om säljaren vägrar att betala tillbaka och man får driva in det via kronofogden. Sådana situationer är nog rätt så ovanliga och de kan i många fall lösas på enklare sätt genom kortreklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucky_s:

Hej!
Hej alla!
Jag har jobbat i butik i ledande befattning i snart 10 år, och kan konsumenträtt på mina fem fingrar.

Jag ser att tråden innehåller flera felaktigheter och påståenden, så jag kan bringa lite klarhet i vad som gäller.

Kortreturer skall enligt de regler banken/kortföretagen sätter upp alltid sättas tillbaka på det kort man köpt med. Det är inte upp till butik/kedjan att välja själv. Däremot finns det butiker som slarvar med att följa reglerna.
En konsekvens av det kan bli att butiken/kedjan hamnar i ett läge där man blir återbetalningsskyldig vid ev. kortbedrägeri för att man inte följt lagar och regler.
Dessvärre blir dessa bedrägerier allt vanligare i och med att kontanthanteringen försvinner allt mer, vilket gör att fler och fler större aktörer blir noggrannare med att det skall tillbaka till rätt kort. Ett exempel i tråden är Stadium.
Den kedjan jag jobbar för är väldigt noggranna med att det skall tillbaka till rätt kort. Vi förlust/stöld av kort är det nya kortet kopplat till samma konto, och då är det inte några problem att lösa.

Vi hade dock aldrig låtit trådskaparen göra retur på sin kompis kort, utan erbjudit hen att komma tillbaka med sitt nya kort när du fått det.

Ingen butik är skyldig att erbjuda "öppet köp", det väljer man som butik/Kedja om man vill ha med i köpevillkoren eller ej.

Näthandeln regleras däremot av distansköplagen, där man an säljande part är skyldig att erbjuda sk. ångerrätt i 14 dagar, och skall köpa tillbaka varan så länge den inte är använd mer än vad som behövds för att prova varan.

Allt gott!
//Butikschefen.

Hej!
Ett stort tack för ditt klargörande. Då tycker jag dock att SAMTLIGA butiker ska utgå från denna regel. Kankse kan bli någon form av böter eller straffavgift till de handlare/butiker som inte följer denna regel.
Tack detsamma!

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrytaPlanka:

Jag ser en för mig rätt uppenbar anledning till att det INTE ska/bör gå. Många kort är kopplade till diverse lojalitetsprogram. Exempelvis finns det både SEB Mastercard och American Express som är kopplade till SAS Eurobonusprogram.

Om man kunde köpa saker med deras kort (exempelvis en fullt återbetalningsbar businessbiljett för 50k) och avboka men få pengarna återbetald till annat betalsätt så har man ju fortfarande spenderat med deras kreditkort och får Eurobonuspoängen samt kanske en 2 for 1 AMEX voucher. Detta skulle innebära att man kan få potentiellt oändligt med gratis Eurobonuspoäng som man kan använda för flygresor, hotellövernattningar och prylar. Av rätt uppenbara skäl så bör det inte få fungera att hålla på på det sättet.

Fast det där är bara "ta tre betala för två"-erbjudanden, i lite större format kanske, men i praktiken samma sak. Köper du tröjor med ta tre betala för två-erbjudande så har du bara betala 50 kr styck istället för 75kr styck. Visserligen är dessa rabatter och erbjudanden bra - i vissa fall. Men hur du en vrider och vänder på det är det en utgift. Om möjligen inte lika hög.

Företag och butiker kan erbjuda vad som helst. Anledningen till att du inte beskattas är att det är en utgift. Om SAS säljer en resa för en krona så är det fortfarande en utgift, säljer dom den för en miljon är dom korkade. Du kommer väl ihåg när mobilerna kostade en krona?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Fast det där är bara "ta tre betala för två"-erbjudanden, i lite större format kanske, men i praktiken samma sak. Köper du tröjor med ta tre betala för två-erbjudande så har du bara betala 50 kr styck istället för 75kr styck. Visserligen är dessa rabatter och erbjudanden bra - i vissa fall. Men hur du en vrider och vänder på det är det en utgift. Om möjligen inte lika hög.

Företag och butiker kan erbjuda vad som helst. Anledningen till att du inte beskattas är att det är en utgift. Om SAS säljer en resa för en krona så är det fortfarande en utgift, säljer dom den för en miljon är dom korkade. Du kommer väl ihåg när mobilerna kostade en krona?

Vad menar du? Vissa kort ger fördelar som poäng, återbäring och kuponger. Betalar du med ett annat kort får du inte detta. Om du köper något för 50.000 kronor med ett kort får du en massa poäng som hjälper en bit på vägen om du ska ta flyget från Stockholm till Århus eller Alta. Köper du saken med ett annat kort får du inte dessa poäng. Du går även miste om poängen om dina 50.000 kronor betalas tillbaka till kortet som ger bonuspoängen. Det säger säg väl självt att folk försöker missbruka detta så att man betalar med kortet som ger poängen och får tillbaka pengarna i kontanter eller till ett annat kort. Detta förutsätter förstås att det är en stor summa pengar, t.ex. 50.000 kronor. Är det en liten summa, t.ex. 100 kronor, är det inte värt besväret att försöka missbruka det.

För övrigt säljer inte SAS biljetter för en krona utan för några slantar plus några poäng och det är inte gratis att få tag på poängen utan kostnaden är inbakad i andra saker, t.ex. flygbiljetter och kortköp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OldComputer:

Fast det där är bara "ta tre betala för två"-erbjudanden, i lite större format kanske, men i praktiken samma sak.

Jag har jobbat på SAS kundtjänst i många år. Om du vill veta mer om vad man kan göra med eurobonuspoäng så kan du läsa på SAS hemsida, ringa dom, eller så kan jag förklara i PM. Jag vill inte skräpa ner den här tråden med det, men du har i alla fall helt fel.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Detta hände mig idag. Fick en skjorta i fars dagspresent, den var för liten, åkte till Dressmann för att prova en större storlek, den var för stor och jag ville då returnera skjortan jag fått.

Det blev nej pga att den inte var köpt med samma kort. Till saken hör att min fru köpt skjortan med sitt kort som är kopplat till samma konto som mitt, så returen skulle alltså komma in på samma konto även om jag skulle blippa mitt kort. Riktigt störande. Nu måste min fru åka till affären en annan dag, surt!

Kanske dags att börja handla med kontanter igen?