Intel Core 12000-serien "Alder Lake" är här – hybrid med 16 kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Jag pratade med Inet runt lunch för o kolla vad de var de sänt på min order med paketet de hade igår o de sa de inte hade några bekräftade datum alls på inleverans för i9 an eller asus hero kortet, och jag var tidigt i kö, DDR5 minnen fick jag säkrade, det var dem de packat och lagt på speditör nu och de hade de extremt skralt med så han i kundtjänst tyckte jag hade haft extrem tur där, me jag håller tummarna du har rätt o inte bara Komplett som fått nån gräddfil

Hur kan dom packa och skicka ramminnen som inte får säljas än? Och vilka ddr5 minnen?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Att göra en så djupgående analys av cacheminnet lär vi inte göra. Men svaret är att L2-cacheminnet definitivt bidrar till prestandaökningar i många laster, vissa mer än andra.

Tack för svaret.
Min tanke var att det kanske fanns nått program där det var lätt att testa cache minnet, eller att det fanns nån enkel lösning att stänga av en del av minnet för att kunna jämföra lika storlek.

Inte viktigt, bara nått som kunde vara kul att se.
Det viktiga för oss konsumenter är ju prestanda, prestanda/pris/watt, strömförbrukning, värme och hur lätt att kyla.
Det sätt ni gjort tidigare processortest är absolut tillräckligt och mer därtill, får vi ett sånt test är jag helnöjd. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Hur kan dom packa och skicka ramminnen som inte får säljas än? Och vilka ddr5 minnen?

Varför får inte DDR5 säljas menar du? Inte Intels uppfinning direkt

Permalänk
Skrivet av Gorgi15:

Yes dom har live tracking, så har du grön bock är det bara att vara glad

Härligt, då kan jag fortsätta vara glad! Tack.

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför får inte DDR5 säljas menar du? Inte Intels uppfinning direkt

Kolla med butikerna, men finns ju en anledning till att dom inte fick lista ddr5 innan intel hade sitt launchevent igår vid 18:00.
Kollar man på inet så är det förboka och står release 4/11 på alla minnen och på webhallen kan man inte ens boka, utan står "Release: 2021-11-04"

Alla vet att det inte är intels uppfinning med internminne.

Och när jag pratade med inet har dom inte ens minnerna säkrade och vet inte ens när och hur många de kommer få.
Så kommer bli ps5 launch all over again.

Så här är jag nyfiken hur någon kan påstå att deras ddr5 minnen är på väg med posten.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Fick precis svar från Arctic cooling när man kan plocka hem de nya mounting-kitten för 1700 sockeln.

--------------
Hi,

Please understand that we aren’t ready to send out the kits, yet. The Kit will be available on a special landing-page with a special code.
The Landing-Page Link will https://www.arctic.de/en/support/lga1700-mounting-kits/ and the page will be online on Monday morning( 1/11).
It will feature a contact form were you’re able to attach your CPU-invocie to get the Kit free of charge. Sorry for the inconvenience!
--------------

Permalänk
Medlem

Kan det vara så illa att det endast är DDR5 som gör att Intel är före AMD. Filmen visar 12900K DDR5 VS DDR4
https://www.youtube.com/watch?v=s39c48YMvjk

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag tror det som det syftas på är "sliden" som visades i klippet som länkades tidigare, för i press-materialet i denna artikel ser jag inga jämförelser alls mot AMD.

https://www.youtube.com/watch?v=-lcruZQyh94&t=69s

Testmiljön är väl helt ok specad i det finstilta. Är väl lite pest eller kolera angående W11 i detta fallet, tester görs ju i regel med samma OS, men ja i detta specifika fallet så blir det ju dumt. Får helt enkelt vänta till den 4e så får vi se svart på vitt hur alder lake presterar. Det finstilta nämner även en bilaga, hade vart intressant att se denna, jag har kollat på några sånna tidigare och dom brukar vara detaljerade, tycker absolut att Intel har skärpt sig från tidigare incidenter (som t ex den du nämner). Kan till och med stå exakt vilken OS build det är som används.

https://download.intel.com/newsroom/2021/manufacturing/12th-Gen-Blueprint-Series-Presentation.pdf

Normalt brukar systemconfigs dyka upp någonstans här vilket är var man hamnar om man följer www.intel.com/performanceindex som bilagan nämner men det finns inget uppe om 12900K där än, trist nog. Kan väl gissa att de väntar tills review-embargo släpps, alltså då det är för sent för folk att ta genomtänka och informerade beslut

Lustigt att de testade med 3090 snarare än 6900XT- lägre cpu-overhead och generellt lika bra eller bättre 1080P prestanda, känns rätt relevant när man ska testa CPUs. Ska oavsett bli intressant att se reviews, särskilt intressant att se reviews med likvärdiga DDR4-stickor så man ser hur mycket som faktiskt vinns (eller i värsta fall, förloras) på DDR5.

EDIT: De skrev nedan på denna sida så vi får väl se vilka datum de faktiska testeran skedde. Jävligt oturlig timing med hela W11/ryzen fiaskot.

4 Performance varies by use, configuration and other factors. Learn more at www.Intel.com/PerformanceIndex. Performance results are based on testing as of dates shown in configurations and may not reflect all publicly available updates.

EDIT2:

Eh, techpowerup har som tur är postat en massa testing notes någonstans ifrån men.... det kan ju fan inte stämma? Om man ska tro vad som detaljeras i bilden nedan så utfördes testen den första october, men versionen av windows är Windows 11 Pro 22000.9 vilken såvitt jag kan hitta är någon slags tidig RTM eller något???

Långt innan några fixes för Ryzen ser det iallafall ut som.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Kan det vara så illa att det endast är DDR5 som gör att Intel är före AMD. Filmen visar 12900K DDR5 VS DDR4
https://www.youtube.com/watch?v=s39c48YMvjk
https://www.youtube.com/watch?v=s39c48YMvjk

Den snubben har fejkat videos i åratal, anledningen till att Intel ligger så långt före är för att det är en bug i Windows 11 som får AMD att tappa runt 15% i prestanda och är låsta på 3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Kolla med butikerna, men finns ju en anledning till att dom inte fick lista ddr5 innan intel hade sitt launchevent igår vid 18:00.
Kollar man på inet så är det förboka och står release 4/11 på alla minnen och på webhallen kan man inte ens boka, utan står "Release: 2021-11-04"

Alla vet att det inte är intels uppfinning med internminne.

Och när jag pratade med inet har dom inte ens minnerna säkrade och vet inte ens när och hur många de kommer få.
Så kommer bli ps5 launch all over again.

Så här är jag nyfiken hur någon kan påstå att deras ddr5 minnen är på väg med posten.

Har också fått något skickat från min 12900k order vilket borde vara minnet om man kollar mått och vikt på paketet

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Det jag vet på rak arm är bland annat bättre strömförsörjning samt bättre ljudkort. Det är två saker som är viktiga för mig i alla fall. Men när priset är nästan dubbelt så dyrt som tidigare generationers Hero-kort så känns det inte alls lika lockande. 😅 Att det är såpass mycket dyrare än Prime ser jag inte heller som helt rättfärdigat. 7000 spänn känns snarare mer rimligt för Formula/Extreme-korten som är inriktade mot de mer extrema användarna.

Du har inte funderat på att skaffa ett dedikerat ljudkort istället? jag tänker om det nu är så viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThAnOs:

Löjliga priser på moderkort....och minnen. Avvaktar och ser var priserna drar hän.

Varför i hela friden skulle man INTE mjölka dem som är så köpkåta att de köper innan någon, någonstans, ens hunnit testa och se vad det är de får? De VILL ju spendera pengar.
Prisbilden kommer att sjunka och klarna om något halvår. Finns ingen mining som pressar upp priserna här, så det är de gamla vanliga marknadskrafterna som verkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Du har inte funderat på att skaffa ett dedikerat ljudkort istället? jag tänker om det nu är så viktigt.

Klart det kan vara ett alternativ men vill gärna hålla burken så ren som möjligt och undvika extra instickskort så långt det är möjligt. Sen är det ytterligare en grej som ska fungera med drivisar osv.

