Cooler Master NR 200 - SFF som ändå konkurrerar med de mer populärare chassit för en betydligt mindre peng

Permalänk
Medlem

Någon som vet om svenska återförsäljare kommer få in MAX? Enormt sugen på en iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Någon som vet om svenska återförsäljare kommer få in MAX? Enormt sugen på en iaf!

Ja det tror jag med tanke på svaret nedan från nr200 max tråden:

Skrivet av CM_Fredrik:

Lämpligt... till... lövfällning... ? 😅

Skämt åsido diskuterar vi just nu vilket releasedatum som kommer att sättas här i Norden, men tillåter du mig att skjuta från höften uppskattar jag att det blir innan Michael Myers. Återkommer när vi är redo med stenmejseln!

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Dekkan:

Ja det tror jag med tanke på svaret nedan från nr200 max tråden:

Kort: 💯

Långt: Absolut! NR200P MAX kommer säkerligen att finnas hos [just din favoritåterförsäljare] för beställning.

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Kort: 💯

Långt: Absolut! NR200P MAX kommer säkerligen att finnas hos [just din favoritåterförsäljare] för beställning.

Kommer ni sälja chassit utan AIO och nätagg? Behöver bara chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Kommer ni sälja chassit utan AIO och nätagg? Behöver bara chassit.

Chassit utan MAX-ändelsen har inget nätagg eller AIO. Om du skippar ’P’ så slipper du glassidan också

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Chassit utan MAX-ändelsen har inget nätagg eller AIO. Om du skippar ’P’ så slipper du glassidan också

NR200 eller NR200P är inte samma som MAX-varianten utan AIO eller nätagg. Dom har fortfarande olika design/layout.

Permalänk
Cooler Master

Halloj!

Det stämmer bra att vi i princip blåste ut hela innanmätet och designade om det från grunden, så det skiljer sig från ordinarie NR200(P).

I dagsläget finns inga planer på att lansera MAX-modellen som ett löst chassi, vare sig i Norden eller globalt. Detta är startskottet för vårt nya MAX-koncept, så chassiutvecklingsteamet (vilket långt ord) kommer noggrannt att följa upp på feedback för att se hur det tas emot.

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Halloj!

Det stämmer bra att vi i princip blåste ut hela innanmätet och designade om det från grunden, så det skiljer sig från ordinarie NR200(P).

I dagsläget finns inga planer på att lansera MAX-modellen som ett löst chassi, vare sig i Norden eller globalt. Detta är startskottet för vårt nya MAX-koncept, så chassiutvecklingsteamet (vilket långt ord) kommer noggrannt att följa upp på feedback för att se hur det tas emot.

Jag som inte hade koll på detaljerna alltså. Tack för officiell feedback!

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna köra andra AIOer, tänker om den som sitter i går sönder eller dylik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Halloj!

Hm. Jag kan alltså inte köpa MAX-varianten, eftersom jag då betalar för något jag inte behöver (AIO och nätagg). Produkten är därmed endast till för dom som vill ha hela paketet. Ni kommer samtidigt invänta feedback på MAX-varianten. Vad leder detta till? En uppdaterad version av MAX-varianten som i slutändan kommer säljas utan AIO och nätagg? Eller en version V2 av vanliga NR200(P) som tar efter MAX-variantens design? Men med möjliga förändringar på chassit baserat på feedback? Kanske blir något man inte vill ha i slutändan, om man har otur. Men vi får väl hoppas att det leder till rätt saker i slutändan.

Min feedback på NR200(P), och som säkerligen fortsätter med MAX-varianten, är att ha ett bättre system för bottenpanelen. Idag sitter den fast med en kombination av en skruv, två push pins, och att den framtill är fastkilad över en plåtkant. När jag tog bort panelen så var den lite böjd, permanent. Jag känner bara att det systemet bör förenklas, (t.ex 4 pushpins, och två kompletterande skruvar, eller bara skruvar) och jag vill inte ha en böjd panel när jag tar bort den. Hoppas ni kan se över detta.

Sedan angående plåten bakom frontpanelen. Där har ni diverse hål idag, men även där kan ni vara mera flexibla och istället ha en utbytbar del-panel, för lite olika ändamål. T.ex en panel som bara har ett hål för en fläkt, så att man kan suga in lite extra luft från bottenpartiet i frontpanelen. Eller paneler som folk kan 3d-printa för olika ändamål, istället för att man själv ska behöva borra i plåten om man vill fästa något speciellt där.

Samma sak kan kanske göras med bakplåten. Är den helt utbytbar mot olika varianter så kan folk kanske själva välja en viss variant för att montera grafikkortet vertikalt som i MAX-varianten. Kanske behöver man göra moderkortsplåten flexibel också, dvs att den kan justeras i höjdled för att matcha en viss bakplåt.

