Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

I värsta fall så får jag gå på en Ubiquiti UniFi Switch Lite med 16 portar, då de är ganska dyra och jag inte hittat någon annan switch med 16 portar i den storleken.

Finns en sådan till salu här på marknaden. Hade det varit den mindre/billigare versionen med 8 portar hade jag köpt den…

https://www.sweclockers.com/marknad/204604-ubiquiti-unifi-swi...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Behöver du så många portar samtidigt? Det räcker att du kopplar in (”patchar”) de uttag som du faktiskt använder. Det är t o m praxis att göra så ute på företag.

Stor chans att du kan klara dig med en billig liten 8-portars switch.

Har nog varit rätt insnöad på att säkra för ev. framtida behov, men du har rätt i att en 8 portars switch kommer räcka för nu så får man leta en större ifall behovet dyker upp senare!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Har nog varit rätt insnöad på att säkra för ev. framtida behov, men du har rätt i att en 8 portars switch kommer räcka för nu så får man leta en större ifall behovet dyker upp senare!

För sådär 7-8 år sen satte jag in en 8-portars billig netgear switch för att testa om kablaget i huset gick att uppgradera från 100Mbit till 1Gigabit. Det funkade utmärkt och den "provisoriska" lösningen funkar utmärkt fortfarande

Permalänk
Medlem

Kopplade in switchen idag, fick bli en 8-portars unmanaged.

Det satt en fiberkonverter i skåpet med modellnummer XG6846-R1. Det fanns 4 LAN portar och kopplade in switchen på LAN 1 och från switchen till några av rummen.

Internet slås på av operatören den 1/11 så kan dessvärre inte testa ännu om jag har gjort rätt, någon som kan berätta vad det är för en enhet som jag fått med och om det är rätt kopplat?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Kopplade in switchen idag, fick bli en 8-portars unmanaged.

Det satt en fiberkonverter i skåpet med modellnummer XG6846-R1. Det fanns 4 LAN portar och kopplade in switchen på LAN 1 och från switchen till några av rummen.

Internet slås på av operatören den 1/11 så kan dessvärre inte testa ännu om jag har gjort rätt, någon som kan berätta vad det är för en enhet som jag fått med och om det är rätt kopplat?

https://i.imgur.com/lRvwjow_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Det är inte säkert att du får vanligt internet från just port 1 utan det kan ligga på en annan port. Men har du inte den dokumentationen från nätägaren nu så är det ju bara att testa sen när det kopplas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Kopplade in switchen idag, fick bli en 8-portars unmanaged.

Det satt en fiberkonverter i skåpet med modellnummer XG6846-R1. Det fanns 4 LAN portar och kopplade in switchen på LAN 1 och från switchen till några av rummen.

Internet slås på av operatören den 1/11 så kan dessvärre inte testa ännu om jag har gjort rätt, någon som kan berätta vad det är för en enhet som jag fått med och om det är rätt kopplat?

https://i.imgur.com/lRvwjow_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Det är en standard Fiberkonverter/Tjänstefördelare.. I dom flesta fall så är uttag 1 för internet och 4 för TV. Beror på stadsnätet. Så som du har kopplat gör att alla enheter du ansluter kommer ha direkt kontakt med internet och ta ett externt IP. Så det beror på hur många IP nummer du får av din ISP hur många av enheterna du ansluter kommer få internet. Får du bara 3 externa IP nummer så kommer bara 3 enheter ha internet. Resterande blir aldrig tilldelad ett IP.

En router är att föredra. Du kopplar den i så fall i uttag 1 och sen kopplar switchen i routerns LAN port och lämnar kablarna från switchen till patchpanelen vara. Då har du hur många IP nummer du vill.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! 😊

Trodde att enheten som satt där var en slags fiberkonverter med routerfunktionalitet då den har LAN portar, likt de modem man får med exempelvis Comhem. Men då är installationen som den ser ut nu en switch-switch lösning där jag har kopplat in i 4 uttag från switchen och alltså behöver 1 IP-adress för varje ansluten enhet?

Allra helst skulle jag vilja ha konverter, router och switch i samma skåp för att inte ha några enheter synliga i hemmet som inte absolut måste vara det. Skulle det vara möjligt att använda sig av exempelvis en EdgeRouter? Har läst att de ska ha någon funktion som ersätter konvertern som sitter i skåpet idag.

Hur enkelt eller svårt vore det att ordna med en sån setup förutsatt att man har nära på noll nätverkskunskaper?

Kan ta en bild på insidan av skåpet nästa gång jag är där för att flytta grejer, utrymmet är ytterst begränsat, eller så är det jag inte fattar hur det ska användas för att få plats med konverter, router och switch.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Allra helst skulle jag vilja ha konverter, router och switch i samma skåp för att inte ha några enheter synliga i hemmet som inte absolut måste vara det. Skulle det vara möjligt att använda sig av exempelvis en EdgeRouter? Har läst att de ska ha någon funktion som ersätter konvertern som sitter i skåpet idag.

Hur enkelt eller svårt vore det att ordna med en sån setup förutsatt att man har nära på noll nätverkskunskaper?

Svårt, glöm den idén.

Har du inte nätverksuttag någonstans i huset som är hyfsat dolt? Där du kan gömma en router i ett skåp eller bakom en soffa el dyl?

Som många tidigare har påpekat så är nog det smidigast om du inte får plats i skåpet att koppla fiberkonverteraren port1(el motsvarande för din leverantör) till patchpanelen och skicka signalen någonstans du kan ställa routern, för att sen med det andra nätverksuttaget på routerplatsen skicka tillbaka signalen till patchskåpet och switchen som kan fördela nätet i övriga huset, till wifiAccesspunker eller trådade anslutningar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FireFox:

Allra helst skulle jag vilja ha konverter, router och switch i samma skåp för att inte ha några enheter synliga i hemmet som inte absolut måste vara det. Skulle det vara möjligt att använda sig av exempelvis en EdgeRouter? Har läst att de ska ha någon funktion som ersätter konvertern som sitter i skåpet idag.

Hur enkelt eller svårt vore det att ordna med en sån setup förutsatt att man har nära på noll nätverkskunskaper?

Det finns såna apparater men konvertern och tjänstefördelaren ägs normalt av nätägaren och är en del av den tjänst du abonnerar på. fibern är dessutom mekaniskt ömtålig så det är lätt att skada den, kan iofs skilja lite på hur det är gjort, jag har tex en patchfiber som är lätt att byta mellan den insvetsade fibern och omvandlaren vom patchen skulle skadas.
Det går att skaffa en router med sfp port för fiber och flytta sfp interfacet från operatörens enhet till den, har man inte nått med lös sfpmodul är det mer komplicerat för då måste man välja delar som har rätt optiska interface och det är inget operatören kommer att hjälpa dig med.
Det är inte omöjligt men inte heller jättelätt att gå förbi operatörens hårdvara, och så återstår problemet med att det troligen inte är tillåtet enligt det avtal du har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.