Permalänk

Behöver hjälp, plasmaskärare.

Tjena, detta kanske är helt fel forum, men jag kör en plasma skärare på jobbet och har kollat manualen och ändrat i alla inställningar jag kan hitta. Så funderar om man måste skruva i den. Det är så att jag skär plåtar med en massa hål och skäraren åker upp en 50mm efter varje hål vilket tar en jäkla tid, försöker få den att inte åka upp nå efter varje hål skuret. Det är typ 900 hål på varje plåt, och har typ 40-50 plåtar kvar att skära. Tar lite tid. Vet inte hur man länkar bilder här ska försöka få me nå bilder.

Permalänk
Samsung Sverige

Tjenare, det är nog maskinens g-kod (programmerings kod) som säger åt den att åka upp 50mm inför nästa skär. Med andra ord så behöver du troligtvis ändra maskinens programmering/mappning så att den inte åker upp 50mm

Med det sagt så är det dyra maskiner och jag skulle inte fara och pilla med den utan att ha koll på vad du gör. Om du har någon mer erfaren kollega så hör med denne. Aldrig fel att fråga och alla uppskattar att man frågar så inget dumt sker.

Nåväl, jag vet att vi har några CNC-nissar här på forumet så dom kommer nog till din undräddning snart.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Tjenare, det är nog maskinens g-kod (programmerings kod) som säger åt den att åka upp 50mm inför nästa skär. Med andra ord så behöver du troligtvis ändra maskinens programmering/mappning så att den inte åker upp 50mm

Med det sagt så är det dyra maskiner och jag skulle inte fara och pilla med den utan att ha koll på vad du gör. Om du har någon mer erfaren kollega så hör med denne. Aldrig fel att fråga och alla uppskattar att man frågar så inget dumt sker.

Nåväl, jag vet att vi har några CNC-nissar här på forumet så dom kommer nog till din undräddning snart.

//Pontus

Tacksam för svar, har pratat med alla på jobbet, det är ingen som vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamskaaa:

Tacksam för svar, har pratat med alla på jobbet, det är ingen som vet.

Fråga tillverkaren?

Dear Sir/Madam,

We are the proud owner of a Plasmatron 5000 but I have one issue that I am unable to solve, even after having read the manual from start to finish: After each hole the cutter goes up 50 mm, which takes a lot of time. How to make it not go that far up?

Yours sincerely,

[Ditt namn]

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Det är garanterat i programmet det är inställt att "retraction plane" ligger 50mm över Z0.
Låter ju konstigt att ingen vet på ditt jobb, vem är det som gör programmen?
Antar att ni tar en DXF/DWG-fil och bereder i ett CAM-program för plasma-skärning, där finns det ju garanterat en inställning för hur högt munstycket ska höjas innan snabbförflyttning.

Beroende på maskin så kanske det kan finnas en maskininställning någonstans som har ett default-värde men det låter osannolikt.
Nu är jag mer "fräsinsatt" så det kanske är lite annorlunda på en plasma.

När du står och tittar på panelen och programmet körs, ser du inte en rad där det står typ "G00Z50." när den körs upp?
Isåfall vet du ju att det är er CAM som spottar ur sig detta och bör undersöka i den.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adamskaaa:

Tjena, detta kanske är helt fel forum, men jag kör en plasma skärare på jobbet och har kollat manualen och ändrat i alla inställningar jag kan hitta. Så funderar om man måste skruva i den. Det är så att jag skär plåtar med en massa hål och skäraren åker upp en 50mm efter varje hål vilket tar en jäkla tid, försöker få den att inte åka upp nå efter varje hål skuret. Det är typ 900 hål på varje plåt, och har typ 40-50 plåtar kvar att skära. Tar lite tid. Vet inte hur man länkar bilder här ska försöka få me nå bilder.

Fråga tillverkaren eller den som gjort programmet till just den plåten du kör nu. Jag brukar också alltid försöka ta det med källan då de kan ge bäst svar. Om inte det går så finns det säkerligen massor av företag som konsultar inom just denna tjänst och kan göra en enkel omprogrammering av maskinen.

Att gå upp så pass mycket känns annars onödigt om man nu hela tiden räknar sekunder och minuter i produktionstid och är det 900 hål per plåt så blir det väldigt mycket tid som går till spillo om det nu tar ett par sekunder extra för varje hål.

