@reboot (Ubuntu 18.04)

Permalänk
Medlem

@reboot (Ubuntu 18.04)

En dum fråga, men när man kör crontab med @reboot sleep 10; bashfilen

Startar den 10 sekunder efter servern är helt uppstartad eller räknar den 10 sekunder från att jag trycker på startknappen?

Har nämligen ett script som ska öppna portar efter anslutning till VPN och den är satt till 10 sekunder.

Permalänk
Medlem

10 sekunder efter att cron-demonen drar igång. Cron kan omöjligt veta när du trycker på power-knappen.

Vore inte en bättre lösning att lägga in öppnande av portar i nåt post-script för just nätverket? Kör Ubuntu 18.04 systemd? Med systemd kan du ha en OneShot-service som exekverar efter att nätverket är uppe.

Permalänk
Medlem

Menar så klart när servern startar från början

Har kollat på detta, men vet inte hur jag ska fixa det så scriptet kör när vpn är uppe och aktiv.
[Unit]
Description=Set up the firewall
After=network.target

[Service]
Type=oneshot
ExecStart=/root/open-port.sh

[Install]
WantedBy=multi-user.target

VPN är mullvad och heter "Mullvad-se21" och den vanliga är "enp3s2".
Kör jag scriptet manuellt fungerar allt korrekt, så scriptet i sig fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwildor:

Menar så klart när servern startar från början

Har kollat på detta, men vet inte hur jag ska fixa det så scriptet kör när vpn är uppe och aktiv.
[Unit]
Description=Set up the firewall
After=network.target

[Service]
Type=oneshot
ExecStart=/root/open-port.sh

[Install]
WantedBy=multi-user.target

VPN är mullvad och heter "Mullvad-se21" och den vanliga är "enp3s2".
Kör jag scriptet manuellt fungerar allt korrekt, så scriptet i sig fungerar.

Om du konfar din VPN med hjälp av systemd-networkd så borde det där exekvera efter att alla i network är uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om du konfar din VPN med hjälp av systemd-networkd så borde det där exekvera efter att alla i network är uppe.

Du menar att jag stänger av autostart och iställer scriptar så jag startar mullvad med symstemd och sedan kör scriptet direkt efter? Jag testar! Tack, tänkte inte alls på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fungerade! Har testat reboot två ggr och det har fungerat båda ggrn.
Testade detta: https://stackoverflow.com/questions/48195340/systemd-with-mul...