Permalänk
Medlem

Hög temperatur på moderkortet?

Tjena, köpte precis en begagnad MSI Raider GE68 HX 13V från här: https://itastore.se/produkt/msi-raider-ge68-hx-13v/

Verkar som datorn har en väldigt hög idle temperatur på moderkortet som ligger på ungefär 75-80 grader på idle med inga program igång. Har läst runt lite på reddit och verkar som att detta moderkort brukar ligga på rätt höga temperaturer men detta känns ändå lite väl högt? Eller är detta normalt? Är inte jättekunnig på datorer så och brukar få bra hjälp här så om någon kan mer om detta vore jättebra och om jag bör lämna tillbaka datorn?

Ska inte spela på datorn men jobbar med endel program samtidigt som är hyffsat krävande ändå. Har också uppdaterat BIOS utan några förbättringar.

Här är en printscreen på speccy och HWmonitor om det är till hjälp: https://gyazo.com/97af8f52a740e507b9828b08a7f709cb

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Undvik Speccy.
Känns på flänsar på moderkortet om du kan steka ägg på dem eller inte, kan vara felrapportering
Din CPU-temp är relativt hög imo men kanske normalt för laptop och den modellen

Permalänk
Medlem

Det är en Intel cpu så är inte direkt konstigt att moderkortet går varmt, samt max temp på 87 grader så är nog ingen fara.

Det jag mer reagerar på är priset, om du betalat dom 25000kr som står på din länk så hade jag lämnat tillbaka den direkt då det är ett ruskigt dåligt pris!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Undvik Speccy.
Känns på flänsar på moderkortet om du kan steka ägg på dem eller inte, kan vara felrapportering
Din CPU-temp är relativt hög imo men kanske normalt för laptop och den modellen

Det är en Intel Core i9-13950HX 2,2GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Det är en Intel cpu så är inte direkt konstigt att moderkortet går varmt, samt max temp på 87 grader så är nog ingen fara.

Det jag mer reagerar på är priset, om du betalat dom 25000kr som står på din länk så hade jag lämnat tillbaka den direkt då det är ett ruskigt dåligt pris!

Okej tack. Haha är det så? Blir kanske att lämna tillbaka den då, är som sagt väldigt dålig på datorer. Vill ha någon med 4k upplösning och var sugen på nya Razer blade 18 men vet inte när den kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinbaba:

Okej tack. Haha är det så? Blir kanske att lämna tillbaka den då, är som sagt väldigt dålig på datorer. Vill ha någon med 4k upplösning och var sugen på nya Razer blade 18 men vet inte när den kommer ut.

Ja asså som jag förstått det så är det en begagnad dator?

Och nya likvärdiga/bättre kostar lika mycket, sen är väll 4k undantaget, men samtidigt på en 16" skärm så lär det va ganska overkill.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja asså som jag förstått det så är det en begagnad dator?

Och nya likvärdiga/bättre kostar lika mycket, sen är väll 4k undantaget, men samtidigt på en 16" skärm så lär det va ganska overkill.

Yes den är begagnad. Men blir att lämna tillbaka den. Tack för all hjälp