Chassit i sig har stor potential att bli helt perfekt om man filar på lite detaljer, men då utgår jag ifrån MAX-varianten. Tycker det blev väldigt attraktivt att få plats med en 280 radiator i toppen, 2 tunna fläktar i botten, och den vertikala monteringen av grafikkortet. Även bytet till strömsladden längst ner i hörnet på MAX-varianten gillar jag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

hade velat hoppa på MAX varianten om det var så att den kunde komma utan nätagg, för man äger ju ett redan. :/

Hoppas att det släpps senare med möjligheten att ha kylning och nätagg som ett tillägg.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Skrivet av livsnjutaren:

hade velat hoppa på MAX varianten om det var så att den kunde komma utan nätagg, för man äger ju ett redan. :/

Hoppas att det släpps senare med möjligheten att ha kylning och nätagg som ett tillägg.

Du kan ju också sälja det befintliga?

Men visst, har ett Corsair platinum och det skulle man inte vilja byta bort direkt!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Du kan ju också sälja det befintliga?

Men visst, har ett Corsair platinum och det skulle man inte vilja byta bort direkt!

Helt klart kan man göra så men det känns lite som att kasta pengar i sjön, precis som dig så sitter jag på ett Corsair platinum. Ända jag får för att byta chassi är att kunna ha AIO för mina komponenter sitter redan i ett vanligt NR 200.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar tanken med färdigt kit faktiskt, men möjligheten att köpa chassit löst, eller de delar som skulle behövas för att konvertera chassit hade jag gillat. Göra NR200 mer modulär och utbyggbar skulle vara trevligt. Sitter själv återigen och kollar på orangea utgåvan av icke-max.

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av fredlovebot:

Kommer man kunna köra andra AIOer, tänker om den som sitter i går sönder eller dylik?

Absolut! Det är bara det att just det kittet som vi har i har vi specifikt anpassat kabellängd samt dragit dessa på förhand. Vill du slita ut det i framtiden, go ahead

Skrivet av livsnjutaren:

Man skall aldrig säga aldrig, men jag skulle inte räkna med att vi släpper NR200P Max utan kylare och nätagg. En del av featuresettet för MAX-serien är att alla delar skall erbjuda någon unik fördel, funktion eller design.

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Absolut! Det är bara det att just det kittet som vi har i har vi specifikt anpassat kabellängd samt dragit dessa på förhand. Vill du slita ut det i framtiden, go ahead

Man skall aldrig säga aldrig, men jag skulle inte räkna med att vi släpper NR200P Max utan kylare och nätagg. En del av featuresettet för MAX-serien är att alla delar skall erbjuda någon unik fördel, funktion eller design.

Det är förståeligt då ni har gått en linje och det blir kostsamt att göra ett sidospår. Men jag tror man tappar en del kunder, speciellt dom som sitter på sina egna komponenter redan. Finns nog en del som kanske inte litar på era komponenter men vill ha chassit men man vill ju inte köpa chassi för att sedan sälja allt som är i det.

När jag bytte till mindre format så hade det varit perfekt för jag var tvungen att köpa just ny kylare och nätagg. Men nu blir det inte lika attraktivt.

Men jag håller tummarna på att ni ändrar er

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av livsnjutaren:

Det är förståeligt då ni har gått en linje och det blir kostsamt att göra ett sidospår. Men jag tror man tappar en del kunder, speciellt dom som sitter på sina egna komponenter redan. Finns nog en del som kanske inte litar på era komponenter men vill ha chassit men man vill ju inte köpa chassi för att sedan sälja allt som är i det.

När jag bytte till mindre format så hade det varit perfekt för jag var tvungen att köpa just ny kylare och nätagg. Men nu blir det inte lika attraktivt.

Men jag håller tummarna på att ni ändrar er

Kittet som helhet känns mer ämnat för datorbutiker som bygger färdiga, mer påkostade system direkt för kund. Nu har jag inte kollat priset i utlandet men som vi alla vet så brukar inte gamers prioritera datorns viktigare delar, framförallt nätdel, och då få en klumpsumma på 4000kr kan bli svårt att budgetera in, speciellt när grafikkort kostar som de gör.

Men jag förutsätter att CM nogrant undersökt förutsättningarna innan produkten lanserades. Sverige är ett pytteland och köpvanor kan skilja sig länder emellan.

Hoppas dock det går bra med försäljningen. Onekligen ett intressant chassi. Hade varit kul att se den användas i färdiga byggen också som sagt. Börjar man blanda in moderkort blir det snabbt mer låst och kundens behov börjar avgöra. Leker lite med tanken på att CM breddar ut sig med lagring, minnen och moderkort. Kanske rent av grafikkort. Ett rent CM-system men med CPU från AMD/Intel hade varit läckert, men kostsamt.

Permalänk

Har kommit över ett NR200P, då jag har ett vattenkylt 2080Ti så känns customloop rätt frestande men är lite osäker på bottenradden. Har kollat runt och det verkar som att det bara går i en slim+ slim fans(?) i botten och sen en tjockare på sidan med normala fläktar.

För pumpen så funderar jag på en iceman pump+res med DDC men undrar om det finns något billigare alternativ som får plats med 2 radiatorer?

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michwurfus:

Har kommit över ett NR200P, då jag har ett vattenkylt 2080Ti så känns customloop rätt frestande men är lite osäker på bottenradden. Har kollat runt och det verkar som att det bara går i en slim+ slim fans(?) i botten och sen en tjockare på sidan med normala fläktar.

För pumpen så funderar jag på en iceman pump+res med DDC men undrar om det finns något billigare alternativ som får plats med 2 radiatorer?

OptimumTech har några videos med vattensystem i NR200.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Har sett dem, det var där jag fick iden till iceman-reservoiraen som är till M1:an, funderar på botten-radiatorn, det ser ju ut som en rätt smal radiator men med 25mm-fläktar vilket jag antar är bättre än en lite tjockare radiator men med smala fläktar?

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk

Hur resonerar ni angående fläktar under gpu? sitter på ett 3080 och funderar på om det är värt att lägga till 2 slimfläktar under eller om det kanske gör till eller ifrån. Världens bästa chassi förövrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unreal_is_back:

Hur resonerar ni angående fläktar under gpu? sitter på ett 3080 och funderar på om det är värt att lägga till 2 slimfläktar under eller om det kanske gör till eller ifrån. Världens bästa chassi förövrigt.

All luft in är bra i det här chassit. Men, jag upptäckte innan jag körde vattenkylt att det blev lite väl tajt mellan gpu och fläkt i golvet vilket gav negativ effekt. Jag kör dock ett Radeon 6800 ska tilläggas.

Det bästa hade varit att montera fläktarna under golvet, dvs utanför chassit men det kräver nog högre fötter… går ju att 3D printa ritningar finns på deras hemsida

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk

Blev precis klar med mitt första ITX-bygge! Så otroligt nöjd!

https://imgur.com/a/zrJyvGr

Visa signatur

Cooler Master NR200P Orange Edition | ASUS ROG Strix B550-i | AMD Ryzen 5600x | MSI Suprim X 3080 (deshroud + Noctua 120mm x2) | HyperX Fury 3600mhz 2x16GB | WD SN750 1TB | Noctua C14s push/pull + Noctua 120mm x2 | Corsair SF750

Permalänk
Medlem

Satan vad färgstark den orangea varianten var! Snyggt bygge.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har köpt ett NR200P MAX som står och väntar på att Alder Lake ska släppas. Har således inte packat upp det och vill ställa frågan innan jag öppnar:
Är det någon som vet om monteringskit är inkluderat för 1700?

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Peak0001:

Har köpt ett NR200P MAX som står och väntar på att Alder Lake ska släppas. Har således inte packat upp det och vill ställa frågan innan jag öppnar:
Är det någon som vet om monteringskit är inkluderat för 1700?

Yes sir!

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk

Hej! Dags att testa Mini ITX.

Vad tror ni om denna setup? Passar allt?

NR200P
B660I-gaming+12600k+16GB LP
Corsair SF 750w
Schyte Fuma 2
Asus 1080ti ROG STRIX
4 stycken Arctic P12 25mm

Något ni hade ändrat?
Försökt läsa mig till allt men troligen ska 1080ti Strix passa ihop med 2 stycken 25mm fläktar undertill. Även CPU kylaren Fuma2 ska passa ihop med glaspanelen om man vill använda den och två 25mm fläktar i taket.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Kört min ITX ganska exakt ett år nu med 280 aio, fortfarande klockrena temps osv!

Trodde vinkeln på slangarna skulle bli problem efter ett tag men icke!

Visa signatur

Mini ITX burken: CPU: Ryzen 5800x Moderkort: Gigabyte B550I AORUS PRO AX Kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 Ram: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB Grafikkort: ASUS 2080 PSU: Corsair SF750 750W 80+ Platinum Lagring: Intel SSDx3 2tb Chassi: Cooler master NP200 Tillbehör: Sennheiser HD595 Logitech G915 TKL Logitech G903, AOC 35GSYNC

Permalänk
Medlem

Någon som kört MAX varianten ett tag? Funderar på att byta ut mitt NZXT H1 eftersom komponenterna går ganska varma med hög ljudnivå som följd. Vill gärna få det tystare då framförallt GPU låter en hel del (kanske nätagget också). Hur fungerar MAX varianten med lite mer varma komponenter, kör i dagsläget en 5800X och ett 3080 som jag hade tänkt ha kvar.