Cooler Master NR 200 - SFF som ändå konkurrerar med de mer populärare chassit för en betydligt mindre peng

Permalänk
Medlem

Mitt ATX Z690 moderkort har börjat spöka så tänkte jag tar tillfället i akt och går tillbaka till ITX.

Inet har haft NR200P för 699:- ett bra tag nu vilket jag varit väldigt frestad av så nu gav mig jag o beställde. Utöver det så beställde jag ett SF750 och ett Asrock Z690m itxac också, som ska köra min 12700K och Gainward 3070 TI. CPU kylare blir min NH-U12A, har förstått den ska passa om man kör utan fönsterpanelen (vilket passar mig då jag inte kan använda fönsterpanelen pga det är RGB på mitt RAM minne och GPU och vet inte hur man stänger av det...)

Iaf, vad är konsensus om bästa fläktsetup? Har sett några köra köra med intag bakifrån vilket jag tycker verkar intressant för mitt 3070 TI har ju också hål igenom sig på högersida så den hade ju också blåst varmluft mot det hörnet, och så sätter man en top exhaust fläkt där. Är det en bra ide, eller kokar man nätagget?

Sen har jag sett många köra med fläktar under grafikkortet... är det värt? Mitt kort är så tjockt så tycker det känns som att den kan själv suga luft utifrån, men vet inte riktigt hur mycket plats det blir mellan golvet och gpu'n.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Mitt ATX Z690 moderkort har börjat spöka så tänkte jag tar tillfället i akt och går tillbaka till ITX.

Inet har haft NR200P för 699:- ett bra tag nu vilket jag varit väldigt frestad av så nu gav mig jag o beställde. Utöver det så beställde jag ett SF750 och ett Asrock Z690m itxac också, som ska köra min 12700K och Gainward 3070 TI. CPU kylare blir min NH-U12A, har förstått den ska passa om man kör utan fönsterpanelen (vilket passar mig då jag inte kan använda fönsterpanelen pga det är RGB på mitt RAM minne och GPU och vet inte hur man stänger av det...)

Iaf, vad är konsensus om bästa fläktsetup? Har sett några köra köra med intag bakifrån vilket jag tycker verkar intressant för mitt 3070 TI har ju också hål igenom sig på högersida så den hade ju också blåst varmluft mot det hörnet, och så sätter man en top exhaust fläkt där. Är det en bra ide, eller kokar man nätagget?

https://lambdan.se/img/ExcitableMintcreamNewt.png

Sen har jag sett många köra med fläktar under grafikkortet... är det värt? Mitt kort är så tjockt så tycker det känns som att den kan själv suga luft utifrån, men vet inte riktigt hur mycket plats det blir mellan golvet och gpu'n.

Om du använder sidoplåten med hål i (ej glaset) så är två fläktar i toppen är allt man behöver. Det enda extra fläktar under grafikkortet gör är att väsnas, temperaturmässigt är det i princip ingen skillnad. Tips, kolla på den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=HcZxU_wlhB0

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Om du använder sidoplåten med hål i (ej glaset) så är två fläktar i toppen är allt man behöver. Det enda extra fläktar under grafikkortet gör är att väsnas, temperaturmässigt är det i princip ingen skillnad. Tips, kolla på den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=HcZxU_wlhB0

Bra film där. Tog mig dock 3 kvällar att ta mig igenom den för jag somnade alltid halvvägs
Jaja, men då kör jag nog bara 2 fläktar i toppen som exhaust och CPU kylaren vänd så den blåser ut luft, för att slippa damm där inne, och inget annat. Har en bunt med A12x25 liggandes så tar nog dem

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Har länge varit sugen på att gå över till det här chassit från mitt Coolar Master Silencio S400 och känner att det börjar bli dags nu, mycket pga utrymmesskäl.

