Nvidias kraftfullaste kort för brytning av kryptovalutor kostar 40 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Är det inte bättre att vara påläst, oavsett vilka slutsatser man kommer fram till? Nu tycker du saker men du har ingen grund att stå på.

Ja jag har läst en del men allt är som oftast bara skönmålade historier.
Verkligheten är girighet på naturens resursers bekostnad, kriminalitet och död.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Är det inte bättre att vara påläst, oavsett vilka slutsatser man kommer fram till? Nu tycker du saker men du har ingen grund att stå på.

Ju mer påläst du är desto mer inser du hur lite du vet. Så när är du tillräckligt påläst och kan uttala dig?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Bra länk, men det är ju bara vad man kan göra inte vad som faktiskt görs.
Allt låter så bra, tror du man måste hålla på med resurskrävande mining för att uppnå detta?
Måste vi gå genom skiten innan vi ser ljuset?

Nej, därför dom håller på att gå över till Proof of Stake.

Självklart tar saker tid, krypto har funnits väldigt kort tid och växer snabbare än vad internet gjorde.

Men ingen vet hur det ser ut om 10år.

Utveckling måste få kosta resurser, hur ska vi annars ta oss framåt?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan inte denna cryptoindustri bara dö snart.

Bankerna och makthavare arbetar förfullt med detta och kommer inte ge sig förens de har absolut total kontroll.

Permalänk
Medlem

Dessa kort är ju inte värda att mine:a med tanke på prisbild samt energianvändning, lägg därtill värdelöst andrahandsvärde när väl hypen är över.
Risken är betydligt högre med dessa kort än ett off-the-shelf 30XX-kort. Lika bra att köpa Asics om man väljer dessa kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Nej, därför dom håller på att gå över till Proof of Stake.

Självklart tar saker tid, krypto har funnits väldigt kort tid och växer snabbare än vad internet gjorde.

Men ingen vet hur det ser ut om 10år.

Utveckling måste få kosta resurser, hur ska vi annars ta oss framåt?

Ja vi får hoppas crypto är nyckeln till en ljusare framtid då.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Ju mer påläst du är desto mer inser du hur lite du vet. Så när är du tillräckligt påläst och kan uttala dig?

Det är bra om man vet skillnaden mellan PoS och PoW i alla fall. Man kan alltid uttala sig, men det kommer inte leda till någon intressant diskussion om man inte riktigt vet vad man pratar om.

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Ja vi får hoppas crypto är nyckeln till en ljusare framtid då.

det är det.

iaf om man ser till risken att kåken brinner ner för att du lämnade den igång utan uppsikt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det är det.

iaf om man ser till risken att kåken brinner ner för att du lämnade den igång utan uppsikt.

och där löste vi överbefolkings problemet

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Skrivet av Sando:

något så absurt som en valuta där mängden är förutbestämd. Jag menar, tänk dig att man skulle göra samma sak för varor... Att säga idag att vi vet exakt hur många traktorer som ska produceras om 50 år. Det är stalinism on steroids.

OK, så du har ett problem med BTC specifikt. Det finns massor av olik kryptovaluta, tusentals olika typer, vissa har en förutbestämt mängd, andra har en förutbestämt mängd som kan mintas varje år, andra igen har inga begränsningar och de gör så många som möjligt. Om du kan tänka att så här borde det fungera kan jag garantera dig att det redan finns en valuta som fungerar precis på det sättet.

Pengar, altså kontanter, har heller inget egentligt värde. En lapp med lite färg, hologram och silvertråd är absolut inte värt 1000 kronor eller vad det nu står på sedeln. Att butiker eller personer sedan godtar en tusenlapp som betalning för något som kostar 1000 kronor är inte på något sätt annorlunda än att godta 500 Sandocoins för samma vars. Värdet är flytande även på SEK, USD, GBP osv, de ändrar sig emot varandra precis som krypto dock inte så mycket som viss krypto men det finns även stablecoins som följer nationell valuta eller priset på guld eller vad som helst.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

OK, så du har ett problem med BTC specifikt. Det finns massor av olik kryptovaluta, tusentals olika typer, vissa har en förutbestämt mängd, andra har en förutbestämt mängd som kan mintas varje år, andra igen har inga begränsningar och de gör så många som möjligt. Om du kan tänka att så här borde det fungera kan jag garantera dig att det redan finns en valuta som fungerar precis på det sättet.

