Cooler Master NR 200 - SFF som ändå konkurrerar med de mer populärare chassit för en betydligt mindre peng

Permalänk
Medlem

Cooler Master NR 200 - SFF som ändå konkurrerar med de mer populärare chassit för en betydligt mindre peng

Såg detta och jag vart helt chockad!

https://www.youtube.com/watch?v=8k1B2tai1yg

För 80$ (meshpanel, annars 100$ för fönstersida) får man denna som jag ändå tycker är väldigt bra och det var nog inte alls dålig temp.

Vad tycker ni?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Proffsmoddare

Det priset är väldigt intressant på SFF-marknaden. Spännande att se mods i den framöver.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Såg detta och jag vart helt chockad!

https://www.youtube.com/watch?v=8k1B2tai1yg

För 80$ (meshpanel, annars 100$ för fönstersida) får man denna som jag ändå tycker är väldigt bra och det var nog inte alls dålig temp.

Vad tycker ni?

Jag har tänkt köpa den men Inet har bara med fönster som förbokning tyvärr. Synd. Tänker att detta är ett perfekt mellanläge för att känna efter om en mindre dator är för mig. 🙂 Håller ögonen öppna så ska jag boka så snart som möjligt.

Länk till Inets förbokning för fönstervarianten: https://www.inet.se/produkt/6904610/cooler-master-nr200p-svar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Jag har tänkt köpa den men Inet har bara med fönster som förbokning tyvärr. Synd. Tänker att detta är ett perfekt mellanläge för att känna efter om en mindre dator är för mig. 🙂 Håller ögonen öppna så ska jag boka så snart som möjligt.

Länk till Inets förbokning för fönstervarianten: https://www.inet.se/produkt/6904610/cooler-master-nr200p-svar...

Tack! Jag höll på att leta som ett tok på återförsäljare och glömde bort Inet totalt haha!

Ja jag tänkte detsamma faktiskt, att jag skulle testa detta och se ifall jag gillar SFF

edit: såg nu att NR200P inkluderas både meshpanelen och glasfönstret!

https://www.coolermaster.com/catalog/cases/mini-itx/masterbox...

Under "style without sacrifice"

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Känns som ett rimligt litet bygge utan massa kompromisser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Tack! Jag höll på att leta som ett tok på återförsäljare och glömde bort Inet totalt haha!

Ja jag tänkte detsamma faktiskt, att jag skulle testa detta och se ifall jag gillar SFF

edit: såg nu att NR200P inkluderas både meshpanelen och glasfönstret! Instant bokning vart det!

https://www.coolermaster.com/catalog/cases/mini-itx/masterbox...

Under "style without sacrifice"

Åhfan! Det lät ju inte helt fel. Jag har kvar min gamla NH-U12A från Noctua så är lite nyfiken på att se hur temperaturen är med luftkylare. Annars får jag sälja min nuvarande AIO och köpa en mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Åhfan! Det lät ju inte helt fel. Jag har kvar min gamla NH-U12A från Noctua så är lite nyfiken på att se hur temperaturen är med luftkylare. Annars får jag sälja min nuvarande AIO och köpa en mindre.

Jag funderar samma sak här, fast andra vägen. Jag skulle gärna gå ner lite i storlek från Fractal Design Nano S, och har funderat på bland annat Velka 7, Sliger SM550 och Ncase M1, men när jag såg de första nyheterna om NR200 blev jag direkt intresserat. Det ska bli intressant att se hur kylningen är med AIO vs en ordentlig tornkylare som t.ex. U12A eller Scythe Mugen. Jag skulle kunna tänka mig att luftflödet från botten till topp kunde vara riktigt bra med en kylare som är riktad uppåt, så att fläktarna är satta enligt flödet förbi grafikkortet och tornkylaren.

Här är en annan recension: https://www.youtube.com/watch?v=Boh1uxgcp_8

Där nämns att det åtminstone i en prototyp ledde till bättre luftflöde med glaspanel, när en tornkylare användes.

Så då kvarstår bara frågan om det är värt att sälja hela datorn och köpa nytt, eller att bara ersätta chassit Och tja, jag hade egentligen tänkt försöka komma närmare 10 liter i storlek, men för det här priset och med de här egenskaperna är det nog ingen självklarhet...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

För den som missat: Sweclockers har även gjort en nyhet om chassit och det finns redan viss diskussion på forumet om det:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1598439-cooler-master-...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

På cooler masters hemsida anger de 155mm som maxhöjd för cpu-kylaren. Då får man in en Noctua NH-U9S eller en Pure rock 2. Medan Optimum tech anger 158mm vilket tillåter en Noctua NH-U12S eller U12A. Skulle vara bra att veta vad som funkar då en 120mm oftast är bättre än en 92mm fläkt.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

På cooler masters hemsida anger de 155mm som maxhöjd för cpu-kylaren. Då får man in en Noctua NH-U9S eller en Pure rock 2. Medan Optimum tech anger 158mm vilket tillåter en Noctua NH-U12S eller U12A. Skulle vara bra att veta vad som funkar då en 120mm oftast är bättre än en 92mm fläkt.