Följande delar är tänkta att ingå:

Cooler Master NR200
Amd Ryzen 5600X
Noctua NH-U12A Chromax Black
Asus Rog Strix B550-I Gaming
Corsair Vengeance LPX Black 32GB
1st M.2
3st 2.5" HDD
Corsair SF600
Asus GeForce RTX 3060 TUF Gaming OC
2st Noctua NF-A12x15 PWM Chromax Black

Nu undrar jag då följande:

1. Tanken är att köra med perforerade sidopanelen (inte glas), funkar det i den uppsättningen, med processorfläkten på det moderkortet?
Och är det tillräckligt mycket utrymme för minnena under den processorfläkten på det moderkortet?

2. Luftflödet ska hanteras genom att låta NH-U12A blåsa in luft och de två NF-A12x15 blåsa ut luft i toppen. Räcker GPU:n's egna fläktar för att kyla eller bör jag ha två till NF-A12x15 i botten som hjälper till (får jag ens plats med två fläktar under GPU:n)?
Jag antar att det också behövs någon form av fläkt-splitter (hub?) för att kunna köra alla fläktar, vilket är det bästa alternativet? En delningskabel eller bör man ha någon form av styrenhet?

3. Jag har en del lagring i min nuvarande och skulle vilja få med mej allt, vilket jag tänkte göra genom att gå från 3.5" till 2.5". Om jag förstått det rätt så ska det gå att sätta två st 2.5" i fronten. Frågan är då var den tredje ska sitta?
Jag har sett att man kan sätta en 3,5" på APU-fästet, fungerar det med en 2.5" också? Det ska visst också gå att sätta en 3.5" på insidan av sidopanelen, skulle det gå att ha en 2.5" där istället?

4. Datorn står i vardagsrummet så ljud är lite utav en viktig punkt. Mitt nuvarande Silencio S400 är väldigt tyst, sånär som på ett lätt sus som hörs om man sätter örat mot. Nu förväntar jag mej inte att man kan få det lika i ett mindre icke-ljudisolerat chassi, men hur tyst kan man få det i ett NR200?

Finns det något annat att ta i beaktning?

Ska kanske tillägga att jag inte har någon tanke på att klocka, varken CPU eller GPU.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av SkooB_E:

Har länge varit sugen på att gå över till det här chassit från mitt Coolar Master Silencio S400 och känner att det börjar bli dags nu, mycket pga utrymmesskäl.

Följande delar är tänkta att ingå:

Cooler Master NR200
Amd Ryzen 5600X
Noctua NH-U12A Chromax Black
Asus Rog Strix B550-I Gaming
Corsair Vengeance LPX Black 32GB
1st M.2
3st 2.5" HDD
Corsair SF600
Asus GeForce RTX 3060 TUF Gaming OC
2st Noctua NF-A12x15 PWM Chromax Black

Nu undrar jag då följande:

1. Tanken är att köra med perforerade sidopanelen (inte glas), funkar det i den uppsättningen, med processorfläkten på det moderkortet?
Och är det tillräckligt mycket utrymme för minnena under den processorfläkten på det moderkortet?

2. Luftflödet ska hanteras genom att låta NH-U12A blåsa in luft och de två NF-A12x15 blåsa ut luft i toppen. Räcker GPU:n's egna fläktar för att kyla eller bör jag ha två till NF-A12x15 i botten som hjälper till (får jag ens plats med två fläktar under GPU:n)?
Jag antar att det också behövs någon form av fläkt-splitter (hub?) för att kunna köra alla fläktar, vilket är det bästa alternativet? En delningskabel eller bör man ha någon form av styrenhet?

3. Jag har en del lagring i min nuvarande och skulle vilja få med mej allt, vilket jag tänkte göra genom att gå från 3.5" till 2.5". Om jag förstått det rätt så ska det gå att sätta två st 2.5" i fronten. Frågan är då var den tredje ska sitta?
Jag har sett att man kan sätta en 3,5" på APU-fästet, fungerar det med en 2.5" också? Det ska visst också gå att sätta en 3.5" på insidan av sidopanelen, skulle det gå att ha en 2.5" där istället?

4. Datorn står i vardagsrummet så ljud är lite utav en viktig punkt. Mitt nuvarande Silencio S400 är väldigt tyst, sånär som på ett lätt sus som hörs om man sätter örat mot. Nu förväntar jag mej inte att man kan få det lika i ett mindre icke-ljudisolerat chassi, men hur tyst kan man få det i ett NR200?