Där har du det! Det finns redan tusentals olika varianter och många (alla?) bygger på liknande princip, för att skapa dem går det åt resurser på ett eller annat vis. Så det läggs alltså massa resurser på att skapa tusentals olika typer av valutor... Jag har också lite svårt att se nyttan i detta (alltså antalet).

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Där har du det! Det finns redan tusentals olika varianter och många (alla?) bygger på liknande princip, för att skapa dem går det åt resurser på ett eller annat vis. Så det läggs alltså massa resurser på att skapa tusentals olika typer av valutor... Jag har också lite svårt att se nyttan i detta (alltså antalet).

Är nog ingen som säger emot det? Finns miljontals olika företag också, självklart är inte alla bra eller skapar nytta för världen...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Nej, därför dom håller på att gå över till Proof of Stake.

Självklart tar saker tid, krypto har funnits väldigt kort tid och växer snabbare än vad internet gjorde.

Men ingen vet hur det ser ut om 10år.

Utveckling måste få kosta resurser, hur ska vi annars ta oss framåt?

Problemet är när det mestadels använder resurser som inte är förnybara, som kol, naturgas och olja.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Problemet är när det mestadels använder resurser som inte är förnybara, som kol, naturgas och olja.

Absolut, bra att satsa på förnybar energi 👍

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Där har du det! Det finns redan tusentals olika varianter och många (alla?) bygger på liknande princip, för att skapa dem går det åt resurser på ett eller annat vis. Så det läggs alltså massa resurser på att skapa tusentals olika typer av valutor... Jag har också lite svårt att se nyttan i detta (alltså antalet).

Ingen som säger emot det. En hel massa av dessa "valutor" är hobbyprojekt, get-rich-quick scams och gud vet vad. Men som andra redan sagt det finns massor av företag som fungerar på samma sätt. De kopierar en bra idé och tillför inget nytt.

Sedan kan man ju fråga sig om ett litet kryptovalutaprojekt som ingen använder förutom skaparen faktiskt är mer energikrävande än alla dessa pc enthusiasts som sitter med fjorton datorer, tre switchar och et rackskåo surrande 24/7 för att mecka lite med en minecraft server eller whatever.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Sedan kan man ju fråga sig om ett litet kryptovalutaprojekt som ingen använder förutom skaparen faktiskt är mer energikrävande än alla dessa pc enthusiasts som sitter med fjorton datorer, tre switchar och et rackskåo surrande 24/7 för att mecka lite med en minecraft server eller whatever.

Så försvaret BTC, denna påstådda världsförbättrare, har, är att det finns andra saker som är lika meningslösa?

Sen måste jag bara fråga, alla ni som förespråkar valutor med en fast penningmängd (oavsett om detta är krypto eller traditionella) tänker ni er fortfarande en räntebaserad ekonomi med avkastning?

Om svaret på den frågan är ja, testa att göra en beräkning/simulation med fast penningmängd, där alla inblandade förväntar sig avkastning (ränta) och se vad ni kommer fram till.

För enkelhetens skull, gör beräkningen 3 gånger, med 2 deltagare, 100 deltagare och 1000 deltagare, och analysera skillnaderna, sen kan ni extrapolera från det resultatet vad som kommer hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309736:

Varför då? Vi har en genomkorrupt banksektor som lobbyat fram dagens värdelösa FIAT-valutor. Ett ekorrhjul av skuldsättning och inflation som slår hårdast mot vanligt folk.

Kryptovalutor är långt ifrån perfekta men många gånger bättre än den skit vi tvingas leva med idag.

Men glöm inte att med en global valuta, i en värld där lokalt styrda valutor inte existerar, innebär globala priser. Och löner... Ha så roligt för dina 40kr per dag när du slitit 16h, 6 dagar i veckan.

Nä, lokal valuta är det starkaste politiska styrmedlet vi har. Penningpolitik är det som definierar länder. Åtminstone jag gillar Sverige och hur bra ställt vi har det.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Så försvaret BTC, denna påstådda världsförbättrare, har, är att det finns andra saker som är lika meningslösa?

Sen måste jag bara fråga, alla ni som förespråkar valutor med en fast penningmängd (oavsett om detta är krypto eller traditionella) tänker ni er fortfarande en räntebaserad ekonomi med avkastning?

Om svaret på den frågan är ja, testa att göra en beräkning/simulation med fast penningmängd, där alla inblandade förväntar sig avkastning (ränta) och se vad ni kommer fram till.

För enkelhetens skull, gör beräkningen 3 gånger, med 2 deltagare, 100 deltagare och 1000 deltagare, och analysera skillnaderna, sen kan ni extrapolera från det resultatet vad som kommer hända.

Jag tror du missuppfattat mig lite, jag förespråkar inte BTC alls, under én procent av mina kryötoholdibgs är just BTC. Personligen skyr jag BTC som pesten bl.a. på grund av att det endast kommer mintas 21m coins, men även den oerhörda mängd energi som går åt och dyra transaktionskostnader.

Jag är dock en kryptoförespråkare. Det löser ett flertal problem och det finns som sagt massor av andra valutor som bygger på liknande principer som gör mer eller mindre allt rätt och kan användas som betalningsmedel med lägre kostnader och snabbare än kort.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Riktigt tråkigt att se hur många idioter det finns gällande krypto i sveriges största teknikforum.

Hallå såsfarfar. Dags att vakna, det är 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fortuneteller:

Riktigt tråkigt att se hur många idioter det finns gällande krypto i sveriges största teknikforum.

Hallå såsfarfar. Dags att vakna, det är 2021.

För tydlighetens skull, vilka är det som är idioterna här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

OK, så du har ett problem med BTC specifikt. Det finns massor av olik kryptovaluta, tusentals olika typer, vissa har en förutbestämt mängd, andra har en förutbestämt mängd som kan mintas varje år, andra igen har inga begränsningar och de gör så många som möjligt. Om du kan tänka att så här borde det fungera kan jag garantera dig att det redan finns en valuta som fungerar precis på det sättet.

Absolut, om du kan hitta eller ens tänka dig ett upplägg för en valuta som justerar penningmängden enligt följande faktorer (som sen förstås bryts ner i delfaktorer) så kan jag ta mig en funderare på det:

- Core Inflation över 3 månader, 1 år, 2 år och 5 år
- Headline Inflation över 3 månader och 1 år
- Velociteten för valutan
- Referensräntor för penningmarknader
- Referensräntor för marknader med kapitalinflöde
- Mängden lån utsatta i andra valutor
- Arbetslöshet
- Antar arbetade timmar per arbetare
- Löneutvecklingen inom privata sektorn per arbetad timme
- Löneutvecklingen inom offentliga sektorn per arbetad timme
- Försörjningsgraden
- Handelsbalansen
- Forex mot importmarknader
- Forex mot exportmarknader
- Forex mot konkurrerande marknader
- Producentprisindex
- Producentprisindex för exportmarknader
- Löneutveckling för konkurrerande marknader
- Capital Share
- Labor Share
- Delta i M1, M2, M3 och M4 över 3 månader, 1 år, 2 år, 5 år och 10 år
- Skuldsättningsgraden bland hushåll
- Skuldsättningsgraden för företag
- Bostadspriser
- Längden på bostadslån

Det var bara en snabb lista över de faktorer som åtminstone behöver finnas med för att man ska kunna ta ställning till den korrekta penningmängden. Ska det här programmeras så finns ju inget utrymme för tolkning, så allt måste med, och missar man något så kommer det förr eller senare leda till ekonomisk kollaps utan möjlighet till korrigering.

Men du får gärna peka på den kryptovaluta som funkar på det här sättet. Dessutom ska den fungera båda vägarna, så att man både ökar och minskar likviditeten på marknaden, t.ex. via en typ av utlåningsränta.

Skrivet av emigrating12:

Pengar, altså kontanter, har heller inget egentligt värde. En lapp med lite färg, hologram och silvertråd är absolut inte värt 1000 kronor eller vad det nu står på sedeln. Att butiker eller personer sedan godtar en tusenlapp som betalning för något som kostar 1000 kronor är inte på något sätt annorlunda än att godta 500 Sandocoins för samma vars. Värdet är flytande även på SEK, USD, GBP osv, de ändrar sig emot varandra precis som krypto dock inte så mycket som viss krypto men det finns även stablecoins som följer nationell valuta eller priset på guld eller vad som helst.

Värdet hos en sedel är inte i materialen, utan i användningen. Sist och slutligen handlar det om att staten slänger dig bakom lås och bom om du inte betalar dina skatter och åtaganden i kronor.

