Vilken Babymonitor ska man kolla åt?

Permalänk
Medlem

Vilken Babymonitor ska man kolla åt?

Okej, nu vill jag höra av alla erfarna här på SweC, har en första bäbis på väg och både jag och min sambo vill ha en babymonitor, så vi behöver tips och råd vilka som är bra och finger bra.

Det kraven vi har är:

- Ska inte behöva sälja ett organ för att kunna köpa den. Säg ett pristak på 2500:- (vet inte vad som är rimligt)

- Det ska finnas kamera, gärna lite större skärm

- Bra bild, eller okej iallafall.

- Bra ljud

- Räckvidden ska kunna gå igenom betongväggar

Tacksam för alla tips och råd här!

/G

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5126008

Har kört med denna till båda barnen och riktigt nöjd med den. Funkar med barnen på andra våningen och vi där nere

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt förstått nyttan med en baby monitor men om ni är oroliga för SIDS är nog ett andningslarm bättre.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Jag läste på mycket om alla möjliga sorter inför vårt första barn (3-4 år sedan) så infon är något föråldrad.

Jag läste på mycket om monitor men valde bort det av följande skäl:

*kort batteritid, behov av strömuttag.
*kort räckvidd.

Valde en Padwico 850.

Fördelar för oss

*bra battertid, varnar vid lågt batteri.
*lång räckvidd.
*smidigheten, sova i vagnen, resesängen, fjällen, sommarstugan - vakten anpssar sig efter vårt barns behov och inte tvärtom.
*temperaturgivare, kan bli väldigt varmt i vagnen på sommaren.

Sedan körde vi även på Snuza Hero pga att vårt barn som totalvägra sova på annat än mage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Har inte riktigt förstått nyttan med en baby monitor men om ni är oroliga för SIDS är nog ett andningslarm bättre.

Nyttan är att man kan lämna barnen sovandes utan att behöva titta till dom stup i kvarten. Monitorn gör att man kan slappna av en stund. Kanske sitta ute i trädgården och umgås när barnen sover i sina sängar. Andingslarm är något helt annat!

Permalänk
Medlem

Vi använde en vanlig ipkamera istället. Fördelen är att den fungerade på de enheter vi redan har (mobiltelefon, surfplatta, dator) så det är inte en grej till att ladda. Jag kunde ha strömmen igång när jag spelade t.ex. och lätt höra om barnet vaknade iom att jag fick ljudet direkt i hörlurarna och om någon av oss kom hem sent gick det lätt att se om barnet sov eller inte innan man gick in genom ytterdörren. Det kan vara skönt mentalt att veta att man kommer in till sovkaos istället för att få en överraskning när dörren öppnas.

Var lite noga när kameran ska väljas bara om du går på ipkamera. Vissa modeller funkar bara med ios/android och har ingen app för windows t.ex. Andra klarar inte av att visa bild kontinuerligt utan automatpausar efter en viss tid. Det är väldigt irriterande.

Oftast var våran trådad, mjukvara kopplades lokalt och den var inte ansluten till något moln. Om säkerhetsaspekten är något som oroar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, jag ska absolut kika på det, det låter ju onekligen smidigt

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Har inte riktigt förstått nyttan med en baby monitor men om ni är oroliga för SIDS är nog ett andningslarm bättre.

För barn 1 så hade vi inte så stor nytta av den då han däckade och sov bra. Men sambon nojja över om han andades eller inte så blev att vi använde den bara för det.

Med barn 2 är det ett måste, om jag och sambon ska kunna umgås någon timme på dagen, då minstingen totalvägrar sova i spjälsäng. Oavsett hur tungt hon sover så vaknar hon och bara skriker rätt ut om vi lägger ner henne i sin säng. Så hon får helt enkelt somna i vår säng och ligga där. Så där kör vi med kamera för att hålla koll på henne så att hon inte ramlar ner och slår sig.

Permalänk
Medlem

Köp INTE arlo baby monitor iaf , visserligen bra funktioner osv men har man den på en natt så är det runt 50% risk att den tappat anslutningen.

Permalänk
Medlem

När jag valde för ~3,5år sedan blev det en Braun av enkla anledningarna som:

* Bra räckvidd
* Lägre radio frekvens och pejlar inte eller liknande som de flesta andra. == Minimalt med onödig strålning på lillen.
* Larmar vid signaltapp (gissar att de flesta gör detta)
* Relativt billig

- Ljudet är ju sämre än de mer högfrekventa
- ingen kamera

Jag körde en separat kamera på ethernet men tror i ärlighetensnamn att jag kollade i den de första 10dagarna bara, sen fall den i glömska.

Permalänk
Medlem

Har både en Beurer carecam (kan kopplas upp) och en Philips som inte är uppkopplad. Philipsen är tusen gånger enklare att handha och uppkopplingsfunktionen har visat dig vara något vi inte använder ändå.

Jag rekommenderar dock en med skärm snarare än en med enbart ljud. Det lugnade i alla fall detta pappahjärtat att även kunna se.

Att ha en föräldraenhet stående på bordet är avsevärt mycket mer tacksamt än att fippla med telefonen, tycker i alla fall både jag och frun, så en ipkamera hade jag inte nöjt mig med.

Permalänk
Medlem

Tapo C200

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

... när barnen sover i sina sängar.

Skit i monitor, var köper man sånna?!

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Vi har haft Neonate 6500 till båda våra barn. Bra räckvidd och batteritid samt lite smidiga funktioner som termometer, förlust av signal etc. Vi valde aktivt att inte ha kamera eller liknande just pga säkerhetsaspekten. Tycker det räcker gott nog att bara kunna höra dem.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag trodde vi ville ha en babymonitor också. Satt och kollade inför i början av året. Been there hehe.
Nu 8 månader in så har vi fortfarande inte riktigt känt behovet så vi skaffade aldrig en sådan.

Mitt råd är att vänta lite till. Känner du för att välja ut en monitor i förväg så gör så. Men lyssna mer på vad ni själva faktiskt behöver än vad andra säger att ni behöver. Iaf innan ni testat att ha ett barn.
Det gäller egentligen allt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Skit i monitor, var köper man sånna?!

Barnen eller sängarna? 😄

Vi har nyligen slutat använda baby monitor, men vår Philips Avent (enbart ljud) höll i många år. Den slutade visserligen fungera med batteridrift efter 5 år, men så har den varit med på många resor också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Har inte riktigt förstått nyttan med en baby monitor men om ni är oroliga för SIDS är nog ett andningslarm bättre.

Eventuellt kan man vilja ställa vagnen ute när barnet sover. Vissa kanske inte har möjlighet att ha ett öppet fönster just där vagnen står så man hör barnet.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Mitt personliga tips är också att vänta tills ni faktiskt har ett barn att monitorera

Skulle det visa sig att barnet har sån RÖST att det är omöjligt att INTE höra när det är missnöjt...så har ni sparat in pengar på en monitor

Ni kommer antagligen inte ha behov av en monitor första halvåret...barnet kommer vara som klistrat till en av er större delen av tiden

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Lego Master

Vi hade en Philips Avent tror jag, DECT-teknik.
Till det byggde jag en hemmasnickrad babycam med en gammal webkamera, en tunn klient med nån unix-dist och Skype.
Det lät mig sätta upp Skype på den tunna klienten så att bara jag kunde ringa den, och den alltid svarade med video automatiskt.
Så ville jag kolla lilleman tog jag upp mobilen och ringde babycam på Skype. Bild och ljud på några sekunder. Allt med grejjor jag redan hade hemma.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield