Intel Core 12000-serien "Alder Lake" är här – hybrid med 16 kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Men det spelar väl inte någon roll i detta fallet om du inte använder mer RAM?

Skulle dubbla priset för sämre prestanda (single channel DDR5) eller fyrdubbla priset (dual channel DDR5, ca 2000kr extra) inte spela roll?

Skrivet av cbxb:

Intressant! Angående moderkort, tänker du då på olika vram?

Antar du menar VRM, men det jag främst syftar på är effektinställningar för processorns P1, P2 etc.
Nu verkar det som att de flesta moderkort med Z690 sätter P1=P2, så att den försöker köra på maxfart (150W) tills den överhettar i stället för att gå ner på basfrekvens (125W).

Permalänk
Medlem

Hmmm
Jag undrar hur mycket av prestandaökningen som beror på DDR5 ??
Jag skulle vilja se tester på IPC med DDR4 och DDR5 @swec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Såg ett test mellan i9-12900 i Windows 11 och Ryzen 5950X i Windows 10, och Ryzen vann i de flesta testerna. Intel gjorde en fuling och jämförde mot Ryzen i Windows 11 innan prestandapatchen. Så ska du köra med DDR4 så kan du lika gärna spara en rejäl slant och köpa Ryzen. Borde gå att göra en bra deal under Black Friday.

Vad var det för test och vart någonstans?
Blir nyfiken- de var ovanligt ödmjuka under gårdagens event tyckte jag men de har ju blivit brända rätt hårt tidigare för sina "oberoende" betalda test, hoppas verkligen att de inte håller på med sådant skit igen.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Skulle dubbla priset för sämre prestanda (single channel DDR5) eller fyrdubbla priset (dual channel DDR5, ca 2000kr extra) inte spela roll?

Antar du menar VRM, men det jag främst syftar på är effektinställningar för processorns P1, P2 etc.
Nu verkar det som att de flesta moderkort med Z690 sätter P1=P2, så att den försöker köra på maxfart (150W) tills den överhettar i stället för att gå ner på basfrekvens (125W).

Först: DDR5 kanalerna är 32-bit, så även en ensam DIMM är två kanaler

Varför kan man inte köra två DIMM DDR5 med samma mängd minne? Varför skulle det kosta 4x pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Hmmm
Jag undrar hur mycket av prestandaökningen som beror på DDR5 ??
Jag skulle vilja se tester på IPC med DDR4 och DDR5 @swec

Enligt Intel ska det inte vara nämnvärd skillnad mellan DDR4 och DDR5 benchmarks för spel. De har dock inte visat någon data på detta.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av thomson:

Är det någon som vet om Asus Z690 moderkorten stödjer de äldre kylarna från socket 1200.
Det ser ut som att fästena/hålen ser ut att vara ovala såsom de är bakåtkompatibla?
Såg liknande när Asus släppte x370 moderkort.

Det är dubbla hål som gör att LGA1200 kylare passar men det beror på kylarens design om trycket blir rätt mot den lägre höjden.

Modeller med dubbla hål:
ROG MAXIMUS Z690 EXTREME
ROG MAXIMUS Z690 FORMULA
ROG MAXIMUS Z690 APEX
ROG MAXIMUS Z690 HERO
ROG STRIX Z690-E GAMING WIFI
ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI
ROG STRIX Z690-G GAMING WIFI
ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4
ROG STRIX Z690-I GAMING WIFI
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4
TUF GAMING Z690-PLUS D4
PRIME Z690-A
PRIME Z690M-PLUS D4
PRIME Z690-P WIFI
PRIME Z690-P
PRIME Z690-P D4
PRIME Z690-P WIFI D4
ProArt Z690-CREATOR WIFI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Vad var det för test och vart någonstans?
Blir nyfiken- de var ovanligt ödmjuka under gårdagens event tyckte jag men de har ju blivit brända rätt hårt tidigare för sina "oberoende" betalda test, hoppas verkligen att de inte håller på med sådant skit igen.

Jag tror det som det syftas på är "sliden" som visades i klippet som länkades tidigare, för i press-materialet i denna artikel ser jag inga jämförelser alls mot AMD.

https://www.youtube.com/watch?v=-lcruZQyh94&t=69s

Testmiljön är väl helt ok specad i det finstilta. Är väl lite pest eller kolera angående W11 i detta fallet, tester görs ju i regel med samma OS, men ja i detta specifika fallet så blir det ju dumt. Får helt enkelt vänta till den 4e så får vi se svart på vitt hur alder lake presterar. Det finstilta nämner även en bilaga, hade vart intressant att se denna, jag har kollat på några sånna tidigare och dom brukar vara detaljerade, tycker absolut att Intel har skärpt sig från tidigare incidenter (som t ex den du nämner). Kan till och med stå exakt vilken OS build det är som används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Först: DDR5 kanalerna är 32-bit, så även en ensam DIMM är två kanaler

Varför kan man inte köra två DIMM DDR5 med samma mängd minne? Varför skulle det kosta 4x pengarna?