Sen så finns det inga stablecoins som inte är säkrade med nån typ av insättningsgaranti, så det är väldigt sannolikt att det blir en run i något skede.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Är nog ingen som säger emot det? Finns miljontals olika företag också, självklart är inte alla bra eller skapar nytta för världen...

Så därför är det okej att vi hittar ett nytt område där vi kan lägga massa energi som inte leder någon vart?

Det är lika bra att det är jämndåligt/korkat överallt i alla branscher

Skrivet av emigrating12:

Ingen som säger emot det. En hel massa av dessa "valutor" är hobbyprojekt, get-rich-quick scams och gud vet vad. Men som andra redan sagt det finns massor av företag som fungerar på samma sätt. De kopierar en bra idé och tillför inget nytt.

Sedan kan man ju fråga sig om ett litet kryptovalutaprojekt som ingen använder förutom skaparen faktiskt är mer energikrävande än alla dessa pc enthusiasts som sitter med fjorton datorer, tre switchar och et rackskåo surrande 24/7 för att mecka lite med en minecraft server eller whatever.

Det är ju inte riktigt så det framställs tycker jag. Låter mer som att kryptovalutan är jordens frälsning och räddning och det är motiveringen att lägga massa beräkningskraft.
Det är skillnad på idle och att kör skiten ur hårdvaran 24/7

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Så därför är det okej att vi hittar ett nytt område där vi kan lägga massa energi som inte leder någon vart?

Det är lika bra att det är jämndåligt/korkat överallt i alla branscher

Det sa jag inte, jag höll väl snarare med om att det finns mycket skräpföretag som inte borde finnas? Sen om det är bolag som jobbar med krypto eller cigaretter (förlåt alla cigarettälskare) spelar ingen större roll.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Så billig och fin parhäst till prisvärda Pro 3995WX, låta datorn jobba medan ni gör något annat roligare.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Skrivet av Sando:

Men du får gärna peka på den kryptovaluta som funkar på det här sättet. Dessutom ska den fungera båda vägarna, så att man både ökar och minskar likviditeten på marknaden, t.ex. via en typ av utlåningsränta.

Värdet hos en sedel är inte i materialen, utan i användningen. Sist och slutligen handlar det om att staten slänger dig bakom lås och bom om du inte betalar dina skatter och åtaganden i kronor.

Sen så finns det inga stablecoins som inte är säkrade med nån typ av insättningsgaranti, så det är väldigt sannolikt att det blir en run i något skede.

Du får göra din egen research, men det finns massor av intressanta kryptoprojekt på gång som avser att ersätta fiat med bibehållen funktion så jag anser det inte alls omöjligt att du kan hitta några som kryssar av allt på din lista (vilken jag endast skummade genom, då jag menar att fler av dina punkter är vad som är ruttet med storbanksystemen idag).

Vad gäller värdet, så säger du precis vad jag säger - det är inte materialet som avgör värdet. PRECIS som med krypto, det är inte uträkningen eller energiåtgången som avgör värdet. Värdet är att man kan använda det som betalningsmedel, och det kan man. Tydligen kan man även betala kronofogden med BTC om man vill (det hände iaf för någon handfull år sedan).

Ang. stablecoins så är det mycket möjligt att du har rätt. Det finns dock stablecoins som är 100% backed med nationell valuta på traditionella låsta bankkonton. Det finns även flertalet försäkringsbolag som försäkrar holdings på CEXer.

Skrivet av Mr_Lazy:

Det är ju inte riktigt så det framställs tycker jag. Låter mer som att kryptovalutan är jordens frälsning och räddning och det är motiveringen att lägga massa beräkningskraft.
Det är skillnad på idle och att kör skiten ur hårdvaran 24/7

Nja. Krypto har absolut ett värde (och då menar jag inte monetärt sett utan helt enkelt ett problemlösningsvärde) men det är väl ingen som har påstått att ALL krypto har samma värde. Som sagt, viss krypto är ett stort ponzi scheme (OneCoin ?!) medans andra (BTC?) har ett lagringsvärde eller betalningsvärde och andra igen löser faktiska problem. Det är inte alltid krypton i sig som är av värde utan det är den underliggande tekniken. CoViD-pass exempelvis är en utmärkt kanditat för att köras on-chain. Då kanske man hade sluppit att se "äkta" vaccinationspass för Adolf Hitler...

