Permalänk

Ny Oled LG A1 Vertical banding?

Hej!

Hämtade upp en Lg A1 idag från elgiganten. Direkt när jag startade tvn upptäckte jag dessa linjer som är störande i tex gråa färger. Är panelen dålig eller försvinner detta med något verktyg/när man använder tvn? Har haft igång tvn i 10 min nu bara. Enligt betyg skulle denna panel vara väldigt ren och inte ha några linjer.

Tacksam för hjälp!

Bild

Permalänk
Medlem

Fullt normalt för OLED. Kan bli bättre med tiden.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av Coca:

Fullt normalt för OLED. Kan bli bättre med tiden.

Fan är ju ganska störande. Nu när man sett det så syns det i filmer mm...

Permalänk

Körde en manuell pixel refresh i typ 10 min för att testa, verkar som allt/nästan allt försvann och håller tummarna🙂 Tänkte köra i en timme men läste att det kanske inte var så bra, därför jag avbröt.

Permalänk
Skrivet av Coca:

Fullt normalt för OLED. Kan bli bättre med tiden.

Fullt normalt?

Ja isf så har vi haft en enorm tur då för sånt där finns det inte tillstymmelse av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Fullt normalt?

Ja isf så har vi haft en enorm tur då för sånt där finns det inte tillstymmelse av.

Bara att läsa, https://www.avsforum.com/threads/oled-screen-uniformity-discu...

Som många andra så hade min TV en hel del linjer i början men dom försvann efter en tids användande.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av Coca:

Bara att läsa, https://www.avsforum.com/threads/oled-screen-uniformity-discu...

Som många andra så hade min TV en hel del linjer i början men dom försvann efter en tids användande.

Läste nånstans för nåt år sen att LG hade kortat ned antalet omstarter och paneltvätt.

Kul ändå att man haft tur med tv:n från första stund.

Permalänk
Skrivet av JonkenPonken:

Läste nånstans för nåt år sen att LG hade kortat ned antalet omstarter och paneltvätt.

Kul ändå att man haft tur med tv:n från första stund.

Verkar som problemet har helt försvinnit i tester och inte några linjer alls på gråtest. Samma i filmer så finns linjerna inte längre. En konstig grej är detta som man ser i netflix om man drar pekaren i vänstra hörnet. Känns som banding eller ska det bara vara så? För får inte upp något som helst i banding tester längre så tycker det är konstigt om det i så fall skulle komma upp här? Bild

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av alfonsg00:

Verkar som problemet har helt försvinnit i tester och inte några linjer alls på gråtest. En konstig grej är detta som man ser i netflix om man drar pekaren i vänstra hörnet. Känns som banding eller ska det bara vara så? För får inte upp något som helst i banding tester längre så tycker det är konstigt om det i så fall skulle komma upp här? Bild

Jag har aldrig sett sån där banding på vår tv. Den enda banding jag sett i extrema fall är när man "framkallar" en RAW och lyfter 3-5 steg. Nästa gång jag startar Netflix så får jag gå fram med lupp och syna.

Permalänk
Skrivet av JonkenPonken:

Jag har aldrig sett sån där banding på vår tv. Den enda banding jag sett i extrema fall är när man "framkallar" en RAW och lyfter 3-5 steg. Nästa gång jag startar Netflix så får jag gå fram med lupp och syna.

Har du lg oled tv? Så om du drar pekaren till vänster hörn så det blir grått istället för svart så får du inte upp sådana linjer? Förstår bara inte hur de kan vara kvar där för de har helt försvunnit i tester och även extrema tester så syns de inte alls.

Permalänk

5% i banding test. Syns inget alls längre.bild Så förstår inte hur det verkar synas i netflix på den kanten bara. Inte något i filmer längre. Som om tvn kompenserar det på alla ställen förrutom i den menyn.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av alfonsg00:

Verkar som problemet har helt försvinnit i tester och inte några linjer alls på gråtest. Samma i filmer så finns linjerna inte längre. En konstig grej är detta som man ser i netflix om man drar pekaren i vänstra hörnet. Känns som banding eller ska det bara vara så? För får inte upp något som helst i banding tester längre så tycker det är konstigt om det i så fall skulle komma upp här? Bild

Ett av flera exempel på hur "banding" kan syfta på två helt olika saker. Det din bild visar är möjligen posterisering där det inte finns tillräckligt med bitar i signaler för att skapa en mjuk övergång mellan nyanser. Det orsakas oftast av brister i produkten (varav LG:s OLED har en del) men då är inte felen så regelbundet perfekta utan mest fula.

Bandning i fråga om linjer och ojämnheter som ditt första inlägg visar är ojämnheter i panelen från tillverkningen. Pixlarna i panelen har en gnutta olika ljusutbyte baserat på den stimulans de får. Den typen av fel är mer kaotisk och "organisk". Där kan en panel-refresh hjälpa en del ifall det är störande.

Det din bild från Netflix visar är gissningvis ett fel som antagligen ligger i Netflix-klienten. Folk har ställt samma frågor om Steam-klienten. Grafiken är skapad med stegande gråtoner. Banden är för jämna och perfekta för att det skulle vara posterisering eller kaoset från en ojämn panel.

Permalänk
Skrivet av alfonsg00:

Har du lg oled tv? Så om du drar pekaren till vänster hörn så det blir grått istället för svart så får du inte upp sådana linjer? Förstår bara inte hur de kan vara kvar där för de har helt försvunnit i tester och även extrema tester så syns de inte alls.

Jupp, LG OLED.

