Testpilot: Razer Enki – en utmärkt gamingstol

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Razer Enki – en utmärkt gamingstol

Razer har ännu en gång utökat sortimentet med en ny produkt med gröna toner. Den här gången handlar det om en stol, som med inspiration från bilvärlden faktiskt är bekväm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt hitta stolen på deras sida och kikade lite snabbt på Inet också och det enda jag hittar är Iskur. Vad händer?!

Edit: hittade den! Man fick söka på Razers sida men hitta ingen naturlig länk via deras Chair kategori så någon har slarvat på deras sida?

Permalänk
Medlem

Undrar när jag blir så gammal att jag måste ha en finare stol än min från ikea för 499kr.
Finns det någon stol med gummi hjul. Bör vara både tystare och ge en lite trögare känsla som kan behövas?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalthor:

Jag har försökt hitta stolen på deras sida och kikade lite snabbt på Inet också och det enda jag hittar är Iskur. Vad händer?!

Edit: hittade den! Man fick söka på Razers sida men hitta ingen naturlig länk via deras Chair kategori så någon har slarvat på deras sida?

Stolen är alldeles nysläppt, så en ordentlig länk dyker nog snart upp

Har någon annan några frågor om stolen så fråga mig gärna. Änsålänge har jag stolen kvar hos mig så jag och min rumpa är redo för alla tester ni kan tänka er.

länk Razer Enki

Permalänk
Medlem

Nexus är inte imponera av gaming stolar vs kontors stolar

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

"Armstödet är otroligt tillfredställande att justera"
Den här punkten går att tolka väldigt fritt, men jag antar att det handlar om steglös justering och inga gnisslande ljud?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

"Armstödet är otroligt tillfredställande att justera"
Den här punkten går att tolka väldigt fritt, men jag antar att det handlar om steglös justering och inga gnisslande ljud?

Justeringen är ej steglös, däremot är det som att växla en manuell sportbil. Riktigt mekanisk och go känsla. Bra grejs

Och ja, inget gnisslande ljud här inte. Istället mekaniska klang

Permalänk
Medlem

"Den här gången handlar det om en stol, som med inspiration från bilvärlden faktiskt är bekväm."

När ska tillverkare och konsumenter själva inse att Racing stolar inte är gjorda för att vara bekväma, utan gjorda för att hålla dig stilla i kurvor i, gissa vad - en racerbil.

Sålänge inte stolen ser ut som en stol från en Mercedes S-klass (gärna ventilation och massage, tack!) så tänker jag fortsätta luta mig tillbaka i en äkta kontorsstol från exempelvis kinnarps, herman miller (min aeron är värd varenda krona) och bespara min rygg. Två månader gav jag min "gamingstol" innan den åkte ut på blocket.

Permalänk
Medlem

Jag har Iskur med inbyggda ryggstödet.
Värd varenda krona.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att razer hela tiden hamnar på löpsedlar. Har de upptäckt någon speciell marknadsföringsformel?

Permalänk
Medlem

Härligt att fler goa stolar kommer på marknaden. Jag tittade länge på en Iskur men beställde istället en Secretlab titan som verkar vara i samma klass som Razer.
Hur länge har du använt stolen?

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

vroom!

Permalänk
Medlem

Kan ni inte recensera kontorsstolar? Det är av mer värde.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Varför måste de vara "racing" inspirerade? Gör de ergonomiska istället för i helvete! Kinaskräp...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Password:

Jag upplever att razer hela tiden hamnar på löpsedlar. Har de upptäckt någon speciell marknadsföringsformel?

Det är nog mer att du upplever Baader-Meinhof fenomenet. Frekvensillusion. Du är fokuserade på det så du lägger märke till alla dess instanser till skillnad från andra märken som din hjärna inte väljer att registrera på samma sätt.

Du kan ju såklart ha rätt men min gissning är det mer har att göra med ovan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Kan ni inte recensera kontorsstolar? Det är av mer värde.

Det här har jag också tänkt på.

Jag har suttit i så kallade "gamingstolar" och de har inte varit skonsamma mot min rygg i långa etapper.
Jag använder en vanlig kontorsstol idag och det är snyggare och trevligare för ryggen.
Kontorsstolar hade jag gärna sett i testforumet!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Jag upplever att razer hela tiden hamnar på löpsedlar. Har de upptäckt någon speciell marknadsföringsformel?

Skrivet av Dinoman:

Det är nog mer att du upplever Baader-Meinhof fenomenet. Frekvensillusion. Du är fokuserade på det så du lägger märke till alla dess instanser till skillnad från andra märken som din hjärna inte väljer att registrera på samma sätt.

Du kan ju såklart ha rätt men min gissning är det mer har att göra med ovan.

Ja det verkar nästan så.
Gjorde en liten snabb sökning på Razer, Logitech och Corsair. Razer har flest nyheter de senaste 2 åren på 51st, Logitech - 19st.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Trevlig recension! Verkar helt klart vara en vettig stol
Är iofs inte svårt att vara bättre än skräpet ifrån te x Kinnarps.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Trevlig recension! Verkar helt klart vara en vettig stol
Är iofs inte svårt att vara bättre än skräpet ifrån te x Kinnarps.

Då har du haft otur eller aldrig ägt en kinnarps-stol.
Finns en anledning till varför det är den mest omtyckta kontorsstolen bland företag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Snusfri

Som vanligt så har folk väldigt svårt att förstå att det är väldigt stor skillnad på en gamingstol och en gamingstol.

En gamingstol kan vara horribelt dålig, framför allt de billigare som görs av samma OEM där det enda kravet är att de skall vara tuffa, dit hör tex AKRacing, DXRacer, Arozzi med flera.

Sedan har vi tex Secretlab och Noblechairs som är kontorsstolar med lite "tuffare" look, de har betydligt bättre kvalitet och komfort samt ergonomi.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Då har du haft otur eller aldrig ägt en kinnarps-stol.
Finns en anledning till varför det är den mest omtyckta kontorsstolen bland företag.

Jo då, har ägt en Kinnarps 6000 och det var ingen positiv upplevelse. Ska nämnas att jag tom hade folk från Kinnarps butik ute hos mig och "hjälpte" mig med inställningar och dylikt av stolen utan framgång. Så nej, jag tycker nog att jag gjorde vad jag kunde!
Gick så långt att jag tom skänkte bort möget här på Sweclockers.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Riktig ergonomisk kontorsstol ska de va, inte nåt gaming/racing skräp.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Stolen är alldeles nysläppt, så en ordentlig länk dyker nog snart upp

Har någon annan några frågor om stolen så fråga mig gärna. Änsålänge har jag stolen kvar hos mig så jag och min rumpa är redo för alla tester ni kan tänka er.

länk Razer Enki

"Sömmen" som löper längs mitten av sittdynan och upp i ryggen, märker man av den?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

"Sömmen" som löper längs mitten av sittdynan och upp i ryggen, märker man av den?

Nej, eller jag har då inte gjort det i vart fall.

-------------------

En liten öppen notering till er som klagar på räserstolar. Det är skillnad på gamingstol och gamingstol. Denna variant jag har testat har i mångt och mycket utpresterat många vanliga kontorsstolar jag provat och haft i mitt liv. Razer har fokuserat på ergonomi i denna stol. Den må ha utseendet av en gamingstol men den är precis lika bekväm, eller bekvämare än en vanlig kontorsstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Nej, eller jag har då inte gjort det i vart fall.

-------------------

En liten öppen notering till er som klagar på räserstolar. Det är skillnad på gamingstol och gamingstol. Denna variant jag har testat har i mångt och mycket utpresterat många vanliga kontorsstolar jag provat och haft i mitt liv. Razer har fokuserat på ergonomi i denna stol. Den må ha utseendet av en gamingstol men den är precis lika bekväm, eller bekvämare än en vanlig kontorsstol.