Såklart det är skillnad på idle och att mina BTC, ETH, DOGE, whatever, men jag har varit i det här gamet sedan innan internet (ja, jag är nästan en s.k. boomer som förespråkar krypto - tänka sig!) och genom åren har det alltid varit människor som "slösar" med energin, se bara på alla dessa seti@home och folding@home projekten. Samtidigt är det ju så att om man sätter sig ner och skriver en kryptovaluta för att lära sig så sitter man inte där och minear mynt hela dagen. Man minear ett fåtal som proof of concept och att arbeta med, om projektet sedan läggs ner är det ju ingen ide att spendera massa energi på det hela. Om projektet fortsätter gör det så för att det anses ha ett värde, men det är ju bara 1 på 10000 (tagit ur luften) som faktiskt blir något av.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Eller så är det inte ekonomiskt hållbart med krypto. Man kan vara mycket positivt inställd till teknisk utveckling inom nationalekonomin och de monetära systemen utan att tro på något så absurt som en valuta där mängden är förutbestämd. Jag menar, tänk dig att man skulle göra samma sak för varor... Att säga idag att vi vet exakt hur många traktorer som ska produceras om 50 år. Det är stalinism on steroids.

Personligen är jag istället mycket positivt inställd till CBDC:n. Alla fördelar med krypto men inga av nackdelarna.

Mängden Ethereum är inte förutbestämd. Det ökar och minskar beroende på diverse faktorer precis som att svenska kronnan också lider av inflation och i mer sällsynta tider deflation. Kan rekomendera att läsa på grunderna innan du kritiserar.

En klassisk jämförelse för Bitcoin är att jämföra mot ex. en råvara så som metall. Där är mängden också förutbetämd. Det går bokstavligen att jämföra med att "minea" riktiga metaller eller olja. Du vet hur mycket som finns (typ) men det blir svårare och svårare att hitta och dyrare och dyrare att utvinna. Är det absurt att tro på en metall där mängden är förutbestämd också?

Nåja, inte helt jämförbart men mekanismen är densamma.

Skrivet av Sando:

Jag tror också det här. Enda orsaken till att ETH finns är att det går att minea. Utan mining finns inget intresse för ETH. Det är självuppfyllande - människor vill ha gratis pengar. När ETH går över till PoS så dör valutan ut (antagligen på sikt), och det vet man om.

Varför skulle ingen intresse finnas utan mining? Du verkar inte förstå mekanismerna kring PoS överhuvudtaget. Tror du på riktigt att Vitalik Buterin som ägnar hela sitt liv till att forska och abeta med det här gör det för att han "vet att valutan kommer dö ut". Han driver alltså enligt dig med mening hela sitt livsverk i graven med mening av exakt vilka anledningar?

Påminn mig om 20 år hur det går. Att du radar upp alla ekonomiska termer du kan i en lista bevisar ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Mängden Ethereum är inte förutbestämd. Det ökar och minskar beroende på diverse faktorer precis som att svenska kronnan också lider av inflation och i mer sällsynta tider deflation. Kan rekomendera att läsa på grunderna innan du kritiserar.

Jag har behandlat det här i ett tidigare inlägg. Jag är mycket medveten om hur rewards för ETH funkar. Problemet där är att ökningen i penningmängden inte är kopplad till realekonomin. För PoW är det en minskande ökning per block, vilket leder till att fler transaktioner leder till en större ökning. Där blir det kontracykliskt, så att en högkonjunktur leder till överhettning, medan en lägre velocitet leder till brist på likviditet.

Tittar man på framtida PoS så blir det ett lite motsvarande problem. Rewards baserar sig kallt på stakeat kapital så att lägre kapital ger högre avkastning i form av nya tokens. Där finns flera problem. Vid en lågkonjunktur så skapar det likviditetsbrist, eftersom en stor mängd kapital går åt till stakeing, vilket enligt ethereum foundations beräkningar ska ge ca 5% APR. När förvntade avkastningen på investerat kapital går ner i andra delar av ekonomin så flödar den likviditet som skulle behöva för att starta igång saker istället till stakeingen. Vid högkonjunkturer så skapar det också problem - Pengar börjar inte flöda till andra delar av ekonomin innan förväntade avkastningen justerad för risk är högre än 5%. Det är högre avkastning än de flesta andra typer av investeringar, och det här skulle höja kostnaderna i samhället otroligt mycket. Tänk dig bara att behöva betala 5% i marginal på ditt bolån!