Finns det några testunderlag för detta? Nyfiken på faktiskt resultat, om det då är motsvarande fyra kanaler för två DIMM.

Tror att argumentera till grund för inlägget du svarade på är att det blir dyrt att köpa in sig i DDR5 om man inte behöver 32GB då det inte finns 8GB moduler och därmed är lägsta "kit" du kan köpa för att få ut max mängd kanaler, vad det nu faktiskt är, i praktiken 32GB vilket är betydligt dyrare än 16GB DDR4 osv osv.

Nu ska jag inte uppgradera men min gissning är att man kan typ skita i att lägga mer pengar än absolut nödvändigt på DDR5 just nu, om det går något i stil med hur DDR4 gick så lär kits om ett par år vara väldigt mycket bättre.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Svårt. Vill köpa en homelab server. Frågan är då om man ska satsa på dessa eller vänta på nya Ryzen?
En annan fråga är väl hur viktigt ECC är för en server? Kommer ju ha det för lagring av alla mina foton, etc. men det kanske ändå inte är anledning att skaffa ECC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rpd:

Det är dubbla hål som gör att LGA1200 kylare passar men det beror på kylarens design om trycket blir rätt mot den lägre höjden.

Modeller med dubbla hål:
ROG MAXIMUS Z690 EXTREME
ROG MAXIMUS Z690 FORMULA
ROG MAXIMUS Z690 APEX
ROG MAXIMUS Z690 HERO
ROG STRIX Z690-E GAMING WIFI
ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI
ROG STRIX Z690-G GAMING WIFI
ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4
ROG STRIX Z690-I GAMING WIFI
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4
TUF GAMING Z690-PLUS D4
PRIME Z690-A
PRIME Z690M-PLUS D4
PRIME Z690-P WIFI
PRIME Z690-P
PRIME Z690-P D4
PRIME Z690-P WIFI D4
ProArt Z690-CREATOR WIFI

Tack så mycket för informationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag håller helt och hållet med dig och går själv tillbaka till luft så snart jag orkar mecka med datorn. AIO har helt enkelt många fler källor för missljud:
1. Pumpen
2. Fläktarna
3. Vibrationerna från fläktarna till chassit

Att det ser snyggt ut är sant (speciellt om man gillar RGB) men den enda påstådda fördelen att de flyttar ut luft beror på. Dels vill man ha AIO fläktar på lägre varv då de låter extremt mycket mer än chassifläktar. Dels flyttar de varm luft från chassit vilket egentligen ger kylaren sämre prestanda (iofs har tekniskt sett luftkylaren samma problem). Alltså väljer vissa att ha den i fronten av chassit men då kommer framförallt GPUn (samt eventuellt chipset och DIMM) att ta stryk då den matas med varm luft från AIO istället för kall, fräsch luft från chassifläktar.

Vattenkylning blir nog bäst när man har en custom loop, AIOs är sämre skulle jag säga.

Så är man ljudkänslig som mig och har en lite tajtare budget så är vanlig klassisk luftkylning bäst. Bryr man sig inte om oljud så lär dock AIOn prestera något bättre.

Säga vad man vill, men ett system med klassisk luftkylning är oftast dyrare än vattenkylning mha AIOs. Noctua nh-u12a 1150 vs de flesta 280/360mm ligger samma i pris. Men man behöver 2-3 noctua fläktar ytterligare i chassit 😅😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Skulle dubbla priset för sämre prestanda (single channel DDR5) eller fyrdubbla priset (dual channel DDR5, ca 2000kr extra) inte spela roll?

Det var inte det du kommenterade. Du kommenterade att det inte var en poäng att ha mer än 16 GB.

Permalänk

Blev order på ett 12700K och ett Asus TUF Z690-PLUS WIFI DDR4 från Komplett igår. 20% rabatt på moderkortet med vilket var najs.
Kollar man på deras lagerstatus så ser det väldigt lovande ut med leverans vid release.

Står även att mina produkter är reserverade med en grön plupp vilket känns hoppfullt.
På hemsidan så står det ju fortfarande att de har 100+ 12700K i lager. Kan man verkligen lita på allt detta?

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk

Såg detta på Techpowerup
https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i9-11900k/21.ht...
Om man jämför Energy Usage 11900K med 5900X så är det ingen liten skillnad.
Frågan är var 12900K hamnar?
Nära 11900K eller nära 5900X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foretshaun:

Blev order på ett 12700K och ett Asus TUF Z690-PLUS WIFI DDR4 från Komplett igår. 20% rabatt på moderkortet med vilket var najs.
Kollar man på deras lagerstatus så ser det väldigt lovande ut med leverans vid release.

Står även att mina produkter är reserverade med en grön plupp vilket känns hoppfullt.
På hemsidan så står det ju fortfarande att de har 100+ 12700K i lager. Kan man verkligen lita på allt detta?

När jag pratade med dem så lät de väldigt säkra på att kunna leverera. Även en annan större butik jag pratade med var det.

Jag tror inte detta kommer bli någon som säljer slut överallt. Intel sa själva på release något i stil med att "bara intel har kapaciteten att göra såhär storskalig lansering" och när uppgraderingen innebär att även moderkort och eventuellt ram ska bytas så är det nog färra som står på linje än vid en vanlig GPU upgrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Såg detta på Techpowerup
https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i9-11900k/21.ht...
Om man jämför Energy Usage 11900K med 5900X så är det ingen liten skillnad.
Frågan är var 12900K hamnar?
Nära 11900K eller nära 5900X?

Enligt specs på https://www.sweclockers.com/artikel/33073-intel-core-12000-se... så drar den 241W i "turbo power", är väl det som finns att tillgå i dagsläget.

Måste säga att jag gillar denna typ av presentation med TDP och Turbo power (om det stämmer).

Permalänk
Skrivet av cbxb:

När jag pratade med dem så lät de väldigt säkra på att kunna leverera. Även en annan större butik jag pratade med var det.

Jag tror inte detta kommer bli någon som säljer slut överallt. Intel sa själva på release något i stil med att "bara intel har kapaciteten att göra såhär storskalig lansering" och när uppgraderingen innebär att även moderkort och eventuellt ram ska bytas så är det nog färra som står på linje än vid en vanlig GPU upgrade.

Det låter ju väldigt lovande! Tack för info.

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

När jag pratade med dem så lät de väldigt säkra på att kunna leverera. Även en annan större butik jag pratade med var det.

Jag tror inte detta kommer bli någon som säljer slut överallt. Intel sa själva på release något i stil med att "bara intel har kapaciteten att göra såhär storskalig lansering" och när uppgraderingen innebär att även moderkort och eventuellt ram ska bytas så är det nog färra som står på linje än vid en vanlig GPU upgrade.

Jag pratade med Inet runt lunch för o kolla vad de var de sänt på min order med paketet de hade igår o de sa de inte hade några bekräftade datum alls på inleverans för i9 an eller asus hero kortet, och jag var tidigt i kö, DDR5 minnen fick jag säkrade, det var dem de packat och lagt på speditör nu och de hade de extremt skralt med så han i kundtjänst tyckte jag hade haft extrem tur där, me jag håller tummarna du har rätt o inte bara Komplett som fått nån gräddfil

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på Corsair vengeance och dominator platinum förutom rgb? Är det bättre kylning på dominator?
Timings är exakt likadana.

https://www.inet.se/produkt/5304554/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...

https://www.inet.se/produkt/5304553/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Spännande, jag pratade med Inet för o kolla vad de var de sänt på min order med paketet de hade igår o de sa de inte hade några bekräftade datum alls på inleverans för i9 an eller asus hero kortet, och jag var tidigt i kö, DDR5 minnen fick jag säkrade och de hade de extremt skralt med så han i kundtjänst tyckte jag hade haft extrem tur där

Ja Inet sa samma till mig, men Komplett och en annan av de större var helt säkra på att dem hade för leverans. Klart att supporten kan ha missförstått det dock.

Olika butiker kanske har olika tilldelning och tydlighet i tilldelningen? Vill minnas att det t.ex. vid Series X launchen var väldigt enkelt att köpa via Elgiganten, medan mångra andra kedjor hade problem att få iväg exemplar ens till dem som förbokat långt innan. Jag var väldigt sen till bordet och hade ändå 2 stycken Series X på release (varav ena gick till min brorsa, jag är ingen scalper, för att vara tydlig ), medan många här på forumet inte fick deras trots förbokning i flera månaders förväg.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att enbart moderkortet numera är dyrare än vad jag gav för både moderkort, cpu och minnen sist jag uppgraderade. 😅🙄 En 4770K, ett Asus Maximus Formula samt en uppsättning 16 gig ddr3-ram gick då på 6000 kr totalt. Nu går ett Hero-kort på 7000 kr och ett Formula 8500 kr. GALET! 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Finns det några testunderlag för detta? Nyfiken på faktiskt resultat, om det då är motsvarande fyra kanaler för två DIMM.