Finns det något annat att ta i beaktning?

Ska kanske tillägga att jag inte har någon tanke på att klocka, varken CPU eller GPU.

Jag kör en väldigt liknande konfiguration hemma med samma moderkort, minnen och kylare (ej chromax dock) och det passar utan problem. Du behöver inte begränsa dig till 15 mm-fläktar i toppen, då det ryms vanliga 25 mm. Jag kör en vanlig 4-pinssplitter på fläktarna i taket, vilken jag tror medföljer fläktarna faktiskt.

Permalänk
Skrivet av SkooB_E:

Har länge varit sugen på att gå över till det här chassit från mitt Coolar Master Silencio S400 och känner att det börjar bli dags nu, mycket pga utrymmesskäl.

Följande delar är tänkta att ingå:

Cooler Master NR200
Amd Ryzen 5600X
Noctua NH-U12A Chromax Black
Asus Rog Strix B550-I Gaming
Corsair Vengeance LPX Black 32GB
1st M.2
3st 2.5" HDD
Corsair SF600
Asus GeForce RTX 3060 TUF Gaming OC
2st Noctua NF-A12x15 PWM Chromax Black

Nu undrar jag då följande:

1. Tanken är att köra med perforerade sidopanelen (inte glas), funkar det i den uppsättningen, med processorfläkten på det moderkortet?
Och är det tillräckligt mycket utrymme för minnena under den processorfläkten på det moderkortet?

2. Luftflödet ska hanteras genom att låta NH-U12A blåsa in luft och de två NF-A12x15 blåsa ut luft i toppen. Räcker GPU:n's egna fläktar för att kyla eller bör jag ha två till NF-A12x15 i botten som hjälper till (får jag ens plats med två fläktar under GPU:n)?
Jag antar att det också behövs någon form av fläkt-splitter (hub?) för att kunna köra alla fläktar, vilket är det bästa alternativet? En delningskabel eller bör man ha någon form av styrenhet?

3. Jag har en del lagring i min nuvarande och skulle vilja få med mej allt, vilket jag tänkte göra genom att gå från 3.5" till 2.5". Om jag förstått det rätt så ska det gå att sätta två st 2.5" i fronten. Frågan är då var den tredje ska sitta?
Jag har sett att man kan sätta en 3,5" på APU-fästet, fungerar det med en 2.5" också? Det ska visst också gå att sätta en 3.5" på insidan av sidopanelen, skulle det gå att ha en 2.5" där istället?

4. Datorn står i vardagsrummet så ljud är lite utav en viktig punkt. Mitt nuvarande Silencio S400 är väldigt tyst, sånär som på ett lätt sus som hörs om man sätter örat mot. Nu förväntar jag mej inte att man kan få det lika i ett mindre icke-ljudisolerat chassi, men hur tyst kan man få det i ett NR200?

Finns det något annat att ta i beaktning?

Ska kanske tillägga att jag inte har någon tanke på att klocka, varken CPU eller GPU.

Jag byggde ungefär ett likadant system nyligen. Kör dock med en Schyte Fuma 2 som blåser ut luft. 2 stycken Arctic 25 mm i toppen som blåser ut luft. Asus Strix 1080 ti som drar in luft från botten och jag behöver absolut inga extra fläktar där under. Har inga temps nu men kan fixa imorgon om du vill veta. Bra temps och inget jag ens behöver fundera på.

Är så nöjd med NR200p. Kör med perforerade sidan. Ljudnivån är bra med rätt fläktkurva och fläktar.

Köpte först Intel men fick skicka tillbaka. Moderkortet passade inte ens i närheten med Schyte Fuma 2.

Köp!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Mitt extra bygge, riktigt nöjd med hur man kan klämma in en gigantisk Be Quiet Dark Rock Pro 4.

Har printat dessa med hjälp av modeller från thingiverse och min egna Creality 3 3D printer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Mitt extra bygge, riktigt nöjd med hur man kan klämma in en gigantisk Be Quiet Dark Rock Pro 4.