Permalänk
Medlem

Satan vad ni bombar tråden,LÄGG NER!Jag måste jobba 😁

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

Har också fått något skickat från min 12900k order vilket borde vara minnet om man kollar mått och vikt på paketet

Samma här, ser även på Inet order sidan att det är skickat. Paketet befinner sig nu i Härryda.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Kanske dags att skaffa en ny dator och pensionera min 9 år gamla i7-3770K så småningom.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Klart det kan vara ett alternativ men vill gärna hålla burken så ren som möjligt och undvika extra instickskort så långt det är möjligt. Sen är det ytterligare en grej som ska fungera med drivisar osv.

Även inbyggda grejer har drivrutiner, men jag fattar vad du menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Det jag vet på rak arm är bland annat bättre strömförsörjning samt bättre ljudkort. Det är två saker som är viktiga för mig i alla fall. Men när priset är nästan dubbelt så dyrt som tidigare generationers Hero-kort så känns det inte alls lika lockande. 😅 Att det är såpass mycket dyrare än Prime ser jag inte heller som helt rättfärdigat. 7000 spänn känns snarare mer rimligt för Formula/Extreme-korten som är inriktade mot de mer extrema användarna.

Jo men precis, eventuellt lite bättre strömförsörjning så du eventuellt kan klocka din processor lite bättre. Och fine en bättre ljudkrets. Men du kan köpa det fläskigaste insticks-ljudkortet på marknaden (som garanterat är hästlängder bättre än kretsen på moderkortet) och ett billigare moderkort och ändå ha 2-3 tusen kvar; SÅ mycket KAN inte strömförsörjningsgrejjerna kosta. Är ju bara en fråga om folk som betalar på tok för mycket för vad de får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Samma här, ser även på Inet order sidan att det är skickat. Paketet befinner sig nu i Härryda.

Beställde du DDR4 eller DDR5 Jag beställde DDR5 på inet och där står det bara att det är release 4 nov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Beställde du DDR4 eller DDR5 Jag beställde DDR5 på inet och där står det bara att det är release 4 nov.

Mina ddr5 är i stan nu

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Beställde du DDR4 eller DDR5 Jag beställde DDR5 på inet och där står det bara att det är release 4 nov.

Beställde ett paket med i9-12900K, Asus Z690 HERO moderkort och DDR5 minnen och Inet har skickat minnena separat så Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB paketet anländer till uthämtningsstället idag enligt postnord appen.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Då kan det vara så att inet har prioriterat de som har beställt paket-lösningar framför de som har beställt lösa delar så att säga.

Permalänk
Medlem

En härlig TDP på i9:an kommer göra det värt att vänta på reviews innan man väljer modell.

Permalänk
Avstängd

Detta måste kööööpas!!!

Visa signatur

Dator1:10900k, H110+NF-A14, Asus Z490 prime ,32Gb 3800mhz ,Msi suprim X 3080, HX850I,Asus PG278Q, Fractal XL R2, Samsung 970 Evo 500GB NVMe M.2, Kingston A2000 1TB M.2 NVMe +4tb 7200rpm +2tb firecuda, Xtrfy-K4+M4, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:8700@4.6Ghz, H100I, Asus VG278,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, +lagring ssd´s, Sennheiser GSP-600+ GSX300, Xtrfy K4+M4 Dator3 5820k@4.5ghz 16gb, överblivna saker. benq 2411 144hz logitech g933 Evga 1060 6gb + lagring ssd & hdd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larakiri:

Den snubben har fejkat videos i åratal, anledningen till att Intel ligger så långt före är för att det är en bug i Windows 11 som får AMD att tappa runt 15% i prestanda och är låsta på 3200MHz

Personen nämner bara ett moderkort, nämner inte vad DDR4 kortet skulle ha varit och postar inga riktiga specs. Low effort troll :/

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av 93Clocker:

Kolla med butikerna, men finns ju en anledning till att dom inte fick lista ddr5 innan intel hade sitt launchevent igår vid 18:00.
Kollar man på inet så är det förboka och står release 4/11 på alla minnen och på webhallen kan man inte ens boka, utan står "Release: 2021-11-04"

Alla vet att det inte är intels uppfinning med internminne.

Och när jag pratade med inet har dom inte ens minnerna säkrade och vet inte ens när och hur många de kommer få.
Så kommer bli ps5 launch all over again.

