Permalänk

Tyst billig färskrivare sökes.

Hej!
Jag söker en skrivare med följande önskemål.

1. Tyst. (Prio 1)

2. Skriver helst ut i färg.

3. Inte för dyr. Max 1000 sek, helst mindre.

Jag vill att den skall vara tyst för att inte störa andra som sitter nära. Jag kommer skriva ut textdokument mest i svartvitt, men ibland med någon färgmarkering.

Tacksam för hjälp.

Permalänk

1. menar du tyst vid själva utskriften eller tyst i standby?
Det senare skulle jag väl säga att det i stort sett kvittar då de flesta i standby är helt tysta.
vid utskrift låter i stort sett alla skrivare som tröskverk.

2.

3. Inköpspriset speciellt i den prisklassen så brukar de lägga på rätt bra pris för färgen dvs du ger tusen spänn för en skrivare med ingående patron för några hundra sidor utskrift (brukar sällan följa med fulla kasetter med skrivaren brukar va typ halvfulla max) och när de är slut får du typ ge 2x inköpspriset för patronerna som du gav för hela skrivaren.

många gånger tjänar du på att lägga lite högre inköpspris och istället och få billigare påfyllning.

t.ex.
https://www.webhallen.com/se/product/305734-HP-Color-Laser-15...

typ billigaste laserskrivaren som fanns hos en trovärdig butik (ändå dubbla budgeten).

använder HP 117a patroner

HP 117A svart (kapacitet: 1 000 sidor) 550:- hos trovärdig butik (conrad)
HP 117A cyan (kapacitet: 700 sidor) 579:- hos trovärdig butik (netonnet)
HP 117A gul (kapacitet: 700 sidor) 546:- hos trovärdig butik (conrad)
HP 117A magenta (kapacitet: 700 sidor) 558:- hos trovärdig butik (conrad)

typ samma pris som att köpa en ny skrivare om ett par veckor/månader beroende på hur mycket du skriver ut att fylla den igen.
och ganska vanligt förekommande att hela skrivaren blir obrukbar om en färg är slut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

1. menar du tyst vid själva utskriften eller tyst i standby?
Det senare skulle jag väl säga att det i stort sett kvittar då de flesta i standby är helt tysta.
vid utskrift låter i stort sett alla skrivare som tröskverk.

2.

3. Inköpspriset speciellt i den prisklassen så brukar de lägga på rätt bra pris för färgen dvs du ger tusen spänn för en skrivare med ingående patron för några hundra sidor utskrift (brukar sällan följa med fulla kasetter med skrivaren brukar va typ halvfulla max) och när de är slut får du typ ge 2x inköpspriset för patronerna som du gav för hela skrivaren.

många gånger tjänar du på att lägga lite högre inköpspris och istället och få billigare påfyllning.

t.ex.
https://www.webhallen.com/se/product/305734-HP-Color-Laser-15...

typ billigaste laserskrivaren som fanns hos en trovärdig butik (ändå dubbla budgeten).

använder HP 117a patroner

HP 117A svart (kapacitet: 1 000 sidor) 550:- hos trovärdig butik (conrad)
HP 117A cyan (kapacitet: 700 sidor) 579:- hos trovärdig butik (netonnet)
HP 117A gul (kapacitet: 700 sidor) 546:- hos trovärdig butik (conrad)
HP 117A magenta (kapacitet: 700 sidor) 558:- hos trovärdig butik (conrad)

typ samma pris som att köpa en ny skrivare om ett par veckor/månader beroende på hur mycket du skriver ut att fylla den igen.
och ganska vanligt förekommande att hela skrivaren blir obrukbar om en färg är slut.

Jag kommer inte skriva ut mycket. Jag har bara de tre kraven. Är inläst på det andra.
Den skall inte göra mycket ljud vid utskriften alltså. Om den håller på och väsnas när den inte skriver ut drar jag bara ut kontakten.

Permalänk
Rekordmedlem

Var ska den placeras och varför, det låter på dig som att det handlar om att du tvunget vill ha en bläckstråleskrivare som ska stå i ett kontorslandskap ?
Går det inte utan större problem att ställa skrivaren på en plats den inte stör och så får du en liten paus och ett allmänt bra avbrott när du går och hämtar pappret ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

Jag kommer inte skriva ut mycket. Jag har bara de tre kraven. Är inläst på det andra.
Den skall inte göra mycket ljud vid utskriften alltså. Om den håller på och väsnas när den inte skriver ut drar jag bara ut kontakten.

skulle säga att de flesta skrivare låter ungefär lika mycket vid utskrift.

brukar väl ligga runt 40-60db

sen kan det ju va lite olika ljud på dem där vissa har mer irriterande ljud än andra men som sagt oavsett vad du väljer så kommer de nog låta en del men de få sekunderna den låter borde ingen hinna störa sig kan man tycka om du inte ska ha den till att i princip skriva ut konstant.

skulle dock föreslå laserskrivare då iaf enligt min erfarenhet brukar de ha ett betydligt behagligare brummande ljud än bläckstråleskrivare som generellt brukar ha ett högfrekvent vinande från servomotorerna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du ska alltså inte skriva ut särskilt mycket, och ändå måste du ha såpass tyst att du inte stör kolleger som sitter nära?

Då föreslår jag dessa: https://www.biltema.se/bygg/skyddsutrustning/horselskydd/hors...

Till kollegorna då.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Var ska den placeras och varför, det låter på dig som att det handlar om att du tvunget vill ha en bläckstråleskrivare som ska stå i ett kontorslandskap ?
Går det inte utan större problem att ställa skrivaren på en plats den inte stör och så får du en liten paus och ett allmänt bra avbrott när du går och hämtar pappret ?

Ett av huvudsyftena för inköpet är att inte behöva springa iväg till utskriftsrummet hela tiden. Det är en bit bort.

Permalänk
Medlem

Jag köpte den här:
https://www.clasohlson.com/se/HP-Deskjet-2710E-AiO-skrivare-a...
dessutom 75:- billigare idag söndag, men finns bara i några få butiker. Ej hunnit använda den, så ljudnivån vet jag inget om.

Netonnet har samma också:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/skrivare-scanner...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

Ett av huvudsyftena för inköpet är att inte behöva springa iväg till utskriftsrummet hela tiden. Det är en bit bort.

Ergonomiskt är det ofta en stor fördel att behöva resa på sig och ta några steg ibland och jag antar att det ändå inte är nån lång promenad utan nått som inte tar mer än 1 minut. Om du tvunget ska ha en personlig skrivare så brukar lasrar ha ett trevligare ljud då de inte brukar ändra ljudkaraktär på samma sätt som bläckstråleskrivare gör under utskriften.
Sedan om det är en arbetsplats så är det kanske andra saker som också ska beaktas typ om det redan finns avtal om skrivare och förbrukningsartiklar och service.
Dessutom kanske bläckstråle är tekniskt olämpligt om du skriver ut lite, de blir otroligt dyra om bläcket hinner torka medans en laser kan stå oanvänd i åratal och ändå bara funkar.
En färglaser blir däremot lite dyrare i inköp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om man inte är villig att vänta till nästa år så är det inte så mycket färglaserskrivare alls att välja på just nu - lagren gapar tomma eller är beställningsvara utan angiven leveranstid. - gissar att komponentbristen börja slå igenom här också eller att man inte får över några med frakten i tid.

Med andra ord ljudnivå, utskriftskostnad och liknande detaljer har man inte längre lyxen att kunna välja mellan modeller i stor urval som det ser ut just nu...

Läget verkar vara mera idag att skall man ha någon färglaserskrivare alls över huvud taget så får man köpa det som finns, samma gäller för Toner då när vi skulle beställa till de stora skrivarna fick vi vänta länge på dem då jag gissar att chipen som använd för att spärra dessa patroner när den är 'tomma' och och hindra återfyllning med pirattoner förmodligen är en bristvara idag...