Från nyhetstråden:

Skrivet av CM_Fredrik:

Tack så mycket! Det är jäkligt kul att interagera med Swec, här finns det en sådan botten i expertisen - ris som ros Man kan ha en kylarhöjd på 155 mm med den vanliga panelen, medan glaspanelen är lite tjockare och därför kräver 153 mm. Skulle man bredda chassit och ta steget upp till 157-160 mm så får man också lägga till några millimeter ytterligare i marginal, kan jag tänka mig (jag har själv materialkunskap level 0). Dock vet jag att chassiteamet är grymt på och lyssnar efter feedback på den här - så vi får se vad folkets dom blir.

NR200, vilket alltså är NR200P minus tillbehören glasdörr, GPU-riser och 2x fläktar, kommer initialt bara att säljas till företag som själva bygger datorer. Om någon återförsäljare också vill sälja NR200, ja då är vi säkert öppna för den diskussionen också

De flesta stora spelarna!

Sen finns det ju antagligen lite extra utrymme, men tillverkarna vill ju oftast hålla lite marginal. Personligen tycker jag att Scythes kylare skulle vara bra val här. Scythe Fuma Rev B har en höjd på 149mm, så den borde funka bra med glaspanel, och Fuma 2 och Mugen 5 rev B har en höjd på 154,5mm, så de ska funka bra med vanliga panelen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

På cooler masters hemsida anger de 155mm som maxhöjd för cpu-kylaren. Då får man in en Noctua NH-U9S eller en Pure rock 2. Medan Optimum tech anger 158mm vilket tillåter en Noctua NH-U12S eller U12A. Skulle vara bra att veta vad som funkar då en 120mm oftast är bättre än en 92mm fläkt.

be quiet! Dark Rock TF är 130,8 mm hög..
https://www.inet.se/produkt/6308901/be-quiet-dark-rock-tf

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

På cooler masters hemsida anger de 155mm som maxhöjd för cpu-kylaren. Då får man in en Noctua NH-U9S eller en Pure rock 2. Medan Optimum tech anger 158mm vilket tillåter en Noctua NH-U12S eller U12A. Skulle vara bra att veta vad som funkar då en 120mm oftast är bättre än en 92mm fläkt.

Om du kollar videorecensionen i inlägget från @Sando ovan så ser du att de precis klarar att klämma in en Hyper 212 i chassit, så länge man använder stålpanelen

Hyper 212 är 158,8 mm såg jag enligt någon spec, vilket gör att även några andra tornkylare bör gå in.
I testet nämns även Noctua U12S vilket ju tyder på att också den går in. (den är också 158 mm vill jag minnas)
Även tex Scythe Fuma 2 och Mugen 5 som Sando nämnde är ju också tänkvärda val!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Från nyhetstråden:

Sen finns det ju antagligen lite extra utrymme, men tillverkarna vill ju oftast hålla lite marginal. Personligen tycker jag att Scythes kylare skulle vara bra val här. Scythe Fuma Rev B har en höjd på 149mm, så den borde funka bra med glaspanel, och Fuma 2 och Mugen 5 rev B har en höjd på 154,5mm, så de ska funka bra med vanliga panelen.

Jag planerar att använda stålpanelen. En Fuma 2 skulle nog fungera jätte bra. Efter att ögnat igenom lite recensioner verkar den vara bättre än U12S men även lite tystare än U12A. Dock har jag inte så stora krav på kylarkapacitet i och med att jag siktar på att köpa en i5/R5. För mig är ljudnivå det viktigaste.

Skrivet av Roger W:

Om du kollar videorecensionen i inlägget från @Sando ovan så ser du att de precis klarar att klämma in en Hyper 212 i chassit, så länge man använder stålpanelen

Hyper 212 är 158,8 mm såg jag enligt någon spec, vilket gör att även några andra tornkylare bör gå in.
I testet nämns även Noctua U12S vilket ju tyder på att också den går in. (den är också 158 mm vill jag minnas)
Även tex Scythe FUMA och Mugen 5 som Sando nämnde är ju också tänkvärda val!

Efter att ha kollat på den ser chassit bara mer och mer lovande ut. Blir troligtvis en storsäljare. Om bara Nvidia kunde ta och lansera deras 3000-serie så blir det en rolig höst

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Jag har storebror NR600, trevligt chassie, lätt att bygga i och bra temps. Nackdel, det är inte speciellt tyst eftersom det är så bra temps, det hänger ihop. Men jag har tysta komponenter så det blir hyfsat tyst ändå.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag har storebror NR600, trevligt chassie, lätt att bygga i och bra temps. Nackdel, det är inte speciellt tyst eftersom det är så bra temps, det hänger ihop. Men jag har tysta komponenter så det blir hyfsat tyst ändå.