Tror att argumentera till grund för inlägget du svarade på är att det blir dyrt att köpa in sig i DDR5 om man inte behöver 32GB då det inte finns 8GB moduler och därmed är lägsta "kit" du kan köpa för att få ut max mängd kanaler, vad det nu faktiskt är, i praktiken 32GB vilket är betydligt dyrare än 16GB DDR4 osv osv.

Nu ska jag inte uppgradera men min gissning är att man kan typ skita i att lägga mer pengar än absolut nödvändigt på DDR5 just nu, om det går något i stil med hur DDR4 gick så lär kits om ett par år vara väldigt mycket bättre.

Hade helt missat att 8GB inte fanns, det förklarar allt som var oklart för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Helt sjukt att enbart moderkortet numera är dyrare än vad jag gav för både moderkort, cpu och minnen sist jag uppgraderade. 😅🙄 En 4770K, ett Asus Maximus Formula samt en uppsättning 16 gig ddr3-ram gick då på 6000 kr totalt. Nu går ett Hero-kort på 7000 kr och ett Formula 8500 kr. GALET! 😅

Fattar inte vafasen ni/folk lägger 7-8k på ett jäkla moderkort? Är ju i stort sett ingen vettig funktionalitet alls på den som man behöver? Om det inte är det dära "men den är flashig!" alternativt man försöker få det absolut bästa för att kunna överklocka lite lite mer och hoppas att dubbelt så dyra moderkort har bättre komponenter, eller vad?
Vad är det för fel på Asus Prime Z690-A för 3290kr? Det var vad jag valde till min 12900k och 4x16gb corsair minne iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JBerger:

Vad är det för fel på Asus Prime Z690-A för 3290kr?

Har de uppgraderat Prime-serien eller? Annars är ju det också helt sjukt dyrt. Mitt TUF B550 kostade runt 1600-1700 kr och var snäppet bättre än Prime.
Edit: Lite dyrare var det, ändrade priset.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av foretshaun:

Blev order på ett 12700K och ett Asus TUF Z690-PLUS WIFI DDR4 från Komplett igår. 20% rabatt på moderkortet med vilket var najs.
Kollar man på deras lagerstatus så ser det väldigt lovande ut med leverans vid release.

Står även att mina produkter är reserverade med en grön plupp vilket känns hoppfullt.
På hemsidan så står det ju fortfarande att de har 100+ 12700K i lager. Kan man verkligen lita på allt detta?

Yes dom har live tracking, så har du grön bock är det bara att vara glad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Lägg till i jämförelsen att till Ryzen kan du köpa moderkort (med B550) för ~1000 kr och en kylare för ~300 kr räcker långt. Blir rätt stor prisskillnad för systemet.

Du kommer alltid få betala en premium för att vara "early adopter", om man inte vill betala den så kan man väl alltid vänta med att köpa? Det är inte direkt som om Intel lanserat budgetsegmentet i sin lineup först. Prisvärdhet och om det är värt att uppgradera får var och en bedöma, jag kommenterade bara på prisnivåerna för produkterna och att jag inte ansåg att de var orimliga i förhållande till Intels och AMDs nuvarande utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Fattar inte vafasen ni/folk lägger 7-8k på ett jäkla moderkort? Är ju i stort sett ingen vettig funktionalitet alls på den som man behöver? Om det inte är det dära "men den är flashig!" alternativt man försöker få det absolut bästa för att kunna överklocka lite lite mer och hoppas att dubbelt så dyra moderkort har bättre komponenter, eller vad?
Vad är det för fel på Asus Prime Z690-A för 3290kr? Det var vad jag valde till min 12900k och 4x16gb corsair minne iaf.

Det jag vet på rak arm är bland annat bättre strömförsörjning samt bättre ljudkort. Det är två saker som är viktiga för mig i alla fall. Men när priset är nästan dubbelt så dyrt som tidigare generationers Hero-kort så känns det inte alls lika lockande. 😅 Att det är såpass mycket dyrare än Prime ser jag inte heller som helt rättfärdigat. 7000 spänn känns snarare mer rimligt för Formula/Extreme-korten som är inriktade mot de mer extrema användarna.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se hur processorerna beter sig i linux. Inget som sweclockers kan tänka sig att testa?

Permalänk
Medlem

I dagsläget är jag mest intresserad av när de ultraportabla lågeffekt kommer med antingen bara gracemont eller 1 golden cove och resten gracemont.

Någon som vet när dessa väntas lanseras?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Löjliga priser på moderkort....och minnen. Avvaktar och ser var priserna drar hän.