Har printat dessa med hjälp av modeller från thingiverse och min egna Creality 3 3D printer.

https://i.imgur.com/PI4MWMa.jpg
https://i.imgur.com/khdz3wA.jpg
https://i.imgur.com/TEyi19d.jpg
https://i.imgur.com/sskQtjp.jpg

Kan du länka modellerna eller filerna?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Kan du länka modellerna eller filerna?

Dessa var det (dom var ursprungligen postade på thingiverse men sen hade dom en senare version länkade till på prusa)

https://www.prusaprinters.org/prints/94490-nr200-side-panel-1...

Du behöver 2st sidepanel-bottom_lock.STL & 2st nr200-side-panel_extension-snapfit.STL

Permalänk
Medlem

NR200 MAX x Noctua x ghetto deshroud

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/88061?key=b785be9bcd031fe34f63b0fc2bfa8e71

Jag kör en väldigt liknande konfiguration hemma med samma moderkort, minnen och kylare (ej chromax dock) och det passar utan problem. Du behöver inte begränsa dig till 15 mm-fläktar i toppen, då det ryms vanliga 25 mm. Jag kör en vanlig 4-pinssplitter på fläktarna i taket, vilken jag tror medföljer fläktarna faktiskt.

Måste bara fråga fungerar det bra att köra psu sådär tänkte att den suger in varmluft från chassit ?

Håller på med mitt nr200 chassi nu och tycker det var enklast för mig att ha psu i fronten🙂

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Kezzo:

Måste bara fråga fungerar det bra att köra psu sådär tänkte att den suger in varmluft från chassit ?

Håller på med mitt nr200 chassi nu och tycker det var enklast för mig att ha psu i fronten🙂

Jag har inte märkt av att nätaggregatet går på högvarv eller liknande på grund av att det suger in varm luft från insidan, så tror inte att det är något större problem.

Just det området är ganska välventilerat sett till att båda sidopanelerna är perforerade samt att det finns förhållandevis mycket dödyta kring nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Orkade aldrig sätta i några chassifläktar, tycker min i7-6700k samt rtx 2070 super rullar på relativt svalt ändå

Tror inte fläkten på mitt sf750 går igång speciellt ofta heller...

Permalänk
Medlem

Klurar på att i samband med uppgradering i höst ta steget ner från mATX till ITX.

Har redan ett vettigt nätagg, dock ATX-storlek. Någon som provat bracketen för detta? (3d-printad eller köpt?)

Är det rimligt att tro att man kan få en dator i denna låda relativt tyst?

Hör inte min mATX alls i dagsläget, med semipassivt GPU och nätagg, samt Noctua CPU-kylare och några Noctua chassifläktar. Vill ju helst hålla samma ljudnivå trots byte till ITX. Kommer inte skaffa några jättetörstiga komponenter utan snarare lägre mellanklass.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Klurar på att i samband med uppgradering i höst ta steget ner från mATX till ITX.

Har redan ett vettigt nätagg, dock ATX-storlek. Någon som provat bracketen för detta? (3d-printad eller köpt?)

Är det rimligt att tro att man kan få en dator i denna låda relativt tyst?

Hör inte min mATX alls i dagsläget, med semipassivt GPU och nätagg, samt Noctua CPU-kylare och några Noctua chassifläktar. Vill ju helst hålla samma ljudnivå trots byte till ITX. Kommer inte skaffa några jättetörstiga komponenter utan snarare lägre mellanklass.

Under load låter min men då är det ju under spelande med hörlurar på. Annars när man är i windows och pillar runt så hörs den inte alls. Vet inte om jag hade orkat böka runt med ett atx storlek på nätagg det är ju inte super mycket plats som det är.

Såhär ser det ut i min, fast undre fläktarna har åkt ut.

Har även satt den under mitt skrivbord.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Under load låter min men då är det ju under spelande med hörlurar på.

Vet inte om jag hade orkat böka runt med ett atx storlek på nätagg det är ju inte super mycket plats som det är.

Tack för bra svar!

Ja det kanske blir trångt med stort agg.

Och klart ljudnivån kan man nog leva med själv medans man spelar. Värre när man måste spela i ett rum där andra ljudkänsliga personer befinner sig...