Fläktarna behöver ju jobba mindre om de får ren luft att skyffla, så borde inte bli allt för högljudd miljö?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fläktarna behöver ju jobba mindre om de får ren luft att skyffla, så borde inte bli allt för högljudd miljö?

Nej, det är rätt ok, men ljuddämpning är obefintlig. Märkte att det lät en hel del mer när jag satte i en radiator istället för luftkylning, radiatorn ger ju luftmotstånd, men ändå hyfsat tyst bara ett svagt jämnt susande.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kommer nog "uppgradera" från mitt Ghost S1 för att få plats med 3-slot GPU när Ampere anländer, imponerad med tanke på priset.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nej, det är rätt ok, men ljuddämpning är obefintlig. Märkte att det lät en hel del mer när jag satte i en radiator istället för luftkylning, radiatorn ger ju luftmotstånd, men ändå hyfsat tyst bara ett svagt jämnt susande.

Jag menar bara att ibland kan fläktljudet öka i ett ’silent’ case för att de måste varva så mycket för att hitta tillräckligt med luft. Det gäller främst chassifläktar. Andra saker som hårddiskar och grafikkort dämpas dock väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Har ungefär inget behov av att uppgradera egentligen..inget rationellt åtminstone : ) Har alltid gillat mindre vita chassin bara (har just nu ett Fractal Design Define C mini som är superlättarbetat och tyst, dock lite större och nattsvart...med ett trevligt relativt nytt Seasonic Focus Gold ATX-agg...)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Åhfan! Det lät ju inte helt fel. Jag har kvar min gamla NH-U12A från Noctua så är lite nyfiken på att se hur temperaturen är med luftkylare. Annars får jag sälja min nuvarande AIO och köpa en mindre.

Med luftkylning gör Ali lite olika tester och jämför med exempelvis NZXT H1 samt andra chassi. Han nämnde dessutom att han kommer att testa att pusha detta chassit med vattenkylning och andra mods för att se olika resultat. Ska bli väldigt intressant!

Skrivet av Sando:

Jag funderar samma sak här, fast andra vägen. Jag skulle gärna gå ner lite i storlek från Fractal Design Nano S, och har funderat på bland annat Velka 7, Sliger SM550 och Ncase M1, men när jag såg de första nyheterna om NR200 blev jag direkt intresserat. Det ska bli intressant att se hur kylningen är med AIO vs en ordentlig tornkylare som t.ex. U12A eller Scythe Mugen. Jag skulle kunna tänka mig att luftflödet från botten till topp kunde vara riktigt bra med en kylare som är riktad uppåt, så att fläktarna är satta enligt flödet förbi grafikkortet och tornkylaren.

Här är en annan recension: https://www.youtube.com/watch?v=Boh1uxgcp_8

Där nämns att det åtminstone i en prototyp ledde till bättre luftflöde med glaspanel, när en tornkylare användes.

Så då kvarstår bara frågan om det är värt att sälja hela datorn och köpa nytt, eller att bara ersätta chassit Och tja, jag hade egentligen tänkt försöka komma närmare 10 liter i storlek, men för det här priset och med de här egenskaperna är det nog ingen självklarhet...

Ja mitt mål eller tanke var egentligen att invänta på T1 och testa med den för att den får också plats med en 3slot GPU. Dock är det brutalt svår att få tag på samt att den säkerligen inte kommer till svenska butiker. Den är 10 liter och känns perfekt.

edit: men kunde inte hålla mig så bokat och betalt!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Med luftkylning gör Ali lite olika tester och jämför med exempelvis NZXT H1 samt andra chassi. Han nämnde dessutom att han kommer att testa att pusha detta chassit med vattenkylning och andra mods för att se olika resultat. Ska bli väldigt intressant!

Ja mitt mål eller tanke var egentligen att invänta på T1 och testa med den för att den får också plats med en 3slot GPU. Dock är det brutalt svår att få tag på samt att den säkerligen inte kommer till svenska butiker. Den är 10 liter och känns perfekt.

edit: men kunde inte hålla mig så bokat och betalt!

Har gett upp lite på det med luftkylning eftersom det verkar som att kompatibla kylare hela tiden minskat. Tyckte jag såg 158 mm clearance i början men nu verkar det vara nere på 155 mm vilket gör att jag ändå inte kan använda min U12A. Så får nog kika på någon 240 eller 280 AIO iaf... Sitter också och funderar på vilket moderkort jag ska införskaffa.