Får testa övre vänstra hörnet vid tillfälle. Visste inte ens om att man kunde göra så men grå färg har man ju sett typ massor med ggr när man bläddrat efter film (och läst om filmen). Tycker mera det låter som en feature isf (grå banding). Att ha vänster spalt markerad har jag ju haft en miljard ggr men du menar specifikt markören högst upp till vänster?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ett av flera exempel på hur "banding" kan syfta på två helt olika saker. Det din bild visar är möjligen posterisering där det inte finns tillräckligt med bitar i signaler för att skapa en mjuk övergång mellan nyanser. Det orsakas oftast av brister i produkten (varav LG:s OLED har en del) men då är inte felen så regelbundet perfekta utan mest fula.

Bandning i fråga om linjer och ojämnheter som ditt första inlägg visar är ojämnheter i panelen från tillverkningen. Pixlarna i panelen har en gnutta olika ljusutbyte baserat på den stimulans de får. Den typen av fel är mer kaotisk och "organisk". Där kan en panel-refresh hjälpa en del ifall det är störande.

Det din bild från Netflix visar är gissningvis ett fel som antagligen ligger i Netflix-klienten. Folk har ställt samma frågor om Steam-klienten. Grafiken är skapad med stegande gråtoner. Banden är för jämna och perfekta för att det skulle vara posterisering eller kaoset från en ojämn panel.

Tack för förklaringen, måste vara sådär🙂 Exakt, det första problemet har försvunnit helt efter pixel refresh så känns som det måste vara något med netflix/posterisering med färgerna.

Permalänk
Skrivet av JonkenPonken:

Jupp, LG OLED.

Får testa övre vänstra hörnet vid tillfälle. Visste inte ens om att man kunde göra så men grå färg har man ju sett typ massor med ggr när man bläddrat efter film (och läst om filmen). Tycker mera det låter som en feature isf (grå banding). Att ha vänster spalt markerad har jag ju haft en miljard ggr men du menar specifikt markören högst upp till vänster?

Jo grått mm ser bra ut när man kolar filmer/bläddrar. Är bara om man tar upp den pekaren och drar ut den i vänstra hörnet så kommer menyn upp i grå "ton" istället för svart. Annars syns det som vanligt med svart färg.

Permalänk
Skrivet av alfonsg00:

Jo grått mm ser bra ut när man kolar filmer/bläddrar. Är bara om man tar upp den pekaren och drar ut den i vänstra hörnet så kommer menyn upp i grå "ton" istället för svart. Annars syns det som vanligt med svart färg.

Ok ska testa sen men tror du fick ett bra svar redan.

Så den grå färgen är enbart till för att man skall kunna se bättre om nu svart blir för mörk?

Permalänk
Medlem

Tänker låna tråden, jag fick panelen bytt på min LG CX 55" genom drulleförsäkring och har nu samma vertical banding problem som OP.
Nu säger reparatören at LG säger dessa banding problem är "inom spec", något jag kan göra från här?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sinery:

Tänker låna tråden, jag fick panelen bytt på min LG CX 55" genom drulleförsäkring och har nu samma vertical banding problem som OP.
Nu säger reparatören at LG säger dessa banding problem är "inom spec", något jag kan göra från här?

Hur länge har du haft den?

Kan ju vara så att när panelen är helt ny, som vissa på youtube nämnt och visat, att den har banding. Men det försvinner med tiden. Precis om att ett helt nytt exemplar kan ha dåliga detaljer i svärta men att det blir bättre med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Tänker låna tråden, jag fick panelen bytt på min LG CX 55" genom drulleförsäkring och har nu samma vertical banding problem som OP.
Nu säger reparatören at LG säger dessa banding problem är "inom spec", något jag kan göra från här?

testa min Pixelfix:

https://drive.google.com/drive/folders/11buG2qBwK2JU2R_GlmOz3...

(epilepsi varning)

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

I min erfarenhet försvinner inte gråa band fenomenet. Min C7 hade det när jag startade den första gången 2018, och har det fortfarande. Valde att leva med det då jag var nöjd med den annars, istället för att böka med att packa ner den igen. Syns bara vid en viss grå nyans ändå..

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Under 5 år har jag bara sett banding i en panorering i Everest (2015) med HDR.
Enda anledningen att byta till annan skärm är om man sysslar med grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur länge har du haft den?

Kan ju vara så att när panelen är helt ny, som vissa på youtube nämnt och visat, att den har banding. Men det försvinner med tiden. Precis om att ett helt nytt exemplar kan ha dåliga detaljer i svärta men att det blir bättre med tiden.

Ca 1 månad, har kört den inbyggda pixel refresher 10+ gånger.

Skrivet av Factorial112:

Ska göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sinery:

Ca 1 månad, har kört den inbyggda pixel refresher 10+ gånger.

Den bör du inte köra själv. Om inte något relativt allvarligt fel uppstått. Då det sliter på pixlarna på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Under 5 år har jag bara sett banding i en panorering i Everest (2015) med HDR.
Enda anledningen att byta till annan skärm är om man sysslar med grafik.

Kör du hårt med black crush? Vissa speciellt LG döljer vertikal banding med black crush eller som det heter dålig hantering nära svart i recensioner

Det enklaste sättet dölja de här tendenserna. Så fort jag började kalibrera mot referensnivåer så dök bandingen jag väntade mig upp igen. Jag var glad när jag såg det för det betydde att jag kommit ett steg på vägen mot korrekta gråskalor.

Det var inte kul när man såg det på sin första OLED. Men man vande sig till slut och det är ju inte konstant bara vid vissa förhållanden det dök upp. Min panel var ingen golden sample men nog inte onormalt mycket banding heller av internet att döma iaf.

Nya C1:an vet jag inte än om den har mer eller mindre men mycket lättare inkörningsperiod då det är min andra OLED. Nu då jag inte vill offra svärtan så lever jag med en del black crush ändå och det döljer de här problemen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x