Får nog ta mig en funderare. Sparar ju in en del stålar på att köra vidare på mATX då jag varken behöver köpa ny låda eller agg. Är ju mer en "villhöver"-situation.

Men varför skaffa en sån fin liten låda om du ändå gömmer den under skrivbordet?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk

Jag gick från atx till itx. Hade inte valt atx nätagg. Min är tyst i Idle men låter under load såklart. Har den på skrivbordet och är jättenöjd att jag köpte nytt chassi.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Tack för bra svar!

Ja det kanske blir trångt med stort agg.

Och klart ljudnivån kan man nog leva med själv medans man spelar. Värre när man måste spela i ett rum där andra ljudkänsliga personer befinner sig...

Får nog ta mig en funderare. Sparar ju in en del stålar på att köra vidare på mATX då jag varken behöver köpa ny låda eller agg. Är ju mer en "villhöver"-situation.

Men varför skaffa en sån fin liten låda om du ändå gömmer den under skrivbordet?

Jag ville ha en mindre låda som inte var så stor, har inte så stort skrivbord det är en 120X80 från Ikea.
Den har tidigare stått på bordet men för att få lite mera plats samt lite luftigare så valde jag att köpa den där upphängningen.

Det är ju alltid trevligt med mindre omkostnader. Men jag har i alla fall varit nöjd med min NR 200, har funderat på att gå till AIO men allt fungerar ju som det ska så har inte orkat dra det längre än tankar.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Under load låter min men då är det ju under spelande med hörlurar på. Annars när man är i windows och pillar runt så hörs den inte alls. Vet inte om jag hade orkat böka runt med ett atx storlek på nätagg det är ju inte super mycket plats som det är.

Såhär ser det ut i min, fast undre fläktarna har åkt ut.
<Uppladdad bildlänk>

Har även satt den under mitt skrivbord.
<Uppladdad bildlänk>

Vilken hållare är det du har där? Ser ut att vara ganska slimmad design i fästet, jämfört med andra jag sett

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Vilken hållare är det du har där? Ser ut att vara ganska slimmad design i fästet, jämfört med andra jag sett

Fick leta runt ett tag för att hitta en som var lite slimmad som du säger.
Men det är i alla fall denna som jag köpte och jag är nöjd.

https://www.amazon.se/gp/product/B000KY30H6/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkooB_E:

Har länge varit sugen på att gå över till det här chassit från mitt Coolar Master Silencio S400 och känner att det börjar bli dags nu, mycket pga utrymmesskäl.

Följande delar är tänkta att ingå:

Cooler Master NR200
Amd Ryzen 5600X
Noctua NH-U12A Chromax Black
Asus Rog Strix B550-I Gaming
Corsair Vengeance LPX Black 32GB
1st M.2
3st 2.5" HDD
Corsair SF600
Asus GeForce RTX 3060 TUF Gaming OC
2st Noctua NF-A12x15 PWM Chromax Black

Nu undrar jag då följande:

1. Tanken är att köra med perforerade sidopanelen (inte glas), funkar det i den uppsättningen, med processorfläkten på det moderkortet?
Och är det tillräckligt mycket utrymme för minnena under den processorfläkten på det moderkortet?

2. Luftflödet ska hanteras genom att låta NH-U12A blåsa in luft och de två NF-A12x15 blåsa ut luft i toppen. Räcker GPU:n's egna fläktar för att kyla eller bör jag ha två till NF-A12x15 i botten som hjälper till (får jag ens plats med två fläktar under GPU:n)?
Jag antar att det också behövs någon form av fläkt-splitter (hub?) för att kunna köra alla fläktar, vilket är det bästa alternativet? En delningskabel eller bör man ha någon form av styrenhet?

3. Jag har en del lagring i min nuvarande och skulle vilja få med mej allt, vilket jag tänkte göra genom att gå från 3.5" till 2.5". Om jag förstått det rätt så ska det gå att sätta två st 2.5" i fronten. Frågan är då var den tredje ska sitta?
Jag har sett att man kan sätta en 3,5" på APU-fästet, fungerar det med en 2.5" också? Det ska visst också gå att sätta en 3.5" på insidan av sidopanelen, skulle det gå att ha en 2.5" där istället?