EDIT: Här är Optimum Techs recension där han säger att man får plats med upp till 158 mm luftkylare. Vilket då inte stämmer tyvärr. Hoppa till 5 minuter.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Har gett upp lite på det med luftkylning eftersom det verkar som att kompatibla kylare hela tiden minskat. Tyckte jag såg 158 mm clearance i början men nu verkar det vara nere på 155 mm vilket gör att jag ändå inte kan använda min U12A. Så får nog kika på någon 240 eller 280 AIO iaf... Sitter också och funderar på vilket moderkort jag ska införskaffa.

Som nämnts redan: Kollade du den andra videorecensionen som @Sando länkade till ovan?

Där ser du att ovan så ser du att de precis klarar att klämma in en Hyper 212 i chassit, så länge man använder stålpanelen.
(ungefär 5:15 in i videon och framåt)

Hyper 212 är 158,8 mm såg jag enligt någon spec, så tornkylare upp till den höjden borde gå in. (om än inte garanterat av CM)
De nämner även att de testat Noctua U12S vilket ju tyder på att också den går in. (den är också 158 mm vill jag minnas)

Jag tror du har ganska bra chans att få in din CPU-kylare om du är OK med att köra med stålpanelen!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna köpa stålpanelen separat då eftersom det tydligen bara är versionen med glaspanel och extra lull-lull som kommer säljas i Sverige?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Kommer man kunna köpa stålpanelen separat då eftersom det tydligen bara är versionen med glaspanel och extra lull-lull som kommer säljas i Sverige?

NR200P innehåller både glas- och stålpanel.

Förhoppningsvis kommer man också att kunna köpa vanliga NR200, om inte på annat sätt så via typ tyska eller brittiska Amazon.

Edit: En bra grej med Cooler Master är förresten att de har en riktigt bra nätbutik med reservdelar: https://www.cmstore.eu/spare-parts/

Enda problemet är att frakten, i alla fall tidigare, har varit rätt dyr.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Kommer man kunna köpa stålpanelen separat då eftersom det tydligen bara är versionen med glaspanel och extra lull-lull som kommer säljas i Sverige?

Stålpanelel ingår,
Däremot kan de som vill använda den inte sälja glaspanelen så lätt då ingen kan köpa basversionen i Sverige .
Glaspanel och riser utesluter nästan varandra men säljs i paket.

Är lite spännande att se vad folk kan göra med vissa mATX i lådan,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Kommer man kunna köpa stålpanelen separat då eftersom det tydligen bara är versionen med glaspanel och extra lull-lull som kommer säljas i Sverige?

Båda versionerna (Såg att det bara var P versionen nu.) De kommer finnas hos inet i början av Augusti.

https://www.inet.se/kampanj/6071/coolermaster-nr200p

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

NR200P innehåller både glas- och stålpanel.

Förhoppningsvis kommer man också att kunna köpa vanliga NR200, om inte på annat sätt så via typ tyska eller brittiska Amazon.

Edit: En bra grej med Cooler Master är förresten att de har en riktigt bra nätbutik med reservdelar: https://www.cmstore.eu/spare-parts/

Enda problemet är att frakten, i alla fall tidigare, har varit rätt dyr.

Aha, ok. Jag trodde det var glas istället för stål men det var ju en positiv överraskning. Har redan beställt ett och tänkte köra med glaspanelen men det är ju nice med fler möjligheter.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Stålpanelel ingår,
Däremot kan de som vill använda den inte sälja glaspanelen så lätt då ingen kan köpa basversionen i Sverige .
Glaspanel och riser utesluter nästan varandra men säljs i paket.

Är lite spännande att se vad folk kan göra med vissa mATX i lådan,

Jag förstår mig faktiskt inte riktigt på det här valet ur konsumentsynpunkt. De flesta vet ju nog vilken panel de vill ha, och om de vill ha en riser-kabel... dumt då att bundla ihop allt om man ändå inte kan använda dem tillsammans.

På tal om mATX:

NR200(P) verkar alltså kunna ta mATX-moderkort upp till 244mm x 226mm, vilket innebär att de flesta, speciellt high end, faller bort. Här finns en lista (på kinesiska) över kompatibla moderkort: https://imgur.com/a/K4lEmpa#xlMDHpM

Tyvärr är de flesta inte tillgängliga i europa, men det finns några intressanta där. T.ex. så verkar det som att man får in ett Gigabyte B450M DS3H: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4892911

Som jag ser det är den stora fördelen med mATX att man får ner priset lite, och att man kan få in 4 ram-slots. Det där är inget high-end moderkort direkt, men det räcker bra för 3700X med PBO aktiverat, och kostar typ 500kr mindre än de billigaste ITX-moderkorten.

TA DETTA MED EN STOR NYPA SALT!
Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum