Datorn fryser och kräver omstart vid slumpmässiga tillfällen

Permalänk
Medlem

Datorn fryser och kräver omstart vid slumpmässiga tillfällen

Precis byggt ihop en ny dator men upplever en hel del konstiga problem med att datorn fryser på ett sätt som jag aldrig upplevt förut. Det som händer är att datorn verkar frysa men muspekaren och tangentbordet fungerar fortfarande, jag kan flytta runt olika fönster, starta upp de flesta program MEN programmen som körs eller de som startas upp verkar inte laddas korrekt. Exempelvis kan jag starta CPU-Z men den fastnar på 5% laddning, eller jag kan öppna Windows sökfunktion och skriva in en sträng, men själva sökningen och resultat kommer inte upp. Jag har också MSI Afterburner igång för att övervaka olika sensorer och dessa slutar uppdatera när datorn fryser.

Jag har genomfört en clean installation av Windows efter de första problemen och avinstallerade RamCache III som jag läst i liknande inlägg på andra sidor ev. kunde varit boven i dramat, men frysningen hände även efter detta.

NÄR SKER DETTA
Detta har hänt ett flertal gånger och nedan är en lista över de tillfällen jag noterat:

• 2x under spelandet av Humankind

• 2x när spelet Humankind avslutas och återgår till desktop

• Ett antal gånger precis efter en omstart

• Ett antal gånger när jag bara surfar runt

EDIT: Notera att jag endast testat att spela Humankind på denna dator så det är förmodligen inte direkt kopplat till detta specifika spel.

Utifrån den övervakning som MSI gjort under dessa tillfällen går aldrig några temperaturer över 65 grader, varesig GPU eller CPU. Jag bifogar även en något grynig bild som togs vid ett utav frysningarna som jag behövde ta med telefonen.

MITT SYSTEM
Operativsystem: Windows 10 21H1 19043.1288
Processor: AMD Ryzen 7 3800XT 8-Core Processor 3.90 GHz
Processorkylare: Thermaltake Riing Silent 12 RGB Sync Edition
Moderkort: ASUS ROG STRIX X570-F GAMING
Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING V2
Hårddisk: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB
Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W
Övrig kylning: 4x120mm utblås i lådan (3x upp och 1x bak), 2x inblås fram. Styrs via PWM från Fractal Design Define S2 Blackout chassit.
Temperaturer: Under stresstest av GPU når aldrig temp över 65 grader. CPU stresstest genererar värden <80 grader.

Ingen OC eller andra förändringar i dessa produkters egenskaper än standard. Det enda jag gjort är ändrat fläktkurvor.

Förtydligande av orsaker.
Permalänk
Hedersmedlem

Hur ser XMP-inställningarna ut i BIOS? Har du gjort något minnestest? Exempelvis memtest86.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coltrasten:

Hur ser XMP-inställningarna ut i BIOS? Har du gjort något minnestest? Exempelvis memtest86.

Jag har kört memtest och RAM verkar vara ok. XMP inställningar har jag inte lyckats hitta ännu men nu har jag kört datorn utan att krasha i 2 dagar utifrån lösningen för processorn som anges här: https://forums.tomshardware.com/threads/newly-built-pc-freeze.... Det verkar alltså som att det var några drivrutiner för processorn som inte var uppdaterat till fullo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coltrasten:

Efter drygt 3 veckor utan vidare problem så har datorn hängt sig på samma sätt ett par gånger de senaste 24 timmarna. Jag har inte hittat några XMP inställningar alls i BIOS, men som sagt så har memtest gått igenom felfritt. Jag försökte köra på samma fix som innan med att uppdatera alla AMD drivrutiner med hjälp av länken.

Andra länkar pratar om annan programvara som rör styrning av RGB och fläktar. Jag installerade Corsair ICue för att få till RGB styrning på mina RAM-minnen (ASUS Armoury Crate vill inte av sig själv registrera dessa) och upplever då problem några dagar efter denna installation. Självklart avinstallerade jag detta men fick ytterligare en krash tidigare i morse.

Några idéer som jag kan titta närmare på?

Permalänk
Medlem

Vad säger windowsloggen(eventviewer)? Den är inte superkul att stöka runt i, mrn ibland fastnar det grejer där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makelka:

Precis byggt ihop en ny dator men upplever en hel del konstiga problem med att datorn fryser på ett sätt som jag aldrig upplevt förut. Det som händer är att datorn verkar frysa men muspekaren och tangentbordet fungerar fortfarande, jag kan flytta runt olika fönster, starta upp de flesta program MEN programmen som körs eller de som startas upp verkar inte laddas korrekt. Exempelvis kan jag starta CPU-Z men den fastnar på 5% laddning, eller jag kan öppna Windows sökfunktion och skriva in en sträng, men själva sökningen och resultat kommer inte upp. Jag har också MSI Afterburner igång för att övervaka olika sensorer och dessa slutar uppdatera när datorn fryser.

Jag har genomfört en clean installation av Windows efter de första problemen och avinstallerade RamCache III som jag läst i liknande inlägg på andra sidor ev. kunde varit boven i dramat, men frysningen hände även efter detta.

NÄR SKER DETTA
Detta har hänt ett flertal gånger och nedan är en lista över de tillfällen jag noterat:

• 2x under spelandet av Humankind

• 2x när spelet Humankind avslutas och återgår till desktop

• Ett antal gånger precis efter en omstart

• Ett antal gånger när jag bara surfar runt

EDIT: Notera att jag endast testat att spela Humankind på denna dator så det är förmodligen inte direkt kopplat till detta specifika spel.

Utifrån den övervakning som MSI gjort under dessa tillfällen går aldrig några temperaturer över 65 grader, varesig GPU eller CPU. Jag bifogar även en något grynig bild som togs vid ett utav frysningarna som jag behövde ta med telefonen. https://i.imgur.com/TM6rQbI.jpg

MITT SYSTEM
Operativsystem: Windows 10 21H1 19043.1288
Processor: AMD Ryzen 7 3800XT 8-Core Processor 3.90 GHz
Processorkylare: Thermaltake Riing Silent 12 RGB Sync Edition
Moderkort: ASUS ROG STRIX X570-F GAMING
Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING V2
Hårddisk: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB
Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W
Övrig kylning: 4x120mm utblås i lådan (3x upp och 1x bak), 2x inblås fram. Styrs via PWM från Fractal Design Define S2 Blackout chassit.
Temperaturer: Under stresstest av GPU når aldrig temp över 65 grader. CPU stresstest genererar värden <80 grader.

Ingen OC eller andra förändringar i dessa produkters egenskaper än standard. Det enda jag gjort är ändrat fläktkurvor.

Min blev så , dammig och för varm va den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Vad säger windowsloggen(eventviewer)? Den är inte superkul att stöka runt i, mrn ibland fastnar det grejer där.

Ja du det var en hel del Warnings, Error, och Critical statusar på dessa. Från vad jag kan se loggar den Critical när jag behöver forcera en omstart av datorn och ytterligare ett par Critical som hänvisar till någon HID-compliant headset (location(unknown)) som blir offline (Event ID 10111 och 10110). Den andra statusen uppkommer någon minut efter den förra så det är förmodligen inte orsaken till kraschen innan.

Det finns inget loggat som kontinuerlig sker innan dessa krascher. Många Error hänvisar till att "Cloud Files Diagnostic Event Listener" inte lyckats starta (Event ID 2) och att "PerfDiag Logger" har stoppats pga fel (Event ID 3). Ingen av dessa sker i direkt samband med krascherna.

Det är säkert att jag missat något då det är första gången jag rotat i Event Viewer.

Permalänk
Medlem

Mja kan klart vara värt att hålla ett öga på det iaf, se om det dyker upp något. Jag har haft ganska mycket problem med senaste chipset drivarna och bios med krasher och mög. Fått dra ner oc och stängt av globala c-states, men då har jag oc pch fick indikatorer från loggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Mja kan klart vara värt att hålla ett öga på det iaf, se om det dyker upp något. Jag har haft ganska mycket problem med senaste chipset drivarna och bios med krasher och mög. Fått dra ner oc och stängt av globala c-states, men då har jag oc pch fick indikatorer från loggen

Ytterligare en gång hände det och något som jag märkt vid flera av dessa tillfällen är att en utav händelserna beskriver en System Shutdown som enligt händelsen skett 15 minuter innan jag behövde manuellt slå av strömmen. Ex. "The previous system shutdown at 14:50:41 on ‎2021-‎11-‎10 was unexpected." men jag stängde av datorn runt 15:05. Detta verkar vara på grund av att Event Log Service stängs av abrupt och inte uppdaterar tidsangivelsen, förmodligen när jag forcerar en omstart. Dock nämner denna källa att tiden ska uppdateras en gång per minut. Kan denna service abrupta avstängning vara en indikation på något?