Razer lanserar RGB-osande AIO-vattenkylare, fläktar och nätaggregat

Permalänk
Melding Plague

Razer lanserar RGB-osande AIO-vattenkylare, fläktar och nätaggregat

Den välkända tillbehörstillverkaren Razer avtäcker ny RGB-beklädd hårdvara och kliver in i datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Pass för mig. Haft tillräckligt med problem prylar från Razer och supporten/garanti hantering är skrämmande.

Så no more Razer produkter ever.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

I'm going to be sick 🤢

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

500kr styck för fläktar? Är de gjorda i guld? Inte ens Noctua som lade flera flera år på deras superfläkt tar ju ens nära så mycket...

Permalänk
Medlem

Aldrig mer Razer för mig. De har urusel support om något går sönder och sådant tål jag inte. Med de hutlösa priserna som råder idag så skall man som kund kunna förvänta sig utmärkt support sålänge prylarna har garanti. Det ska ingå i priset.

Så alrig mer Razer, aldrig mer MSI, aldrig mer Gigabyte... Företagen som gjort bort sig bortom återupprättandets gräns växer och växer känns det som.

Med det sagt är det en kul idé med näagget, men det duger inte med så snål spec från deras sida. De måste väl begripa att folk idag är intresserade av rippelvärden, stabilitet på linorna, minst 10K caps etc etc.? Att bara skriva Premium ör liksom inte värt något, utom möjligen för de som köpte Gigabytes nätagg för att det stod "80 plus gold" och trodde att den märkningen på något sätt är en kvalitetsindikaror. Om et är mest sådant folk som är målgruppen, ja då räcker det nog med att skriva "premium components" utan att kunna backa upp det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

500kr för en fläkt som får plats med en fotbollsplan mellan bladen? Tror jag skippar, sorgligt nog för alla.

Permalänk
Medlem

500kr per fläkt är ju bara löjligt. De är knappast bättre än Noctua eller ens t.ex Corsair om man nu vill jämföra alternativ med RGB. Det är tydligt att dessa produkter riktar sig mot folk som inte vet bättre.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Avstängd

Usch AIO.. samma skit inuti, annat bling utanpå. Tacka vet jag feta tornkylare på 1kg... bara fungerar och håller käft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Aldrig mer Razer för mig. De har urusel support om något går sönder och sådant tål jag inte. Med de hutlösa priserna som råder idag så skall man som kund kunna förvänta sig utmärkt support sålänge prylarna har garanti. Det ska ingå i priset.

Så alrig mer Razer, aldrig mer MSI, aldrig mer Gigabyte... Företagen som gjort bort sig bortom återupprättandets gräns växer och växer känns det som.

Med det sagt är det en kul idé med näagget, men det duger inte med så snål spec från deras sida. De måste väl begripa att folk idag är intresserade av rippelvärden, stabilitet på linorna, minst 10K caps etc etc.? Att bara skriva Premium ör liksom inte värt något, utom möjligen för de som köpte Gigabytes nätagg för att det stod "80 plus gold" och trodde att den märkningen på något sätt är en kvalitetsindikaror. Om et är mest sådant folk som är målgruppen, ja då räcker det nog med att skriva "premium components" utan att kunna backa upp det.

Gigabyte pun intended, det förstår jag.
Men vad har MSI gjort som du inte gillar? 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Usch AIO.. samma skit inuti, annat bling utanpå. Tacka vet jag feta tornkylare på 1kg... bara fungerar och håller käft.

Beror lite på vad man har för krav. Det är bevisat igen och igen att även den bästa luftkylaren inte kan mäta sig med 280/360 AIO vad gäller faktisk kylprestande, så "skit" inuti skulle jag inte säga.

Möjligen om man är rätt för läckor, det är ju en liten risk att det kan hända, och en luftkylare läcker aldrig.

Personligen föredrar jag AIO med push/pull i front-intake konfiguration, då blir det tyst och väldigt svalt, samtidigt. Med en luftkylare så hade det inte gått. D15 är väl "good enough" för de flesta, men ska man upp i kylprestanda och ner i ljudnivå några snäpp så är det AIO som gäller. Bråkar man om det så bråkar man med Steve från Gamers Nexus.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Gigabyte pun intended, det förstår jag.
Men vad har MSI gjort som du inte gillar? 🙂

Som företag så ska man inte muta eller hota den öppna fria pressen. Vi som konsumenter måste kunna lita på att en recensent inte står under påverkan från företaget vars produkt recenseras. Så detta var ett så grovt övertramp att jag känner att förtroendet är förbrukat. Sen kan det såklart ändras om oberoende källor kan bekräfta att företagskulturen är helt annorlunda. Men sålänge ett företag har hot och/eller mutor i sin verktygslåda för att tillskansra sig bra recensioner och få bort dåliga sådanna så är det nej tack från min sida.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

https://www.youtube.com/watch?v=O6BXwCJtaZE

Som företag så ska man inte muta eller hota den öppna fria pressen. Vi som konsumenter måste kunna lita på att en recensent inte står under påverkan från företaget vars produkt recenseras. Så detta var ett så grovt övertramp att jag känner att förtroendet är förbrukat. Sen kan det såklart ändras om oberoende källor kan bekräfta att företagskulturen är helt annorlunda. Men sålänge ett företag har hot och/eller mutor i sin verktygslåda för att tillskansra sig bra recensioner och få bort dåliga sådanna så är det nej tack från min sida.