Skrivet av Massy:

En klassisk jämförelse för Bitcoin är att jämföra mot ex. en råvara så som metall. Där är mängden också förutbetämd. Det går bokstavligen att jämföra med att "minea" riktiga metaller eller olja. Du vet hur mycket som finns (typ) men det blir svårare och svårare att hitta och dyrare och dyrare att utvinna. Är det absurt att tro på en metall där mängden är förutbestämd också?

Nåja, inte helt jämförbart men mekanismen är densamma.

Jämförelsen håller inte eftersom råvaror inte är designade system. Vi kan inte påverka hur mycket järn det finns på vår planet, utan vi lever med de parametrar som finns. När det gäller penningmängden så kan vi designa systemet.

Jag tror inte att någon skulle påstå att welfare (som ekonomiskt koncept) inte skulle vara högre om vi alla hade tillgång till en optimal mängd råvaror.

Skrivet av Massy:

Varför skulle ingen intresse finnas utan mining? Du verkar inte förstå mekanismerna kring PoS överhuvudtaget. Tror du på riktigt att Vitalik Buterin som ägnar hela sitt liv till att forska och abeta med det här gör det för att han "vet att valutan kommer dö ut". Han driver alltså enligt dig med mening hela sitt livsverk i graven med mening av exakt vilka anledningar?

Påminn mig om 20 år hur det går.

Jag har visserligen ingen orsak att tro att Buterin skulle vara mera smart än någon annan, men han är oberoende fast mellan en sten och ett hårt ställe. Nuvarande system är inte hållbart på grund av bristen på skalbarhet, den linjära ökningen av penningmängden och energianvändningen. Något nytt behövs, och att ta bort mining löser en hel del av problemen. Men... det enda som gör att ETH sticker ut är miningen. Det finns en orsak till att inga företag accepterar ETH och att inga ETH-automater existerar. Det är tekniskt ointressant förutom för mining, och när det försvinner finns det tusentals krypton som är lika bra eller bättre.

Men antagligen vet Buterin om det här, och därför har övergången till PoS skjutits upp och upp sen typ 2016. Att inte övergå är ohållbart, men att övergå är att skjuta sig i foten. Så vad gör man? Man fördröjer.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag har behandlat det här i ett tidigare inlägg. Jag är mycket medveten om hur rewards för ETH funkar. Problemet där är att ökningen i penningmängden inte är kopplad till realekonomin. För PoW är det en minskande ökning per block, vilket leder till att fler transaktioner leder till en större ökning. Där blir det kontracykliskt, så att en högkonjunktur leder till överhettning, medan en lägre velocitet leder till brist på likviditet.

Tittar man på framtida PoS så blir det ett lite motsvarande problem. Rewards baserar sig kallt på stakeat kapital så att lägre kapital ger högre avkastning i form av nya tokens. Där finns flera problem. Vid en lågkonjunktur så skapar det likviditetsbrist, eftersom en stor mängd kapital går åt till stakeing, vilket enligt ethereum foundations beräkningar ska ge ca 5% APR. När förvntade avkastningen på investerat kapital går ner i andra delar av ekonomin så flödar den likviditet som skulle behöva för att starta igång saker istället till stakeingen. Vid högkonjunkturer så skapar det också problem - Pengar börjar inte flöda till andra delar av ekonomin innan förväntade avkastningen justerad för risk är högre än 5%. Det är högre avkastning än de flesta andra typer av investeringar, och det här skulle höja kostnaderna i samhället otroligt mycket. Tänk dig bara att behöva betala 5% i marginal på ditt bolån!

Jämförelsen håller inte eftersom råvaror inte är designade system. Vi kan inte påverka hur mycket järn det finns på vår planet, utan vi lever med de parametrar som finns. När det gäller penningmängden så kan vi designa systemet.

Jag tror inte att någon skulle påstå att welfare (som ekonomiskt koncept) inte skulle vara högre om vi alla hade tillgång till en optimal mängd råvaror.

Jag har visserligen ingen orsak att tro att Buterin skulle vara mera smart än någon annan, men han är oberoende fast mellan en sten och ett hårt ställe. Nuvarande system är inte hållbart på grund av bristen på skalbarhet, den linjära ökningen av penningmängden och energianvändningen. Något nytt behövs, och att ta bort mining löser en hel del av problemen. Men... det enda som gör att ETH sticker ut är miningen. Det finns en orsak till att inga företag accepterar ETH och att inga ETH-automater existerar. Det är tekniskt ointressant förutom för mining, och när det försvinner finns det tusentals krypton som är lika bra eller bättre.