Jag har gått en 8 veckors kurs i CNC-programmering för ungefär 25-30 år sen, kan inte ha ändrats mycke sen dess Allt handlar väl fortfarande om Y,X och Z led så borde inte vara hopplöst att luska ut vilken rad som gör just denna rörelse.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Tacksam för svar, har visat svaren för min verkstadschef, han som gör filerna. Han visste exakt vad ni prata om, han skulle se om han kunde ändra g filer. Verkar som all kodning görs automatiskt

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Det är garanterat i programmet det är inställt att "retraction plane" ligger 50mm över Z0.
Låter ju konstigt att ingen vet på ditt jobb, vem är det som gör programmen?
Antar att ni tar en DXF/DWG-fil och bereder i ett CAM-program för plasma-skärning, där finns det ju garanterat en inställning för hur högt munstycket ska höjas innan snabbförflyttning.

Beroende på maskin så kanske det kan finnas en maskininställning någonstans som har ett default-värde men det låter osannolikt.
Nu är jag mer "fräsinsatt" så det kanske är lite annorlunda på en plasma.

När du står och tittar på panelen och programmet körs, ser du inte en rad där det står typ "G00Z50." när den körs upp?
Isåfall vet du ju att det är er CAM som spottar ur sig detta och bör undersöka i den.

Jo jag ser liknande bokstäver på skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Fråga tillverkaren eller den som gjort programmet till just den plåten du kör nu. Jag brukar också alltid försöka ta det med källan då de kan ge bäst svar. Om inte det går så finns det säkerligen massor av företag som konsultar inom just denna tjänst och kan göra en enkel omprogrammering av maskinen.

Att gå upp så pass mycket känns annars onödigt om man nu hela tiden räknar sekunder och minuter i produktionstid och är det 900 hål per plåt så blir det väldigt mycket tid som går till spillo om det nu tar ett par sekunder extra för varje hål.

Jag har gått en 8 veckors kurs i CNC-programmering för ungefär 25-30 år sen, kan inte ha ändrats mycke sen dess Allt handlar väl fortfarande om Y,X och Z led så borde inte vara hopplöst att luska ut vilken rad som gör just denna rörelse.

Just G-koder kom väl till på typ 50-60-talet så tror din kurs fortfarande är aktuell, är väl en ganska odödlig standard idag så finns nog ingen som törs röra runt i den grytan^^

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av bardbard:

Just G-koder kom väl till på typ 50-60-talet så tror din kurs fortfarande är aktuell, är väl en ganska odödlig standard idag så finns nog ingen som törs röra runt i den grytan^^

"Dont fix what isnt broken"

G-kod är ju oerhört simpelt att förstå sig på med en kodlista så jag är glad att det finns kvar idag. Nu pysslar jag till 90% med 3dskrivare. Men tack vare att g-koden är såpass lätt så går det lätt att ändra i en g-kod för att mata mer filament i starten exempelvis. Utan att behöva göra om allt i programmet.

I kort; bra grejer, g-kod forever.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Programmet heter FastCAM och det verkar ej gå att ändra nå g filer och vi hittar inge "retraction plane"

Permalänk

FastCAM har ett forum där man kan ställa frågor.
https://response.fastcam.com/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bardbard:

Just G-koder kom väl till på typ 50-60-talet så tror din kurs fortfarande är aktuell, är väl en ganska odödlig standard idag så finns nog ingen som törs röra runt i den grytan^^

Perfekt, då kan jag söka jobb som CNC-programmerare på min gamla kurs också :), ingick faktiskt i min automationsutbildning också så kan nog lägga till ett antal veckor till på mina 8v.
Den var ju ändå rätt enkel då det helt enkelt bara handlar om förflyttningar i X, Y och Z-led till olika positioner och i olika farter om man skulle bearbeta eller bara förflytta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Deras forum är ju en bra start då du lär hitta få/inga FastCAM-användare här

Just "retraction plane" kan ju heta något annat i det där programmet i stil med typ "safe height"/"safe offset" eller så om det ens finns.
Det kan ju lika gärna vara post-processorn om ni kör en sådan(vilket ni säkert gör) till er maskin som får för sig att den ska backa upp 50mm och slänger in den koden vid varje retract.
T.ex när FastCam släcker facklan så vet postprocessorn att det är dags att förflytta sig, då kan PostProcessorn slänga in en G00Z50 automatiskt för post-processorn är inställd så.

Sånt här är omöjligt att gissa för oss här tyvärr....
"Bäst" är väl att ta dit någon som är expert på plasmor av det fabrikated.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...