4. Datorn står i vardagsrummet så ljud är lite utav en viktig punkt. Mitt nuvarande Silencio S400 är väldigt tyst, sånär som på ett lätt sus som hörs om man sätter örat mot. Nu förväntar jag mej inte att man kan få det lika i ett mindre icke-ljudisolerat chassi, men hur tyst kan man få det i ett NR200?

Finns det något annat att ta i beaktning?

Ska kanske tillägga att jag inte har någon tanke på att klocka, varken CPU eller GPU.

Spec ser ok ut, några råd:

Ta ett Corsair SF750 istället för 600, större tak innan fläkt går igång samt mer kraft om du skulle behöva längre fram helt enkelt. samt priskillnaden är inte enorm.

Rekommenderar starkt att du siktar på en stor M2 SSD istället för alla övriga diskar, vill du absolut ha mer utrymme än en M2 kan ge så fundera på externa usb3 diskar för lagring, eller kör externa usb3 kabinnet för befintliga.

Kör på fläkten som följer med CPU, behövs inget mer, utöver bör du istället undervolta med curve optimizer för svalare drift.

De medföljande fläktarna i toppen av NR200 räcker gott, behövs inga i botten (om du nu inte vill byta pga ljudbilden/missljud etc).

ljudisolering etc spelar ingen större roll imo, det som orsakar ljud är till 99% fläktarna så fixa en bra fläktkurva på cpu/chassi så löser det sig.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Fungerar också att ha upp till 4 vanliga SSDs i fronten om man redan sedan tidigare. Jag har två stycken M2 diskar och ytterligare 3 vanliga SSDs i fronten.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Skrivet av olga32:

Klurar på att i samband med uppgradering i höst ta steget ner från mATX till ITX.

Har redan ett vettigt nätagg, dock ATX-storlek. Någon som provat bracketen för detta? (3d-printad eller köpt?)

Är det rimligt att tro att man kan få en dator i denna låda relativt tyst?

Hör inte min mATX alls i dagsläget, med semipassivt GPU och nätagg, samt Noctua CPU-kylare och några Noctua chassifläktar. Vill ju helst hålla samma ljudnivå trots byte till ITX. Kommer inte skaffa några jättetörstiga komponenter utan snarare lägre mellanklass.

Min låter väldigt lite även under spel load, kan varmt rekommendera det här chassiet. Klart att det är mindre fläktljud men då den är väldigt bra ventilerad så behöver du inte köra fläktarna i särskilt höga varvtal.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Mitt ATX Z690 moderkort har börjat spöka så tänkte jag tar tillfället i akt och går tillbaka till ITX.

Inet har haft NR200P för 699:- ett bra tag nu vilket jag varit väldigt frestad av så nu gav mig jag o beställde. Utöver det så beställde jag ett SF750 och ett Asrock Z690m itxac också, som ska köra min 12700K och Gainward 3070 TI. CPU kylare blir min NH-U12A, har förstått den ska passa om man kör utan fönsterpanelen (vilket passar mig då jag inte kan använda fönsterpanelen pga det är RGB på mitt RAM minne och GPU och vet inte hur man stänger av det...

Hur har det här projektet gått, med temperaturer och ljudnivåer och allt?

Jag är lite sugen på att slå två flugor i en smäll här, och premiärbygga en dator i ett mindre chassi inför hösten. Datorn ska egentligen bara spelas med, och det i 4K med så mycket grafiskt lull-lull och bilduppdatering som pengarna räcker till. Satt precis och undrade om det är att be om problem att försöka peta in dylika delar, typ en luftkyld 12600 och ett 3080/6800 (eller vad nästa generation nu kan tänkas lansera med liknande matchvikt) i ett sånt här chassi. Att man som förstagångsbyggare stöter på lite problem, det har jag nästan räknat med, men tänker just med att det skenar iväg och blir fruktansvärt varmt inne i apparaten och/eller att riggen låter som en skördetröska.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Hur har det här projektet gått, med temperaturer och ljudnivåer och allt?