Det som gör ETH intressant är att nästan hela kryptoindustrin bygger på ETH. Det är verkligen inte miningen som är den avgörande faktorn här.

Citat:

Men antagligen vet Buterin om det här, och därför har övergången till PoS skjutits upp och upp sen typ 2016. Att inte övergå är ohållbart, men att övergå är att skjuta sig i foten. Så vad gör man? Man fördröjer.

Anledningen till att de skjuter upp det hela tiden är att de vill göra en bra PoS algoritm. Problemet är väl att det är oklart om det går att skapa en PoS algoritm som liknar incitamentstrukturen för PoW. Sen är väl miners inte lika förtjust i övergången förstås men i längden har det nog ingen betydelse, det kanske blir en hardfork igen när det väl händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Du får göra din egen research, men det finns massor av intressanta kryptoprojekt på gång som avser att ersätta fiat med bibehållen funktion så jag anser det inte alls omöjligt att du kan hitta några som kryssar av allt på din lista (vilken jag endast skummade genom, då jag menar att fler av dina punkter är vad som är ruttet med storbanksystemen idag).

Vad gäller värdet, så säger du precis vad jag säger - det är inte materialet som avgör värdet. PRECIS som med krypto, det är inte uträkningen eller energiåtgången som avgör värdet. Värdet är att man kan använda det som betalningsmedel, och det kan man. Tydligen kan man även betala kronofogden med BTC om man vill (det hände iaf för någon handfull år sedan).

Ang. stablecoins så är det mycket möjligt att du har rätt. Det finns dock stablecoins som är 100% backed med nationell valuta på traditionella låsta bankkonton. Det finns även flertalet försäkringsbolag som försäkrar holdings på CEXer.

Det finns ingen kryptovaluta som gör det. Varför? För att det helt enkelt inte går att programmera en process som tar i beaktande alla olika faktorer, och dessutom tar i beaktande "unknown unknowns" plus framtida förväntningar, OCH som dessutom gör det här för separata ekonomier OCH tar i beaktande externa förändringar.

Sen så gällande värdet så kan man betala med vad som helst om man endast avser att du kan byta två saker... Men jag tror inte att du har lust att investera i ekorrskinn för det.

Man kan förövrigt inte betala kronofogden i bitcoin, men kronofogden kan nog mäta ut dina tillgångar i krypto, men värdet bestäms först när de säljs i kronor. Det är precis samma sak som en bil, en tv eller en fond - men ingen av dessa är valutor för det.

Och nej, det finns inga stablecoins som är 100% uppbackade med valuta. Tänk dig själv vad de skulle innebära. Tether har en market cap på ca 70 miljarder dollar. Ett sånt företag skulle antagligen betala minst 7-9% ränta på en sån lånefacilitet. Det är 7 miljarder om året. Tror du att Bitfinex har råd med det från sin omsättning på ett par hundra miljoner dollar?

Bitfinex fick precis böter på 42,5 miljoner dollar för att ha gett falska påståenden om deras dollar-tillgångar: https://www.cftc.gov/PressRoom/PressReleases/8450-21

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det som gör ETH intressant är att nästan hela kryptoindustrin bygger på ETH. Det är verkligen inte miningen som är den avgörande faktorn här.
Anledningen till att de skjuter upp det hela tiden är att de vill göra en bra PoS algoritm. Problemet är väl att det är oklart om det går att skapa en PoS algoritm som liknar incitamentstrukturen för PoW. Sen är väl miners inte lika förtjust i övergången förstås men i längden har det nog ingen betydelse, det kanske blir en hardfork igen när det väl händer.

En stor del av kryptoindustrin bygger på ethereum, men ether är inte vidare intressant. Sen så är det sist och slutligen rätt få verkliga projekt som bygger på ethereum också. Det finns många startade projekt, men få saker som faktiskt har lett till produkter eller tjänster.

Men oberoende så konstaterar du ju själv att det är oklart om det går att skapa en PoS-algoritm som liknar incitamentstrukturen för PoW. Men om mining då inte är viktigt i sig för intresset för valutan så är det ju inget problem. Då är det bara att vinka adjö.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum