Intel Core 12000-serien "Alder Lake" är här – hybrid med 16 kärnor

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Prästost:

Sen har jag testat.

240
280
320

Osv osv osv.

Jag har testat allt mellan himmel och jord när det kommer till PC-delar.

Flesta gånger så låter pumparna riktigt mycket, asså tandläkarborr på 9-12v.. sänker man under 9v riskerar motorn att dö i förtid..

Känns som du har extrem otur
Håller inte med för 5 öre att luft är att föredra så

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Jacob:

Lite skevt kan tyckas, men det har faktiskt varit så sedan Intel lanserade Haswell år 2013. Dessförinnan hade vi Core i5-2500K (Sandy Bridge) och Core i5-3570K (Ivy Bridge). Nu kom jag att minnas att det var heta diskussioner om att Core i5-4670K inte fick namnet Core i5-4570K.

Right, min gamla 3570K snurrar fortfarande i grabbens dator. Bra grejjer.
Tänkte inte på att det var skevt på i5orna förrän jag såg artikeln, men när jag kollar på min 8600K ser jag ju att det är vrångt där med. Har vi fått nån förklaring av Intel?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Usch.. gammal myt, det är det 120-140mm fläkten baktill är till för.

Lättare att komma åt? Varför ska du pilla i datorn när den står klar? Samt, slangarna kan vara i vägen rejält.. styva och ej villiga att medarbeta med dig.

Jag har testat på många AIO's.. alltid återvänder jag till luftkylning igen, mindre strul helt enkelt och låter så mycket mindre.

Jag håller helt och hållet med dig och går själv tillbaka till luft så snart jag orkar mecka med datorn. AIO har helt enkelt många fler källor för missljud:
1. Pumpen
2. Fläktarna
3. Vibrationerna från fläktarna till chassit

Att det ser snyggt ut är sant (speciellt om man gillar RGB) men den enda påstådda fördelen att de flyttar ut luft beror på. Dels vill man ha AIO fläktar på lägre varv då de låter extremt mycket mer än chassifläktar. Dels flyttar de varm luft från chassit vilket egentligen ger kylaren sämre prestanda (iofs har tekniskt sett luftkylaren samma problem). Alltså väljer vissa att ha den i fronten av chassit men då kommer framförallt GPUn (samt eventuellt chipset och DIMM) att ta stryk då den matas med varm luft från AIO istället för kall, fräsch luft från chassifläktar.

Vattenkylning blir nog bäst när man har en custom loop, AIOs är sämre skulle jag säga.

Så är man ljudkänslig som mig och har en lite tajtare budget så är vanlig klassisk luftkylning bäst. Bryr man sig inte om oljud så lär dock AIOn prestera något bättre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Shudnawz:

Right, min gamla 3570K snurrar fortfarande i grabbens dator. Bra grejjer.
Tänkte inte på att det var skevt på i5orna förrän jag såg artikeln, men när jag kollar på min 8600K ser jag ju att det är vrångt där med. Har vi fått nån förklaring av Intel?

Förklaringen är att någon på marknad tyckte det var en bra idé.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Hur tänker ni som beställer före ni ens vet hur de presterar?

Reserverade, för jag vill inte hamna i samma sitts som på att få tag i grafikkort igen, fick tex precis bekräftelse på att mitt 32 gb DDR5 kit är skickat, övriga grejer har de redan nu inget datum på och jag var väldigt snabb efter förhandsbokningen öppnade, kommer sen recensioner det inte är bra grejer så är det ju worst case bara returnera och köpa gen11 istället, Review embagot släpper ju 4e och då kommer jag inte ens ha grejerna än och då är det ju bara annullera ordern och returnera minnet,

Permalänk
Medlem

Detta paket verkade gå ut igår, men blev nyfiken på priset. Hur mycket var det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Detta paket verkade gå ut igår, men blev nyfiken på priset. Hur mycket var det på?

Det var det jag köpte, 15.949 pengar, så någon hundring billigare än löst ,

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Laddin:

Detta paket verkade gå ut igår, men blev nyfiken på priset. Hur mycket var det på?

Det blev 15.949kr

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Intressant att i5ans power consumption verkar markant högre än 5600x (kanske bör jämföras med 5800x i och för sig).

i5-12600k
Base W: 125
Turbo W: 150

i7-12700k
Base W: 125
Turbo W: 190

5600x
Base W: 65
Turbo W: 88

5800x
Base W: 105
Turbo W: 142

Hur hade ni tänkt angående PSU här? Jag har en på 850w beställd vilket jag förstått skulle vara mer än nog att driva 5800x + 3080 (kommer ej OC). Bör detta räcka för att driva i7-12700k + 3080 också?