Aha det var det du tänkte på. Got ya.
Hade faktiskt glömt bort denna detalj, självklart inte ok. Tack för påminnelsen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Beror lite på vad man har för krav. Det är bevisat igen och igen att även den bästa luftkylaren inte kan mäta sig med 280/360 AIO vad gäller faktisk kylprestande, så "skit" inuti skulle jag inte säga.

Möjligen om man är rätt för läckor, det är ju en liten risk att det kan hända, och en luftkylare läcker aldrig.

Personligen föredrar jag AIO med push/pull i front-intake konfiguration, då blir det tyst och väldigt svalt, samtidigt. Med en luftkylare så hade det inte gått. D15 är väl "good enough" för de flesta, men ska man upp i kylprestanda och ner i ljudnivå några snäpp så är det AIO som gäller. Bråkar man om det så bråkar man med Steve från Gamers Nexus.

Jag menar oväsendet pumparna medför, 12V låter den som en tandläkarborr.. 9V låter lite mindre men fortfarande så pass att man stör sig på det, samt risken att pumpen dör vid förtid ökar markant mycket.

Jag har testat AIO från de flesta tillverkare, pumparna dör eller börjar rassla redan efter 2 dagar, eller så låter de som en liten borr.. ''VRRRRRRRRR''

Sen står jag inte ut med alla slangar i vägen.. så irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Aha det var det du tänkte på. Got ya.
Hade faktiskt glömt bort denna detalj, självklart inte ok. Tack för påminnelsen.

Varsågod

Skrivet av Prästost:

Jag menar oväsendet pumparna medför, 12V låter den som en tandläkarborr.. 9V låter lite mindre men fortfarande så pass att man stör sig på det, samt risken att pumpen dör vid förtid ökar markant mycket.

Jag har testat AIO från de flesta tillverkare, pumparna dör eller börjar rassla redan efter 2 dagar, eller så låter de som en liten borr.. ''VRRRRRRRRR''

Sen står jag inte ut med alla slangar i vägen.. så irriterande.

Om pumpen är den högsta punkten i loopen så kan jag tänka mig att det rasslar och bubblar en del, men om pumpen är lägre än högsta punkten så blir det inga luftbubblor i och då försvinner det problemet. Det är väl olika hur känslig man är antar jag. Jag har min pump på max vilket ger ca 2700 RPM och jag hör den inte alls. Men om du tycker det låter som en tandläkarborr så förstår jag. Jag skulle inte heller stå ut med ett sånt ljud i datorn.

Men vad gäller livslängden så är det inte ett problem bara man ser till att slangarna är monterade nedåt och att högsta punkten på radiatorn är högre upp än pumpen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Priset på dessa fläktar får ju Corsairs QL-serie att se ut som ett kap!

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Varsågod

Om pumpen är den högsta punkten i loopen så kan jag tänka mig att det rasslar och bubblar en del, men om pumpen är lägre än högsta punkten så blir det inga luftbubblor i och då försvinner det problemet. Det är väl olika hur känslig man är antar jag. Jag har min pump på max vilket ger ca 2700 RPM och jag hör den inte alls. Men om du tycker det låter som en tandläkarborr så förstår jag. Jag skulle inte heller stå ut med ett sånt ljud i datorn.

Men vad gäller livslängden så är det inte ett problem bara man ser till att slangarna är monterade nedåt och att högsta punkten på radiatorn är högre upp än pumpen.

https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk&t=2s

Jag är medveten om alla tricks och ''hur man''

Ändå får jag dessa problem, så jag föredrar och rekommenderar alla i min närhet luftkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Jag är medveten om alla tricks och ''hur man''

Ändå får jag dessa problem, så jag föredrar och rekommenderar alla i min närhet luftkylare.

Om du sett till att pumpen aldrig får luft i sig under drift och ändå upplever att det väsnas så förstår jag. Som sagt så är man olika känslig för olika frekvenser.

Jag hör till exempel inte alls det där 17Khz-ljudet som många tycker är så otäckt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Jag menar oväsendet pumparna medför, 12V låter den som en tandläkarborr.. 9V låter lite mindre men fortfarande så pass att man stör sig på det, samt risken att pumpen dör vid förtid ökar markant mycket.

Jag har testat AIO från de flesta tillverkare, pumparna dör eller börjar rassla redan efter 2 dagar, eller så låter de som en liten borr.. ''VRRRRRRRRR''

Sen står jag inte ut med alla slangar i vägen.. så irriterande.

Det är väl bara att sänka hastigheten på pumpen såpass att den blir ljudlös? Nu har jag visserligen en custom loop men min pump som är ca tio år gammal kan köras så tyst att den är fullkomligt ohörbar genom chassit.

En separat pump har förstås mer utrymme för isolering och dyl. men med tanke på aoi-kylarnas inkomst så borde väl tekniken gått såpass framåt att även små pumpar kan vara tysta.

Med det sagt så brukar jag också rekommendera luftkylning till folk om de inte har några speciella krav. Däremot så älskar jag att min dator är mycket tyst även under hög belastning och det är lite svårare att få med enbart luftkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det är väl bara att sänka hastigheten på pumpen såpass att den blir ljudlös? Nu har jag visserligen en custom loop men min pump som är ca tio år gammal kan köras så tyst att den är fullkomligt ohörbar genom chassit.

En separat pump har förstås mer utrymme för isolering och dyl. men med tanke på aoi-kylarnas inkomst så borde väl tekniken gått såpass framåt att även små pumpar kan vara tysta.

Med det sagt så brukar jag också rekommendera luftkylning till folk om de inte har några speciella krav. Däremot så älskar jag att min dator är mycket tyst även under hög belastning och det är lite svårare att få med enbart luftkylning.

Vill du ha tyst så ska ju radiatorn och pumpen stå i ett annat rum. Fins vissa som kör kylkompressor på så vis, med bara vattenslangar in i rummet

Permalänk
Medlem

Jag tar två.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Det är väl bara att sänka hastigheten på pumpen såpass att den blir ljudlös? Nu har jag visserligen en custom loop men min pump som är ca tio år gammal kan köras så tyst att den är fullkomligt ohörbar genom chassit.

En separat pump har förstås mer utrymme för isolering och dyl. men med tanke på aoi-kylarnas inkomst så borde väl tekniken gått såpass framåt att även små pumpar kan vara tysta.

Med det sagt så brukar jag också rekommendera luftkylning till folk om de inte har några speciella krav. Däremot så älskar jag att min dator är mycket tyst även under hög belastning och det är lite svårare att få med enbart luftkylning.

Jag vill att min dator ska vara 100% ljudlös vid vila, det är ju svårare med vattenkylning.

När datorn drar 10w vid surfande behövs inte fläktarna vara igång, dock behöver pumparna alltid vibrera som en liten hårddisk, det kommer man ej undan, om man har datorn på skrivbordet ca 30cm från örat kan man höra brummandet ännu värre.

Permalänk
Medlem

Tycker man brukar höra pumpen i AIOs lite ändå, oavsett orientering på slangar osv. Inte för att jag är speciellt brydd. Jag gör själv skillnad på ljud och missljud där jag klassificerar pumpen till det förstnämnda.

Däremot är det ändå en extrakomponent som kan/kommer gå sönder till slut. Hade avstått vatten själv men vid höga överklockningar och strömtörstiga chip så börjar deltat mellan stor AIO och stor luftkylare (ja, även din Noctua) märkas och göra avgörande skillnad, fast de låg jämsides vid ~200W.

Med den erfarenheten i bagaget så siktar jag på att min nästa CPU, som jag lär se till att inte behöva OC för att vara en ok spelprocessor, ska klara sig på luft.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Jag vill att min dator ska vara 100% ljudlös vid vila, det är ju svårare med vattenkylning.

När datorn drar 10w vid surfande behövs inte fläktarna vara igång, dock behöver pumparna alltid vibrera som en liten hårddisk, det kommer man ej undan, om man har datorn på skrivbordet ca 30cm från örat kan man höra brummandet ännu värre.

Min är knäpptyst vid vila, enda sättet att höra pumpen är i stort sett att sätta örat mot chassit.

Jag säger inte att ni har fel utan jag tycker mest det är lite konstigt att min ca tio år gamla pump verkar vara tystare än de moderna.

Ska kanske tillägga att jag skruvat ner pumpen till ca 25 % av kapaciteten just för att få det tyst. Nu har jag glömt om det var någon temperaturskillnad på 25 % eller 100 % av pumpens kapacitet men om det var någon skillnad så var det endast någon/några enstaka grader.

Permalänk
Medlem

Heh. Japanska namn: Katana (svärd), Hanbo (stav) och Kunai (en slags kastkniv).

Men "-kunai" är också i Japanskan en ordändelse som betyder negation.
Som tiill exempel: "kaitakunai" - "Jag vill inte köpa".

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

https://www.youtube.com/watch?v=O6BXwCJtaZE

Som företag så ska man inte muta eller hota den öppna fria pressen. Vi som konsumenter måste kunna lita på att en recensent inte står under påverkan från företaget vars produkt recenseras. Så detta var ett så grovt övertramp att jag känner att förtroendet är förbrukat. Sen kan det såklart ändras om oberoende källor kan bekräfta att företagskulturen är helt annorlunda. Men sålänge ett företag har hot och/eller mutor i sin verktygslåda för att tillskansra sig bra recensioner och få bort dåliga sådanna så är det nej tack från min sida.

Ja det är snart bara Asus och Noctua som varit problemfria här.

Permalänk
Hedersmedlem

Den här trenden med osande datorprodukter (NZXT H1, Fractal Design Torrent, Gigabyte GP-P850GM) är nog årets sämsta trend.

Ifall det är någon som lyssnar: Jag vill inte att mina datorprodukter ska osa. Osande är en oönskad funktion. Inget osande, tack.