Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

I värsta fall så får jag gå på en Ubiquiti UniFi Switch Lite med 16 portar, då de är ganska dyra och jag inte hittat någon annan switch med 16 portar i den storleken.

Finns en sådan till salu här på marknaden. Hade det varit den mindre/billigare versionen med 8 portar hade jag köpt den…

https://www.sweclockers.com/marknad/204604-ubiquiti-unifi-swi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Behöver du så många portar samtidigt? Det räcker att du kopplar in (”patchar”) de uttag som du faktiskt använder. Det är t o m praxis att göra så ute på företag.

Stor chans att du kan klara dig med en billig liten 8-portars switch.

Har nog varit rätt insnöad på att säkra för ev. framtida behov, men du har rätt i att en 8 portars switch kommer räcka för nu så får man leta en större ifall behovet dyker upp senare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Har nog varit rätt insnöad på att säkra för ev. framtida behov, men du har rätt i att en 8 portars switch kommer räcka för nu så får man leta en större ifall behovet dyker upp senare!

För sådär 7-8 år sen satte jag in en 8-portars billig netgear switch för att testa om kablaget i huset gick att uppgradera från 100Mbit till 1Gigabit. Det funkade utmärkt och den "provisoriska" lösningen funkar utmärkt fortfarande

Permalänk
Medlem

Kopplade in switchen idag, fick bli en 8-portars unmanaged.

Det satt en fiberkonverter i skåpet med modellnummer XG6846-R1. Det fanns 4 LAN portar och kopplade in switchen på LAN 1 och från switchen till några av rummen.

Internet slås på av operatören den 1/11 så kan dessvärre inte testa ännu om jag har gjort rätt, någon som kan berätta vad det är för en enhet som jag fått med och om det är rätt kopplat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Det satt en fiberkonverter i skåpet med modellnummer XG6846-R1. Det fanns 4 LAN portar och kopplade in switchen på LAN 1 och från switchen till några av rummen.

Internet slås på av operatören den 1/11 så kan dessvärre inte testa ännu om jag har gjort rätt, någon som kan berätta vad det är för en enhet som jag fått med och om det är rätt kopplat?

https://i.imgur.com/lRvwjow_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Det är inte säkert att du får vanligt internet från just port 1 utan det kan ligga på en annan port. Men har du inte den dokumentationen från nätägaren nu så är det ju bara att testa sen när det kopplas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

https://i.imgur.com/lRvwjow_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Det är en standard Fiberkonverter/Tjänstefördelare.. I dom flesta fall så är uttag 1 för internet och 4 för TV. Beror på stadsnätet. Så som du har kopplat gör att alla enheter du ansluter kommer ha direkt kontakt med internet och ta ett externt IP. Så det beror på hur många IP nummer du får av din ISP hur många av enheterna du ansluter kommer få internet. Får du bara 3 externa IP nummer så kommer bara 3 enheter ha internet. Resterande blir aldrig tilldelad ett IP.

En router är att föredra. Du kopplar den i så fall i uttag 1 och sen kopplar switchen i routerns LAN port och lämnar kablarna från switchen till patchpanelen vara. Då har du hur många IP nummer du vill.