Om jag förstått det rätt drar 3080 upp till 380W och i7 upp till 190W. Så ca 280W kvar då till max. Bör räcka för att driva resten utan problem va? Kommer ha sparsamt med RGB samt en Noctua-kylare, så ingen julgran till dator med massa AIO osv. Läste dock på annat forum där folk tyckte 850W för 5900x + 3080 var "pushing it" och denna drar ju mindre än i7-12700k..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

blir köp på 2 stycken av dessa https://www.proshop.se/RAM/GSkill-TridentZ-Z5-RGB-DDR5-5600-S...
Och för moderkort https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-ROG-MAXIMUS-Z690-EXTREM...

Riktigt snyggt Moderkort synd att den var så himla dyr och Processor blir klart en 12900K mumms och sedan inväntas Pci-e 5.0 Nvme disk så nu får en Nvme pci-e 4.0 duga så länge blir en Seagate Firecuda 530 NVMe SSD Gen 4 2TB

nu hoppas vi på brett sortiment på ddr5 minnen också ganska klent urval just nu. lär väl dyka upp inom par månader
ddr5 priserna var ju inte så blodiga heller för 32gb kit för ca 3500-4000kr känns okej. finns ju ddr4 kit som kostar lika mkt än idag så.

Jag håller verkligen med om att utbudet på RAM var klent. Slog till på samma kitt som dig, var det enda som var lite roligare, men var rätt sent ute tyvärr. Ca 19:37 fick jag iväg ordern på endast BL versionen av likadant RAM.
Vad har du för orderstatus på ditt RAM? Eller har du allt i en och samma order?
Jag har tyvärr "Restorder - väntar på produkt(er)".

Permalänk
Snusfri
Skrivet av kelthar:

Vad använder du din dator till? Minesweeper och notepad? Hur klarar man sig på ynka 128GB i dagsläget?

Nä, men ärligt, vad använder du den till

3D rendering, mycket Photoshop bla.
Därför jag valde 3090 över tex 3080 tack vare mycket vram som jag behöver.

Är väl en prosumer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Nu får 2500k gå i pension på riktigt. 12600k verkar bli en stor vinnare iaf till pris/prestanda med tanke på att den sopar 11900k under bordet!

Permalänk
Medlem

Appropå DDR5 - Är det någon här som har koll på hur läget ser ut?
Är det mer på ingång och är det bättre specs på g inom kort?
Finns pressreleaser som skvallrar om bra mycket högre frekvenser likt denna: videocardz

Är det någon som har lyckats hitta fetare än 5600 på proshop igår? Den är förövrigt säljstoppad vad det verkar.

Permalänk
Medlem

Funderar på att snåla och köra en i5-12600K med ddr4 för att frigöra lite pengar till ett grafikkort. Avvaktar dock till Q1-Q2 2022 innan jag köper så hinner jag fortsätta spara på lite. Behöver ny skärm också....och skrivbord... och ny ssd....och... :-/

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Funderar på att snåla och köra en i5-12600K med ddr4 för att frigöra lite pengar till ett grafikkort. Avvaktar dock till Q1-Q2 2022 innan jag köper så hinner jag fortsätta spara på lite. Behöver ny skärm också....och skrivbord... och ny ssd....och... :-/

Haha I feel you. Behöver nytt allt (förutom GPU) och denna release är verkligen jobbig att den kom nu.

i5-12600k med DDR4 ser onekligen ut som bra bang for buck. Verkar dock som att 8 kärnor potentiellt vore bättre och då kostar ju R7 5800x med moderkort mindre totalt. Känns som PCIe 5.0 inte är så användbart närmsta åren och utan DDR5 är det ju potentiellt inte så stort hopp prestandamässigt ändå? Hmm

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att ta del av kommande recensioner. Tills dess förblir min plånbok stängd.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Inaktiv

En av de intressantaste detaljerna med Alder Lake i mina ögon - och som fått förvånansvärt lite uppmärksamhet skulle då jag säga - är Dynamic Memory Boost. Denna nyhetsartikeln räknar bara upp den bland ett flertal andra, men nämner inget i övrigt om det.

Kan bara se på mitt eget gamla härke till 7900X, kör jag minnet i XMP-läge gentemot JEDEC så går processorns strömförbrukning direkt upp cirka 20-25W - konstant! Tänk om de där watten bara konsumerats då de faktiskt gör någon nytta. Så mycket ström som hade kunnat sparas.

Kan inte riktigt motivera en investering i Alder Lake tyvärr, det hade varit gôtt, men det finns ju inga grafikkort att få tag i för rimliga priser till exempel (och då särskilt inte med PCIe 5-stöd) och bara byta CPU och behålla AMD Vega 64 hade varit idiotiskt. Så det blir till att vänta mer.

Inte för att jag lider, min nuvarande dator är väldigt snabb som det är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Sen har jag testat.

240
280
320

Osv osv osv.

Jag har testat allt mellan himmel och jord när det kommer till PC-delar.