Jag är lite sugen på att slå två flugor i en smäll här, och premiärbygga en dator i ett mindre chassi inför hösten. Datorn ska egentligen bara spelas med, och det i 4K med så mycket grafiskt lull-lull och bilduppdatering som pengarna räcker till. Satt precis och undrade om det är att be om problem att försöka peta in dylika delar, typ en luftkyld 12600 och ett 3080/6800 (eller vad nästa generation nu kan tänkas lansera med liknande matchvikt) i ett sånt här chassi. Att man som förstagångsbyggare stöter på lite problem, det har jag nästan räknat med, men tänker just med att det skenar iväg och blir fruktansvärt varmt inne i apparaten och/eller att riggen låter som en skördetröska.

Nu har jag inte kvar den datorn längre (bytt till gaming laptop pga omständigheter i livet) men jodå, det gick bra. Temperaturerna var väldigt bra. Ljudnivån var helt ok, i idle i princip tyst i gaming så var det rimlig ljudnivå.
Jag körde bara med 2 st NF-A12x25 i toppen som utblås. Resten stock (NH-U12A blåste ut/bak luft)

NR200P är ett väldigt fint ITX chassi att börja med tycker jag. Speciellt nu när den är så billig också (599 på Inet).

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Före, Coolermaster Elite 120...

Efter, nr200p inverterad med coolermaster nr240l AIO.

Sådär nöjd, kommer aldrig få stopp på fläktarna i AIO och den tog sjukt mycket plats.
Men det gick in och grabben brukar ändå få igång alla fläktar i sina sessioner...

Gamla chassit var otroligt bra men tyvärr 0.5 cm för litet för min GPU och drog därför in damm överallt,
hoppas att detta är en långsiktig lösning och att jag kan tweaka fläktarna. Jobbigast blir nog strömsladden till gpu som verkar blockera en extra fläkt...

Har en Alpine p12 i botten men byter kanske till de sickleflow som följde med chassit då 2x burrande nog är mer hanterbart än burrande plus ett lätt vinande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Efter, nr200p inverterad med coolermaster nr240l AIO.

Tjusigt! Vilken variant körde du när du inverterade chassit? Sett lite olika på youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Tjusigt! Vilken variant körde du när du inverterade chassit? Sett lite olika på youtube.

nr200_inverted_mod_vertical_3_slot_gpu_top

Enkelt iaf. Det mekaniska var klart samma kväll som jag fick chassiet, egentligen bara punkt 1 som kräver ingrepp.

  1. Borra ut tre nitar, såga/fila bort en bit som går emot

  2. vänd fronten, flytta alla snabbklämmor.

  3. Ett existerande hål med extra stor skruvskalle fixerade bättre än nya hål som var svåra att få till, så skippa dom.

  4. Jag sågade inte ut en tredje pcie slot, har 2.7 kort men kommer inte att deshrouda.

  5. Pilla bort toppenplåten genom att böja flärpar och montera AIO utan gummibussningar.

  6. aio skruvar kan vara för korta, mina hade gängor i huvudet så det gick att förlänga med ett lager till.

  7. sätt dit sladdar på alla headers på moderkortet som du kan, splitters på oanvända fläktplatser var smart för du kommer inte åt dom senare

  8. sätt dit pump, klicka i toppen och montera gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

[li]aio skruvar kan vara för korta, mina hade gängor i huvudet så det gick att förlänga med ett lager till.[/li]

Har sett folk använda bracketen i toppen för rad, oklart hur den monteras på bästa sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Har sett folk använda bracketen i toppen för rad, oklart hur den monteras på bästa sätt.

https://i.imgur.com/LqghgzE.png

Intressant, jag tror jag testade lite men man kanske måste passa in den när chassit är isärskruvat för att lyckas.

*Edit* tittade på bilden igen och bracketen verkar vila säkert ovanpå ramen på höger sida men vänster sida var för tjock för att matcha det vanliga ifästningen så den verkar luta nedåt och skruvats fast under ramen på vänster sida, kanske med en extra metallbit.

En extra nackdel med att skruva i plasttoppen är ju att den klickar fast väldigt hårt när man sätter tillbaka den, vet inte hur man kommer åt att få ur den igen...