Tack för svar, kände att det skulle vara en grund för skav/obehag. Lämnade tillbaka en annan stol pga en söm som jag störde mig på.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Jo då, har ägt en Kinnarps 6000 och det var ingen positiv upplevelse. Ska nämnas att jag tom hade folk från Kinnarps butik ute hos mig och "hjälpte" mig med inställningar och dylikt av stolen utan framgång. Så nej, jag tycker nog att jag gjorde vad jag kunde!
Gick så långt att jag tom skänkte bort möget här på Sweclockers.

Ojdå, kanske är en dålig modell som inte fungerat. Jag har suttit i 8000 oh de har gjort under för min rygg.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Köpte en på Chili för ~10 år sedan, samma fast "DX Racer".
Lätt bästa stolen jag haft, inga som helst problem och piskar samtliga kontorsstolar jag suttit i på dom arbetsplatser jag haft under tiden.
Helt klart är det otroligt individuellt men folk som direkt sågar dessa modeller har ju snällt sagt kanske inte så mkt koll utanför sin egna lilla sfär.
Man köper inte rätt stol för att "bota" problem som man åsamkat sig själv utan snarare väljer man en som känns anpassad utifrån egna preferenser.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Som vanligt så har folk väldigt svårt att förstå att det är väldigt stor skillnad på en gamingstol och en gamingstol.

En gamingstol kan vara horribelt dålig, framför allt de billigare som görs av samma OEM där det enda kravet är att de skall vara tuffa, dit hör tex AKRacing, DXRacer, Arozzi med flera.

Sedan har vi tex Secretlab och Noblechairs som är kontorsstolar med lite "tuffare" look, de har betydligt bättre kvalitet och komfort samt ergonomi.

Secretlab / Noblechair och ordet kvalitet och komfort och ergonomi i samma mening, förlåt, men tack för dagens garv

Finns MÅÅÅNGA streamers som fick nog med sin payout sponsorship av både Secretlab och Noblechair och har kastat de under bussen, speciellt när något på deras "exklusiva" stolar gick sönder och de blev behandlade som vilken kund som helst. Det är exakt samma jävla överprisat skräp som de andra märkena du nämnde.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av griid:

Ja det verkar nästan så.
Gjorde en liten snabb sökning på Razer, Logitech och Corsair. Razer har flest nyheter de senaste 2 åren på 51st, Logitech - 19st.

Hur mycket handlade om Corsair då?

Sen kanske Razers svenska rötter har gjort oss extra blödiga för Razer, vem vet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Som vanligt så har folk väldigt svårt att förstå att det är väldigt stor skillnad på en gamingstol och en gamingstol.

En gamingstol kan vara horribelt dålig, framför allt de billigare som görs av samma OEM där det enda kravet är att de skall vara tuffa, dit hör tex AKRacing, DXRacer, Arozzi med flera.

Sedan har vi tex Secretlab och Noblechairs som är kontorsstolar med lite "tuffare" look, de har betydligt bättre kvalitet och komfort samt ergonomi.

Nej men de viktigt att försöka sticka ut och gnälla på gamingtemat som kommer med massa tillbehör för datorer.

Skrivet av Qubeista:

Secretlab / Noblechair och ordet kvalitet och komfort och ergonomi i samma mening, förlåt, men tack för dagens garv

Finns MÅÅÅNGA streamers som fick nog med sin payout sponsorship av både Secretlab och Noblechair och har kastat de under bussen, speciellt när något på deras "exklusiva" stolar gick sönder och de blev behandlade som vilken kund som helst. Det är exakt samma jävla överprisat skräp som de andra märkena du nämnde.

Ingen har sagt att de stolarna är exklusiva.
Hittar du rätt modell dock så är de väldigt mycket för pengarna om man jämför med en Kinnarps.
Om du sen köper en deltaco eller mission sg stol från netonnet så är inte din bedömning giltig om vad dessa stolar är för något. Men antar att du inte gillar något som ser ut att ha något med ”gaming” och göra?