Flesta gånger så låter pumparna riktigt mycket, asså tandläkarborr på 9-12v.. sänker man under 9v riskerar motorn att dö i förtid..

Luft är alltid att föredra framför vilken AIO som helst, fakta.. tyvärr min vän, luft det.. bara fungerar.

Känns som pumparna är lite som coilwhine. Vissa låter andra inte även av samma tillverkare. Hade en 240 från corsair, pumpen lät som en gök. Nu har jag en 240 från Deepcool, tyst som en mus. Å då använder väl båda Asetek kan tänkas. Sedan är ju AIO tufft och ballt 😀

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om Asus Z690 moderkorten stödjer de äldre kylarna från socket 1200.
Det ser ut som att fästena/hålen ser ut att vara ovala såsom de är bakåtkompatibla?
Såg liknande när Asus släppte x370 moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Är det någon som vet om Asus Z690 moderkorten stödjer de äldre kylarna från socket 1200.
Det ser ut som att fästena/hålen ser ut att vara ovala såsom de är bakåtkompatibla?
Såg liknande när Asus släppte x370 moderkort.

Nope, 1700 cpun har annan höjd, men måtten iövr är samma tydligen , men vet corsair mfl ska komma med kit , jag köpte deras nya h150i med lcd, den stödjer från fabrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Nope, 1700 cpun har annan höjd, men vet corsair mfl ska komma med kit , jag köpte deras nya h150i med lcd, den stödjer från fabrik

Ok, ser mest ut som det gör så om man ser på denna bilden https://www.komplett.se/product/1198159/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem

Intel Åder Lake - för dig som vill ha extra grov e-penis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Ok, ser mest ut som det gör så om man ser på denna bilden https://www.komplett.se/product/1198159/datorutrustning/dator...

Jo jag tänkte exakt likadant nu efter jag beställde, men en snabb googling visar så icke är fallet just pga annan höjd, o i corsairs fall verkar man inte kunna beställa kittet för AIO kylarna än, men kosta på mig den nya 150in där som kommer med stöd

sen vet man ju inte om Asus kan hittat på nån adapter eller så, de har ju hänt förr i tiden

Permalänk
Medlem

blir snurrig av allt detta..

Vilket moderkort passar bäst för den som inte vill tappa prestanda samt skiter i trådlöst wifi osv? Kör ett rtx 3090

ASUS vill jag ha på moderkortet. Har en noctua processorkylare idag, som jag ska fixa sådant kit till

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

blir snurrig av allt detta..

Vilket moderkort passar bäst för den som inte vill tappa prestanda samt skiter i trådlöst wifi osv? Kör ett rtx 3090

ASUS vill jag ha på moderkortet. Har en noctua processorkylare idag, som jag ska fixa sådant kit till

Samma här. Svårt att veta utan att VRM har blivit testat i real world kanske?

Tänker, PRIME ser mycket billigare ut än TUF och STRIX, men när jag kollar specs kan jag inte se så mycket andra skillnader än lite olika antal USB osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

blir snurrig av allt detta..

Vilket moderkort passar bäst för den som inte vill tappa prestanda samt skiter i trådlöst wifi osv? Kör ett rtx 3090

ASUS vill jag ha på moderkortet. Har en noctua processorkylare idag, som jag ska fixa sådant kit till

Hero brukar ju vara ett säkert kort. No pun intended. Höhö

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

blir snurrig av allt detta..

Vilket moderkort passar bäst för den som inte vill tappa prestanda samt skiter i trådlöst wifi osv? Kör ett rtx 3090

ASUS vill jag ha på moderkortet. Har en noctua processorkylare idag, som jag ska fixa sådant kit till

Beror lite på om du vill köra med DDR4 eller DDR5
Ser att Asus har 20% rabatt på en del utav moderkorten.

Permalänk
Medlem

Jämförelse mellan alla ASUS kort, för den som är intresserad:

https://www.asus.com/microsite/motherboard/Intel-Alder-Lake-Z...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Funderar på att snåla och köra en i5-12600K med ddr4 för att frigöra lite pengar till ett grafikkort. Avvaktar dock till Q1-Q2 2022 innan jag köper så hinner jag fortsätta spara på lite. Behöver ny skärm också....och skrivbord... och ny ssd....och... :-/

Såg ett test mellan i9-12900 i Windows 11 och Ryzen 5950X i Windows 10, och Ryzen vann i de flesta testerna. Intel gjorde en fuling och jämförde mot Ryzen i Windows 11 innan prestandapatchen. Så ska du köra med DDR4 så kan du lika gärna spara en rejäl slant och köpa Ryzen. Borde gå att göra en bra deal under Black Friday.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Hero brukar ju vara ett säkert kort. No pun intended. Höhö

Håller med, kört hero i flera generationer o alltid varit nöjd, verkar inte finnas något utan WiFi i denna generation dock utan bara en modell, men man får blåtand också vilket är användbart