Så här är jag nyfiken hur någon kan påstå att deras ddr5 minnen är på väg med posten.

Mina ddr5 minnen ifrån Inet är på väg med, de är i Härryda nu (precis utanför den vackraste staden på vår jord, Göteborg)

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Jag har förstått att DDR4 3200mhz CL16 är lika snabbt som DDR4 3600mhz CL18. Hur räknar man ut detta? Jag tänker angående DDR5 4800mhz CL38 vs DDR5 5200mhz CL40. Samma delta i mhz och CL som det förstnämnda. Skulle ni tro att dessa är lika snabba då också? Eller är ena snabbare än andra? Priserna är ju nästan desamma.

Sen låter CL38 eller CL40 extremt högt men har förstått att DDR5 har igen det pga sin konstruktion. Ska bli spännande att se benchmarks.

Permalänk
Medlem

Vet inte om ni redan hört det kanske redan tagits upp här, men det verkar som att intel rekommenderar pressen som testar 12gen att stänga av e-cores vid speltester. Okey, då e det ju som 90% av oss hade ju rätt ändå... varför big.little för desktop...

Skrivet av datoriserad:

Appropå DDR5 - Är det någon här som har koll på hur läget ser ut?
Är det mer på ingång och är det bättre specs på g inom kort?
Finns pressreleaser som skvallrar om bra mycket högre frekvenser likt denna: videocardz

Är det någon som har lyckats hitta fetare än 5600 på proshop igår? Den är förövrigt säljstoppad vad det verkar.

Intressant screenshot, så imc kör i gear2 å sen kör minnet i 2t... varför skall vi ens köra med snabba minnen? nån får förklara för mig vad det är för fördel här jag fattar inte

sen på papper så får den minnesinställningen en latens på nästan 12ns... som sagt bäst att den dära dual chan å 16 burst lengt ger något tillbaka så att säga.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Jag har förstått att DDR4 3200mhz CL16 är lika snabbt som DDR4 3600mhz CL18. Hur räknar man ut detta? Jag tänker angående DDR5 4800mhz CL38 vs DDR5 5200mhz CL40. Samma delta i mhz och CL som det förstnämnda. Skulle ni tro att dessa är lika snabba då också? Eller är ena snabbare än andra? Priserna är ju nästan desamma.

Sen låter CL38 eller CL40 extremt högt men har förstått att DDR5 har igen det pga sin konstruktion. Ska bli spännande att se benchmarks.

Du kan använda en kalkylator, t ex denna https://notkyon.moe/ram-latency.htm Tror formeln är CL*2000/Data rate

Men som sagt, DDR5 har en del nya tekniker så dom fungerar ju inte riktigt på samma sett, LLT släppte en helt ok överblicksvideo https://www.youtube.com/watch?v=aJEq7H4Wf6U Så hur det faktiskt kommer se ut i praktiken får vi helt enkelt vänta att se. Efter att sett priser på moderkort och RAM-minnen, så hoppas jag nästan att DDR4 kommer stå sig bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Du kan använda en kalkylator, t ex denna https://notkyon.moe/ram-latency.htm Tror formeln är CL*2000/Data rate

Men som sagt, DDR5 har en del nya tekniker så dom fungerar ju inte riktigt på samma sett, LLT släppte en helt ok överblicksvideo https://www.youtube.com/watch?v=aJEq7H4Wf6U Så hur det faktiskt kommer se ut i praktiken får vi helt enkelt vänta att se. Efter att sett priser på moderkort och RAM-minnen, så hoppas jag nästan att DDR4 kommer stå sig bra...

Tack!

Skrivet av DST:

Vet inte om ni redan hört det kanske redan tagits upp här, men det verkar som att intel rekommenderar pressen som testar 12gen att stänga av e-cores vid speltester. Okey, då e det ju som 90% av oss hade ju rätt ändå... varför big.little för desktop...

Intressant. Sett en del "argument" för big.little som att detta skulle spara på elräkningen för corporates osv, slita mindre på processorn eventuellt så livslängden förlängs. Ja du hör ju, inget som de flesta privatpersoner skulle bry sig om.

Men om processorerna nu presterar så bra som dem gjort i intels benchmarks så skadar det ju inte med de extra kärnorna i vart fall.