Datorn fryser och kräver omstart vid slumpmässiga tillfällen
Precis byggt ihop en ny dator men upplever en hel del konstiga problem med att datorn fryser på ett sätt som jag aldrig upplevt förut. Det som händer är att datorn verkar frysa men muspekaren och tangentbordet fungerar fortfarande, jag kan flytta runt olika fönster, starta upp de flesta program MEN programmen som körs eller de som startas upp verkar inte laddas korrekt. Exempelvis kan jag starta CPU-Z men den fastnar på 5% laddning, eller jag kan öppna Windows sökfunktion och skriva in en sträng, men själva sökningen och resultat kommer inte upp. Jag har också MSI Afterburner igång för att övervaka olika sensorer och dessa slutar uppdatera när datorn fryser.
Jag har genomfört en clean installation av Windows efter de första problemen och avinstallerade RamCache III som jag läst i liknande inlägg på andra sidor ev. kunde varit boven i dramat, men frysningen hände även efter detta.
NÄR SKER DETTA
Detta har hänt ett flertal gånger och nedan är en lista över de tillfällen jag noterat:
2x under spelandet av Humankind
2x när spelet Humankind avslutas och återgår till desktop
Ett antal gånger precis efter en omstart
Ett antal gånger när jag bara surfar runt
EDIT: Notera att jag endast testat att spela Humankind på denna dator så det är förmodligen inte direkt kopplat till detta specifika spel.
Utifrån den övervakning som MSI gjort under dessa tillfällen går aldrig några temperaturer över 65 grader, varesig GPU eller CPU. Jag bifogar även en något grynig bild som togs vid ett utav frysningarna som jag behövde ta med telefonen.

MITT SYSTEM
Operativsystem: Windows 10 21H1 19043.1288
Processor: AMD Ryzen 7 3800XT 8-Core Processor 3.90 GHz
Processorkylare: Thermaltake Riing Silent 12 RGB Sync Edition
Moderkort: ASUS ROG STRIX X570-F GAMING
Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING V2
Hårddisk: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB
Nätaggregat: ASUS ROG Thor 850W
Övrig kylning: 4x120mm utblås i lådan (3x upp och 1x bak), 2x inblås fram. Styrs via PWM från Fractal Design Define S2 Blackout chassit.
Temperaturer: Under stresstest av GPU når aldrig temp över 65 grader. CPU stresstest genererar värden <80 grader.
Ingen OC eller andra förändringar i dessa produkters egenskaper än standard. Det enda jag gjort är ändrat fläktkurvor.